Misschien kun het spuiten beter op het gras doen, of de tegels draaien voordat vrouwlief thuis komt.
Pastellblauer's E12 avonturen
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Tijd voor een spuitbusje blauw
Misschien kun het spuiten beter op het gras doen, of de tegels draaien voordat vrouwlief thuis komt.
Misschien kun het spuiten beter op het gras doen, of de tegels draaien voordat vrouwlief thuis komt.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
spuitbusjes daar hou ik niet zo van, over het algemeen is de hechting van dat spul niet om over naar huis te schrijven, en is de laklaag erg dun. Wat dan weer wel goed gaat met een knikkerbusje zijn een setje velgen overspuiten. M'n oude kroonkurken zagen er 15 jaar na de spuitbeurt in anthraciet nog steeds erg goed uit.loentje wrote: Mon Aug 12, 2019 1:35 pm Tijd voor een spuitbusje blauw![]()
Misschien kun het spuiten beter op het gras doen, of de tegels draaien voordat vrouwlief thuis komt.
Maar nu verder met deze instandhouding, de speling in het schakelmechaniek heb ik flink kunnen reduceren door een nog beter passende pen te maken. Omdat het gat in de schakelstang ovaal uitgesleten is, heb ik een pen gemaakt die ook iets ovaal is, en zo precies past in het gat in de schakelstang, daarnaast loopt de pen nu ook iets taps, omdat de gaten in het verbindingsstuk niet aan beide zijden even groot zijn. de pen loopt nu van 6,7mm terug naar 6,5mm en is ook nog ovaal. gemaakt van een schacht van een M10 tap, keihard spul dus.
Ik heb dus nog een hagelnieuw verbindingsstuk met pen over....wel met 10mm gat voor de verbindingsstang.
Dan terug naar de vloer, zaterdag de laatste laswerkzaamheden uitgevoerd, en dat was het herstellen van de dwarsbalk waarop de stoelconsole vast komt te zitten, daarna kon de vloer aan binnenzijde en buitenzijde in de verf gezet worden, hiervoor gebruik ik hamerite. Gewoon omdat het goed voelt. Met een spuitbus moet je de hele wagen afplakken, en kom je niet tussen de naden en kieren. Met verf gaat dat dus wel, met een borstel kun je de verf lekker dik in de naden strijken. Daarbij hecht de hamerite ook nog eens heel goed op de Brunox epoxy.
Ook heb ik het scherm even proef gepast om de gaten voor de plastieke beschermplaat die tegen de wielkuip komt opnieuw af te tekenen op het nieuwe metaal.
Ik ga die plastieke plaat niet meer met parkertjes vast zetten, maar heb op de juiste plaatse M4 trekmoeren in het plaatwerk getrokken.
Passing van het scherm op de dorpel, niet slecht voor een hobby plaatwerker:

Ziehier de 3 trekmoeren, ze zijn er met een likje Brunox epoxy in getrokken, zodat het goed beschermd is tegen roesten:

Het laatste in te lassen stukje plaat:




vloertje helemaal in de verf, dat oogt meteen heel anders:

Volgorde van verf en kit heb ik lang over getwijfeld, daarom had ik een proefplaatje met een lasnaad gemaakt, die eerst in de Brunox gezet.
Daarna aan één kant het proefplaatje in de Hamerite gezet.
Nadat de Hamerite goed droog was, een kitnaad aan beide zijden aangebracht, één over de hamerite en één over de Brunox.
Tot nu toe beide zijden een erg tevreden resultaat, goede hechting van de kit op beide ondergronden.
Als laatste na 1 dag kit uitharden van de kit (3M carrosserie kit) ook de andere kant in de hamerite gezet, dus hamerite over Brunox en kit. dat laatste gaat dus niet goed. De Hamerite blijft plakkerig waar hij over de kit heen zit. Ook een week later is de verf nog steeds plakkerig waar er kit onder zit.
Dus heb ik gekozen om eerst het plaatwerk in de hamerite te zetten en daarna pas alle naden af te kitten.
Binnenzijde gekit:

Maar ook de naden aan de buitenzijde natuurlijk, waarbij de overgang tussen langsligger en schutbord/vloer één van de meest kritische plaatsen is, erg lastig bij te komen, maar ozo belangrijk.


en dit is de vloer onder het gaspedaal aan de buitenkant:

De kit mag nu een paar daagjes uitharden en dan komt er nog een laagje steenslag bescherming tegenaan en binnen komen er nieuwe bitumen antidreun platen in.
Bedenk wel dat het hier niet om een restauratie gaat, maar instandhouding. Ik ben benieuwd of het kompas straks nog een beetje wil werken, een cas wordt best wel magnetisch van al dat laswerk.
Ook is er een nieuwe hardy schijf onderweg, nu de oude er toch onderuit is kan die maar beter meteen vervangen worden.
Last edited by BertjeConti on Wed Nov 23, 2022 9:22 pm, edited 2 times in total.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Kijk dat schiet alweer op! Hopelijk heb je geen Meyle hardyschijf besteld.
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Nee, geen meyle, maar er worden ontzettend veel vage merken aangeboden. Heb maar voor de Febi gekozen, Jurid was niet voorradig.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Netjes, Rob!! Die is veel harder dan in de afgelopen 5 tot 10 jaar.
Waarom heb jij in de vloer een vierkant gat boven die balk??
Met jullie gebruik zou ik aan de onderzijde minimaal 2, liefste 3 lagen antidreun zetten.
Waarom heb jij in de vloer een vierkant gat boven die balk??
Met jullie gebruik zou ik aan de onderzijde minimaal 2, liefste 3 lagen antidreun zetten.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Harder dan de afgelopen 20 jaar !! Dat is zekeruwbuurman wrote: Tue Aug 13, 2019 8:52 am Netjes, Rob!! Die is veel harder dan in de afgelopen 5 tot 10 jaar.
Waarom heb jij in de vloer een vierkant gat boven die balk??
Met jullie gebruik zou ik aan de onderzijde minimaal 2, liefste 3 lagen antidreun zetten.
4 kante gat geeft toegang tot de balk voor een ml behandeling ( ja ik weet het, er zitten ook gaten aan de onderzijde)

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Maar in de bodem zat een rond gat, voor dat doel, met zon alu dopje erin, vandaar de vraag. Maar de balk conserveren is heel belangrijk, dus goede actie
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Klopt, maar dat stuk vloer met dopje viel net buiten het te vervangen deel (of eigenlijk half erin) daarom nu op die plek een 4kant gat.uwbuurman wrote: Tue Aug 13, 2019 10:10 am Maar in de bodem zat een rond gat, voor dat doel, met zon alu dopje erin, vandaar de vraag. Maar de balk conserveren is heel belangrijk, dus goede actie

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Je bent een behoorlijke bak werk aan het verzetten! Vakwerk. Jouw instandhouding ziet er beter uit dan restauratiewerk van anderen!
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Och ja, ik doe m'n best binnen de mogelijkheden zonder de auto te ver te slopen, en met de gedachte dat er maar een paar weken tijd zijn voor deze klus.Wilmo wrote: Tue Aug 13, 2019 9:28 pm Je bent een behoorlijke bak werk aan het verzetten! Vakwerk. Jouw instandhouding ziet er beter uit dan restauratiewerk van anderen!
Maar er zijn wel wat punten waar ik nu gewoon niet bij kan komen.
Over 10 dagen staat er een belangrijke Rally op het programma, dussss
Tectyl ML bestaat schijnbaar niet meer, het is nu Tectyl cavity wax geworden. Hopelijk is ook de inhoud nog beter.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Nou, ML is van Dinitrol, dat is de beste. Bij mij in Leeuwarden zit Gosliga antiroestcenter, die kan je helpen. ML en de wax die erna moet. Wil vast versturen.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
ML is een methode, meerdere merken verkopen er producten voor oa Dinitrol, maar ook Valvoline en vele anderen.
In de grote anti roest behandeling test van het vooraanstaande blad "oldtimer markt" komt Dinitrol niet eens voor?
In de grote anti roest behandeling test van het vooraanstaande blad "oldtimer markt" komt Dinitrol niet eens voor?

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Zeer mooie vorderingen! Dat stuk kan er op zijn minst terug 20 jaar tegen 
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
vloerreparatie, de afronding
Deze klus nadert zo langzaamaan zijn einde.
Had ik al verteld dat de stoelconsoles een beetje ingezakt zijn en irritante geluiden produceren?
Daarom de consoles, die er nu toch uit zijn, een beetje verstevigd op de uiteinden, hier zie je de ingezakte uiteinde waar de rail op hoort te liggen, precies waar de clipmoer zit is de console ingezakt:

een paar kleine plaatjes ingelast en zo is de hoek van de consoles een stuk steviger, net voldoende ruimte over voor de clipmoeren:

Nadat de carosseriekit voldoende uitgehard is heb ik de vloer aan de binnenzijde voorzien van nieuwe anti dreun bitumen platen, en de buitenzijde met antigravel gespoten, dat viel een beetje tegen, ik had een dikkere en taaiere laag verwacht.


daarna kon er weer lekker opgebouwd worden, eerst de bekabeling weer terug geplaatst en alle stekkers weer aangesloten, dan de zware isolerende panelen weer terug geplaatst waarna het tapijt terug gelegd kon worden, pedalerie weer in orde maken, nu met een gaspedaal dat weer vast zit op de vloer
De buitenkant nog van een laag bitumen voorzien, nu moet het maar goed genoeg zijn.
En nog een paar uur op de rug onder de wagen liggen zwoegen om de nieuwe hardyschijf geplaatst te krijgen, dat valt niet mee als er een dubbele uitlaatpijp in de weg zit.



oude Jurid en nieuwe Febi, het werd tijd zullen we maar zeggen:

Daarna kon eindelijk het scherm weer terug geplaatst worden, hiervoor gebruik is een niet uithardende kit, zoals er eerder ook onder zat. Of dit zo af fabriek gedaan werd weet ik niet, ik twijfel of dit wel het originele scherm is , of dat het toch ergens in zijn eerste 25 levensjaren al vervangen is, denk het wel, want tegen het scherm zit aan de binnenzijde alleen een dunne zwarte laklaag, en geen antigravel, die wel dik aanwezig is op het binnenscherm.
De kit is Dekalin Dekaseal 8936, blijvend elastisch en plakkerig en niet overschilderbaar. Met andere kit zou je het scherm er nooit meer fatsoenlijk af krijgen.
Voldoende kit aangebracht, zodat het er overal uit puilt.
De aansluiting bij de koplamp heb ik na het plaatsen van het scherm met carroseriekit afgedicht, ook zoals het voorheen gedaan was.



aansluiting bij koplamp afgekit, het laspropje heb ik achterwege gelaten

rest nog wat schilderwerk en terugplaatsen van bumper en grill.
Ze staat weer terug onder de carport, te trappelen om volgende week weer eens lekker te gaan ralliën

Deze klus nadert zo langzaamaan zijn einde.
Had ik al verteld dat de stoelconsoles een beetje ingezakt zijn en irritante geluiden produceren?
Daarom de consoles, die er nu toch uit zijn, een beetje verstevigd op de uiteinden, hier zie je de ingezakte uiteinde waar de rail op hoort te liggen, precies waar de clipmoer zit is de console ingezakt:

een paar kleine plaatjes ingelast en zo is de hoek van de consoles een stuk steviger, net voldoende ruimte over voor de clipmoeren:

Nadat de carosseriekit voldoende uitgehard is heb ik de vloer aan de binnenzijde voorzien van nieuwe anti dreun bitumen platen, en de buitenzijde met antigravel gespoten, dat viel een beetje tegen, ik had een dikkere en taaiere laag verwacht.


daarna kon er weer lekker opgebouwd worden, eerst de bekabeling weer terug geplaatst en alle stekkers weer aangesloten, dan de zware isolerende panelen weer terug geplaatst waarna het tapijt terug gelegd kon worden, pedalerie weer in orde maken, nu met een gaspedaal dat weer vast zit op de vloer
De buitenkant nog van een laag bitumen voorzien, nu moet het maar goed genoeg zijn.
En nog een paar uur op de rug onder de wagen liggen zwoegen om de nieuwe hardyschijf geplaatst te krijgen, dat valt niet mee als er een dubbele uitlaatpijp in de weg zit.



oude Jurid en nieuwe Febi, het werd tijd zullen we maar zeggen:

Daarna kon eindelijk het scherm weer terug geplaatst worden, hiervoor gebruik is een niet uithardende kit, zoals er eerder ook onder zat. Of dit zo af fabriek gedaan werd weet ik niet, ik twijfel of dit wel het originele scherm is , of dat het toch ergens in zijn eerste 25 levensjaren al vervangen is, denk het wel, want tegen het scherm zit aan de binnenzijde alleen een dunne zwarte laklaag, en geen antigravel, die wel dik aanwezig is op het binnenscherm.
De kit is Dekalin Dekaseal 8936, blijvend elastisch en plakkerig en niet overschilderbaar. Met andere kit zou je het scherm er nooit meer fatsoenlijk af krijgen.
Voldoende kit aangebracht, zodat het er overal uit puilt.
De aansluiting bij de koplamp heb ik na het plaatsen van het scherm met carroseriekit afgedicht, ook zoals het voorheen gedaan was.



aansluiting bij koplamp afgekit, het laspropje heb ik achterwege gelaten

rest nog wat schilderwerk en terugplaatsen van bumper en grill.
Ze staat weer terug onder de carport, te trappelen om volgende week weer eens lekker te gaan ralliën
Last edited by BertjeConti on Wed Nov 23, 2022 9:20 pm, edited 2 times in total.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i