E21 318i (ITB)
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 317
Zeg JW, waar ga je de ait eigenlijk plaatsen? Heb je al een luchtfilterhuis klaar?
Ben wel benieuwd, plaatjes?
Ben wel benieuwd, plaatjes?

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 317
In de aanzuigbuis van het luchtfilterhuis. Maar nog geen idee hoe ik dat ga doen. Ik heb vandaag weer staan staren maar er komen nog geen echte ideeën.
Ik denk dat ik een paar centimeter van de aanzuigbuizen moet halen en dan met 45 graden schuin of recht naar beneden moet gaan. Maar hoe het huis daar weer aan moet komen, kwaitnait.
Ik denk dat ik een paar centimeter van de aanzuigbuizen moet halen en dan met 45 graden schuin of recht naar beneden moet gaan. Maar hoe het huis daar weer aan moet komen, kwaitnait.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 317
Oh, maar dan is het toch ook niet erg dat je temp sensor er nog niet is.
Ja dat staren ken ik, vandaag eens uit zitten zoeken hoe ik de benzine leidingen naar de "in kofferbak ruimte" tank ga krijgen.
Als ik de bestaande leidingen wil omleggen, dan moet de achteras er onderuit, dat is we heel veel gedoe.
Dus maar eens gekeken naar de mogelijkheid om vanaf de bestaande eindpunten (tegen de bodem ter hoogte van de aandrijfas rechts) de kofferruimte in te gaan en dan routeren naar de aansluitpunten op de tank, zodat er zo weinig mogelijk slang tussen komt.
Voor bij de motor ga ik ook een stuk vaste leiding leggen, nu ligt ee een brandstofslang dwars door de motorruimte heen.
Beter eerst goed bedenken, laten bezinken en nogmaals bedenken, aan de waterpijp dus, om het dan goed te doen.
Ja dat staren ken ik, vandaag eens uit zitten zoeken hoe ik de benzine leidingen naar de "in kofferbak ruimte" tank ga krijgen.
Als ik de bestaande leidingen wil omleggen, dan moet de achteras er onderuit, dat is we heel veel gedoe.
Dus maar eens gekeken naar de mogelijkheid om vanaf de bestaande eindpunten (tegen de bodem ter hoogte van de aandrijfas rechts) de kofferruimte in te gaan en dan routeren naar de aansluitpunten op de tank, zodat er zo weinig mogelijk slang tussen komt.
Voor bij de motor ga ik ook een stuk vaste leiding leggen, nu ligt ee een brandstofslang dwars door de motorruimte heen.
Beter eerst goed bedenken, laten bezinken en nogmaals bedenken, aan de waterpijp dus, om het dan goed te doen.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 317
Waterpijp heb ik gelukkig gevonden.
Ik leg even een coordinaatsysteem op de auto. X is in de lengte van de auto, Z is omhoog en Y is in de breedte.
Als ik de gasklephuizen vlak in het vlak XY hang dan kan ik met siliconen van 45 graden wegbuigen naar beneden. Ik kan ze recht naar beneden laten staan of rond Y draaien. Als ik ze recht laat staan dan is het makkelijker om een plaat te maken omdat de gaten rond zijn, die plaat kan ik wel vastkitten aan de bochten zodat de toeters in het huis kunnen zitten. Een rechthoekige box van aluminium maken, dat lukt wel.
Als ik de bochten rond Y nog eens 45 graden draai dan komen de toeters diagonaal in het huis te zitten, misschien is dat wel handig, maar dan zijn de gaten niet meer rond en wordt het een groot prutsfeest.
Als ik de gasklephuizen niet in XY heb, maar 20 graden naar boven laat wijzen, dan wordt het lastig met het reservoir voor remvloeistof en wordt de aanzuigbuis enorm lang en bochtig omdat ik toch onder de accu uit wil komen.
Als ik sokjes op de toeters hang, zuig ik warmere lucht aan en heb ik niet het overdrukvoordeel van de rijwind. Maar ik begrijp nu wel waarom mensen dat er voor over hebben.
Ik leg even een coordinaatsysteem op de auto. X is in de lengte van de auto, Z is omhoog en Y is in de breedte.
Als ik de gasklephuizen vlak in het vlak XY hang dan kan ik met siliconen van 45 graden wegbuigen naar beneden. Ik kan ze recht naar beneden laten staan of rond Y draaien. Als ik ze recht laat staan dan is het makkelijker om een plaat te maken omdat de gaten rond zijn, die plaat kan ik wel vastkitten aan de bochten zodat de toeters in het huis kunnen zitten. Een rechthoekige box van aluminium maken, dat lukt wel.
Als ik de bochten rond Y nog eens 45 graden draai dan komen de toeters diagonaal in het huis te zitten, misschien is dat wel handig, maar dan zijn de gaten niet meer rond en wordt het een groot prutsfeest.
Als ik de gasklephuizen niet in XY heb, maar 20 graden naar boven laat wijzen, dan wordt het lastig met het reservoir voor remvloeistof en wordt de aanzuigbuis enorm lang en bochtig omdat ik toch onder de accu uit wil komen.
Als ik sokjes op de toeters hang, zuig ik warmere lucht aan en heb ik niet het overdrukvoordeel van de rijwind. Maar ik begrijp nu wel waarom mensen dat er voor over hebben.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 317
Beste JW, als ik in jouw schoenen stond, dan zou ik de motor eerst eens lopend maken met de Weber setup. Dan kun je allereest eens vertrouwd raken met het blok zelf, en weet je zeker dat het blok zelf in orde is.
Maar nu eerst je aanzuig traject bouwen natuurlijk.
Niet ronde gaten is tegenwoordig toch helemaal geen probleem, er zijn zeker programma's waarmee je exact zo'n gat kunt printen door de bekende variablen zoals diameter en hoeken op te geven.
Maar nu eerst je aanzuig traject bouwen natuurlijk.
Niet ronde gaten is tegenwoordig toch helemaal geen probleem, er zijn zeker programma's waarmee je exact zo'n gat kunt printen door de bekende variablen zoals diameter en hoeken op te geven.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 317
Daar heb ik ook al aan zitten denken. En ik heb natuurlijk ook nog een complete plug en play L-jet, met plenum en alles.
Met zulke programma's heb ik de flens voor het spruitstuk ook gemaakt, dus daar moet ik wel uit komen. Op mijn CV staat dat ik daar bedreven in ben.
Met zulke programma's heb ik de flens voor het spruitstuk ook gemaakt, dus daar moet ik wel uit komen. Op mijn CV staat dat ik daar bedreven in ben.
Re: E21 317
Hoe zit het met het kogeltje nummer 16? Ik kan me bijna niet voorstellen dat ik die driemaal ben kwijtgeraakt sinds ik er drie heb gedemonteerd, maar het staat er toch echt... En ik kan me ook niet voorstellen hoe die nou op zijn plek moet blijven omdat de zuiger naar beneden hangt...

http://bmwfans.info/parts-catalog/E30-2 ... ing_chain/

http://bmwfans.info/parts-catalog/E30-2 ... ing_chain/
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: E21 317
Heb ik me ook al afgevraagd...
Die zit naar het schijnt in nr15,
Die zit naar het schijnt in nr15,
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: E21 317
Alleen de veer en zuiger bestellen, kogeltje zit er niet in.
So many cars, so little time
Re: E21 317
Top!
Morgen alleen nog wat stroom op de benzinepomp en dan gaan we het eens proberen. Compressie testen, ontsteking afstellen, pomp aan en maar eens zien wat er gebeurt.
Morgen alleen nog wat stroom op de benzinepomp en dan gaan we het eens proberen. Compressie testen, ontsteking afstellen, pomp aan en maar eens zien wat er gebeurt.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: E21 317
Kan bijna niet wachten. Wel filmpje maken hoor.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 317
Dusja, toen maar afgevuld met olie en koelvloeistof. De compressie ligt hoger dan 10 op alle vier, maar met zo'n rubberen stop is dat niet zo makkelijk te meten. Cilinder 4 kwam tegen de 11 aan. Geen gekke geluiden in de motor. Daarna de ontstekingsmodule getest en die werkt. Toen de stroboscoop getest en die werkte niet. Nu was het clipje voor over de kabel vorig jaar gesmolten maar na wat prutsen (wat doet het nu wel en wat niet) had ik licht. Toen de tandjes geteld van de ontbrekende tand op het triggerwheel tot de sensor. Weer starten en nu met een vaste vervroeging en de strobo om te finetunen. Dat stond best goed. Dan een zekering in de brandstofpomp en testen. Die reageert meteen op commando. Toen de ventilator getest, ook dat werkte via de Microsquirt.
Dus nu was er vonk, benzine en lucht was er al. Naja, dan maar starten he. Ucheuche, boemboem en daar ging het. Niet vloeiend, stotterend maar geen gekke geluiden. Wel als ik iets hoger kwam in toerental was er iets aan het gieren, ik denk dat dat de achterste keerring op de krukas was. Natuurlijk overal de nodige lekjes. Dit allemaal gedicht, nog wat geprutst met de Weber en dat loopt nu. Een soort van dan.
https://www.dropbox.com/s/7fjsscsvqwfbb ... 0%2055.mov
Let even niet op de brandstofpomp. Ik kwam erachter dat die horizontaal moest staan en daarom hangt dat er nu zo wat bij.
Nog niet kunnen rijden omdat alle remvloeistof onder het achterwiel ligt. De nieuwe zuigers zijn er al, maar daar had ik vandaag geen zin meer in.
Dus nu was er vonk, benzine en lucht was er al. Naja, dan maar starten he. Ucheuche, boemboem en daar ging het. Niet vloeiend, stotterend maar geen gekke geluiden. Wel als ik iets hoger kwam in toerental was er iets aan het gieren, ik denk dat dat de achterste keerring op de krukas was. Natuurlijk overal de nodige lekjes. Dit allemaal gedicht, nog wat geprutst met de Weber en dat loopt nu. Een soort van dan.
https://www.dropbox.com/s/7fjsscsvqwfbb ... 0%2055.mov
Let even niet op de brandstofpomp. Ik kwam erachter dat die horizontaal moest staan en daarom hangt dat er nu zo wat bij.
Nog niet kunnen rijden omdat alle remvloeistof onder het achterwiel ligt. De nieuwe zuigers zijn er al, maar daar had ik vandaag geen zin meer in.