We zijn er bijna! Ik ben nu in het noorden en ik ben aan het inventariseren. Ik ga de komende maanden makkelijk in de buurt van de 10.000km maken en dan voldoet natuurlijk het standaard Eifelpaketje niet meer.
Sinds ik de BMW heb in 2011 heb ik een keer stil gestaan vanwege een deuk in de tank, een gelijkrichter van de dynamo die was overleden, een thermostaat, condensator en contactpuntjes (2x), een losgekomen draadeind van het spruitstuk en een krukaspositieschijf. Sinds de revisie heeft de motor nauwelijks olie verbruikt op 3000km en de bendix van de startmotor komt heel soms niet uit.
Een gelijkrichter heb ik bij me en ik heb een E30 dynamo bij me omdat ik ook een 12V-230V converter meeneem. Dus als de dynamo het opgeeft dan heb ik er nog een bij me. Ik twijfel nog over een extra startmotor, maar van aanduwen in je eentje word je ook zo moe. Ik heb me te laat bedacht dat ik een startmotor had moeten laten reviseren. Ik heb een doorgeslagen thermostaat bij me voor het geval die dicht blijft zitten, er is overal fris beekwater waar ik de motor wel weer mee kan vullen tot ik weer vloeistof kan krijgen. Contactpuntjes en al die ellende is weg en is vervangen door iets dat in 100 miljoen auto's zit, dus dat vervangen zal niet moeilijk zijn. De draadeinden in de kop zijn niet open aan de uitlaatkant (zoals in de M10 eerste generatie E21) maar aan de inlaatkant (M10 E30) dus brand ga ik niet krijgen en ze zijn vastgezet met verse Loctite.
Ik wilde in eerste instantie op de banden gaan die ik bij de velgen kocht maar ik heb er nu een spijker inzitten dus ik zal nog achter Vredesteins aan gaan.
Ik heb nu 2 liter olie bij me, een liter gedemineraliseerd water, lampjes. Een doppenset plus een dop voor de krukaspoelie, imbusdoppen, alle sleutels en tangen die ik heb, zachte hamer, harde hamer, ijzerzaag, hydraulische krik, een steun. Duct tape heb ik bij me, tie wraps, bekabeling van vanalles en nogwat, remvloeistof, ontluchtingssetje, thuiskomer als reserveband.
Ik heb nieuwe ophanging en (bijna) overal PU bussen. Een gereviseerde motor, injectie, vorig jaar nieuwe remblokken, remrevisie in 2015 (25000km geleden), nieuwe cilinders in de trommelremmen, aluminium radiator, overal nieuwe waterslangen, nieuwe einddemper. In Zweden ga ik nog nieuwe bougiekabels kopen, multiriem uit 2017, bak en diffollie in 2017, een accu uit 2017.
Mijn injectoren zijn staat onbekend. Eentje tikt minder hard dan de andere. Benzinepomp is nieuw maar ook zo generiek als het maar kan.
En vooral... Ik heb geen haast. Als het kapot gaat, wacht ik rustig 2 dagen op de ANWB of ik fiets naar de dichtsbijzijnde beschaving. Ik ga natuurlijk niet 10.000km vol gas rijden, maar ik zal echt wel eens een pas gaan nemen op de max.
What can possibly go wrong?
