Tripmaster V2 deel 2
met het lichte ontwerp was ik eigenlijk niet zo tevreden, dus een nieuw ontwerp bedacht:
Dus opnieuw printen, plakken, lamineren en weer uitsnijden:
Dit donkere ontwerp met gele opdruk bevalt mij veel beter, en ik ga dit zelfde ontwerp ook overbrengen op de driver display en de Rally Clock, zodat er wat meer eenheid ontstaat in de cockpit van de E12.
Vele avondjes gaan op in het schrijven van de firmware voor de tripmaster V2, een deel van het programma uit de oude tripmaster kon hergebruikt worden, maar veel zaken moesten anders, met name sneller en efficiënter.
Voor het aansturen van de display drivers heb ik maar een geheel nieuwe library geschreven, die 90% efficiënter is vergeleken met de bestaande library voor deze display drivers, doordat nu eerste alle wijzigingen (welke leds aan of uit moeten zijn) in een array in het ram geheugen weggeschreven worden, en dan wordt er periodiek alleen nog maar de verschillen daadwerkelijk naar de display drivers gestuurd.
Ook de library die voor de RTC chip beschikbaar was heb ik zelf aan moeten passen.
Daarnaast is er veel winst geboekt in het uitlezen van de status van de diverse schakelaars, door ze direct uit de registers uit te lezen.
Ik denk dat de firmware op dit moment voor 95% af is, in ieder geval zover dat de Tripmaster er betrouwbaar mee in de auto kan.
Het programma is nu ongeveer 15kb groot, dat is de helft van wat er in de microcontroller past.
Ondertussen valt er dan een mooie printplaat op de deurmat, kost wat, maar dan heb je ook wat.
Achter de frontplaat moet natuurlijk een rood plexiglas venster komen, waarachter de LED displays hun plekje krijgen.
Dit plexiglas venster wordt met een aantal schroeven en afstandsbusjes tezamen met de printplaat tot één stevig geheel samen geschroefd.
Daarvoor moeten de gaten in het plexiglas ook weer heel nauwkeurig geboord worden, ook dat gebeurt weer met een geprint sjabloon afkomstig uit de ontwerp tekeningen.
gelukkig past het allemaal:
Als dan alle componenten verzameld zijn, dan kan er gesoldeerd worden, als eerste komen alle smd componenten aan de beurt, wat een gepriegel:
Dan mogen de displays en rotary encoder erop, wel exact op de juiste hoogte!!
En dan mag de voeding en microcontroller er nog op, je ziet op het blauwe microcontroller printje nog 2 draadjes zitten. Dat gebeurt dus als je het ontwerp weer wilt aanpassen, terwijl de printplaat al gemaakt is. Het was wel een belangrijke aanpassing hoor.
Nu heb ik gekozen voor een schakelende voeding (het gele printje), veel hoger rendement (= minder warmte ontwikkeling) en minder kritisch (iets tussen 6 en 60 Volt voldoet), en zonder lastige koelplaat.
Dan wordt het tijd eens proef te draaien en zien hoeveel stroom het ding op neemt, bij maximale intensiteit van de displays kom ik dan op 275mA bij 13,5V inclusief driver display, helemaal gedimd loopt het stroomverbruik terug naar 30mA bij 13,5V.
volle intensiteit:
maximaal gedimd:
Front en bedienknoppen gemonteerd:
Tijdens het ontwikkelen bedenk je dan ook nog nieuwe (minder belangrijke) functies die er eventueel aan toegevoegd kunnen worden:
- bijhouden van de totale afstand en tijd dat de tripmaster in gebruik is, deze wordt dan getoond bij het opstarten van de Tripmaster. Maar kan ook altijd opgevraagd worden via het setting menu.
- En omdat de ingredienten toch aanwezig zijn, waarom deze tripmaster niet gebruiken om de acceleratie van het voertuig mee te testen, oftewel hoe snel kun je van 0-100km/u accelereren.
Deze functie's lijken redelijk eenvoudig, maar implementatie daarvan heeft mij de nodige hoofdbrekens gekost, en de mogelijkheden van de gebruikte Atmega 328P werkelijk tot de limieten opgestuwd.
Om de Tripmaster als acceleratie meter te gebruiken moest er een methode bedacht worden om tijdens het opstarten een 2e programma te laten lopen, niet zo éénvoudig in een Microcontroller, die heeft immers geen besturingssysteem.
Ook het wegschrijven van de totale afstand en tijd is toch niet zo eenvoudig, daar het EEprom geheugen in de Microcontroller maar een beperkt aantal schijfcycli aan kan per geheugen adres. Dit heb ik opgelost door elke keer als de Tripmaster opnieuw gestart wordt een volgende reeks adressen te gaan gebruiken voor het wegschrijven van de afstand en tijd. Met deze methode heb ik de levensduur van de EEprom 253 keer langer gemaakt. (het zou nu genoeg moeten zijn voor een paar miljoen kilometer)
De behuizing is wederom uit plaatstaal vervaardigd, helemaal maatwerk. Het bestaat uit 2 delen die met kleine hoekijzertjes in elkaar gelast zit. Het laswerk is niet zo fraai, maar ik wilde voorkomen dat er een gat in het 0,75mm dunne plaatmateriaal zou branden. En het zit aan de binnenkant, dus als het klaar is zie je er niks van.
De behuizing is redelijk slank gebleven met een hoogte van slechts 26mm, uiteraard zal de behuizing wederom zwart gespoten worden, of zijn er andere suggesties?
WORDT VERVOLGT