Page 49 of 117

Re: E21 317

Posted: Sat Mar 17, 2018 4:29 pm
by BertjeConti
Luchtschuiven die je met pwm kunt aansturen zien er bijvoorbeeld zo uit, links van de gasklep, boven de dipstick:

Image

Bij mij zie je dat de luchtschuif de lucht uit de rubber balg krijgt en achter de gasklep in het spruitstuk komt.
Ze bestaan in verschillende varianten wat betreft de luchtaansluitingen, er moeten 3 draden op.

Re: E21 317

Posted: Sat Mar 17, 2018 4:33 pm
by Wilmo
De Microsquirt kan ze alleen met twee draden aansturen:
As standard, the Microsquirt supports 2-wire PWM idle valves or on/off type valves only. Stepper idle motors require an add-on. Servo type idle valves are not currently supported.


Maar bij ITB's werkt het toevoeren van lucht achter de gasklep niet?

Re: E21 317

Posted: Sat Mar 17, 2018 4:38 pm
by BertjeConti
ik heb nog een ljet plaatje gevonden (photobucket):
Image

Re: E21 317

Posted: Sat Mar 17, 2018 4:49 pm
by BertjeConti
Wilmo wrote:De Microsquirt kan ze alleen met twee draden aansturen:
As standard, the Microsquirt supports 2-wire PWM idle valves or on/off type valves only. Stepper idle motors require an add-on. Servo type idle valves are not currently supported.


Maar bij ITB's werkt het toevoeren van lucht achter de gasklep niet?
Wil je bij ITB's voor elke ITB een eigen luchtschuifje hebben?
Het zou misschien wel kunnen als je een soort verzameldoosje hebt met een slangetje/leiding naar iedere ITB, op dezelfde manier zou je ook MAP kunnen meten bij ITB's.

De luchtschuif die jij hebt is niet met PWM aan te sturen, als je er spanning op zet zal hij langzaam dicht gaan, hoe snel dat gaat is afhankelijk van de temperatuur. Zoals ik al zei, er zit een bimetaal in die de schuif dicht draait, door er spanning op te zetten wordt het bimetaal verwarmd.

Voor het aansturen van de luchtschuif in mijn E12 heb ik een 3 draads PWM in de megasquirt zitten, Voeding, PWM en inverted PWM. Ik heb er eventueel een schema var. Aansturing is gelijk aan de microsquirt, alleen één extra aansturing die het geïnverteerde signaal is van de PWM uit de microsquirt. snappie?

Re: E21 317

Posted: Sat Mar 17, 2018 4:57 pm
by Wilmo
Jep, ik sluit het wel gewoon aan met de aan/uit mogelijkheid en dan zien we wel wat er gebeurt. Als ik het stationair niet stabiel krijg dan kan ik altijd nog opzoek naar een alternatieve schuif.

Re: E21 317

Posted: Sun Mar 25, 2018 6:18 pm
by Wilmo
Top! Mijn benzine pomp werkt niet bij 12.4V vanaf de accu maar wel met 13.7 vanaf de lader. De lader zakt tot 7V tijdens het draaien en de accu tot 12V tijdens het aansluiten. Hij 'zet' zich wel, maar draait niet rond.

Goedkoop is duurkoop? :p

Re: E21 317

Posted: Sun Mar 25, 2018 7:28 pm
by BertjeConti
Goedkoop schat ik, wel vreemd, een accu kan normaliter voldoende stroom leveren, als je net zo'n nepper hebt als ik had, dan moet je op 4,5A rekenen, aanloopstroom zal echter een stuk hoger zijn.
Wellicht een slecht contact bij de zekering waarachter je de pomp op de accu hebt aangesloten? (ampere meter met " piek" functie ertussen hangen om te testen)

Pomp moet ook nog lopen op 9 Volt anders zou de benzinedruk bij starten van de auto weg vallen, en dat wil je niet. Als hij bij 7 Volt blijft lopen is dat in ieder geval goed, echter was dat droog of met benzine?

Re: E21 317

Posted: Sun Mar 25, 2018 8:17 pm
by Wilmo
Ik heb 0,3V verlies gemeten, dit zal door de zekering, alle draden en het relais komen, maar zelfs met draden van 40cm direct op de accu wil de pomp niet. Dit alles is droog getest.

Re: E21 317

Posted: Sun Mar 25, 2018 10:04 pm
by BertjeConti
Erg vreemd hoor, ik heb er geen verklaring voor.
Mijn imitatie bosch 044 pomp heeft eigenlijk nooit problemen gegeven, was wel erg luidruchtig vond ik.

Re: E21 317

Posted: Tue Mar 27, 2018 6:51 pm
by BertjeConti
HeJ JW , gezellig dat je even langs kwam, ik heb nog even door zitten denken...

Jouw pomp trekt bijna 10 Ampere en draaide niet toen we hem bij mij op de accu aansloten, dit betekend dus dat hij vast zit.
Je zei dat hij wel op de acculader liep, maar dat kan eigenlijk niet. Wat je hoorde toen je de pomp op de acculader aansloot was niet het draaien van de pomp maar een 100Hz brom van de onafgevlakte gelijkspanning die uit de acculader komt, (halve sinussen achter elkaar) omdat je een ouderwetse trafo met gelijkrichter acculader hebt.

Had je die pomp al op je montage rekje gemonteerd gehad? zo ja wellicht dat je de pomp behuizing daardoor toch iets verwrongen hebt waardoor hij vast zit.

Als hij al vast zat toen je 'm kreeg zou ik er aan beide zijden eens een flinke spuit WD40 of kruipolie in spuiten om te zien of hij zo los komt. Is te proberen natuurlijk.

Re: E21 317

Posted: Tue Mar 27, 2018 7:35 pm
by Wilmo
Op de lader is het geen brom, het is het gierende geluid van een pomp die draait, plus dat de pomp nog steeds vloeistof opvoert. De pomp is al wel gemonteerd geweest. Maar zoals de pomp pompt, dat klopt ook helemaal niet als ik het vergelijk met het zachte soepele lopen van jouw pomp.

De pomp ligt nog net niet in de kliko, maar ligt daar niet ver vanaf. De verpakking was niet goed, het karton was helemaal nat. Dus wie weet wat er onderweg is gebeurd, ik ga nu een Bosch kopen.

Re: E21 317

Posted: Wed Mar 28, 2018 10:51 pm
by Wilmo
Het loopt op injectie! En best soepel ook nog. Het loopt nog niet stationair zonder het gaspedaal in te drukken maar de schroef is een beetje onbereikbaar.

Morgen de luchtschuif monteren en de hoeveelheid benzine wat verder terug brengen omdat het nog wat rijk loopt.

Re: E21 317

Posted: Wed Mar 28, 2018 10:52 pm
by uwbuurman
Cool!!

Re: E21 317

Posted: Wed Mar 28, 2018 10:57 pm
by BertjeConti
Kijk, mooi werk hoor. Succes met tunen...

Re: E21 317

Posted: Thu Mar 29, 2018 7:25 am
by bmw e12 e21
Mooi!