En weer een klein beetje verder, geen haast meer, want het begint erop te lijken dat we dit jaar geen rally's meer gaan rijden.
DHL heeft weer een doosje goodies gebracht, van Leebman24 deze keer.
Hierin zat onder andere het toplager dat achter in de krukas moet, samen met een nieuwe beschermring. De oude was behoorlijk beschadigd, waarschijnlijk ooit met plaatsen van de bak en niet goed gecentreerde koppelingsplaat.
Wel sterk dat het originele lage dat BMW in 1987 in dit blok geperst heeft van hetzelfde Japanse fabricaat is als het nieuw geleverde lager.
Het rijtje onderdelen dat de krukas in moet, met bovenin het oude lager en beschermring:
Het vilten schijfje heb ik weer helemaal schoon gekregen door het diverse malen te doordrenken met remreiniger en dat dan met een dikke doek er weer uit te zuigen.
Hieronder zie je de boring met de stootrand voor het lager achter in de krukas:
TIP: meet eerst hoe diep die stootrand zit, dan kun je daarna gemakkelijk controleren of het lager er tegenaan ligt, het lager is 10mm dik.
Dan is het een kwestie van het lager met een juist passend stempel in zijn boring te kloppen, in mijn geval een dop 21.
En daarna goed meten hoe dik het setje ring, viltring, beschermring is, 6mm dus. met deze informatie weet je dan hoe diep je de beschermring nog in de boring moet kloppen, et voila:
Vergeet niet de vilten ring van te voren in verse motorolie te drenken.
Vervolgens was het tijd voor het naaldlager waarop het tandwiel van de oliepomp in het blok draait.
Ik heb ervoor gekozen voor de zekerheid een nieuw naaldlagertje te plaatsen, niet dat het oude slecht was, maar vooral omdat er met het reiningen van het blok allerlei vuiligheid in het naaldlager komt, en dat krijg je er bijna niet uit.
het lager dient er van de oliepomp zijde uit geperst te worden, gebruik hiervoor een passend stempel, de buiten diameter is 14mm, dus een dop die een diameter heeft van net geen 14mm is goed.
Ook hier zijn oud en nieuw lager van hetzelfde merk, BMW heeft blijkbaar toch zijn vaste leveranciers van onderdelen:
Inpersen gaat vanaf de stroomverdeler kant, en hier moet het dus lager in:
Maar hoe pers je zo'n klein lagertje in de boring die al best diep in het blok zit?
Als je nog een oude stroomverdeler hebt, dan heb je de juiste tool ter beschikking.
Plak het naaldlager met een klomp lagervet aan de as van de stroomverdeler, plaats de stroomverdeler in zijn boring en klop het lager op zijn plaats door bovenop de as van de stroomverdeler te kloppen.
Op deze manier weet je zeker dat het lager mooi recht in de boring geperst wordt:
Daarna dient het lager nog iets verder in zijn boring geperst te worden, gebruik daarvoor dezelfde tool waarmee je het oude lager eruit geperst had.
En dan zit het op zijn plek:
Vervolgens kan het aandrijftandwiel en zijn dopje erin (of de stroomverdeler als je geen motronic blok hebt)
In het dopje zit precies hetzelfde naaldlager, dit was wel goed te reinigen door het meerdere malen met remreininger vol te spuiten en dan het vuile vloeistof er met een doek weer uit te zuigen. gebruik tussendoor de schacht van een 11,5mm boor door deze in het lager op en neer te draaien om zo al het vuil los te krijgen.
En zo prutsen we langzaam verder aan dit M20 blokje.