Page 48 of 117

Re: E21 317

Posted: Sun Mar 11, 2018 11:01 pm
by uwbuurman
Leuk man, weer een auto voor woonwerk verkeer!!!

Re: E21 317

Posted: Mon Mar 12, 2018 6:28 pm
by Wilmo
En ik ben weer thuis! Vanmiddag starten en lopen, zo snel istie nog nooit aangeslagen en geen gekke dingen onderweg :)


Enne Koos. Aan alles komt een einde, ook aan dat woonwerkverkeer. Van welke kant, dat moet de komende weken gaan blijken.

Re: E21 317

Posted: Mon Mar 12, 2018 8:02 pm
by bmw e12 e21
Wilmo wrote:En ik ben weer thuis! Vanmiddag starten en lopen, zo snel istie nog nooit aangeslagen en geen gekke dingen onderweg :)
Top Wilmo!
Dat is dus dik inorde. :thumbsup

Re: E21 317

Posted: Mon Mar 12, 2018 8:32 pm
by uwbuurman
Mooi, Jan Willem!

Re: E21 317

Posted: Mon Mar 12, 2018 8:59 pm
by BertjeConti
Goed zo, zal je goed doen dat het 'nieuwe' blok je brengt wat je ervan verwacht had.

Fijn om een goeie basis voorin te hebben liggen.

Re: E21 317

Posted: Mon Mar 12, 2018 10:31 pm
by Wilmo
Het is wel spannend natuurlijk en bij elk piepje en kraakje zit je rechtop. Ik ben er nog niet helemaal gerust op want pluimen kan ik niet controleren of nabootsen met maar 3000 toeren. En het loopt ook nog niet zo lekker. Maar ik betrapte me al wel op een grijns van oor tot oor :D

Vandaag heb ik de spinnekop van de 318i gedemonteerd, ja daar kwam het op neer toen ik alles had losgeschroefd dat ik niet nodig heb. Dus:

- Luchtfilter
- Benzinepomp
- Gasklepsensor

Moet lukken :)

Re: E21 317

Posted: Fri Mar 16, 2018 8:27 pm
by Wilmo
Image

Gaat wel goed zo. Gasklepsensor heb ik inmiddels van het lijstje gehaald. Alleen de brandstofpomp nog. Ik had het een beetje gehad en toen heb ik een gat geboord in het spatbord. Voelde niet zo goed, maar ik was er ook wel klaar mee. De pomp heeft een ingaande van 10mm en de leiding is 8mm. En de overgang die ik in gedachten had is eigenlijk een beetje te lang, dus daar moet ik nog iets op verzinnen.

Update voor de ITB's: Waarschijnlijk ga ik 'gewoon' voor sokjes over de individuele inlaten of voor een grote sok en niet met een airbox en het luchtfilter van de afbeelding. Ter verificatie zal ik nog eens een logging doen van de temperatuur onder de kap maar ik denk dat die hogere temperatuur wel mee gaat vallen.

Re: E21 317

Posted: Fri Mar 16, 2018 8:56 pm
by Wilmo
Trouwens, hoe werkt de stationairloopluchtschuif op een L-jet? Ik begrijp dat wanneer er aan bepaalde parameters voldaan wordt, er extra lucht wordt toegelaten door middel van een bedienbare schuif teneinde het toerental te verhogen. Maar bij de E30 komt die luchtschuif boven de gasklep uit. Als die onder de gasklep komt dan begrijp ik dat het kan werken, maar waarom zou extra lucht boven de gasklep leiden tot een hoger stationair toerental?

Re: E21 317

Posted: Fri Mar 16, 2018 9:18 pm
by BertjeConti
De ljet stationair luchtschuif werkt met een electrisch verwarmd bimetaal, blijft dus een bepaalde tijd open.

Extra lucht voor de gasklep is inderdaad zinloos.

Maar waarom boor je een gat in het spatbord en heb je er daarna geen goed gevoel bij?
Wilde je de electrische antenne weer achter plaatsen?

Ja die 10mm aansluiting op de pomp is lastig, ik had daarvoor een verloopje van 8mm naar 10mm gemaakt, die is binnenkort overtallig.

Re: E21 317

Posted: Fri Mar 16, 2018 9:41 pm
by Wilmo
Ik vraag me dan toch af wat hier de gedachte achter is... De schuif komt gewoon uit voor de gasklep. Hoe is het bij jouw gasklephuis?

Image


Maar ik houd gewoon niet van gaten boren is een harde carrosserie. Dat is alles ;)

Re: E21 317

Posted: Fri Mar 16, 2018 9:46 pm
by BertjeConti
Bij mij zit er een stationair luchtschuif van het motronic systeem, die wordt met pwm aangestuurd.
De luchtschuif zit met de luchtaanvoerkant in de rubberbalg voor de gasklep, en de andere kant uiteraard achter de gasklep.

Re: E21 317

Posted: Fri Mar 16, 2018 9:47 pm
by BertjeConti
Op de aansluiting op je gasklephuis voor de gasklep zit normaliter de carter ontluchting.

Re: E21 317

Posted: Sat Mar 17, 2018 12:09 pm
by BertjeConti
De stationair lucht toevoer aansluiting zit niet onder maar achter op het spruitstuk waar ook de koudestart injector zit.

Re: E21 317

Posted: Sat Mar 17, 2018 4:09 pm
by Wilmo
Ik heb gisteren nog zitten zoeken naar plaatjes en probeer dat wat ik gedemonteerd heb nog weer voor de geest te halen en een en ander zit volgens mij verbonden zodat ik op het verkeerde been werd gezet.

Dit ding:
Image

Heb ik.

De Haynes schrijft over de schuif
8 With the engine running, disconnect the electrical connector from the valve. The idle speed should increase to about 2,000 rpm.
9 If the idle speed does not increase, turn the engine off. Using an ohmmeter, check the resistance across the terminals of the valve. It should be 9 to 10 ohms with the ambient air temperature at about 20o C.
10 Using a pair of jumper wires, apply battery voltage to the valve, and confirm that the valve closes tightly. When the voltage is removed, the valve should re-open.
18 With the engine running, the current reading should be 450 to 470 mA at 850 to 900 rpm
Is het dan een aan/uit schuif of is die te besturen met PWM? Met PWM pas je effectief de spanning aan die je op de schuif zet, deze schuif schijnt een eigen computertje gehad te hebben. Dus ergens kan ik me voorstellen dat het PWM is.


Zijdelings hieraan zat ik te denken hoe het toe te passen zou zijn op de ITB's. Maar dat is voor later.

Re: E21 317

Posted: Sat Mar 17, 2018 4:23 pm
by BertjeConti
Het is een aan uit lucht schuif, spanning erop, schuif dicht...

zo zou het kunnen zitten met die schuif, alhoewel dit voorbeeld duidelijk geen ljet is, is wel hetzelfde type luchtschuif gebruikt:
Image

en nee, niet te gebruiken bij ITB's