En zo kan het zelfs bij Jeroentjes soms snel! Er kwam namelijk een leuk pakketje op mijn pad, een origineel Nederlandse E46 M3.
Volledige historie, sterker nog, de auto heeft het grootste deel van zijn/haar leven in deze regio rondgereden! 157.000 km gelopen, goeddeels eerste lak, en bekende issues als lagerschalen, Vanos en koppeling reeds aangepakt. De kleur is carbonzwart met de 'nachtblauwe' gloed, en een contrasterend Kiwi interieur.
Een jaar of wat geleden zijn een aantal aanpassingen gedaan om de auto een beetje een CSL hommage te maken met kofferdeksel, 19" velgen en de lagere veren. Ik vind het fraai staan, maar het is nog even te bezien of ik dat op langere termijn ook leuk ga vinden of 'm toch wat milder ga maken met de standaard veren en/of op 18", eerst maar eens rijden. Straks dan, want ik ga 'm ws 20/21 januari ophalen, ijs en weder dienende.
Productiegegevens
Prod. Date 2002-11-28
Type M3
Colour Carbon-schwarz metallic (0416)
Upholstery Leather Walknappa Kiwi (N5OV)
Editions and packages
S710 M Sports steering wheel, multifunction
S785 White direction indicator lights
Comfort and interior equipment
S403 Glass roof, electrical
S415 Sun-blind, rear, electrical
S431 Interior mirror with automatic-dip
S459 Seat adjustment, electric, with memory
S473 Armrest front
Multimedia
S606 Navigation system Business
S692 Preparation, BMW 6-CD changer I-bus
Driver assistance and lightning
S502 Headlight cleaning system
S508 Park Distance Control (PDC)
S520 Fog lights
S521 Rain sensor
S522 Xenon Light
S534 Automatic air conditioning
S548 Kilometre speedo
S550 On-board computer
Wheels and drive
S210 Dynamic stability control
S249 Multifunction for steering wheel
Environment and safety
S302 Alarm system
S313 Fold-in outside mirror
S320 Deleted, model lettering
S326 Deleted, rear spoiler
S851 Language version German
S863 Dealer List Europe
S877 Omission of non-combined operation
S886 On-board literature, Dutch
S896 Daytime driving lights
Individual equipment
S775 Headlining anthracite
Uitersten
Het voelt wel een beetje als van het ene uiterste naar het andere schieten, maar daar zit een verhaal achter. In 2019 had ik de E60 530i en de E30 320iS. Beiden erg leuke auto's, maar het mocht wat sneller. Heel veel proefgereden zoals een Roadster S die echter met een verneukt onderstel gewoon niet lekker reed. Of een E46 M3 CS die met de dunne Schalensitze en een schroefset nauwelijks iets van vering te bieden had. Uiteindelijk viel de keuze op de bijzondere 650i en ging de 530i eruit.
Enige tijd later had ik toch de knoop doorgehakt en ging ook de 320iS weg. Toch nog één keer een kloppende Z4 Roadster S een kans gegeven en toen was ik verkocht, vanaf dag één werd ik een stuk blijer in de Z4 dan in de E63. De Z4 trek je aan, je gaat ervoor zitten en je gaat een potje werken achter het stuur, en je hebt een mooi pakket aan agiliteit en communicatie.
Ik merk keer op keer dat toch blijer word van de beleving in een 3 of Z4, dan van het comfort van een 5 of 6, al vond ik het wel heel gaaf om een keer een potente V8 te hebben gehad. Over een paar jaar neig ik wellicht meer naar comfort, dat zien we dan wel weer. Vooralsnog denk ik dat het sportieve meer mijn ding is en dat hebben we nu ook in dichte vorm gevonden. Midlife crisis? Ach, daar zit ik al 25 jaar in!