Page 54 of 80

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sat Mar 19, 2022 9:48 pm
by uwbuurman
Lekker bezig, Raymond!

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sun Mar 20, 2022 2:35 pm
by Wilmo
Is er nog wat lekkage rondom het kleppendeksel?

Maar zou BMW-brandstofslang nou echt zoveel beter zijn dat Gates van de rol? Er is natuurlijk ook anoniem spul van de rol, dat zou ik ook niet nemen. Maar Gates lijkt me toch dikke prima.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sun Mar 20, 2022 3:25 pm
by raymondw
Hoi Jan Willem,

De volgende foto laat het verschil tussen een universele brandstofslang van Gates en OEM zien. Wie OEM aan BMW levert weet ik niet, dat zou zomaar Gates kunnen zijn. De linker slang is een slang van Gates zoals veelal in het universele garagebedrijf wordt toegepast. Opvallend zijn de verschillen in de mantel die de sterkte van de slang bepaald.

Image

Als de slang eenmaal degradeert, en dat doen ze gedurende de missietijd van het product nou eenmaal, dan zorgt de slang met de sterkere mantel ervoor dat alleen het rubber aan de binnenzijde wordt beïnvloed terwijl het rubber aan de buitenzijde intact blijft. Toevallig betrof dit een slag van Robert zijn auto die in maart 2010 is vervangen; die had op dat moment ruim 270000 kilometer achter de kiezen.

Image

Dat geldt niet voor de slang aan de rechterzijde, dit is de bewuste universele slang van Gates die ergens tussen 1992 en 2010 vervangen, eerder tussen 2000 en 2010, dus zoveel had die nog niet voor de kiezen gekregen. Maar de beschadiging aan het rubber valt op. De oorzaak kan de druk van de slangklem zijn geweest, maar dat verklaart nog niet de scheuren die ook aan de binnenzijde van de mantel te zien zijn. Voor mij is dat een veiligheid dingetje en daar wil ik nooit geen risico mee nemen, dus het toepassen van dergelijke universele slangen zijn bij mij een noGo. Sterker nog, je kan je afvragen in hoeverre fabrikanten in het algemeen genomen verantwoordelijkheid voor de veiligheid van hun producten kunnen nemen als bij het uitvoeren van reparaties van het constructie dossier wordt afgeweken.

Ik heb geen lekkage rondom het kleppendeksel. De pakking mag volgens mij maximaal drie keer hergebruikt worden, dus bij elke tweede inspectie II moet deze vervangen worden. Dat voorschrift volg ik altijd.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sun Mar 20, 2022 10:05 pm
by Jeroen
Goed bezig! En die slangen, ja da's echt een mega verschil. Gates lekt vanzelf na een paar jaar weer, hefet natuurlijk ook genoeg kwaliteits issues gehad de afgelopen jaren, maar is ook gewoon lichter uitgevoerd. Probeer eens een Gates slang op maat te snijden (makkie) en pak daarna een BMW slang. Succes!

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sun Mar 20, 2022 10:18 pm
by BertjeConti
Ik vind dat wel een goede tip om bmw brandstofslang te gebruiken, ook ik heb geen goede ervaringen met de gates brandstof slangen, een jaartje schap liggen en het spul is al keihard en stug. Onder de auto of motorkap zullen de omstandigheden zeker niet beter zijn als in het magazijn.
Is de bmw brandstofslang ook van de rol verkrijgbaar?

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sat Mar 26, 2022 9:00 pm
by raymondw
Vanwege werkverplichtingen heb ik gisteren geen tijd gehad om na drie jaar weer eens naar de Techno Classica te gaan. Ook vandaag had ik andere privé verplichtingen, waardoor ik maar een klein uurtje tijd had om aan de E34S te werken.

Image

De levering van Bergwerff omvatte een paar kleine dingetjes die ik nodig had om met het inlaatsysteem verder te kunnen. Belangrijkste deel betreft een nieuwe terugslagklep voor het onderdruksysteem. Die heb ik nodig omdat het dakje van mijn oude exemplaar tijdens het krimpen van de slangklemmen afbrak.

Image

De oorzaak van deze fout ligt bij mijzelf omdat ik de verkeerde montagevolgorde bij het aan krimpen van de slangklemmen had gehanteerd. Bij de eerste poging heb ik alle slangklemmen pas gekrompen toen alle slangen al op de motor en de servo-bekrachtiging van het remsysteem waren geplaatst. Daardoor kwam er iets teveel stress op de terugslagklep zelf en dat bleek net teveel.

Image

Het risico op breuk van de terugslagklep kan voorkomen worden door slangklemmen op dit deel te krimpen voordat het subsysteempje in de motorruimte wordt geplaatst en aangesloten. Met de juiste tang is dat prima te doen..

Image

Verder heb ik het huis van de olieafscheider voor het aanbrengen van een nieuw laagje krimplak voorbereid (ontvetten, schuren, afplakken).

Image

Eerst een laagje primer (VHT SP148).

Image

Deze mag nu een nachtje drogen. Dan volgt een tweede laag primer , weer een nachtje drogen en afbakken voordat de laagjes krimplak (VHT GSP201) worden aangebracht. Als het resultaat mij aanstaat krijgt lucht verzamelhuis van de zelfde behandeling.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sun Mar 27, 2022 1:47 pm
by BertjeConti
Ben benieuwd hoe het jou lukt die krimp/wrinkle lak te spuiten, mijn eeste poging was zwaar teleurstellend, 2e poging ging beter.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sun Apr 03, 2022 11:21 am
by raymondw
Zoals Rob aangaf was het geen sinecure om een mooi resultaat met krimplak te krijgen. Als je de instructies van VHT volgt, en je doet dat goed, dan krijg je i.d.d. de afwerking zoals de fabrikant belooft, maar dat komt niet overeen met de originele afwerking van BMW zelf; mijn eerste poging was ook niet om over naar huis te schrijven, dus na een korte evaluatie een tweede poging. Bij mijn tweede poging heb ik afgeweken van de instructies van VHT en mij beperkt tot het aanbrengen van een toplaag. Dat leverde wel een met het origineel vergelijkbaar resultaat op.

Image

Perfect hoeft het ook niet te zijn omdat de olieafscheider toch niet in het zicht zit, dus bovenstaande resultaat is goed genoeg voor mij. Parallel daaraan heb ik me bezig gehouden met de basisafstelling van de gaskleppen. In eerste instantie de justering in gesloten toestand. Deze is nodig omdat het geheel voor onderhoud uit elkaar is geweest.

Image

En in tweede instantie de synchronisatie van de drie gasklephuizen.
Image
V.w.b. het inlaat deel is het wachten nu op de terugkeer van de zes injectoren die ik afgelopen vrijdag voor revisie naar Bernd heb gestuurd. Dat geeft me de gelegenheid om wat randzaken uit te voeren zoals het uitbouwen van het actieve koolstoffilter die op een bijna onmogelijke plek links tegen het voorscherm gemonteerd zit.

Image

Het plan is om deze te gaan vervangen, dus die moet ik nabestellen. Verder is een beetje aandacht reinheid ook geen overbodige luxe (eerste slag gemaakt).

Image

To be continued!

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sun Apr 03, 2022 11:57 am
by uwbuurman
Die actieve koolfilters zijn verschrikkelijk duur vond ik, dus het schuim aan de onderkant vervangen en teruggeplaatst. Want voor de werking van de auto halen ze niks uit.

Verder mooi werk, Raymond. Schoonmaken is altijd fijn!

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sun Apr 03, 2022 12:33 pm
by BertjeConti
Ik heb ook wel eens gelezen dan men de koolstof ververst met nieuwe koolstof korrels uit de vijverhandel.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sun Apr 03, 2022 12:42 pm
by uwbuurman
Dat is ook wel interessant. Ga ik eens opzoeken

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Mon Apr 04, 2022 8:13 am
by Thegs
uwbuurman wrote: Sun Apr 03, 2022 11:57 am Die actieve koolfilters zijn verschrikkelijk duur vond ik, dus het schuim aan de onderkant vervangen en teruggeplaatst. Want voor de werking van de auto halen ze niks uit.

Verder mooi werk, Raymond. Schoonmaken is altijd fijn!
Mee eens, maar wel per auto goed beoordelen waar hij in de lijn zit. Bij een E38 zit hij echt in de tank ontluchting, bij ouderdom verstoppen ze en ontlucht de tank dus niet. De tanks zijn uit 2 helften aan elkaar gefelsd, de tank gaat vaccuumtrekken, de naden gaan open staan. Naja u snapt het verhaal, dure reparatie. Ask me how I know, dan was een nieuw koolstoffilter een goede investering geweest (al had dat bij mijn exemplaar geen verschil meer gemaakt).

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Mon Apr 04, 2022 9:38 am
by uwbuurman
Is bij de e30 een aparte leiding, was een optie ook. Ziet er niet uit onder de auto. Maar je hebt gelijk.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Tue Apr 05, 2022 8:06 pm
by raymondw
Heren, risicoavers zoals ik met dit soort zaken ben, kies ik voor een nieuw actief koolstoffilter die ik reeds heb besteld.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sun Apr 10, 2022 2:56 pm
by raymondw
Afgelopen week hebben we weer mooie stappen met de E34S gemaakt. Niet alleen kreeg ik afgelopen vrijdag iets eerder dan verwacht een pakketje met daarin de zes gereviseerde injectoren van mijn S38B36 motor weer terug. Ook kreeg ik een paar onderdelen van Bergwerff aangeleverd die mij gaan helpen om dit project nu af te ronden.

Image

Wat mij met name van Bernd Prickartz aanstaat is de transparantie in het proces en de geleverde documentatie van het werk. Een dergelijke aanpak heb ik in deze sector niet eerder gezien, maar dat wekt gewoon vertrouwen dat Bernd weet wat hij doet.

Image

Uit bovenstaande testrapport kan je twee dingen concluderen. Enerzijds is er sprake van een normale degradatie als gevolg van de tijd en de aard van het gebruik. De laatste keer dat de injectoren zijn gecontroleerd (tenminste volgens de facturen) is in oktober 2000 (bij 132236km) geweest, maar dat was zeker geen revisie zoals Bernd die levert. Met andere woorden, de inspuit mondjes, de filtertjes dateren allemaal uit begin jaren negentig. De O-ringen zijn tien jaar jonger, volgens de rekening van Smudde zijn die in Oktober 2000 vervangen.

Image

Anderzijds heeft de revisie er toe geleid dat de injectoren weer optimaal zullen gaan presteren. Met name de bij EV #2 en #6 waargenomen lekkage levert een verhoogde kans op motorschade. Dit (installatieveiligheid) risico is nu afdoende gemitigeerd. I.i.g. is het eindresultaat voor het oog weer prima de luxe.

Image

Volgens de door Bernd aangegeven documentatie zijn de O-ringen inert tegen Ethanol. Niet dat ik benzine met bio ethanol voor deze auto wil toepassen, maar ik vrees dat de toezichthouder ons op termijn echter geen andere keuze meer laat.

Image

Het volgende plaatje laat niet alleen met metalen filtertje van een van de injectoren zien, maar ook de O-ring van de aanvoerleiding van de brandstofrail. Een veelgemaakte fout is dat deze niet vervangen worden. Hier komt een nieuw exemplaar op.

Image

Het nieuwe actieve koolstoffilter is ook binnen. Prijs is i.d.d. niet om over naar huis te schrijven, maar altijd lager dan de risicowaarde zoals Gerwin eerder heeft uitgelegd.

Image

Het verschil tussen oud en nieuw is goed te zien. Heb nog geen analyse gemaakt of dit ook een performance verschil maakt.

Image

Ondanks dat de slangen die in de lijn van de tankventilatie zitten op zich nog helemaal in orde zijn, worden deze vervangen. De dunne slang (6x10) moest ik apart bestellen, deze zit tussen het actieve koolstoffilter en de ontluchtingsklep van het inlaatsysteem.

Image

Voor montage van het actieve koolstoffilter eerst de boel linksonder maar eens goed ontvetten. Deze was door de Pentosin lekkage tijdens de Eiffeltocht van afgelopen jaar behoorlijk vervuild.

Image

Verder heb ik de beide delen van het lucht verzamelhuis voor het aanbrengen van de nieuwe laklaag voorbereid; eerst schuren en afplakken.

Image

Daarna een laagje primer.

Image

En aflakken en vierentwintig uur laten drogen.

Image

Buiten bovenstaande werkzaamheden heb ik ook terugkoppeling van de taxateur over de nieuwe taxatiewaardes gekregen. Kwantitatieve uitspraken doe ik niet, maar kwalitatief kan ik zeggen dat de nieuwe taxatiewaardes voor de E28S, E34S en de E32 in overeenstemming met hun zeldzaamheid, uniciteit en de huidige markt zijn. Ze zijn dus niet lager geworden hetgeen met mijn verwachtingen overeenkomt.

Wordt vervolgd!