Page 42 of 117
Re: E21 317
Posted: Thu Jan 25, 2018 10:49 pm
by uwbuurman
Wat jammer! Maar inderdaad, geen nieuwe bouten gebruikt?
Re: E21 317
Posted: Thu Jan 25, 2018 11:01 pm
by Wilmo
Bij het bougiegat is een gietfout, dat is niet de scheur. De scheur stopt voor het oog bij de pijlen.
Ik heb inderdaad geen nieuwe bouten gebruikt. Maar nu terugkijkend, ging de koppakking moeilijk over de centreringsbus in het blok onder bout nummer 3, wellicht dat daar teveel materiaal zat en dat de kop daarover gebroken is.
Re: E21 317
Posted: Thu Jan 25, 2018 11:03 pm
by BertjeConti
Wilmo wrote:
op dit plaatje zie ik de scheur volgens mij ook al, ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat op die plek een scheur in de kop ontstaat doordat de kop op het blok geplaatst wordt.
heb je niet een te lange bout in de behuizing van de distributie voet gedraaid, en daardoor deze scheur veroorzaakt

?
Re: E21 317
Posted: Thu Jan 25, 2018 11:07 pm
by BertjeConti
Wilmo wrote:Bij het bougiegat is een gietfout, dat is niet de scheur. De scheur stopt voor het oog bij de pijlen.
Ik heb inderdaad geen nieuwe bouten gebruikt. Maar nu terugkijkend, ging de koppakking moeilijk over de centreringsbus in het blok onder bout nummer 3, wellicht dat daar teveel materiaal zat en dat de kop daarover gebroken is.
oke, dat is natuurlijk ook een verklaring, dan kun je mij vorige post als niet gepost zien.
Heb je de kop laten vlakken of een dunnere pakking gebruikt? waardoor je centreerbus wellicht te hoog geworden is?
wel balen hoor.
Re: E21 317
Posted: Thu Jan 25, 2018 11:10 pm
by uwbuurman
Kun jij goed kijken, Rob. Ik zie het niet
Re: E21 317
Posted: Thu Jan 25, 2018 11:13 pm
by Wilmo
Rob ziet een klein zwart stukje op de lange zijde van de kop, maar de scheur zit op de korte zijde. Ik zal het even uitvergroten.
ja, ja. Is dit het? Ja dat zou goed kunnen, dat was maandag, dusja.
Op fotos van de kop op de tafel was het in elk geval nog niet zo.
Re: E21 317
Posted: Thu Jan 25, 2018 11:31 pm
by BertjeConti
uwbuurman wrote:Kun jij goed kijken, Rob. Ik zie het niet
imac

Re: E21 317
Posted: Thu Jan 25, 2018 11:34 pm
by BertjeConti
Maar eeh JW hoe ga je het oplossen? lassen of een andere kop zoeken?
Als je de moed in de schoenen zakt, gewoon even het 323i polaris topic van Koos vanaf het begin lezen, of die van Arnold z'n alpina, dan heb je daarna weer heel veel moed.
Re: E21 317
Posted: Thu Jan 25, 2018 11:42 pm
by Wilmo
Er ligt een kop in Oost-Vlaanderen, maar dan nog met een blok eraan. In Swifterband staat een loods die vol ligt met koppen. Dusja, ik ga op zoek naar een andere kop en die reviseer ik dan wel weer. Lassen zie ik niet zo zitten omdat je niet weet wat er mis is aan de binnenkant.
Voorlopig ga ik gewoon door met de wissel enzo omdat er nog genoeg aan zaken in en aan de auto moeten gebeuren.
Re: E21 317
Posted: Thu Jan 25, 2018 11:57 pm
by uwbuurman
That's the spirit.
Re: E21 317
Posted: Sat Jan 27, 2018 12:09 pm
by Wilmo
Ik ga morgen naar Gent, het blok met L-jet ophalen dat ik eigenlijk had willen hebben. Deze schijnt nieuwe pakkingen, ook een nieuwe koppakking, te hebben. Moet nog maar eens goed nadenken over welke dan in de E21 gaat belanden.
Achteraf bezien wel jammer, gek, dom, van alle reservedelen die ik al in mijn huidige blok gestoken heb.
Re: E21 317
Posted: Sat Jan 27, 2018 12:23 pm
by BertjeConti
Ach een goed reserveblok op de plank is ook niet gek, alles goed inolien, verpakken en droog wegzetten. Succes met je keuze
Re: E21 317
Posted: Sat Jan 27, 2018 7:04 pm
by Wilmo
Vandaag een tourtje Brabant gedaan:
De kraan mag ik lenen van Peter en de velgjes heb ik onderweg opgedaan. Twee stuks met Toyo en twee stuks met Linglang. Die laatste twee gaan er in elk geval vanaf.
Re: E21 317
Posted: Sun Jan 28, 2018 7:00 am
by uwbuurman
Nice!!
Re: E21 317
Posted: Sun Jan 28, 2018 9:02 pm
by Wilmo
Vandaag naar Gent geweest voor een blok. Twee jongens, wat jonger dan ik, allebei fanatiek met BMW's verwelkomden me. Na een tijdje ben ik maar opgehouden over mijn plannen want ze kregen steeds minder zin om het blok te verkopen.
Ik ben nog even mee geweest naar hun loods alwaar een rode E30 stond en een E21 op een kantelbok, tamelijk gaar.
Thuis gekomen heb ik de M10 gedemonteerd terwijl die nog in de koffer lag en daarna op een wagentje getild. De spinnekop is een mooie toevoeging, ik hoop dat die gewild is bij iemand die van K-jet of carbs naar echte injectie wil.
Voorlopige diagnose van de kop en het gedane werk: Nieuwe klepdekselpakking en nieuwe koppakking. Alleen was men de wc-papiertjes vergeten te verwijderen. Het is dus maar goed dat dit nooit gestart is geweest want het zat overal. Geen bijzondere olielekken. Wel is er gereden met gewoon water en sommige koelkanalen in de kop zijn geblokkeerd met zoutkristallen. De aansluiting voor de koelslangen bovenop is deels weggeroest en de kachelaansluiting op de achterkant van de kop is ook aangevreten. De motor is van 1986. Tuimelaars en assen zien er goed uit, ook de nokkenas. Inmiddels is er al gedouched met Dasty, ik zal zo checken op vlakheid. Dan kunnen we morgen het Bertje-werktuig maken voor de veren en de andere kop weer demonteren en alles omzetten.
Ware het niet dat die verzameling graten, die mijn rug moet voorstellen, knak zei en nu doet het zeer.