Derde remlicht / welke velgen ?

Als je E21 topic niet ergens anders past. Link: Hoe plaats ik foto's en filmpjes?
Post Reply
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Re: Derde remlicht / welke velgen ?

Post by Jeroen »

Tsja ik was ook altijd vrij behoorlijk Michelin fanaat, maar wat ze tegenwoordig leveren is ander werk hoor. De latere PE's zijn zo boterzacht dat ze flink slijten en zodra je op 4mm profiel zit is het over met de grip. Tot die tijd hebben ze trouwens prima grip voor een comfortband, zowel droog als nat.

Maar wat ik al schreef, zelfs hun sportbanden zijn flink op hun retour. Voor de M3 blindelings 17" PS3 besteld vanuit mijn eigen goede ervaringen met Michelin, om er vervolgens achter te komen dat je met 16" ER300's meer grip hebt. Ofwel, er gaat wat anders komen als de PS3's op zijn en ze zijn aan de achterkant na 10.000km al een aardig eind op streek.

De 320iS staat nu nog op good old Pilot SX-GT's, hadden ze die nog maar in het assortiment. Maar inmiddels zijn ze bij mij zo oud dat ze nog minder grip hebben dan de Maloya's uit de 325i rallycup :lol:

Regards/groeten, Jeroen
Danny043
E21 Pro

Post by Danny043 »

Ik heb in de zomer van 2010 zo goed als nieuwe Michelin Pilot Exalto's gekocht in 205/50/15 en heb er een jaartje tevreden mee rondgereden. Ik stapte over van 13" banden van een onbekend merk, dus dat scheelde al erg. Ik heb verder geen vergelijkingsmateriaal. Ik rij meestal normaal, en niet super sportief. Over het gebrek aan grip vanaf 4mm heb ik (nog) geen ervaring.
Sinds afgelopen zomer heb ik achter Barum Bravuris banden zitten in de iets te grote maat 205/55/15 ; 1 van de Michelins was lek. Staat erg goed, en met mijn rijstijl prima banden.
Ik heb overigens vooraan 6J velgen, maar wel 205 brede banden :mrgreen: Soms raken ze de wielkast met sportief sturen. Ik heb een setje Uniroyal Rainsport 2 banden in de juiste maat, 195 breed, maar vind het zonde om van Michelins naar Uniroyals te gaan. Het plan is om achter wel weer de Michelins te monteren.
1979 320i Antrazitgrau US spec
Image
Guido
Upcoming E21 fanatic
My E21(s): '82 323i Polaris

Post by Guido »

De banden zijn inmiddels besteld.
Toch gegaan voor de Michelins. Hiervoor geen objectieve reden beschikbaar. puur emotie.

Ik dacht: een band is een band. dus dan kan je ze net zo goed bestellen via internet: popgom.nl of autobandenmarkt en dat soort sites. Gratis thuisbezorgd.
Toch ook even bij mijn gebruikelijk bandenhandel geinformeerd.

Deze waarschuwde: deze internet-bandenhandels hebben soms hun voorraad in duitsland. Duitsers letten erg op de DOT-code ivm leeftijd.
Dat betekent dat de oudere banden naar NL komen. De meeste Nederlanders zegt deze code toch niets.
Ook Nederlandse groothandels hebben banden soms jaren op voorraad.
Hij heeft zelfs eens banden van 2007 geweigerd van zijn (toenmalige) leverancier.

Nu betrekt hij veel merken rechtstreeks bij de importeur. Zo ook Michelin.
En dan heb je dus altijd het verst mogelijke rubber. Niet het goedkoopste.
Wat voor mij belangrijk is, want ik verslijt mijn banden niet. Ik verdroog ze alleen. :sealed
Nu scheelt het op een set van 4 banden een paar tientjes, dus da's verwaarloosbaar, vond ik.

Ik had nooit zo bij bovenstaande na gedacht.
Ik kom al ruim 20 jaar bij deze man, dus verwacht niet dat hij een l*lverhaal ophangt. Wat denken jullie?
323i 1982 Polaris / Atlantic Blue interior
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Klopt helemaal hoor, dat zijn ook vaak de aanbiedingen bij de fastfitters. Onlangs nog gezien, die staan gewoon banden van begin 2010 erop te draaien...
Regards/groeten, Jeroen
Guido
Upcoming E21 fanatic

Post by Guido »

Zo, dit projectje is gedaan.
Een verslagje:

Velgen waren in deze conditie:
Image
Velgenreparatie.nl (Piet Dam) heeft ze onder de hoede genomen: gestraald, gericht, stoeprandschade hersteld en gepoedercoat.
Ik ben zeer tevreden! Velgen zijn kaarsrecht en lekker 'bol' in de lak. Prettig bedrijf!
Image
Piet Dam spuit niet nat. Dus het hart moet je zelf een kleurtje geven.
Mijn spuiter was juist aan het verbouwen, dus zelf aan de slag.
Met het juiste afplaktape is dat te doen. Toch gekozen voor hoogglans zwart. Zijdeglans was wellicht mooier geweest. Maar dat worden ze vanzelf wel...
Image
Michelins gemonteerd. Vers rubber. Volgens DOT-code zijn de banden een paar maanden oud.
Metalen ventielen gemonteerd. en nieuwe Alpina-badges gescoord bij W&N:
Image
Persoonlijk vind ik de voorwielen wat te breed.
Image
Zeker omdat de auto niet is verlaagd.
Maar de enorme verbetering in wegligging maakt alles goed.
Man, wat een grip! Mijn zoontje en ik werden bijna uit de zetels geslingerd, nog voordat de banden beginnen te piepen.
De remweg is ook gehalveerd, schat ik!

Resumé:
Persoonlijk vind ik de auto met de originele 13" lichtmetaaltjes het leukst, het onschuldigst. Het meest authentiek.
Maar met de 15" is de auto zoveel veiliger geworden, da's ook wat waard.
Het is immers een auto die een jaar of 37 is ontworpen. Hoewel de auto destijds een voorbeeld was, is er intussen wel het eéá'verbetert aan de automobielen.
Wel lever je comfort in, maar da's logisch. Met name op klinkerweggetjes merkbaar.
ik heb nog setje Eibach veren liggen. Hoewel mooier in combi met 15", wordt dat mij toch te stug.... (oude man...)
Last edited by Guido on Sun May 13, 2012 11:04 am, edited 1 time in total.
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Dat is netjes geworden hoor!
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Mooi man! 13" staat geweldig, maar de rij-eigenschappen zijn niet van deze tijd meer en zeker met een iets meer sportieve rijstijl is 15" dan wel een must. Ik kan me voorstellen dat als je 13" op een standaard onderstel gewend bent, dit al een hele stap is, en ook even genoeg voor nu....
Regards/groeten, Jeroen
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Mooi werk!!

Wie legt iets uit over de DOTcode, waar je dat ziet staan (ja op de band...) en hoe je daaraan het jaartal en maand ziet?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Wilmo
E21 Mad

Post by Wilmo »

Op de band staan een boel codes, maar een er van is een viercijferige code, bij mij staan ze in een ovaaltje van ongeveer een centimeter hoog en twee centimeter breed. Bijvoorbeeld 0411, de eerste twee zijn de maand en de laatste twee zijn het jaar.
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Wilmo wrote:Op de band staan een boel codes, maar een er van is een viercijferige code, bij mij staan ze in een ovaaltje van ongeveer een centimeter hoog en twee centimeter breed. Bijvoorbeeld 0411, de eerste twee zijn de maand en de laatste twee zijn het jaar.
Ben ik niet helemaal eens met je.

Het is tegenwoordig inderdaad een viercijferige code maar de eerste twee cijfers zijn het weeknummer.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Wilmo
E21 Mad

Post by Wilmo »

Je hebt helemaal gelijk!
Guido
Upcoming E21 fanatic

Post by Guido »

Jeroen wrote:Mooi man! 13" staat geweldig, maar de rij-eigenschappen zijn niet van deze tijd meer en zeker met een iets meer sportieve rijstijl is 15" dan wel een must. Ik kan me voorstellen dat als je 13" op een standaard onderstel gewend bent, dit al een hele stap is, en ook even genoeg voor nu....
Tijdens de restauratie heb ik de auto op Bilstain dempers en Eibach veren gezet.
Maar tijdens ritten op slechte wegen (Ardennen) sloeg de vering te vaak 'dood'.
Dus nu originele veren met Bilstain. Dat werkt goed voor mij.

Mijn vorige E21 320/6 stond, 10 jaar geleden, ook op 15". In combi met verlaagd.
Maar ik was inderdaad vergeten hoeveel 15"' wel niet scheelt!

Nu rijd ik niet persee sportief, maar als ik dan eens onverwacht moest uitwijken, zwaaide de kont van de E21 gevaarlijk heen en weer.
Dat vond ik, maar vooral de overige inzittenden (lees: vrouw) niet gerustellend :nah

En ik begin al te wennen aan de nieuwe look.

Al zijn originele Alpina's met 2x7 en 2x6 inch natuurlijk het mooist :sealed
Wondermike
E21 Master
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Ze zien er prachtig uit, dat kan je aan Piet Dam dus wel overlaten.

Grappige combinatie, standaard veren met Bilstein dempers. Heb je een foto van het zij aanzicht?
So many cars, so little time
Guido
Upcoming E21 fanatic

Post by Guido »

Image
Dit is het zij aanzicht.
Eerlijk gezegd vind ik m iets te hoog 'op de poten' staan. Zeker i.c.m. 15".
Maar ja, het is een compromis. Ik wil toch enigzins comfort houden....
Hij heeft nu een behoorlijke veerweg, maar is toch redelijk sportief gedempt.
Het was een probeersel, maar het bevalt prima!
Guido
Upcoming E21 fanatic

Post by Guido »

Nog even een vraagje aan de Alpina-kenners:
Ik kan nergens mooie, chrome wielbouten vinden.
Ik heb nu tijdelijk gekozen voor chrome 'wielboutdopjes'. Wel metalen dopjes, dat dan weer wel.
Maar ik ben er al 7 verloren, na 15 km rijden..... Dus dat is inderdaad héél tijdelijk :loll

W&N heeft ze niet. Wie heeft een tip?
Post Reply