E21 318i (ITB)
Re: E21 317
Met een stuk buis heb ik de moer losgekregen zonder de radiator uit bouwen. Ik heb het vermogen op het lasapparaat wat omhoog gekrikt en een iets dikkere las gezet. We zullen zien of het het nu wel houdt. De auto doet het weer in elk geval.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 317
We zijn er bijna! Ik ben nu in het noorden en ik ben aan het inventariseren. Ik ga de komende maanden makkelijk in de buurt van de 10.000km maken en dan voldoet natuurlijk het standaard Eifelpaketje niet meer.
Sinds ik de BMW heb in 2011 heb ik een keer stil gestaan vanwege een deuk in de tank, een gelijkrichter van de dynamo die was overleden, een thermostaat, condensator en contactpuntjes (2x), een losgekomen draadeind van het spruitstuk en een krukaspositieschijf. Sinds de revisie heeft de motor nauwelijks olie verbruikt op 3000km en de bendix van de startmotor komt heel soms niet uit.
Een gelijkrichter heb ik bij me en ik heb een E30 dynamo bij me omdat ik ook een 12V-230V converter meeneem. Dus als de dynamo het opgeeft dan heb ik er nog een bij me. Ik twijfel nog over een extra startmotor, maar van aanduwen in je eentje word je ook zo moe. Ik heb me te laat bedacht dat ik een startmotor had moeten laten reviseren. Ik heb een doorgeslagen thermostaat bij me voor het geval die dicht blijft zitten, er is overal fris beekwater waar ik de motor wel weer mee kan vullen tot ik weer vloeistof kan krijgen. Contactpuntjes en al die ellende is weg en is vervangen door iets dat in 100 miljoen auto's zit, dus dat vervangen zal niet moeilijk zijn. De draadeinden in de kop zijn niet open aan de uitlaatkant (zoals in de M10 eerste generatie E21) maar aan de inlaatkant (M10 E30) dus brand ga ik niet krijgen en ze zijn vastgezet met verse Loctite.
Ik wilde in eerste instantie op de banden gaan die ik bij de velgen kocht maar ik heb er nu een spijker inzitten dus ik zal nog achter Vredesteins aan gaan.
Ik heb nu 2 liter olie bij me, een liter gedemineraliseerd water, lampjes. Een doppenset plus een dop voor de krukaspoelie, imbusdoppen, alle sleutels en tangen die ik heb, zachte hamer, harde hamer, ijzerzaag, hydraulische krik, een steun. Duct tape heb ik bij me, tie wraps, bekabeling van vanalles en nogwat, remvloeistof, ontluchtingssetje, thuiskomer als reserveband.
Ik heb nieuwe ophanging en (bijna) overal PU bussen. Een gereviseerde motor, injectie, vorig jaar nieuwe remblokken, remrevisie in 2015 (25000km geleden), nieuwe cilinders in de trommelremmen, aluminium radiator, overal nieuwe waterslangen, nieuwe einddemper. In Zweden ga ik nog nieuwe bougiekabels kopen, multiriem uit 2017, bak en diffollie in 2017, een accu uit 2017.
Mijn injectoren zijn staat onbekend. Eentje tikt minder hard dan de andere. Benzinepomp is nieuw maar ook zo generiek als het maar kan.
En vooral... Ik heb geen haast. Als het kapot gaat, wacht ik rustig 2 dagen op de ANWB of ik fiets naar de dichtsbijzijnde beschaving. Ik ga natuurlijk niet 10.000km vol gas rijden, maar ik zal echt wel eens een pas gaan nemen op de max.
What can possibly go wrong?
Sinds ik de BMW heb in 2011 heb ik een keer stil gestaan vanwege een deuk in de tank, een gelijkrichter van de dynamo die was overleden, een thermostaat, condensator en contactpuntjes (2x), een losgekomen draadeind van het spruitstuk en een krukaspositieschijf. Sinds de revisie heeft de motor nauwelijks olie verbruikt op 3000km en de bendix van de startmotor komt heel soms niet uit.
Een gelijkrichter heb ik bij me en ik heb een E30 dynamo bij me omdat ik ook een 12V-230V converter meeneem. Dus als de dynamo het opgeeft dan heb ik er nog een bij me. Ik twijfel nog over een extra startmotor, maar van aanduwen in je eentje word je ook zo moe. Ik heb me te laat bedacht dat ik een startmotor had moeten laten reviseren. Ik heb een doorgeslagen thermostaat bij me voor het geval die dicht blijft zitten, er is overal fris beekwater waar ik de motor wel weer mee kan vullen tot ik weer vloeistof kan krijgen. Contactpuntjes en al die ellende is weg en is vervangen door iets dat in 100 miljoen auto's zit, dus dat vervangen zal niet moeilijk zijn. De draadeinden in de kop zijn niet open aan de uitlaatkant (zoals in de M10 eerste generatie E21) maar aan de inlaatkant (M10 E30) dus brand ga ik niet krijgen en ze zijn vastgezet met verse Loctite.
Ik wilde in eerste instantie op de banden gaan die ik bij de velgen kocht maar ik heb er nu een spijker inzitten dus ik zal nog achter Vredesteins aan gaan.
Ik heb nu 2 liter olie bij me, een liter gedemineraliseerd water, lampjes. Een doppenset plus een dop voor de krukaspoelie, imbusdoppen, alle sleutels en tangen die ik heb, zachte hamer, harde hamer, ijzerzaag, hydraulische krik, een steun. Duct tape heb ik bij me, tie wraps, bekabeling van vanalles en nogwat, remvloeistof, ontluchtingssetje, thuiskomer als reserveband.
Ik heb nieuwe ophanging en (bijna) overal PU bussen. Een gereviseerde motor, injectie, vorig jaar nieuwe remblokken, remrevisie in 2015 (25000km geleden), nieuwe cilinders in de trommelremmen, aluminium radiator, overal nieuwe waterslangen, nieuwe einddemper. In Zweden ga ik nog nieuwe bougiekabels kopen, multiriem uit 2017, bak en diffollie in 2017, een accu uit 2017.
Mijn injectoren zijn staat onbekend. Eentje tikt minder hard dan de andere. Benzinepomp is nieuw maar ook zo generiek als het maar kan.
En vooral... Ik heb geen haast. Als het kapot gaat, wacht ik rustig 2 dagen op de ANWB of ik fiets naar de dichtsbijzijnde beschaving. Ik ga natuurlijk niet 10.000km vol gas rijden, maar ik zal echt wel eens een pas gaan nemen op de max.
What can possibly go wrong?
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 317
Nog plek voor een tentje en wat persoonlijke uitrusting over?
Mooi reis toegewenst hoor, idd geen haast en vooral genieten van de vrijheid.
Mooi reis toegewenst hoor, idd geen haast en vooral genieten van de vrijheid.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 317
De racefiets gaat in de kofferbak, misschien nog met de krik en het tankje benzine en twee tenten.
De achterbank gaat eruit en daar komt een serie bakken te staan, met de vloeistofjes, kookspullen, kleren en noem maar op. De startmotor en dynamo komen onder een stoel te liggen om ook het gewicht een beetje te verdelen. Zo hoop ik in elk geval niet topzwaar te zijn in de kont
De achterbank gaat eruit en daar komt een serie bakken te staan, met de vloeistofjes, kookspullen, kleren en noem maar op. De startmotor en dynamo komen onder een stoel te liggen om ook het gewicht een beetje te verdelen. Zo hoop ik in elk geval niet topzwaar te zijn in de kont
Re: E21 317
Hmm, zonet nog even een stukje wezen rijden om de sensor voor de inlaattemperatuur te testen en ik vond dat het na een tijdje wat meer tikte dan anders. Kleppendeksel eraf en nu heeft de uitlaatklep van cilinder 3 een stuk meer speling. Terwijl ik donderdag vanaf Eindhoven naar het noorden ben gereden en toen na 2000km met de pech in België alle kleppen nog op 0.2mm stonden.
Ik zal de speling van alle kleppen eens noteren en weer bijstellen.
Ik zal de speling van alle kleppen eens noteren en weer bijstellen.
Re: E21 317
Gek hoor...

Een excenter was helemaal verschoven??

Een excenter was helemaal verschoven??
Re: E21 317
Ik zou de excenters even helemaal loszetten, en ontvetten met remmenreiniger, dan is de kans veel kleiner dat ze kunnen vergaan...
Wat een prachtige vooruitzichten voor de rest! Jaloers
Wat een prachtige vooruitzichten voor de rest! Jaloers
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 317
Yup, moerjes zijn zachter dan de boutjes, daar trek je de draad wel eens uit.
Excenters niet verkeerd om gemonteerd? Als ze verkeerd om zitten drukt het excentwe niet meer op het centrum van de klepsteel, maar op het randje, en dat slijt sneller
Excenters niet verkeerd om gemonteerd? Als ze verkeerd om zitten drukt het excentwe niet meer op het centrum van de klepsteel, maar op het randje, en dat slijt sneller

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 317
Ik heb de tuimelaars niet gedemonteerd dus ik neem aan dat ze nog steeds goed zitten... Ik moest wel even het boutje eruit halen om het excenter op te vissen maar ik kon het daarna wel met een normaal moment op gevoel vastzetten. We kijken het wel even aan.
Re: E21 317
https://www.dropbox.com/s/28vjz27qwhsjm ... 5.MOV?dl=0
(ik hoop dat er iets te zien valt)
Niet helemaal zonder problemen vandaag, het lijkt alsof er iets aan de hand is met de wegligging op iets hogere snelheden, dus ik moet maar iets langzamer rijden. Ik heb de rubberkoppeling in de stuurinrichting bij me, dus die ga ik maar eens vervangen. En anders wordt het nog een rondje lagers vervangen.
