Page 58 of 102

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sun May 17, 2020 9:15 pm
by Jeroen
Mooi precisiewerk!

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sun May 17, 2020 9:28 pm
by uwbuurman
Lekker bezig. Dat gesloten lager, het oude,is niet het originele, dat was namelijk een open lager, daarom ook dat stofkapje en vilt. Wat Jeroen zegt, mooi precisiewerkje!!

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sun May 17, 2020 10:15 pm
by BertjeConti
uwbuurman wrote: Sun May 17, 2020 9:28 pm Lekker bezig. Dat gesloten lager, het oude,is niet het originele, dat was namelijk een open lager, daarom ook dat stofkapje en vilt. Wat Jeroen zegt, mooi precisiewerkje!!
Tuurlijk was dat oude wel het originele lager, net als het nieuwe. BMWfans.info gaf mij het onderdeelnummer en dat heb ik bij bmw besteld, bedenk dat het een '87 of '88 motor betreft.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sun May 17, 2020 10:16 pm
by bmw e12 e21
Top werk Rob!

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sun May 17, 2020 11:03 pm
by uwbuurman
BertjeConti wrote: Sun May 17, 2020 10:15 pm
uwbuurman wrote: Sun May 17, 2020 9:28 pm Lekker bezig. Dat gesloten lager, het oude,is niet het originele, dat was namelijk een open lager, daarom ook dat stofkapje en vilt. Wat Jeroen zegt, mooi precisiewerkje!!
Tuurlijk was dat oude wel het originele lager, net als het nieuwe. BMWfans.info gaf mij het onderdeelnummer en dat heb ik bij bmw besteld, bedenk dat het een '87 of '88 motor betreft.
Oh oké.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sun May 31, 2020 11:02 pm
by BertjeConti
stom ongelukje

De M20B20 staat alweer even te stoffen in de hoek van de garage, even andere prio's, iets met kamperen en zo.

Maar vandaag moest ik even in de kast achter het blok zijn, dus schuif ik het blok in de bok even aan de kant en beng met een flinke klap schuift het blok uit de bok en zeilt naar beneden. Vraag mij niet hoe zoiets kan gebeuren, het is gebeurt en gelukkig geen menselijk vlees geraakt.

De krukas poelie heeft als eerste onderdeel de vaste ondergrond weer geraakt en de klap opgevangen. Gelukkig zat de poelie op de krukas, anders was de krukas zelf gegarandeerd beschadigd geweest.

Ook zat de bout voorin de krukas er ook nog niet in, maar de poelie is historie nu, zoals je hieronder kunt zien.

Image

Duimen dat er niet meer schade door de klap ontstaan is.

Nu ben ik daardoor wel op zoek naar een vervangende poelie, wellicht dat iemand van de lezers er ééntje over heeft en aan mijn wil verkopen.
Het is er een voor de getande riem met de ronde tanden, het latere, en dus meest voorkomende type.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Mon Jun 01, 2020 9:57 am
by bmw e12 e21
Hehe, dat is schrikken...
Heb het ook in der tijd met mijn M10 blokje gehad.
Starterkrans was een beetje van het vliegwiel gekomen. Maar gelukkig niet meer schade.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Mon Jun 01, 2020 10:50 am
by uwbuurman
Klote, Rob!! Maar wat voor bok heb jij? Ik heb een motorstandaard, maar dan bout je het blok erop in de bakgaten. Mooi balen, maar wat je zegt, geen stukjes mens er tussen, je breekt zo je voet als zo'n blok erop valt.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Mon Jun 01, 2020 11:13 am
by BertjeConti
uwbuurman wrote: Mon Jun 01, 2020 10:50 am Klote, Rob!! Maar wat voor bok heb jij? Ik heb een motorstandaard, maar dan bout je het blok erop in de bakgaten. Mooi balen, maar wat je zegt, geen stukjes mens er tussen, je breekt zo je voet als zo'n blok erop valt.
De motor standaard heb ik zelf in elkaar gelast, hoe dit is kunnen gebeuren? tsja daar wil ik eigenlijk niet verder op in gaan, behalve dan dat er niets aan de standaard stuk gegaan is of afgebroken of zo, maar neem maar van mij aan dat het heel erg stom was :stupidme :stupidme :stupidme :stupidme

Dit zijn echt van die dingen waar ik heel slecht tegen kan, en halve nachten van wakker kan liggen.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Mon Jun 01, 2020 11:33 am
by uwbuurman
Daar snap ik wel wat van ja. Ik kan ziets ook slecht handelen. Maar goed, veranderen doe je het niet meer. Zoals gezegd, de schade is te overzien en het vervangende onderdeel zit in de pijplijn :-)

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Mon Jun 01, 2020 11:06 pm
by Jeroen
+1!

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Tue Jun 09, 2020 10:08 pm
by BertjeConti
Ondanks de Corona crisis zijn we inmiddels toch alweer twee keer naar de camping geweest, heerlijk effe uit de sleur.

Eindelijk eens de kans de Mazda CX-30 te testen met de 1.2 ton zware Titan erachter. Een 1000km zit er inmiddels op met deze combinatie.
Het verschil in trekkracht ten opzichte van de vorige Mazda 6 met een 2.2 geblazen diesel is natuurlijk groot. Maar de 2L atmosferische benzine motor met compressie ontsteking laat zich niet kennen, en trekt de combinatie vlotjes naar de maximaal toegestane snelheid, zonder dat de toerenteller boven de 3000 uit komt.
Eenmaal op kruissnelheid (90~95) draait het motortje zo'n 2500rpm in de 5e of net 2000 in de 6e. Kwa verbruik maakt het nauwelijks verschil of je de 5e of 6e versnelling gebruikt, dus staat hij bijna altijd in de 5, net zoals dat bij de Mazda6 al het geval was.

De combinatie is uiterst stabiel, afgelopen weekend waaide het behoorlijk hard toen we de deltawerken doorkruist zijn en doorgejast naar de kop van noord holland. Ook bij deze flinke wind op de zijkant over de deltawerken voel je er eigenlijk zo goed als niks van. Mede te wijten aan de relatief korte achterkant, trekhaak zit bij de CX-30 veel dichter bij de achteras, als bij de 6 het geval was, en dat verschil merk je wel. Ook het doorduwen van de caravan op de auto bij oneffenheden is hiermee een stuk verbeterd. Onze caravan heeft heel bewust geen stabilisator koppeling!

Wat wel frapant is, is dat deze CX-30 betere verbruiks cijfers laat zien dan de diesel van voorheen. de Mazda6 liet een verbruik noteren van 8.5L/100km. De CX-30 blijft zelfs onder de 8L/100km oftewel 1 op 12,5.
Solo laat de CX-30 een verbruik van 5L/100km (1 op 20) noteren bij lange afstanden, maar als er alleen korte ritjes gereden worden, dan gaat het behoorlijk omhoog.

Verder bevalt de CX-30 erg goed, uitrusting niveau en afwerking zijn echt top. Interieur straalt echt klasse uit, iets wat bij vele concurrenten in zijn klasse ver te zoeken is. Over de bediening heeft Mazda heel goed nagedacht, bewust geen touchscreens, maar logische bediening via knoppen op de middenconsole en stuur.

Trekhaak zit wel wat hoger, waardoor de caravan een beetje achterover hangt, dat is wel jammer natuurlijk.

Image

Eenmaal terug van deze korte kampeer uitjes in eigen land lag al snel de vervangende tandriem naaf op de deurmat, en deze ziet er zelfs bijna als nieuw uit, oordeel zelf:

Image

Image

Image

en nog eentje in kleur (om zo de roest niet te verhullen):
Image

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Tue Jun 09, 2020 10:21 pm
by bmw e12 e21
Dat is lekker zuinig Rob. Zeker voor een naft!
Heeft hij automatisch inschakelbare 4x4?

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Tue Jun 09, 2020 10:28 pm
by BertjeConti
bmw e12 e21 wrote: Tue Jun 09, 2020 10:21 pm Dat is lekker zuinig Rob. Zeker voor een naft!
Heeft hij automatisch inschakelbare 4x4?
Geen 4x4, gewoon voorwielaandrijving. We hebben ook geen off road ambities hoor.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Tue Jun 09, 2020 11:39 pm
by Jeroen
Lijkt mij een prima apparaat, die CX-30! En je kunt weer voort haha!