E21 318i (ITB)
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 317
Je laat je itb's maar niet los hé
Succes ermee
Succes ermee

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 317
Waar ligt de grens?
Nu is het elke keer weer genieten om de auto te starten en er mee te rijden. Je leest hier nu na de vakantie ook de positieve verhalen van iedereen. Straks bij een najaarsrit of in de Eifel is het weer genieten geblazen. Koos gaat erg ver natuurlijk, maar hij gaat wel een serieus percentage van het geïnvesteerde terug verdienen. Als hij niets geks doet dan is het met stipt de mooiste E21 die er rond rijdt.
Ik ben een tijd terug een andere route in geslagen. Mijn missie is niet om de meest originele auto te hebben die er is. Mijn missie is niet om zo goedkoop mogelijk alles maar te hobbybobben om het rijdend te houden. Mijn missie is een soort van om in de E21 zoals die oorspronkelijk bedoeld is de Alpina upgrades van de 2002 toe te passen met moderne techniek om zo een strak sturende, snelle E21 te hebben die bovendien mijn auto is. Voorlopig heb ik nog steeds maar 2 onderdelen in de auto die niet BMW zijn dus dat valt nog steeds reuze mee. Ik ben niet zuinig met de auto, ook financieel niet. Soms is het een keer slikken, maar ik realiseer me heel goed dat het mijn daily is en dat dat dus ook iets mag kosten. Aan het ITB project wil ik geen sommen met geld uitgeven, maar bij de motorrevisie heb ik niet veel gelaten.
Ik heb een hekel aan mijn uitlaat en mijn uitlaat heeft een hekel aan mij. Ik ben helemaal klaar met dat ding en omdat ik er vandaag achter kwam dat EPS bij mijn ouders om de hoek zit, ben ik er langs geweest. Soms leef ik nog in de jaren 70 denk ik, dus ik moest wel even nadenken toen ik de offerte zag. Ik zou het kunnen doen, als het me met tijd enzo uitkomt. Maar in hoeverre is het verstandig als we naar mijn auto kijken om 1400 euro aan een uitlaat uit te geven?
De vraag gaat me er dus niet om of het in m'n portemonnee past, of of het in de lol past. Maar of mijn harde M10B18 met doffe lapisblauwe lak en verscheten interieur zo'n uitlaatsysteem waard is in de platste zin van de betekenis. (En ja die lak gaat aangepakt worden en het interieur wordt ook wel weer eens netjes.)
Nu is het elke keer weer genieten om de auto te starten en er mee te rijden. Je leest hier nu na de vakantie ook de positieve verhalen van iedereen. Straks bij een najaarsrit of in de Eifel is het weer genieten geblazen. Koos gaat erg ver natuurlijk, maar hij gaat wel een serieus percentage van het geïnvesteerde terug verdienen. Als hij niets geks doet dan is het met stipt de mooiste E21 die er rond rijdt.
Ik ben een tijd terug een andere route in geslagen. Mijn missie is niet om de meest originele auto te hebben die er is. Mijn missie is niet om zo goedkoop mogelijk alles maar te hobbybobben om het rijdend te houden. Mijn missie is een soort van om in de E21 zoals die oorspronkelijk bedoeld is de Alpina upgrades van de 2002 toe te passen met moderne techniek om zo een strak sturende, snelle E21 te hebben die bovendien mijn auto is. Voorlopig heb ik nog steeds maar 2 onderdelen in de auto die niet BMW zijn dus dat valt nog steeds reuze mee. Ik ben niet zuinig met de auto, ook financieel niet. Soms is het een keer slikken, maar ik realiseer me heel goed dat het mijn daily is en dat dat dus ook iets mag kosten. Aan het ITB project wil ik geen sommen met geld uitgeven, maar bij de motorrevisie heb ik niet veel gelaten.
Ik heb een hekel aan mijn uitlaat en mijn uitlaat heeft een hekel aan mij. Ik ben helemaal klaar met dat ding en omdat ik er vandaag achter kwam dat EPS bij mijn ouders om de hoek zit, ben ik er langs geweest. Soms leef ik nog in de jaren 70 denk ik, dus ik moest wel even nadenken toen ik de offerte zag. Ik zou het kunnen doen, als het me met tijd enzo uitkomt. Maar in hoeverre is het verstandig als we naar mijn auto kijken om 1400 euro aan een uitlaat uit te geven?
De vraag gaat me er dus niet om of het in m'n portemonnee past, of of het in de lol past. Maar of mijn harde M10B18 met doffe lapisblauwe lak en verscheten interieur zo'n uitlaatsysteem waard is in de platste zin van de betekenis. (En ja die lak gaat aangepakt worden en het interieur wordt ook wel weer eens netjes.)
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 317
Tsja, goeie vraag. Wat krijg je voor de €1400,- ?
RVS van voor tot achter verwacht ik dan toch wel.
Mooie sound? Het blijft een M10 die in toerental niet boven de 6500 zal komen.
Vermogenswinst? Moeilijk vooraf te bepalen.
Er zijn er die nog veel meer aan alleen een setje velgen uitgeven, en dat alleen voor de looks.
Als je 317 een blijvertje is, en daar lijkt het wel op, dan is iedere verstandige investering geoorlooft, wat jij belangrijk vind.
Ik wil mijn E12 ook echt niet meer kwijt, het is gewoon een vrijetijdsbesteding geworden, en we beleven er veel plezier mee, dat is het allerbelangrijkste.
En als een nieuwe maatwerk uitlaat belangrijk voor je is, nou dan, gewoon doen.
RVS van voor tot achter verwacht ik dan toch wel.
Mooie sound? Het blijft een M10 die in toerental niet boven de 6500 zal komen.
Vermogenswinst? Moeilijk vooraf te bepalen.
Er zijn er die nog veel meer aan alleen een setje velgen uitgeven, en dat alleen voor de looks.
Als je 317 een blijvertje is, en daar lijkt het wel op, dan is iedere verstandige investering geoorlooft, wat jij belangrijk vind.
Ik wil mijn E12 ook echt niet meer kwijt, het is gewoon een vrijetijdsbesteding geworden, en we beleven er veel plezier mee, dat is het allerbelangrijkste.
En als een nieuwe maatwerk uitlaat belangrijk voor je is, nou dan, gewoon doen.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11878
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: E21 317
Alles is natuurlijk relatief. Jij hebt al zoveel meegemaakt met je 317.. dan zou deze investering best een goede kunnen zijn.
Puur markttechnisch weet je het antwoord zelf ook wel.
Wellicht een beter en veel goedkoper alternatief;
Ik meen dat het Zweedse Simons nog steeds uitlaten hiervoor maakt.
Los daarvan zie je op Kleinanzeigen en eBay met enige regelmaat wel wat sportievere en nieuwe setjes van supersprint oid langs komen.
Ik heb 2 jaar geleden zon setje gekocht voor de lumma (...jajaja, onder een dikke laag stof enzo). Net even iets meer looks en geluid. Splinternieuw en ik meen 150,-
Puur markttechnisch weet je het antwoord zelf ook wel.
Wellicht een beter en veel goedkoper alternatief;
Ik meen dat het Zweedse Simons nog steeds uitlaten hiervoor maakt.
Los daarvan zie je op Kleinanzeigen en eBay met enige regelmaat wel wat sportievere en nieuwe setjes van supersprint oid langs komen.
Ik heb 2 jaar geleden zon setje gekocht voor de lumma (...jajaja, onder een dikke laag stof enzo). Net even iets meer looks en geluid. Splinternieuw en ik meen 150,-
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: E21 317
Dankjulliewel voor het meedenken. Het is misschien wel een beetje overdreven allemaal en geld kan je maar een keer uitgeven.
Het ging inderdaad om een volledig RVS 2.5" uitlaat vanaf het spruitstuk tot aan het einde. De motor mag wel iets meer ademen dan die nu doet en dat daar wat geluid bij komt kijken, dat is alleen maar leuk natuurlijk. Het is geen spinnend poesje meer maar natuurlijk ook niet een vette zescilinder.
Ik ga de komende tijd de sites eens in de gaten houden.
Het ging inderdaad om een volledig RVS 2.5" uitlaat vanaf het spruitstuk tot aan het einde. De motor mag wel iets meer ademen dan die nu doet en dat daar wat geluid bij komt kijken, dat is alleen maar leuk natuurlijk. Het is geen spinnend poesje meer maar natuurlijk ook niet een vette zescilinder.
Ik ga de komende tijd de sites eens in de gaten houden.
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11878
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: E21 317
Ik heb nog een complete 323i uitlaten set liggen, dus met de dubbele pijpjes naar achter.
Ik heb alles er nieuw ondergemikt omdat er 1 gaatje in de fles van de middendemper zit. Dan moet toch alles er onderuit.
Het hele setje is echt te goed om weg te mikken. Je zal vanaf het spruitstuk iets moeten fabriceren om van m20 naar m10 te gaan.
100,- afgehaald.
Ik heb alles er nieuw ondergemikt omdat er 1 gaatje in de fles van de middendemper zit. Dan moet toch alles er onderuit.
Het hele setje is echt te goed om weg te mikken. Je zal vanaf het spruitstuk iets moeten fabriceren om van m20 naar m10 te gaan.
100,- afgehaald.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: E21 317

Nu ook de laatste rubbertjes door PU vervangen. Aan de draagarm zitten de PU busjes, onder bij de stabi zitten aluminium busjes. Alles ditmaal met RVS, dus dat zal ook wel vragen om galvanische corrosie zijn, daarom zit alles dik in het vet.
Vandaag ook vier nieuwe slofjes laten monteren. Week 28 van dit jaar, Vredestein Sportrac 5. 195 rondom. Het zal mij eens benieuwen.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 317
Aluminium bussen? Nooit eerder gezien, zit daar wel voldoende beweegmogelijkheid in? Gaat dat niet vreten?
Is er geen mogelijkheid dit te vervangen door een "balljoint".
Ben benieuwd, ook naar de ervaring met het nieuwe schoeisel.
Is er geen mogelijkheid dit te vervangen door een "balljoint".
Ben benieuwd, ook naar de ervaring met het nieuwe schoeisel.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 317
Nee, er zit geen beweegmogelijkheid in en dat was ook de bedoeling, het flexibele ophangpunt is nu 1 punt, aan de draagarm. Normaal zitten er 4 rubbers en ik vond dat wat overdreven. Het is ook eens ergens in een topic hier op het forum voorbij gekomen dus ik dacht, laat ik het eens proberen. Als het niets is, dan kan ik het aluminium altijd nog vervangen door 4 stuks PU.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29975
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 317
Ik ben idd ook bang dat dit gaat vreten. Hoe heb je aan de kant van de draagarm nu een scharnierpunt? Normaal gesproken fixeer je daar en ga je bij de bevestiging van de stabi zelf scharnieren.


Regards/groeten, Jeroen
Re: E21 317
Ik kijk het wel een tijdje aan. Na de Eifel haal ik het wel weer eens los en zie ik hoe het eruit ziet.
Vorige week heb ik nieuwe Vredesteins laten monteren en het was doodeng naar huis toe. Glibberen en glijden was het na de verse regenbui. Wat kilometers later was het vertrouwd om naar het zuiden te rijden maar leuk was anders. Vrijdag ben ik naar de Ardennen gereden en bij sommige opritten wat meer de grens van de auto opgezocht gegaan en de auto begint te hupsen, precies zoals ik kende van mijn superzachte 14" winterbanden met hardmetalen studs. Vandaag binnendoor teruggereden maar het voelt bij lange na nog niet als de 6 jaar oude Linglongs die de Vredesteins hebben vervangen, het hupst en het is vaag. Ik ga nog maar eens proberen er wat lucht uit te laten. Een maat zei tijdens het ritje in Zweden 'Damn wat bijt deze auto, ik krijg helemaal geen onderstuur!'. Nah, dat is nu dus weg.
Soms word ik er wel moedeloos van. Dan ben je bezig met iets en je probeert het goed te doen en je gooit er geld tegenaan maar eigenlijk wordt het alleen maar slechter. Alleen de motor doet het prima.
Vorige week heb ik nieuwe Vredesteins laten monteren en het was doodeng naar huis toe. Glibberen en glijden was het na de verse regenbui. Wat kilometers later was het vertrouwd om naar het zuiden te rijden maar leuk was anders. Vrijdag ben ik naar de Ardennen gereden en bij sommige opritten wat meer de grens van de auto opgezocht gegaan en de auto begint te hupsen, precies zoals ik kende van mijn superzachte 14" winterbanden met hardmetalen studs. Vandaag binnendoor teruggereden maar het voelt bij lange na nog niet als de 6 jaar oude Linglongs die de Vredesteins hebben vervangen, het hupst en het is vaag. Ik ga nog maar eens proberen er wat lucht uit te laten. Een maat zei tijdens het ritje in Zweden 'Damn wat bijt deze auto, ik krijg helemaal geen onderstuur!'. Nah, dat is nu dus weg.
Soms word ik er wel moedeloos van. Dan ben je bezig met iets en je probeert het goed te doen en je gooit er geld tegenaan maar eigenlijk wordt het alleen maar slechter. Alleen de motor doet het prima.