Wondermike's Sharknose Garage

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
geerling
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 237
Joined: Fri Sep 07, 2012 4:16 pm
My E21(s): BMW 320/6 '81 zypressengrun
Location: Ruinerwold Drenthe

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by geerling »

Dat zijn idd geen kinderachtige klusjes, mooi werk Michel!! :thumbsup


User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by Wondermike »

Thanks allen, ik noem mezelf een amateur-reviseur want er zullen best zaken zijn die misschien beter of anders moeten of kunnen.

Het blijft toch wel een spannend klusje hoor en ik twijfel bij de werkzaamheden veel. Dan is de repair manual van BMW fijn om erbij te hebben naast het grote boze internet.
Het lastigste vind ik persoonlijk om schoon te werken. Ik heb wel eens gelezen dat moderne motoren het meeste slijten van invloeden van buitenaf, vervuiling dus door oliewissels en ander sleutelwerk aan het blok.

De kop wordt verder niet geflowed of op andere manieren voor performance bewerkt. Gewoon is bij een tii blok al gek genoeg. :driving
De tool komt binnenkort weer naar Oudendijk, die zal ik nu wat duidelijker op de foto zetten en opmeten. Zoals gezegd, ik wil hem zelf ook!
Updates gaan nu weer even duren hoor.
So many cars, so little time
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11789
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by 323baur »

Gaarne! Erg gaaf om te zien
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by Wondermike »

Zaterdag nog even aan de opbouw van het blok kunnen werken. Wat een mooi werk is dat!

Allereerst een nieuwe ketting voor de oliepomp.
Image

Hierna de nieuwe kettinggeleider (rechts en spanner (links) geplaatst. Advies, bestel de witte geleider niet bij W&N. Deze lopen taps toe waardoor de ketting achteraan vrij loopt maar aan de voorkant klem zit.
Image

Dan de distributieketting op zijn plek gehangen, ziet er zo een beetje raar uit maar komt goed!
Image

De "stirndeckel" zoals hij zo mooi heet in het Duits, voorzien van een nieuwe keerring. Zorg ervoor dat je de deksel goed in het midden ondersteund bij het plaatsen van de keerring anders scheurt hij zomaar.
Dit is specifiek een tii deksel waarbij rechts de Kuchelfischer pomp komt te zitten.
Image

En gemonteerd op het blok en ja, de krukaspoulie zit nog niet vast. Bij het terugplaatsen van het deksel moet je wel de spanner op de goede plek hebben staan en dat is in een apart uitsparing achter in het deksel.
Image

Gepoedercoate motorsteunhouder rechts weer op zijn plek.
Image

En links de oliefilterhouder, ook specifiek tii met een extra aansluiting voor de smering van de Kuchelfischer pomp. Ook dient deze houder straks als steun voor de pomp.
Het bovenste pijpje in het motorblok (rechts op de foto is de olie retourleiding van de pomp en zit alleen op de tii onderblokken.
Image

En ook links wat onderdelen gemonteerd. Motorsteunhouder en onderdelen van de gasstangen.
Image

Achterste krukaskeerring natuurlijk ook vervangen. Hierover kwam ik nog wat tegen in het werkplaatshandboek, lichte slijtagesporen in de krukas veroorzaakt door de keerring. Ze zijn niet diep maar wel voelbaar.
Image

BMW levert hiervoor vulringen voor in de keerringhouder van 1mm dik. Op de foto is het niet goed te zien maar de ring ligt hier al op zijn plaats.
Image

En een nieuwe keerring die nu 1mm naar achter verplaatst is en hierdoor beter aansluit op de krukas.
Image

Tot zover.
So many cars, so little time
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18721
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by uwbuurman »

Mooi hoor!! Maar wel een nieuwe ketting en geen nieuwe tandwielen? Daar heb ik het ook over gehad t Raymond tijdens de revisie van de m30b35 van de e32. In mijn beleving een foute keuze en besparing van niks.

Waarom? Omdat tandwiel en ketting op elkaar inlopen. Dus je nieuwe ketting slijt overmatig snel door een ingesleten tandwiel. De kosten zijn alleen die van het tandwiel. Het ligt verder toch al open.

Just my 2 cents.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by bmw e12 e21 »

Mooie Werken Michel!
Ik heb gelezen dat je oorring nr 19 :
http://bmwfans.info/parts-catalog/E21/E ... h_drive_2/
Ook best vervangt. Zou al eens het probleem kunnen vormen met als gevolg lage oliedruk.
De keerinsdeksel terugplaatsen had ik alsvolgt gedaan bij men 323i motor met behulp van slides:
Image
Zo word de dichting niet beschadigd.
Oh ja, al die schroefjes heb je die nieuw gekocht?
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by Wondermike »

@Koos, je hebt helemaal gelijk hoor. In eerste instantie dacht ik dat het tandwiel op de krukas 1 geheel was en niet vervangbaar maar je moet dan ook het nokkenas tandwiel meenemen en dan staat er toch weer 250 - 300 euro extra op de rekening. De m10 staat niet echt bekend om versleten tandwielen van de distributie volgens mij, wel de spanner met spanmechanisme en de geleider. En de auto zal hoogst waarschijnlijk niet meer dan 2000-3000km per jaar gaan rijden. ik neem het in overweging want het deksel moet er toch nog af omdat hij een fractie boven het blok uit steekt. :?

@Remy, de O-ring is vervangen hoor maar heb daar geen foto van gemaakt. Ook de onderste doen we straks bij het plaatsen van de oliepomp.
Die Slides heb ik niet nodig, bij het terugplaatsen van het deksel komt de keerring nergens mee in aanraking. De krukaspoulie wordt er later van buitenaf in gedrukt.
Mooie glimmende waterpomp heb jij! Dat is waarschijnlijk een nieuwe?
Ik heb alle bestaande bouten laten verzinken en gebruik deze weer, helaas raken ze daar mijn spullen wel eens kwijt :bag
je kan ook hele sets kopen voor je blok bij W&N.
So many cars, so little time
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2968
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by loentje »

Michel

erg mooi, die ketting geleider is die nu origineel BMW?

Groeten loentje
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29368
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by Jeroen »

Goh WN die troep verkoopt, je zou 't niet zeggen :hammer

Volledig eens met Koos, doe 't goed of doe 't niet, ofwel: niet gaan bezuinigen op die tandwielen maar gewoon zorgen dat alles voor de komende 25 jaar bomb proof is, zo sta je binnen de kortste keren ook weer een ketting aan te vreten. Dan had je beter niets kunnen doen.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by bmw e12 e21 »

Bij men 323i motor is alles nieuw behalve zuigers en krukas. Oliepompje koste toen maar een euro of 120.
Die tandwielen zijn wel duur seg! pfffff.
Je levert echt mooi proper werk, chapeau!
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by Nick1984 »

Mooi om te zien, alles netjes en proper, moet een plezier zijn om het zo te monteren :thumbsup
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by bmw e12 e21 »

Hoe heb je die alu dekseltjes zo zuiver gekregen?
Zelf gestaald?
met welk zand?
Ik neem aan niet gelakt.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by Wondermike »

Thanks voor de input!

Alle aluminiumdelen zijn gestraald met glasparels. Hierna gespoten met industriële hittebestendige aluminium spray die voor het grootste deel uit aluminium bestaat.
De kleur is bijna gelijk aan het vers gestraalde aluminium en bestand tot 600 graden. De binnenkanten zijn niet gespoten, waar de waterpomp komt kan je de originele kleur zien.
So many cars, so little time
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2968
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by loentje »

Michel,

heb je dat spuiten zelf gedaan of laten doen? Evenals het glasparelen?


Groeten Leon
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by Wondermike »

Zelf doen, straalkast is leuke toevoeging in de schuur.
So many cars, so little time
Post Reply