Page 6 of 8

Re: mijn e21 zo laag mogelijk

Posted: Mon Jan 25, 2016 9:14 pm
by BertjeConti
Ja, dat Megasquirted heb ik eigenlijk te danken aan de inmiddels afgetreden staatssecretaris Fransje Weekers. En zodoende ben ik ook hier op dit forum terecht gekomen.
Door zijn wetswijziging met betrekking tot de oldtimer MBR regeling was ik namelijk genoodzaakt voor januari 2014 de LPG installatie uit mijn E12 te bouwen.
Image
De E12 had 10 jaar alleen op LPG gelopen en dat had de Solex 4A1 geen goed gedaan. Op zich liep hij goed, eenmaal goed opgewarmd, maar vooral in de opwarm fase was het klote en dan vooral met stationair goed willen blijven lopen.
Zodoende ben ik op dit forum terecht gekomen omdat hier nogal wat Solex 4A1 kennis aanwezig bleek te zijn. Deze motor configuratie in mijn E12 is namelijk identiek aan de 320-6.

Maar als je je hier een beetje verdiept op alle Solex 4A1 problemen die hier aan de orde zijn geweest, dan krijg je echt zin het kreng eruit te gooien, deze carburateur is gewoon te complex en blijkt op leeftijd een pain in the... te zijn.

Ondanks de problemen met de Solex4A1 had de E12 wel veel vermogen terug gekregen ten opzichte van het LPG tijdperk, dus daar was ik wel blij mee, en dat gaf me de doorslag iets met de auto te gaan doen. Tot 2014 was hij gewoon "boodschappen" auto voor erbij.

Een andere carburateur vond ik geen optie, want dan blijft het lastig afregelen. Je kunt dan wel een dagje op een testbank gaan om de nieuwe carburateur goed afgesteld te krijgen, maar dat gaat flink in de papieren lopen. Dus maar eens verdiept in andere oplossingen. Eigenlijk was ik op zoek naar een manier om de warmloopregelaar op de 4A1 die door koelwater opgewarmd wordt te vervangen door iets mechanisch met electronica aangestuurd, en zodoende ben ik eigenlijk op het fenomeen "Megasquirt" gestuit. Electronica had ik de laatste 20 jaar niks meer mee gedaan, dus dat moest opgehaald worden. Waar je vroeger alles uit boeken en tijdschriften moest halen bestaat nu het machtige internet. En zodoende heb ik in een half jaar tijd alle benodigde kennis opgedaan omtrent electronische benzine injectie en ontstekingen, zodat ik uiteindelijk in staat was mijn eigen gebouwde Megasquirt helemaal zelfstandig bouwen en te tunen.

De beloning is groot, de auto is een stuk economischer geworden, hangt voortaan heerlijk aan het gas, vrouwtje helemaal blij, en blijkt super betrouwbaar en als toetje ging hij zonder problemen door de APK.

Eind 2014 is ook nog het "klassieke rallys rijden" virus bij ons ingeslagen. Dit heeft ervoor gezorgd dat inmiddels het onderstel ook eens goed aangepakt is en dat er een stel recaro's en een tripmaster in zijn gekomen.

zo, even genoeg gezeverd, ik zal jouw topic niet verder vervuilen.

Groet, Rob

Oh ja, je opmerking over de C-Kadet is hier natuurlijk vloeken in de kerk. Ik begrijp wel dat je de echte E21 fanatiekelingen een beetje wilde stangen. Natuurlijk is een C-kadet een dweil ten opzichte van een BMW (whatever welke) uit hetzelfde era.

Re: mijn e21 zo laag mogelijk

Posted: Mon Jan 25, 2016 10:50 pm
by Passie voor klassiek
Hoi Rob,

Absoluut geen vervuiling van dit topic. Hartelijk dank voor deze info. Nu ben ik zelf beperkt in deze kennis!

Waarom zo interessant voor mij? Naast dit e21 project ben ik samen met mijn broertje doende aan een turbo project.. De motor betreft c20let. (indirect vloeken mag wel?)

Vandaar mijn naam hier op het forum: Passie voor klassiek.. Hier staan diverse merken op de stoep.. Opel, BMW, volvo, mini en ook Zundapp..
Zolang het karakter heeft loop ik er warm voor!;-)

Maargoed terug op mijn c20let project. Kun je met jouw megasquirted project een m tronic systeem vervangen en zelfs beter laten presteren? Kronenburg is natuurlijk prijzig.

Met vriendelijke groet,

Mark

Re: mijn e21 zo laag mogelijk

Posted: Tue Jan 26, 2016 1:45 pm
by uwbuurman
Geen punt hoor, we hebben hier geen helkel aan vreemde merken. Er zijn zelfs mensen die een Benz hebben en een BMW... :bag

Re: mijn e21 zo laag mogelijk

Posted: Tue Jan 26, 2016 6:24 pm
by 323baur
En een smart..

Re: mijn e21 zo laag mogelijk

Posted: Tue Jan 26, 2016 6:57 pm
by Wondermike
Mompel.....

Re: mijn e21 zo laag mogelijk

Posted: Tue Jan 26, 2016 9:54 pm
by Peter V.
Deawoo.....Ford etc.

Re: mijn e21 zo laag mogelijk

Posted: Tue Jan 26, 2016 10:13 pm
by Passie voor klassiek
Afgelopen zondag hebben we de e21 zover af gekregen dat deze op transport kan.

Thuis kan ik dan rustig de e21 apk klaar maken en geheel nalopen. Zo ook puntjes op de i zetten als audio, reservewiel, e.d.
En dan maar wachten totdat het maart wordt... e_ugeek

De bestelde uitlaat bracht toch wat pas en meetwerk met zich mee. Zie hier het probleem:
Image
(uiteraard zit de uitlaat uiteindelijk prima onder de e21)

Hier de foto van hoe de velg uiteindelijk aan de fusee vast zit gemonteerd (de stalen ring zit vast in het hart geklemt. de diameters is exact):
Image

En hier hoe de centreerring in een hart past. Deze passen strak met een passingsverschil van 0,05mm op de velg en 0,00??mm op de naaf.
Image

Met vriendelijke groet,

Mark :driving

Re: mijn e21 zo laag mogelijk

Posted: Tue Jan 26, 2016 10:56 pm
by BertjeConti
De constructie met je velgen ziet er toch wel degelijk uit, deze harten zien er massief uit, maar inderdaad zonder de centreerringen en de stalen platen zou het niet verantwoord zijn.

Hoe heb je dat met die uitlaat opgelost? kreeg je de flenzen toch nog langs elkaar of is er geweld nodig geweest?

Megasquirt, tsja dat wordt dus juist heel veel gebruikt op motoren die bijvoorbeeld met turbo's uitgebreid worden of waar nitro injectie bij komt. Er zijn ook nog andere "universele" ECU's zoals bijvoorbeeld VEMS beschikbaar. Je kiest voor een dergelijke oplossing als je buiten de mogelijkheden van de originele ECU komt en zelf wilt tunen. Met Megasquirt zijn alle denkbare motorconfiguraties mogelijk. Ze worden bijvoorbeeld ook gebruikt op BMW Boxers, Mazda Wankels met turbo, Trabant 2 takts, de Odd Firing PRV V6, mini 4 cylinders met " siamese inlet ports", dampgas injectie, bi fuel, enz, enz, ..

Het mooie is dat er nog steeds nieuwe updates beschikbaar zijn via een gratis community. Heb je een probleem of wil je iets speciaals, dan kan dat meestal wel gemaakt worden.

Verder wordt de Megasquirt ook veel in de drag en streetrace in de states gebruikt, standaard heeft het veel opties daarvoor aan boord zoals bijvoorbeeld launch control en shift control.

Daarnaast is het mogelijk de motor automatisch te tunen terwijl je ermee rond rijdt, voorwaarde is dan wel een breedband Lambda, maar dat heeft bijna elke Megasquirt gebruiker er wel aan hangen.

Ik heb voor Megasquirt gekozen omdat er zoveel documentatie van beschikbaar is, de gehele electronica is tot in detail beschreven en op het MSEXTRA forum is een schat aan informatie te vinden.
Ook zijn bijna alle sensoren die in de autobranche gebruikt worden toepasbaar, denk hierbij aan temperatuur sensoren, MAP sensors, Throttle position sensors en veel verschillende type Crank position wielen, het moet eigenlijk wel gek zijn als een bepaalde sensor of motortype niet kan.

Een 4 cylinder blokje met Turbo is dus absoluut geen probleem.

Re: mijn e21 zo laag mogelijk

Posted: Mon Feb 01, 2016 12:08 pm
by Passie voor klassiek
Het probleem met de uitlaat was minder ernstig dan de foto doet vermoeden.
Een powerfile was de oplossing. Van beide flensen een millimetertje afgehaald en de flenzen konden langs elkaar schuiven. Wel hebben we de foto doorgestuurd naar de ebay leverancier. Na uitleg begreep deze de situatie ook en stortte zonder vragen 20,- terug. Een aardig gebaar.

De BMW is vorige week naar mij thuis gekomen. Heeft een nachtje buiten moeten slapen onder een MOLTEX hoes en staat nu binnen te wachten op de maand Maart. Tot die tijd zijn er nog wel wat kleine klusjes te doen. Een band loopt leeg, iets met de wielen voor wat betreft de passing, een grote beurt, etc.

Zo zag het er afgelopen week uit:

Aankomst van de e21
Image

Even buiten:
Image
Image
Image

En naar binnen:
Image
Image
Image

En zoals je ziet, begint dat hokje nu echt te krap te worden. Tijd voor de bouw van een grote(re) garage.

Met vriendelijke groet,

Mark :driving

Re: mijn e21 zo laag mogelijk

Posted: Mon Feb 01, 2016 12:26 pm
by 323baur
Achterste voren op een trailer is niet geheel zonder risico hoor. Je kogeldruk is dan echt minimaal.

Re: mijn e21 zo laag mogelijk

Posted: Mon Feb 01, 2016 1:55 pm
by Passie voor klassiek
Inderdaad,

En dat 135km lang.. Maargoed, andersom wilde de BMW er absoluut niet op. Toch viel het gelukkig reuze mee.

Re: mijn e21 zo laag mogelijk

Posted: Mon Feb 01, 2016 9:57 pm
by Passie voor klassiek
Achteraan hadden we 15mm spacers gemonteerd.

Echter vond ik dat toch net wat te. De auto kon daarmee prima inveren (voor zover de schroefset dat toelaat (erg stug)) maar tov voor heb ik gekozen voor een smallere spacer.
Deze heb ik zelf gedraaid uit een lasflens. De 7mm spacer doet tevens dienst als centreerring.

Zie hier:
Helemaal rechts de vorige spacer en links daarvan de twee vervangende:
Image

Spacer op de as:
Image

Velg gemonteerd:
Image

opgeborgen techniek:
Image

Door de smallere spacers zijn mijn langere wielbouten weer aan de lange kant. Zo blijven we nog even bezig met wat kleine aanpassingen.

Wordt vervolgd.

Met vriendelijke groet,

Mark :driving

Re: mijn e21 zo laag mogelijk

Posted: Mon Feb 29, 2016 1:47 pm
by Passie voor klassiek
Vorige week hebben we de automaatbak uit elkaar gehaald. Alles is los geweest op het brein zelf na.
Dat was voor mij de eerste keer dat ik zoiets van binnen heb gezien. Uiteraard onder begeleiding van een expert. De eigenaar van GOOGEAR. Dankjewel voor de hulp!

De bak is van binnen en buiten voorzien van nieuwe keerringen en pakkingen. De mechanische delen bleken nog in nieuwstaat. Zelfs de platen.

Nu heb ik de bak weer gemonteerd en na 2 liter olie kan de pijlstok lopend geen druppel olie aan. Volgens de vraagbaak moet er 2,2 Liter in de bak. Lijkt me te weinig maar is dat ook zo?

Graag hoor ik jullie bevindingen als hoe ik de bak zou moeten pijlen. Ik heb het lopend gedaan aangezien mijn vraagbaak er niets over vermeld.

Vanavond kan er een derede liter Castrol dex3 in.

Met vriendelijke groet,

Mark :driving
PS: bijna maart.. cruising :boogie :thumbsup

Image

Image

Re: mijn e21 zo laag mogelijk

Posted: Mon Feb 29, 2016 3:42 pm
by Passie voor klassiek
Naast bovevnstaande vraag (automaatbak olie)...

...heb ik een vraag over een antennemontage. Bij W&N heb ik nog het eea besteld waaronder een originele antenne.
Heeft iemand een duidelijke foto van hoe deze gemonteerd dient te zitten? Ik vrees namelijk dat mijn portier er weer af moet?

Alvast dankjullie wel!

Mark :logospin

Re: mijn e21 zo laag mogelijk

Posted: Tue Mar 01, 2016 12:51 am
by Passie voor klassiek
Beste Medeliefhebbers,

Het euvel met de automaat is verholpen. Idd ca 5L olie gaat erin..

Echter nu een lastiger probleem. De auto liep stationair te langzaam.. Nu ineens blijft deze niet meer lopen onder de ca1200 toeren.. Mengsel schroeven in en uit gedraait in kleine stapjes mag niet baten.. Alles staat nu weer zoals het stond..
Wat kan het zijn? Boven de ca 1200toeren loopt de auto..

Tis een 320/6 met een solex 4a1 en een transistorontsteking.

Graag hoor ik van jullie!

Met vriendelijke groet,

Mark