![thumbs up :thumbsup](./images/smilies/smiley_happy_thumbup.gif)
Wondermike's Sharknose Garage
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Wondermike's Sharknose Garage
Thanks allen, ik noem mezelf een amateur-reviseur want er zullen best zaken zijn die misschien beter of anders moeten of kunnen.
Het blijft toch wel een spannend klusje hoor en ik twijfel bij de werkzaamheden veel. Dan is de repair manual van BMW fijn om erbij te hebben naast het grote boze internet.
Het lastigste vind ik persoonlijk om schoon te werken. Ik heb wel eens gelezen dat moderne motoren het meeste slijten van invloeden van buitenaf, vervuiling dus door oliewissels en ander sleutelwerk aan het blok.
De kop wordt verder niet geflowed of op andere manieren voor performance bewerkt. Gewoon is bij een tii blok al gek genoeg.
De tool komt binnenkort weer naar Oudendijk, die zal ik nu wat duidelijker op de foto zetten en opmeten. Zoals gezegd, ik wil hem zelf ook!
Updates gaan nu weer even duren hoor.
Het blijft toch wel een spannend klusje hoor en ik twijfel bij de werkzaamheden veel. Dan is de repair manual van BMW fijn om erbij te hebben naast het grote boze internet.
Het lastigste vind ik persoonlijk om schoon te werken. Ik heb wel eens gelezen dat moderne motoren het meeste slijten van invloeden van buitenaf, vervuiling dus door oliewissels en ander sleutelwerk aan het blok.
De kop wordt verder niet geflowed of op andere manieren voor performance bewerkt. Gewoon is bij een tii blok al gek genoeg.
![driving :driving](./images/smilies/driving.gif)
De tool komt binnenkort weer naar Oudendijk, die zal ik nu wat duidelijker op de foto zetten en opmeten. Zoals gezegd, ik wil hem zelf ook!
Updates gaan nu weer even duren hoor.
So many cars, so little time
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11789
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Wondermike's Sharknose Garage
Gaarne! Erg gaaf om te zien
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Wondermike's Sharknose Garage
Zaterdag nog even aan de opbouw van het blok kunnen werken. Wat een mooi werk is dat!
Allereerst een nieuwe ketting voor de oliepomp.
![Image](http://i536.photobucket.com/albums/ff329/MichelGraafland/02%20Touring/IMG_20161210_101642_zpshprfkxrf.jpg)
Hierna de nieuwe kettinggeleider (rechts en spanner (links) geplaatst. Advies, bestel de witte geleider niet bij W&N. Deze lopen taps toe waardoor de ketting achteraan vrij loopt maar aan de voorkant klem zit.
![Image](http://i536.photobucket.com/albums/ff329/MichelGraafland/02%20Touring/IMG_20161210_101632_zps1h8giize.jpg)
Dan de distributieketting op zijn plek gehangen, ziet er zo een beetje raar uit maar komt goed!
![Image](http://i536.photobucket.com/albums/ff329/MichelGraafland/02%20Touring/IMG_20161210_101711_zps1te8smpx.jpg)
De "stirndeckel" zoals hij zo mooi heet in het Duits, voorzien van een nieuwe keerring. Zorg ervoor dat je de deksel goed in het midden ondersteund bij het plaatsen van de keerring anders scheurt hij zomaar.
Dit is specifiek een tii deksel waarbij rechts de Kuchelfischer pomp komt te zitten.
![Image](http://i536.photobucket.com/albums/ff329/MichelGraafland/02%20Touring/IMG_20161210_102438_zpsruyxwgdq.jpg)
En gemonteerd op het blok en ja, de krukaspoulie zit nog niet vast. Bij het terugplaatsen van het deksel moet je wel de spanner op de goede plek hebben staan en dat is in een apart uitsparing achter in het deksel.
![Image](http://i536.photobucket.com/albums/ff329/MichelGraafland/02%20Touring/IMG_20161210_123648_zpst2n5l2xb.jpg)
Gepoedercoate motorsteunhouder rechts weer op zijn plek.
![Image](http://i536.photobucket.com/albums/ff329/MichelGraafland/02%20Touring/IMG_20161210_123611_zpsebt3xtdp.jpg)
En links de oliefilterhouder, ook specifiek tii met een extra aansluiting voor de smering van de Kuchelfischer pomp. Ook dient deze houder straks als steun voor de pomp.
Het bovenste pijpje in het motorblok (rechts op de foto is de olie retourleiding van de pomp en zit alleen op de tii onderblokken.
![Image](http://i536.photobucket.com/albums/ff329/MichelGraafland/02%20Touring/IMG_20161210_154342_zpscyozqrfl.jpg)
En ook links wat onderdelen gemonteerd. Motorsteunhouder en onderdelen van de gasstangen.
![Image](http://i536.photobucket.com/albums/ff329/MichelGraafland/02%20Touring/IMG_20161210_154320_zpsc3pxtxp8.jpg)
Achterste krukaskeerring natuurlijk ook vervangen. Hierover kwam ik nog wat tegen in het werkplaatshandboek, lichte slijtagesporen in de krukas veroorzaakt door de keerring. Ze zijn niet diep maar wel voelbaar.
![Image](http://i536.photobucket.com/albums/ff329/MichelGraafland/02%20Touring/IMG_20161210_155414_zpsabvxf5if.jpg)
BMW levert hiervoor vulringen voor in de keerringhouder van 1mm dik. Op de foto is het niet goed te zien maar de ring ligt hier al op zijn plaats.
![Image](http://i536.photobucket.com/albums/ff329/MichelGraafland/02%20Touring/IMG_20161210_154637_zpsqpmqqeno.jpg)
En een nieuwe keerring die nu 1mm naar achter verplaatst is en hierdoor beter aansluit op de krukas.
![Image](http://i536.photobucket.com/albums/ff329/MichelGraafland/02%20Touring/IMG_20161210_154957_zpsjni8v5jm.jpg)
Tot zover.
Allereerst een nieuwe ketting voor de oliepomp.
![Image](http://i536.photobucket.com/albums/ff329/MichelGraafland/02%20Touring/IMG_20161210_101642_zpshprfkxrf.jpg)
Hierna de nieuwe kettinggeleider (rechts en spanner (links) geplaatst. Advies, bestel de witte geleider niet bij W&N. Deze lopen taps toe waardoor de ketting achteraan vrij loopt maar aan de voorkant klem zit.
![Image](http://i536.photobucket.com/albums/ff329/MichelGraafland/02%20Touring/IMG_20161210_101632_zps1h8giize.jpg)
Dan de distributieketting op zijn plek gehangen, ziet er zo een beetje raar uit maar komt goed!
![Image](http://i536.photobucket.com/albums/ff329/MichelGraafland/02%20Touring/IMG_20161210_101711_zps1te8smpx.jpg)
De "stirndeckel" zoals hij zo mooi heet in het Duits, voorzien van een nieuwe keerring. Zorg ervoor dat je de deksel goed in het midden ondersteund bij het plaatsen van de keerring anders scheurt hij zomaar.
Dit is specifiek een tii deksel waarbij rechts de Kuchelfischer pomp komt te zitten.
![Image](http://i536.photobucket.com/albums/ff329/MichelGraafland/02%20Touring/IMG_20161210_102438_zpsruyxwgdq.jpg)
En gemonteerd op het blok en ja, de krukaspoulie zit nog niet vast. Bij het terugplaatsen van het deksel moet je wel de spanner op de goede plek hebben staan en dat is in een apart uitsparing achter in het deksel.
![Image](http://i536.photobucket.com/albums/ff329/MichelGraafland/02%20Touring/IMG_20161210_123648_zpst2n5l2xb.jpg)
Gepoedercoate motorsteunhouder rechts weer op zijn plek.
![Image](http://i536.photobucket.com/albums/ff329/MichelGraafland/02%20Touring/IMG_20161210_123611_zpsebt3xtdp.jpg)
En links de oliefilterhouder, ook specifiek tii met een extra aansluiting voor de smering van de Kuchelfischer pomp. Ook dient deze houder straks als steun voor de pomp.
Het bovenste pijpje in het motorblok (rechts op de foto is de olie retourleiding van de pomp en zit alleen op de tii onderblokken.
![Image](http://i536.photobucket.com/albums/ff329/MichelGraafland/02%20Touring/IMG_20161210_154342_zpscyozqrfl.jpg)
En ook links wat onderdelen gemonteerd. Motorsteunhouder en onderdelen van de gasstangen.
![Image](http://i536.photobucket.com/albums/ff329/MichelGraafland/02%20Touring/IMG_20161210_154320_zpsc3pxtxp8.jpg)
Achterste krukaskeerring natuurlijk ook vervangen. Hierover kwam ik nog wat tegen in het werkplaatshandboek, lichte slijtagesporen in de krukas veroorzaakt door de keerring. Ze zijn niet diep maar wel voelbaar.
![Image](http://i536.photobucket.com/albums/ff329/MichelGraafland/02%20Touring/IMG_20161210_155414_zpsabvxf5if.jpg)
BMW levert hiervoor vulringen voor in de keerringhouder van 1mm dik. Op de foto is het niet goed te zien maar de ring ligt hier al op zijn plaats.
![Image](http://i536.photobucket.com/albums/ff329/MichelGraafland/02%20Touring/IMG_20161210_154637_zpsqpmqqeno.jpg)
En een nieuwe keerring die nu 1mm naar achter verplaatst is en hierdoor beter aansluit op de krukas.
![Image](http://i536.photobucket.com/albums/ff329/MichelGraafland/02%20Touring/IMG_20161210_154957_zpsjni8v5jm.jpg)
Tot zover.
So many cars, so little time
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18721
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Wondermike's Sharknose Garage
Mooi hoor!! Maar wel een nieuwe ketting en geen nieuwe tandwielen? Daar heb ik het ook over gehad t Raymond tijdens de revisie van de m30b35 van de e32. In mijn beleving een foute keuze en besparing van niks.
Waarom? Omdat tandwiel en ketting op elkaar inlopen. Dus je nieuwe ketting slijt overmatig snel door een ingesleten tandwiel. De kosten zijn alleen die van het tandwiel. Het ligt verder toch al open.
Just my 2 cents.
Waarom? Omdat tandwiel en ketting op elkaar inlopen. Dus je nieuwe ketting slijt overmatig snel door een ingesleten tandwiel. De kosten zijn alleen die van het tandwiel. Het ligt verder toch al open.
Just my 2 cents.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Wondermike's Sharknose Garage
Mooie Werken Michel!
Ik heb gelezen dat je oorring nr 19 :
http://bmwfans.info/parts-catalog/E21/E ... h_drive_2/
Ook best vervangt. Zou al eens het probleem kunnen vormen met als gevolg lage oliedruk.
De keerinsdeksel terugplaatsen had ik alsvolgt gedaan bij men 323i motor met behulp van slides:
![Image](http://i1333.photobucket.com/albums/w639/bmw_e12_e21/323i%20e21/3_zps5xlrnbb1.jpg)
Zo word de dichting niet beschadigd.
Oh ja, al die schroefjes heb je die nieuw gekocht?
Ik heb gelezen dat je oorring nr 19 :
http://bmwfans.info/parts-catalog/E21/E ... h_drive_2/
Ook best vervangt. Zou al eens het probleem kunnen vormen met als gevolg lage oliedruk.
De keerinsdeksel terugplaatsen had ik alsvolgt gedaan bij men 323i motor met behulp van slides:
![Image](http://i1333.photobucket.com/albums/w639/bmw_e12_e21/323i%20e21/3_zps5xlrnbb1.jpg)
Zo word de dichting niet beschadigd.
Oh ja, al die schroefjes heb je die nieuw gekocht?
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Wondermike's Sharknose Garage
@Koos, je hebt helemaal gelijk hoor. In eerste instantie dacht ik dat het tandwiel op de krukas 1 geheel was en niet vervangbaar maar je moet dan ook het nokkenas tandwiel meenemen en dan staat er toch weer 250 - 300 euro extra op de rekening. De m10 staat niet echt bekend om versleten tandwielen van de distributie volgens mij, wel de spanner met spanmechanisme en de geleider. En de auto zal hoogst waarschijnlijk niet meer dan 2000-3000km per jaar gaan rijden. ik neem het in overweging want het deksel moet er toch nog af omdat hij een fractie boven het blok uit steekt.
@Remy, de O-ring is vervangen hoor maar heb daar geen foto van gemaakt. Ook de onderste doen we straks bij het plaatsen van de oliepomp.
Die Slides heb ik niet nodig, bij het terugplaatsen van het deksel komt de keerring nergens mee in aanraking. De krukaspoulie wordt er later van buitenaf in gedrukt.
Mooie glimmende waterpomp heb jij! Dat is waarschijnlijk een nieuwe?
Ik heb alle bestaande bouten laten verzinken en gebruik deze weer, helaas raken ze daar mijn spullen wel eens kwijt
je kan ook hele sets kopen voor je blok bij W&N.
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
@Remy, de O-ring is vervangen hoor maar heb daar geen foto van gemaakt. Ook de onderste doen we straks bij het plaatsen van de oliepomp.
Die Slides heb ik niet nodig, bij het terugplaatsen van het deksel komt de keerring nergens mee in aanraking. De krukaspoulie wordt er later van buitenaf in gedrukt.
Mooie glimmende waterpomp heb jij! Dat is waarschijnlijk een nieuwe?
Ik heb alle bestaande bouten laten verzinken en gebruik deze weer, helaas raken ze daar mijn spullen wel eens kwijt
![bag :bag](./images/smilies/smiley_bagonhead.gif)
je kan ook hele sets kopen voor je blok bij W&N.
So many cars, so little time
Re: Wondermike's Sharknose Garage
Michel
erg mooi, die ketting geleider is die nu origineel BMW?
Groeten loentje
erg mooi, die ketting geleider is die nu origineel BMW?
Groeten loentje
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29368
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wondermike's Sharknose Garage
Goh WN die troep verkoopt, je zou 't niet zeggen
Volledig eens met Koos, doe 't goed of doe 't niet, ofwel: niet gaan bezuinigen op die tandwielen maar gewoon zorgen dat alles voor de komende 25 jaar bomb proof is, zo sta je binnen de kortste keren ook weer een ketting aan te vreten. Dan had je beter niets kunnen doen.
![hammer :hammer](./images/smilies/smiley_hammer.gif)
Volledig eens met Koos, doe 't goed of doe 't niet, ofwel: niet gaan bezuinigen op die tandwielen maar gewoon zorgen dat alles voor de komende 25 jaar bomb proof is, zo sta je binnen de kortste keren ook weer een ketting aan te vreten. Dan had je beter niets kunnen doen.
Regards/groeten, Jeroen
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Wondermike's Sharknose Garage
Bij men 323i motor is alles nieuw behalve zuigers en krukas. Oliepompje koste toen maar een euro of 120.
Die tandwielen zijn wel duur seg! pfffff.
Je levert echt mooi proper werk, chapeau!
Die tandwielen zijn wel duur seg! pfffff.
Je levert echt mooi proper werk, chapeau!
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: Wondermike's Sharknose Garage
Mooi om te zien, alles netjes en proper, moet een plezier zijn om het zo te monteren ![thumbs up :thumbsup](./images/smilies/smiley_happy_thumbup.gif)
![thumbs up :thumbsup](./images/smilies/smiley_happy_thumbup.gif)
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Wondermike's Sharknose Garage
Hoe heb je die alu dekseltjes zo zuiver gekregen?
Zelf gestaald?
met welk zand?
Ik neem aan niet gelakt.
Zelf gestaald?
met welk zand?
Ik neem aan niet gelakt.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Wondermike's Sharknose Garage
Thanks voor de input!
Alle aluminiumdelen zijn gestraald met glasparels. Hierna gespoten met industriële hittebestendige aluminium spray die voor het grootste deel uit aluminium bestaat.
De kleur is bijna gelijk aan het vers gestraalde aluminium en bestand tot 600 graden. De binnenkanten zijn niet gespoten, waar de waterpomp komt kan je de originele kleur zien.
Alle aluminiumdelen zijn gestraald met glasparels. Hierna gespoten met industriële hittebestendige aluminium spray die voor het grootste deel uit aluminium bestaat.
De kleur is bijna gelijk aan het vers gestraalde aluminium en bestand tot 600 graden. De binnenkanten zijn niet gespoten, waar de waterpomp komt kan je de originele kleur zien.
So many cars, so little time
Re: Wondermike's Sharknose Garage
Michel,
heb je dat spuiten zelf gedaan of laten doen? Evenals het glasparelen?
Groeten Leon
heb je dat spuiten zelf gedaan of laten doen? Evenals het glasparelen?
Groeten Leon
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Wondermike's Sharknose Garage
Zelf doen, straalkast is leuke toevoeging in de schuur.
So many cars, so little time