Robo's: E21 323i

Robo
Upcoming E21 fanatic

Re: Robo's: E21 323i

Post by Robo »

Hallo iedereen,

even ben ik afgewezig geweest op het forum. De omschakeling van het hbo en een jaar werken naar de universiteit is toch wel een grote stap en het was even wennen. Afgelopen weken tentamens gehad en aangezien ik het niet goed had bijgehouden, moest ik een flinke inhaalslag maken. In ieder geval zijn mijn voornemens voor de periode, de boel goed bijhouden zodat er uiteindelijke meer tijd over blijft voor onder andere de bmw.

Afijn genoeg daarover en over tot de auto.
Om te beginnen de foto over voorschakelweerstand. Dus is dit hem echt en waar zorgt hij eigenlijk voor?

Image

De slangen naar de kachelradiator ook meteen vervangen. Ik kon er makkelijk bij en had een tijdje terug de hele set gekocht, zou zonde zijn om het niet te doen.

Image

Eenmaal aangekomen bij het monteren van de warmloopregelaar, zag ik dat de banjo-bouten wat geoxideerd waren. Zoals onder op de foto te zien:

Image

Ik vertrouwde het daarom niet helemaal en heb de warmloopregelaar van mijn oude blok genomen die nog zo goed als nieuw was. Mijn eerste vraag is dus of die oxidatie komt door het lang hebben stilgestaan van het blok of dat er ooit wat koelvloeistof richting de benzine lekte?
Daarna uiteraard lekker verder gewerkt aan het blok en verschillende aanbouwdelen gemonteerd.

Image

Image

Image

Uiteindelijk zat alles gemonteerd en was het klaar om voor de eerste keer te starten! Wat was dit gaaf zeg! Om filmpjes te plaatsen moet ik ze eerst op youtube zetten neem ik aan?

Image

Toen de motor lekker liep kwam deel twee van de ombouw en dat is uiteraard het nodige onderhoud dat nodig als een blok lang heeft stil gestaan. Ik zal daar vandaag of morgen een update van plaatsen. Ik deel het expres op in kleinere stukken anders wordt het nogal een grote brei en daar wordt niemand vrolijk van lijkt me :mrgreen:

Groeten :bmw

Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Lekker hoor. Leuke vooruitgang.

De filmpjes moet je eerst uploaden inderdaad.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Robo
Upcoming E21 fanatic

Post by Robo »

Peter V. wrote:Lekker hoor. Leuke vooruitgang.

De filmpjes moet je eerst uploaden inderdaad.
Dankje stiekem heb ik er al 1000 km mee gereden haha :oops: Dan zal ik binnenkort ook is een youtube account aanmaken.
pattam2009
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz

Post by pattam2009 »

Hoi Robin.
Over de banjo bouten gesproken vermoed ik dat het gewoon wat aanslag zal zijn, ze hebben er tenslotte zo'n twee jaar los in gezeten.
Ben benieuwd naar de live beelden.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Helemaal mooi! Wel de o-ringetjes van die banjo's vervangen anders gaan ze onherroepelijk lekken, en aantrekken met een momentsleutel zodat 't niet kapot gaat... maar zo te horen zit 't al op z'n plek!
Regards/groeten, Jeroen
Robo
Upcoming E21 fanatic

Post by Robo »

Zo ik vind het vandaag maar weer is tijd voor een update. Moet het echt vaker gaan doen, maarja soms heb je even de tijd er niet voor.

@Jeroen, ja alles zit al op zn plek zonder lekken. Krijg het stationair alleen nog niet helemaal lekker. Het verschilt nog al is qua toerental. Heb het topic van Arnold zn 323i doorgelezen en het lijkt erop dat ik hetzelfde probleem heb. Heb alleen alles nog niet zo uitvoerig getest. Zit eraan te denken om de warmloopregelaar die bij het blok zat weer te monteren en kijken wat de boel dan geeft. Hopelijk is het dan opgelost.

Ik zal ook meer foto's van de ombouw plaatsen nu. Even kijken waar ik was gebleven en ik maak het verhaal af :mrgreen:
Robo
Upcoming E21 fanatic

Post by Robo »

Zo ik was gebleven bij het distributiewerk van het blok. Uiteraard allereerst de distributie gedemonteerd en ook de waterpomp.

Image

De waterpomp zag er gelukkig niet slecht uit.

Image

Aangezien de waterpomp van mijn oude blok zo goed als nieuw was heb ik deze overgezet. Ook heb ik een nieuwe spanrol gemonteerd.

Image

Daarna de merktekens op de juiste plaats gezet en de nieuwe distributie-riem gemonteerd.

Image

Vervolgens de aanbouwdelen er weer op zoals dynamo, afdekplaten etc.

Image

Toen kon het afbouwen van de motor beginnen :shake

Image

Image

Image

Image

Image

Bij het monteren van de uitlaat had ik op hoop van zege de oude pakkingen gebruikt, maar deze waren al ver heen en dichtten niet meer af. Twee nieuwe pakkingen gehaald (deze krengen waren nog best prijzig...) en gemonteerd en de uitlaat was ook weer lucht dicht.

Image

Ook had ik voor weinig geld een setje velgen op de kop kunnen tikken. Naja bij degene waar ik aan het sleutelen was kwam er ineens mee aanzetten haha. De ET-waarde is veel te hoog (50 zo uit mijn hoofd) dus als ik ze wil monteren moeten er flinke spacers op, maar ik vond ze toch wel wat hebben. Beeld je wel in dat ze zwart zijn :mrgreen:

Image

Bij Leon had ik een cardan-as gehaald voor de 5-bak. Bij hem vond ik ook een setje chromen ringen voor in de stalen velgen, een sport stuur en een compleet vloertapijt.

Image

Image

Image

Zo dat was het weer voor deze update. Ik doe de tapijt wissel even in een nieuwe post dan zijn het wat kleinere stukken.

Groeten
Robo
Upcoming E21 fanatic

Post by Robo »

Bij deze dan de tapijt wissel. Ik moet zeggen dat hier wat meer tijd in ging zitten dan ik in eerste instantie had gedacht. Vooral het tapijt fatsoenlijk onder de aanjager krijgen, ging vrij moeizaam. Ook het plaatsen van de stukken stof bij de speaker gaten links- en rechtsvoor moest in een bepaalde volgorde om het fatsoenlijk te krijgen. Al met al is het goed gelukt en dan volgen nu de foto's!

Om te beginnen heb ik de stoelen, achterbank en middenconsole gedemonteerd.

Image

Image

Vervolgens met wat getrek en gesleur het bruine tapijt eruit gekregen en de bodem geïnspecteerd. Deze zag er nog goed uit vind ik.

Image

Image

Image

Het enige minpunt waren schroeven die door de bodem heen staken. Destijds heb ik de apk bij een garage laten doen en die hadden de rem- en benzineleidingen vastgezet door deze gewoon door de bodem te schroeven... Hier was ik niet zo blij mee uiteraard. Ben toen met de slijptol aan de gang gegaan en de scherpe punten vlak gemaakt.

Image

Image

Toen kon het andere tapijt, de stoelen en achterbank en de middenconsole erin.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

En als finishing touch het sportstuurtje 8)

Image

Image

Het interieur is nu een stuk prettiger om te zitten aangezien nu overal tapijt zit en je geen stukken metaal meer ziet. Als laatste heb ik de rechter benzine tank nog vervangen voordat ik de eerste testrit heb gemaakt. Ik zal er in een volgende post een verslagje van doen. Zit nu al een tijdje te typen en ga even wat anders doen :mrgreen: Mocht ik vandaag nog tijd en zin hebben zal ik de foto's plaatsen van het vervangen van de tank. Moet dit voortaan toch meteen doen dan is het niet zo'n hele hoop om te typen haha :mrgreen:

Groeten :launch
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Niet stil gezeten haha! Mooi hoor, dus met de lente kun je er weer vol tegenaan!
Regards/groeten, Jeroen
jonkheer vierkant
E21 starter

Post by jonkheer vierkant »

erg leuk topic om door te lezen,.. zie het gespot topic,.. ik heb je gespot ;)
mooie wagen.
alleen jammer dat je niet nog één chromen eindpijpje.
hop! --> http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=7&t=16622&p=169020#p169020
pattam2009
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz

Post by pattam2009 »

Hoi Robin goed bezig zo, netjes nieuwe distributie erop zekerheid voor alles. :thumbsup
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Robo
Upcoming E21 fanatic

Post by Robo »

@ Jeroen: Nee stil zitten doe ik eigenlijk nooit haha. Alleen mn topic updaten schiet er nogal is bij in haha.

@ Jonkheer vierkant: haha ja je hebt me inmiddels twee keer gespot haha. Vind leuk om mezelf zo terug te zien!

@ Pattam: Dankje, ja het was al even volgens mij dat distributie was gedaan dus inderdaad het zekere voor het onzekere nemen. Zou zonde zijn dat de motor stuk zou lopen op achterstallig onderhoud. Dan is alle moeite helemaal voor niks. Jij bent ook heel lekker bezig met je auto trouwens. Zal je topic zo is wat meer doorlezen!
Robo
Upcoming E21 fanatic

Post by Robo »

Eigenlijk heb ik een vrij vervelende mededeling en dat is dat ik genoodzaakt ben de e21 te verkopen. Vanwege de studie ben ik de afgelopen tijd er niet meer aan toe gekomen en ik kan de moeite ook niet meer opbrengen om telkens weer eraan bezig te blijven. Het is een zeer mooie auto en ik vind het ook zeer jammer dat hij weg moet, maar ik ben er gewoon meer aan aan sleutelen dan dat hij rijdt. Nou zou dit ook een minder probleem zijn als ik een beschikking had over een prive garage met brug etc. Maarja dat heb ik helaas niet... Vandaar dat ik genoodzaakt ben om de auto te verkopen. Ik zal ook nog een post zetten in het marktkraam gedeelte.

Het probleem dat de auto op dit moment heeft is het volgende:
- Lekkage in de dop van het motorblok. Dit is nummer 17 op onderstaande foto. Hier zit een klein gaatje in waar de koelvloeistof uit liep. Ik heb hiervoor al kneedbaar metaal gehaald om het dicht te maken.
Image

- Sinds vandaag ook een lekkage bij de brandstoftank rechts. Bij het boutje liep er een redelijk straaltje uit.

Uiteraard is er ook veel aan gedaan de afgelopen tijd wat allemaal terug te lezen is in mijn draadje over de auto.
Ik heb ook totaal geen idee wat ik er nog voor zou kunnen krijgen. Ik baal er allemaal goed van in ieder geval!

Groeten
Post Reply