Page 44 of 117
Re: E21 317
Posted: Sat Feb 03, 2018 8:20 pm
by uwbuurman
f*** de buren. Of tenminste de buurvrouw.
Re: E21 317
Posted: Sat Feb 03, 2018 10:29 pm
by Wilmo
Druk dagje.
Nu heeft de koppakking genoeg ruimte.
Ook hier.
Zo zag het eruit voor de kop erop ging.
Nog een fotootje van de kop. Wel jammer van alle meuk en corrosie in de kop.
Kalibreren van de momentsleutel.
En bij gedraaid met nog 30 graden.
Toen was het tijd voor het oude blok.
De carterpan moest ik omzetten. Die was nog best schoon vond ik.
Er staan op Strijp drie blokken naast elkaar die dezelfde parkeergarage delen. Je kant binnendoor niet naar de lift, dus ik moest helemaal buitenom, voor het klokgebouw langs, en zo richting de lift. Veel mensen keken geergerd op van de rammelende stalen wieltjes ;D
Dit zijn ze naast elkaar.
Het vliegwiel en de keerring moesten nog.
En toen was het tijd voor het nieuwe blok. Een uur later zat het er in.
Ben vergeten een fotootje te maken van toen het blok erin zat, de klep lag er al snel weer op.
Re: E21 317
Posted: Sat Feb 03, 2018 10:34 pm
by BertjeConti
Plek zat in die garage van jou, lekker bezig zo
Re: E21 317
Posted: Sat Feb 03, 2018 10:53 pm
by uwbuurman
Haha, mooie werkplek! Fijn dat de wissel is gelukt. Al alles opgebouwd en gestart?
Re: E21 317
Posted: Sat Feb 03, 2018 11:00 pm
by Wilmo
Hahaha, dat starten duurt nog even hoor
To do:
- Alle boutjes aandraaien
- Brandstofpomp monteren
- Toevoerleiding brandstof leggen
- Montageplaat luchtfilterhuis af maken
- Gasklephuizen monteren
- Uitlaatspruitstuk monteren
- Kabelboom en alle sensoren en dergelijke aansluiten
- Microsquirt kalibreren en alle stappen doorlopen
- Iemand vragen om mijn bakkes te filmen
- Starten.
Maar heeft iemand nog een idee hoe ik dit aan elkaar kan brollen?
De drukregulator komt van een L-jet brandstofrail omdat die er in eerste instantie in zou komen. Ook wil ik graag de druk en eventueel temperatuur gaan meten.
Origineel zat het inlaatbuisje tussen gasklep 1 en 2. De uiteinden links en rechts zijn nu nog dicht maar kunnen makkelijk open gemaakt worden. De drukregulator heeft een standaard EV1 rubbertje en moet dan eigenlijk in een 14mm gat.
Ik kan een busje maken met 14mm inwendig en die aan de linkerkant in de brandstofrail van de gaskleppen steken. Rechts zou dan de originele kunnen komen als ik die aan een zijde afdop.
En dan met een T-stukje de sensor monteren?
Re: E21 317
Posted: Sat Feb 03, 2018 11:39 pm
by BertjeConti
Nu ben ik je even kwijt, zitten er injectoren van onder in die gasklephuizen?
Zijn dat de gsx1000 injectoren die je wilt gaan gebruiken?
Heb je nu een kop zonder injector gaten naast de inlaten?
Re: E21 317
Posted: Sat Feb 03, 2018 11:56 pm
by Wilmo
Ah sorry.
De injectoren die je op het plaatje ziet, onder de gasklephuizen, die klikken er zo in en zijn van de GSX1000. Die komen precies achter de gaskleppen uit. Ik heb nu een kop die bedoeld was voor L-jet en dus de injectoren in het inlaatspruitstuk had en inderdaad geen gaten meer in de kop. Ik heb nu even geen puf meer om nog weer nieuwe bussen op mijn aluminium pijpen te laten lassen en zo ook Bosch EV1's te gebruiken, zoals oorspronkelijk het plan was. Ik probeer het eerst wel met 1 bank injectoren en dan eens kijken hoe dat gaat.
Re: E21 317
Posted: Sun Feb 04, 2018 12:10 am
by BertjeConti
Ik zou die benzine druk en temp sensoren vooralsnog achterwege laten.
Op zich een mooie constructie met die verbindingspijpjes. Kun je niet 2 nieuwe t stukjes maken die wel lang genoeg zijn?
Of een universele benzine rail gebruiken?
Re: E21 317
Posted: Sun Feb 04, 2018 12:20 pm
by BertjeConti
Rail van een late M10 gebruiken, afstand tussen de injectoren is immers niet anders.
Re: E21 317
Posted: Sun Feb 04, 2018 1:50 pm
by Wilmo
Nee, maar die staan onder een hoek. Die rechte zijn van een M40 en hebben weer een andere afstand.
Ik zit hier aan te denken
Die komt dan uiterst links, of rechts, in zo'n zwart plastic tussenstukje en dan kan de drukregulator daar weer in.
Eerste uitdaginkje is al gevonden, maar dat buisje kan wel wat korter en de slang is flexibel, dus dat lossen we wel op.
Maargoed, dan dit dus. Niet helemaal onverwacht, wel wat erger dan ik had gedacht.
En toen kwam Sjonnie met het idee om 20 graden omhóóg te gaan.
Kijk! Ruimte zat!
Buisjes kunnen ook altijd nog wat korter, maar zoveel is 20 graden nou ook weer niet om de flow heel erg te belemmeren.

Re: E21 317
Posted: Sun Feb 04, 2018 2:22 pm
by BertjeConti
Hoe ga je ervoor zorgen dat die verloopbusjes van 10 naar 16 in die zwarte plastiek dingen blijven zitten, en er door de druk niet uitgeperst gaan worden?
Mooi opgelost met de itb's op 20 graden omhoog, lijkt zo wel een beetje M12
Re: E21 317
Posted: Sun Feb 04, 2018 2:28 pm
by Wilmo
Tie wrap
Nee, ga ik nog even iets op bedenken. De Bosch regulator heeft oren waar een boutje doorheen kan. Ik zal eens kijken waar ik een beugeltje kan maken.
Volgende verhaal is een M12 luchtfilter maken. Bij sommige 02 Alpinas is een regenpijp gebruikt, misschien zoiets toch. Ik moet eigenlijk onder de accubak uit gaan komen met het luchtfilter en ik heb al het een en ander aan 75mm pijpelarij. Het bijvullen van remvloeistof wordt zo in elk geval vooraf gegaan aan het demonteren van iets. En dat iets wil ik graag beperken.
Re: E21 317
Posted: Mon Feb 05, 2018 5:50 am
by Jeroen
Leuk aan het knutselen zo, maat!
Re: E21 317
Posted: Mon Feb 05, 2018 8:44 pm
by Nick1984
Mooie vorderingen alweer!
Re: E21 317
Posted: Thu Feb 08, 2018 9:02 pm
by Wilmo
Is het een probleem om de brandstofpomp onder de kap te monteren? Eerder zat de pomp op het blok, dus zo'n vaart zal het toch wel niet lopen met vaporlock? En de pomp die ik heb, trekt met gemak de vloeistof 2 meter omhoog...
Het is alleen het geluid dat de pomp maakt.