Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19159
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

10,9 hoort erin en dat zie ik er ook op staan.


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1448
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

BertjeConti wrote: Sun Nov 07, 2021 7:42 pm Wat voor treksterkte M8 boutjes zijn dat eigenlijk, ik kan het niet goed aflezen van de foto?
Zoals Koos aangeeft -> Is 10.9 i.d.d.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3120
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by BertjeConti »

raymondw wrote: Sun Nov 07, 2021 7:49 pm
BertjeConti wrote: Sun Nov 07, 2021 7:42 pm Wat voor treksterkte M8 boutjes zijn dat eigenlijk, ik kan het niet goed aflezen van de foto?
Zoals Koos aangeeft -> Is 10.9 i.d.d.
Top !
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1448
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

uwbuurman wrote: Sun Nov 07, 2021 7:38 pm Dat zijn mooie stappen, Raymond. Dat vijlen bij je ketting, bah, dat geeft verspaning waar het dat niet wilt hebben. Maar wel nodig, kennelijk.
Thanks Koos; als je je tijd neemt raak je die ketting niet ; veel slijpsel komt er niet bij vrij; dat gezegd hebbende, voor de montage van de keerring moet het deksel oo licht opgeschuurd worden zodat de oneffenheden in het aluminium verdwijnen.

Evt. slijpsel pakt (1) het oliefilter wel op en (2) een oliewisseltje na de shakedown gaat ook helpen.
Last edited by raymondw on Sun Nov 07, 2021 8:02 pm, edited 1 time in total.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1448
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

uwbuurman wrote: Sun Nov 07, 2021 7:45 pm 10,9 hoort erin en dat zie ik er ook op staan.
Let wel; dat geldt alleen voor de S38 en M88. De normale M30 varianten hebben allemaal 8.8.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19159
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Ah ja, dat is zo. In de m20 hoort wel 10,9 bij de normale motoren
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1448
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Na bijna vijf maanden loopt #231 weer!

Nadat ik vorige week de kritische activiteiten heb afgerond hoefde ik vandaag alleen maar de waterpomp te monteren en deze weer op het koelsysteem aansluiten. De waterpomp is net als de snaren nieuw.

Image

Voor de zekerheid heb ik bij het staren van de motor een gefaseerde aanpak gehanteerd. Eerst oliedruk opbouwen, daarbij op onverwachte geluidjes letten en bij het ontbreken daarvan de brandstof-en ontsteking systemen weer inschakelen en de motor starten.

Image

Heb de motor kort laten lopen – de motor loopt zonder bijgeluiden mooi rond, vergelijkbaar aan de M30B35 in onze E32, dus prima. Voor de zekerheid nog tweemaal opnieuw gestart om de koelwater kringloop op te starten. Heb de motor nog niet volledig ontlucht en de bodemplaat moet er ook nog weer op, maar dat komt morgen of volgende week wel weer. Daarna als het weer meespeelt nog een korte shakedown voordat we de winter ingaan.
Last edited by raymondw on Sun Feb 18, 2024 12:42 pm, edited 1 time in total.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19159
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Heerlijk, Raymond!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2576
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Manitoba »

Heel fijn! Lekker zorgvuldig.

Greetz,
Walter.

BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29989
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Jeroen »

Heerlijk, dan is dat debacle ook weer achter de rug!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1448
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

"The beast runs again" : Sleutel omdraaien ….. start motor slaat aan en ….. vrooom . Eindelijk weer een normaal startgedrag zonder bijgeluidjes. Daarna de kachel in de hoogste stand gezet, de motor vijf minuutjes laten lopen om de thermostaat te openen en een korte shake-down gereden. Koelsysteem lijkt prima in orde en de motor is ondereen weer enorm sterk.

Image

Het is fijn om de E28S weer eens zonder zorgen te kunnen gebruiken; na de shakedown heb ik de E28S weer op de brug gereden, daarbij de carter beschermplaat teruggeplaatst en omdat de beide achterste pitman armen aan vervanging toe zijn.

Image

De nieuwe OEM exemplaren liggen inmiddels al klaar.

Image

Deze kan ik er zo onderzetten en wellicht doe ik dat morgen wel, maar dat valt of staat met mijn rug; daar heb ik de laatste weken behoorlijk last van. Maar ik ben blij dat ik dit resultaat voor de winter heb kunnen bereiken. Dat was zonder de medewerking van Steve niet mogelijk geweest; thanks mate.
Last edited by raymondw on Sun Feb 18, 2024 12:42 pm, edited 1 time in total.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19159
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Heerlijk, Raymond! Ik snap helemaal wat je bedoeltz ik heb nog 3 weken herfst nodig, maar ik vrees dat we dat niet gaan redden. Jij wel en op details na, is de e28s klaar voor een nieuw seizoen!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3120
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by BertjeConti »

Fijn dat ie weer klaar is, weer een hoofdstuk afgesloten
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1448
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Na een dagje, met de motor weer helemaal afgekoeld, heb ik het KVS niveau in het expansievat gemeten. Die was ietsje gezakt, maar op peil, dat zegt mij zoveel dat het koelsysteem goed is ontlucht. Ik heb er eigenlijk nooit geen moeite mee, de barba-truc is om het expansievat langzaam te vullen; dat voorkomt dat de KVS gaat klokken en daarmee lucht opsluit. Verder iteratief de waterslangen indrukken zodat het water ook in beweging komt. Natuurlijk is een ritje van amper dertien kilometer geen garantie voor het volledig ontlucht zijn, maar voor nu voldoende.

Image

Verder heb ik vandaag de beide achterste Pitman armen vervangen. Dat was met een klein anderhalf uurtje ook wel klaar. Deze bouten worden met 127Nm vastgezet, dus dat was met mijn rug wel een dingetje.

Image

Helaas bleek na montage van het rechter exemplaar dat een van de manchetten van de rechter Pitman arm een scheurtje had. Ik weet niet of dit door een fout van mij is veroorzaakt, of dat dit al zo was. Dus dat vraagt om een nieuwe actie, deze heb ik als restpunt beschreven.

Image

Daarmee hebben we alle geplande en ongeplande werkzaamheden aan de E28S wel afgerond. Dat was dit jaar wat meer dan verwacht. Wat nog wel gaat komen is het uitbouwen van de versnellingsbak om de bron van de olielekkage te onderzoeken. Deze wordt vermoedelijk door de achterste krukaskeerring veroorzaakt. Maar dat komt volgend voorjaar wel.
Last edited by raymondw on Sun Feb 18, 2024 12:40 pm, edited 1 time in total.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19159
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Mooi werk, Raymond. Is dat hoesje los verkrijgbaar? Die krukaskeerring gaat gerust een keertje. De revisie is inmiddels 12 jaar geleden?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Post Reply