Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Posted: Wed Jul 31, 2019 10:00 am
Eindelijk wat opgebouwd aan de vloer reparatie
Afgelopen week niet veel kunnen doen, het was dan ook de heetste week ooit gemeten. Zaterdag tegen het einde van deze hittegolf had ik een afspraak staan in Friesland om daar wat donorblik te scoren.
Yep, bij Koos mocht er naar believen blik uit de inmiddels beruchte E12 friteketel gesneden worden, waar ik hier maar niet verder op in ga.
Eerst moesten er nog wat leidingkjes onder de bodem weggelegd worden, bumper en scherm eraf en daarna hebben we het vloerpaneel en schutbord er zo royaal mogelijk uitgezaagd, inclusief de draagbalk.


Na een paar uurtjes hard zweten en een paar stukken limburgse vlaai lag het donordeel naast de wagen. In eerste instantie best goed materiaal, alleen wat roest onder het gaspedaal beugeltje en natuurlijk een rotte hoek bij het beruchte 4kante opname plaatje, maar zeker bruikbaar.

Mijn dank is groot voor dit stuk blik
, het zal de reparatie in ieder geval een stuk gemakkelijker maken, zeker de vloerpan met stop, die kan 1:1 gewoon overgezet worden, al weet ik nu dat deze pan smaller is als in mijn E12. Bij BMW waren ze in 1980 blijkbaar al aanpassingen aan het doorvoeren op de E12 die later op de E28 nodig zouden zijn.
Door de smallere vloerpan is het vlakke vloerdeel tussen de balk en de pan breder geworden, zodat er meer ruimte voor leidingen ontstaat. Bij de E12 lopen er 3 leidingen, bij de E28 komt er minimaal een remleiding bij (ABS).
Als eerste wil ik het schutbord gefixed hebben, dat is het lastigste stuk, daarna de vloer.
Dus maar eens begonnen met het uit elkaar halen van het donorstuk, puntlasjes doorboren, et voila het schutburd is los van de vloer.

Aantekeningen opgezet, daar er toch wel wat reparatie nodig is aan dit stuk, onder bij de aansluiting aan de vloerplaat is een heel stuk rot ( er was al eens een plaatje overheen gebakken, bovenhoek ook, en de zijkant ook natuurlijk. Ik ga dit schutbord stuk op de werkbank weer helemaal in orde maken, zodat het daarna als één "nieuw" stuk in de pastellblauer gezet kan worden.
Het eerste rotte stuk onderaan eruit geslepen, rand verzet zodat ik het nieuwe plaatwerk iets overlappend kan lassen. DAT LAST NAMELIJK VEEL FIJNER. Inzetstuk uit zincor plaat gezaagd en inlassen maar:



Zo wordt het gehele schutbord paneel in orde gemaakt.
Dit betekende dus ook dat het oude schutbord er helemaal uit moet, dus nog even de slijptol erin en weg paneel:

Om het nieuwe schutbord paneel te kunnen plaatsen moet eerst de aansluiting daarvoor op de A stijl gefixed worden, ook hier rottigheid zoals altijd.
Rottigheid uit de A stijl aansluiting geslepen, je ziet ook vooraan in de dorpel een klein gaatje, ik had van tevoren een mal gemaakt voor de vorm van dit deel:

Nieuw stukje blik uitgezaagd en ook hier weer een verzet randje aangemaakt zodat het blik elkaar een paar mm overlapt, dat er dan ingebakken en daarna de aansluitrand met schutbord omgezet, bovenaan naar buiten, onderaan naar binnen omgezet.
De beruchte 4 kante opname punt voor onder komt bij mij niet meer terug, dat maakt de reparatie een stuk gemakkelijker.




Al het vers gelaste materiaal zet ik direct in de Brunox.
Eindelijk ook opbouwend werk, en niet alleen slopen en slijpen. heerlijk om vers blik in te lassen.
Afgelopen week niet veel kunnen doen, het was dan ook de heetste week ooit gemeten. Zaterdag tegen het einde van deze hittegolf had ik een afspraak staan in Friesland om daar wat donorblik te scoren.
Yep, bij Koos mocht er naar believen blik uit de inmiddels beruchte E12 friteketel gesneden worden, waar ik hier maar niet verder op in ga.
Eerst moesten er nog wat leidingkjes onder de bodem weggelegd worden, bumper en scherm eraf en daarna hebben we het vloerpaneel en schutbord er zo royaal mogelijk uitgezaagd, inclusief de draagbalk.


Na een paar uurtjes hard zweten en een paar stukken limburgse vlaai lag het donordeel naast de wagen. In eerste instantie best goed materiaal, alleen wat roest onder het gaspedaal beugeltje en natuurlijk een rotte hoek bij het beruchte 4kante opname plaatje, maar zeker bruikbaar.

Mijn dank is groot voor dit stuk blik
, het zal de reparatie in ieder geval een stuk gemakkelijker maken, zeker de vloerpan met stop, die kan 1:1 gewoon overgezet worden, al weet ik nu dat deze pan smaller is als in mijn E12. Bij BMW waren ze in 1980 blijkbaar al aanpassingen aan het doorvoeren op de E12 die later op de E28 nodig zouden zijn.Door de smallere vloerpan is het vlakke vloerdeel tussen de balk en de pan breder geworden, zodat er meer ruimte voor leidingen ontstaat. Bij de E12 lopen er 3 leidingen, bij de E28 komt er minimaal een remleiding bij (ABS).
Als eerste wil ik het schutbord gefixed hebben, dat is het lastigste stuk, daarna de vloer.
Dus maar eens begonnen met het uit elkaar halen van het donorstuk, puntlasjes doorboren, et voila het schutburd is los van de vloer.

Aantekeningen opgezet, daar er toch wel wat reparatie nodig is aan dit stuk, onder bij de aansluiting aan de vloerplaat is een heel stuk rot ( er was al eens een plaatje overheen gebakken, bovenhoek ook, en de zijkant ook natuurlijk. Ik ga dit schutbord stuk op de werkbank weer helemaal in orde maken, zodat het daarna als één "nieuw" stuk in de pastellblauer gezet kan worden.
Het eerste rotte stuk onderaan eruit geslepen, rand verzet zodat ik het nieuwe plaatwerk iets overlappend kan lassen. DAT LAST NAMELIJK VEEL FIJNER. Inzetstuk uit zincor plaat gezaagd en inlassen maar:



Zo wordt het gehele schutbord paneel in orde gemaakt.
Dit betekende dus ook dat het oude schutbord er helemaal uit moet, dus nog even de slijptol erin en weg paneel:

Om het nieuwe schutbord paneel te kunnen plaatsen moet eerst de aansluiting daarvoor op de A stijl gefixed worden, ook hier rottigheid zoals altijd.
Rottigheid uit de A stijl aansluiting geslepen, je ziet ook vooraan in de dorpel een klein gaatje, ik had van tevoren een mal gemaakt voor de vorm van dit deel:

Nieuw stukje blik uitgezaagd en ook hier weer een verzet randje aangemaakt zodat het blik elkaar een paar mm overlapt, dat er dan ingebakken en daarna de aansluitrand met schutbord omgezet, bovenaan naar buiten, onderaan naar binnen omgezet.
De beruchte 4 kante opname punt voor onder komt bij mij niet meer terug, dat maakt de reparatie een stuk gemakkelijker.




Al het vers gelaste materiaal zet ik direct in de Brunox.
Eindelijk ook opbouwend werk, en niet alleen slopen en slijpen. heerlijk om vers blik in te lassen.





































