Page 52 of 117
Re: E21 317
Posted: Sat Apr 07, 2018 8:15 pm
by Wilmo
De grafiek laat zien wat het effect van de potmeter is. Begin is helemaal dichtgedraaid, midden is in het midden en eind is helemaal open (met de klok mee). En de blauwe is de lijn die ik in TunerStudio af heb gelezen. Eind is dus nog niet ver genoeg open
Ik weet dan weer niet wat een vrijloopdiode is, maar de 'blokkade' staan naar de plus.
Re: E21 317
Posted: Sat Apr 07, 2018 8:26 pm
by BertjeConti
Een vrijloopndiode staat parallel over de spoel die in je luchtschuif zit, idd met de pijl naar de plus.
Wordt ook wel "blusdiode" genoemd. Doel is om de inductie spanning van de spoel die ontstaat als de stroomkring onderbroken wordt, niet de hoog op te laten lopen, en zo de aansturende electronica te beschermen.
Re: E21 317
Posted: Sat Apr 07, 2018 8:45 pm
by Wilmo
Dit ga ik proberen te onthouden
De closed loop voor de stationairloop kreeg ik nog niet aan de praat. Ik heb geen signaal voor de gaskleppositie aangesloten, ik denk dat het daar aan ligt. Misschien als ik hem kortsluit dat het dan wel gaat, maar ik kan de schakelaar die er nu op zit ook aansluiten. Ik vind het wel een fijne gedachte dat de schuif spanningsloos is als ik hem niet nodig heb.
Re: E21 317
Posted: Sat Apr 07, 2018 9:20 pm
by BertjeConti
Ik heb een aantal keren geprobeert de stationaire luchtschuif closed loop te laten lopen. Maar telkens zonder bevredigend resultaat. Het werd nooit stabiel.
Dus elke keer maar weer terug naar openloop aansturing op basis van motortemperatuur.
Bevalt prima zo, alleen bij starten van een volledig warme motor is het stationair even iets te laag, verder geen issues op deze manier.
Je kunt het stationair ook regelen door met het ontstekingstijdstip te spelen, en dat in een regeling te gooien.
Wat er dan gebeurt is dat als het toerental te laag wordt, dan wordt er meer vervroegd, en als het te hoog wordt, dan wordt er meer verlaat. Zo kun je ook een stabiel en krachtig stationair krijgen.
Vooral handig als je een slinger aan het stuur geeft en zo de pomp de motor extra belast.
Je hebt er wel een werkende tps sensor voor nodig (dacht ik)
Re: E21 317
Posted: Sun Apr 08, 2018 10:59 pm
by Wilmo
Vanochtend vol frisse moed naar Roubaix vertrokken voor de wielerwedstrijd. Onderweg nog wat sprintjes getrokken en het reageerde allemaal goed en zonder zorgen. Maar toen we aankwamen vond ik dat de auto al wat meer pruttelde. Het liep allemaal niet zo soepel.
Tegen het einde van de middag weer weggereden en het startte meteen, maar het pruttelde wat vaag. Ik had ook niet het vermogen wat ik gewend was. Bij Antwerpen was de puf er wel uit en het accelereerde niet goed meer. Vlak voor de wegwerkzaamheden op de E34 merkte ik dat de temperatuur wat hoger lag dan die de hele dag al was geweest en er was nog minder vermogen. Dus ik ben naar het tankstation gereden, nog wat getankt en daarna startte de auto met de grootste moeite. Met veel geplof en gedoe naar een parkeerplaats gereden en daar alles afgegaan. Vonk, check. Klikkende injectoren, check. Klepspeling, check. Timing, check. Maar hij komt niet aan de gang, met vol gas wel wat geplof, soms zelfs wat backfire. Dus de ANWB maar gebeld en die hebben me naar huis gebracht. De BMW staat nu weer in de garage. Morgen maar eens compressie kijken en alle checks weer vanaf het begin oppakken.

Re: E21 317
Posted: Sun Apr 08, 2018 11:12 pm
by uwbuurman
Shit.
Re: E21 317
Posted: Mon Apr 09, 2018 8:10 am
by Peter V.
Dat wordt weer zoeken dan.
Krijg je wel voldoende brandstof? De items die je opsomt zou ik bijna denken aan een heel arm mengsel. Hoe zagen je bougies eruit?
Re: E21 317
Posted: Mon Apr 09, 2018 7:21 pm
by BertjeConti
Oei, da's klote inderdaad. Hopelijk niet te arm gereden , of met veel te vroege ontsteking, want dan zou de schade wel eens groter kunnen zijn, Oliepeil?
Vooral de hogere motortemp vind ik verdacht...
Re: E21 317
Posted: Mon Apr 09, 2018 9:46 pm
by Wilmo
Alles is er. Bougies zijn niet ingebrand of iets dergelijks. Zelfs compressie boven de 12 bar op alle vier cilinders. Rara, wat is er niet goed. Een timing die bijgesteld moet worden? Que?
De directe oorzaak staat in de link. De indirecte oorzaak is dat ik een oen ben.
https://dl.dropboxusercontent.com/s/sxq ... 7%2013.mov
Een oen die niet kan lassen kennelijk. Het probleem is natuurlijk dat die krukasbout met een miljoen Nm vast zit. Die wel.
Re: E21 317
Posted: Mon Apr 09, 2018 10:11 pm
by BertjeConti
Gelukkig maar dat het zo een kleinigheid is, en geen verdere schade.
Klopt het dus wel dat je timing way off was. Dit had heel anders af kunnen lopen, daar weet Koos alles van.
Succes met je moer. (Luchtsleutel??)
Enne, lascursus volgen in Noorwegen
Re: E21 317
Posted: Mon Apr 09, 2018 10:37 pm
by Wilmo
Gelukkig is die naar de vertraging verschoven en niet andersom. Verklaard dus ook wel waarom het hele stukken goed ging maar na tempowisselingen steeds slechter.
Vanwege de ruimte moet het een haakse ratelaar zijn, of ik moet de radiator ook nog uitbouwen. Naja, minor problems to solve in elk geval.
Re: E21 317
Posted: Mon Apr 09, 2018 10:57 pm
by bmw e12 e21
Oef, gelukkig een kleinigheid!
Op hoeveel had je de moer gezet?
Re: E21 317
Posted: Mon Apr 09, 2018 11:26 pm
by uwbuurman
Oeps
Re: E21 317
Posted: Tue Apr 10, 2018 12:41 am
by Nick1984
Niets onoverkomelijk

Re: E21 317
Posted: Tue Apr 10, 2018 8:26 am
by Jeroen
Pfew!