loentje wrote: Mon Aug 12, 2019 1:35 pm
Tijd voor een spuitbusje blauw
Misschien kun het spuiten beter op het gras doen, of de tegels draaien voordat vrouwlief thuis komt.
spuitbusjes daar hou ik niet zo van, over het algemeen is de hechting van dat spul niet om over naar huis te schrijven, en is de laklaag erg dun. Wat dan weer wel goed gaat met een knikkerbusje zijn een setje velgen overspuiten. M'n oude kroonkurken zagen er 15 jaar na de spuitbeurt in anthraciet nog steeds erg goed uit.
Maar nu verder met deze instandhouding, de speling in het schakelmechaniek heb ik flink kunnen reduceren door een nog beter passende pen te maken. Omdat het gat in de schakelstang ovaal uitgesleten is, heb ik een pen gemaakt die ook iets ovaal is, en zo precies past in het gat in de schakelstang, daarnaast loopt de pen nu ook iets taps, omdat de gaten in het verbindingsstuk niet aan beide zijden even groot zijn. de pen loopt nu van 6,7mm terug naar 6,5mm en is ook nog ovaal. gemaakt van een schacht van een M10 tap, keihard spul dus.
Ik heb dus nog een hagelnieuw verbindingsstuk met pen over....wel met 10mm gat voor de verbindingsstang.
Dan terug naar de vloer, zaterdag de laatste laswerkzaamheden uitgevoerd, en dat was het herstellen van de dwarsbalk waarop de stoelconsole vast komt te zitten, daarna kon de vloer aan binnenzijde en buitenzijde in de verf gezet worden, hiervoor gebruik ik hamerite. Gewoon omdat het goed voelt. Met een spuitbus moet je de hele wagen afplakken, en kom je niet tussen de naden en kieren. Met verf gaat dat dus wel, met een borstel kun je de verf lekker dik in de naden strijken. Daarbij hecht de hamerite ook nog eens heel goed op de Brunox epoxy.
Ook heb ik het scherm even proef gepast om de gaten voor de plastieke beschermplaat die tegen de wielkuip komt opnieuw af te tekenen op het nieuwe metaal.
Ik ga die plastieke plaat niet meer met parkertjes vast zetten, maar heb op de juiste plaatse M4 trekmoeren in het plaatwerk getrokken.
Passing van het scherm op de dorpel, niet slecht voor een hobby plaatwerker:
Ziehier de 3 trekmoeren, ze zijn er met een likje Brunox epoxy in getrokken, zodat het goed beschermd is tegen roesten:
Het laatste in te lassen stukje plaat:
vloertje helemaal in de verf, dat oogt meteen heel anders:
Volgorde van verf en kit heb ik lang over getwijfeld, daarom had ik een proefplaatje met een lasnaad gemaakt, die eerst in de Brunox gezet.
Daarna aan één kant het proefplaatje in de Hamerite gezet.
Nadat de Hamerite goed droog was, een kitnaad aan beide zijden aangebracht, één over de hamerite en één over de Brunox.
Tot nu toe beide zijden een erg tevreden resultaat, goede hechting van de kit op beide ondergronden.
Als laatste na 1 dag kit uitharden van de kit (3M carrosserie kit) ook de andere kant in de hamerite gezet, dus hamerite over Brunox en kit. dat laatste gaat dus niet goed. De Hamerite blijft plakkerig waar hij over de kit heen zit. Ook een week later is de verf nog steeds plakkerig waar er kit onder zit.
Dus heb ik gekozen om eerst het plaatwerk in de hamerite te zetten en daarna pas alle naden af te kitten.
Binnenzijde gekit:
Maar ook de naden aan de buitenzijde natuurlijk, waarbij de overgang tussen langsligger en schutbord/vloer één van de meest kritische plaatsen is, erg lastig bij te komen, maar ozo belangrijk.
en dit is de vloer onder het gaspedaal aan de buitenkant:
De kit mag nu een paar daagjes uitharden en dan komt er nog een laagje steenslag bescherming tegenaan en binnen komen er nieuwe bitumen antidreun platen in.
Bedenk wel dat het hier niet om een restauratie gaat, maar instandhouding. Ik ben benieuwd of het kompas straks nog een beetje wil werken, een cas wordt best wel magnetisch van al dat laswerk.
Ook is er een nieuwe hardy schijf onderweg, nu de oude er toch onderuit is kan die maar beter meteen vervangen worden.
