Page 59 of 102

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Wed Jun 10, 2020 8:22 am
by uwbuurman
Uit de sleur, in de sleurhut haha. Lekker even vakantie gehad dus!

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Wed Jun 10, 2020 11:56 am
by Peter V.
Mooie waardes met de mazda. Dat haal ik niet met de 525d en caravan.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Wed Jun 10, 2020 12:51 pm
by BertjeConti
Peter V. wrote: Wed Jun 10, 2020 11:56 am Mooie waardes met de mazda. Dat haal ik niet met de 525d en caravan.
Tsja, daar help de stroomlijn van de Titan natuurlijk ook een beetje mee.
Ik hoef geen garagedeur tegen de wind in te duwen.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Wed Jun 10, 2020 6:44 pm
by uwbuurman
Gepolijst, dat helpt ook!!

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Thu Jun 11, 2020 3:01 pm
by Smartie
Als een kogel door de lucht.

Gunstige waardes, de door Mazda gekozen techniek werkt.
Met rijden voel je dan ook meer koppel of een meer soepeler blok om het een naam te geven?

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Thu Jun 11, 2020 8:20 pm
by BertjeConti
Smartie wrote: Thu Jun 11, 2020 3:01 pm Als een kogel door de lucht.

Gunstige waardes, de door Mazda gekozen techniek werkt.
Met rijden voel je dan ook meer koppel of een meer soepeler blok om het een naam te geven?
Tsja, die nieuwe 2 liter compressie ontsteking motor, wat vind ik ervan.
Ik heb eigenlijk geen vergelijking ervaringen, altijd diesel gereden op een paar dagen tfsi tje na.

Je merkt absoluut dat er geen turbo op zit, en dat is tegenwoordig zeldzaam.
Maar koppel en vermogen is er best wel, zeker als je op je snelheidsmeter kijkt, of in je achteruitkijk spiegel. De Mazda accelereert veel sneller dan wat je gewaar bent, en dat komt juist doordat er geen turbo op zit en het beschikbare vermogen er altijd direct is en motorgeluid nauwelijks aanwezig is. Je gaat snel door de versnellingen, zonder flink in de toeren te moeten klimmen, en voordat je er erg in hebt ben je al over de toegestane snelheid heen.
Motor is ook ontzettend soepel, in de stad is 50km/u rijden in de 6e versnelling absoluut geen probleem.
Op deze motor zitten ook geen vervelende dingen zoals cilinder uitschakeling die een naar geluid en trillingen veroorzaken.
Mazda zegt de goede eigenschappen van een diesel en benzine motor gecombineerd te hebben, kwa rij ervaring is het absoluut een (japanse) benzine motor, zeker geen diesel.
In het begin was ik nog sceptisch over het verbruik, maar toen reed ik alleen heel veel korte stukjes.
Nu ik weer regelmatig door den lande klanten bezoek, zie ik een gemiddeld verbruik van 1 op 20, en dat is knap voor een 180pk 2L benzine motor.

Ja, ik ben toch erg tevreden over dit motortje, en zeker over de gehele wagen.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Thu Jun 11, 2020 10:06 pm
by uwbuurman
Fijn!! Zullen we het woord Dacia nooit meer noemen???

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Thu Jun 11, 2020 10:24 pm
by Wilmo
Haha, ik moest laatst weer aan dat verhaal van die dealer denken. Manman. Maar wel mooi dat de ontwikkeling bij de benzinemotoren doorgaat en ook mooie motortjes oplevert. 1:20 bij een 2.0 is heel netjes. Ik kreeg de benzinegolfjes en polootjes niet echt onder de 1:15, terwijl die een veel kleinere inhoud hebben.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Thu Jun 11, 2020 10:47 pm
by BertjeConti
Weet je, Mazda is voornemens er ook een 6 cilinder variant van in de nieuwe 6 te gooien, in lengterichting welteverstaan !!!!

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Thu Jun 11, 2020 11:14 pm
by Smartie
Oh, 6 in lijn, 3 liter. Klinkt goed.

Vindt het een mooie techniek welke is toegepast.
Klinkt als een fijne motor die lui te rijden is.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sat Jun 13, 2020 7:49 pm
by BertjeConti
De M20 hangt weer in de motorbok.

De motorbok heb ik voor de veiligheid toch maar iets aangepast, zo heb ik 'm ruim 20 cm lager gemaakt, slecht voor de rug, maar veel beter voor de stabiliteit. Daarnaast is het opnamepunt voor de motorsteun 7 cm naar achteren verplaatst. gewichtsverdeling was namelijk ook niet goed met zo'n lange 6 in de bok.

Nadat de motor weer in de bok zat heb ik verder geïnspecteerd op nog meer schade door de val, met name schade aan hoofdlager 6 welke de bij de klap het gewicht van het blok te verwerken heeft gekregen, maar niks kunnen ontdekken.

Ook heb ik maatregelen genomen, zodat voorgaand ongeluk niet meer voor kan komen. De as van de opnamesteun was namelijk helemaal niet beveiligd tegen uitschuiven uit de bok. iets wat normaliter ook niet snel kan gebeuren met het gewicht van de motor hangend op de as. Deze as is gelagerd in een hardhouten lager dat in de kokerbalk geslagen is, een stroef draaiende as dus. Nu zit er aan het uiteinde een borgbout door de as heen als extra veiligheid. Ook meteen maar een likje verf over de bok gekliederd.

Image

Image

Hoe heeft dat ongeluk nu kunnen gebeuren?

Nou, ik had een extra steun gemaakt waarop bijna het gehele gewicht van de motor steunt, deze steun met als doel de opname steun aan de bakopname te ontzien van het gewicht bij verdere opbouw van de motor als deze toch niet meer gedraaid hoeft te worden.
Alleen had ik die extra steun, zoals hieronder afgebeeld, iets te lang gemaakt, waardoor het drukgewicht op de as van de opnamesteun compleet weg was, deze as kon nu vrij gemakkelijk schuiven, en bij het opzij duwen van de motor schoof deze er dus uit en daardoor kantelde het blok zo naar beneden, met zijn neus op de grond.
Deze extra steun zit dus nergens echt vast aan de motorbok

Image

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sat Jun 13, 2020 8:12 pm
by BertjeConti
kleien

Ik was eigenlijk wel benieuwd hoeveel ruimte er tussen de zuigers en kleppen zo zijn tijdens een draaiende motor, zeker gezien de minimale afdrukken van de uitlaatkleppen in de oude zuigers van dit blok.

Ook meteen de ruimte tussen zuiger en bougie opgemeten bij TDC, omdat de gebruikte bougies (NGK ZGR5A) best ver in de verbrandingskamer steken, zo'n 8 mm namelijk. Toch blijkt er nog 4 mm ruimte over te zijn tussen bougie en zuiger. Hier geen gevaar dus.

Daarna bolletjes kinderklei op strategische punten op de zuigers geplakt en de kop met een oude pakking op het blok gemonteerd. Riem erover en dan de krukas een paar keer ronddraaien. De kleppen had ik een beetje ingeolied, zodat de klei daar niet aan blijft plakken.

Image

Image

Resultaat zie je hieronder in een reeks opnamen, tussen inlaatklep en zuiger is ruim 2mm ruimte en bij de uitlaatklep zelfs ruim 3mm. Hieruit kan ik alleen maar concluderen dat het blok "niet op tijd" gelopen moet hebben ergens in zijn historische leven.
Uit ervaringen met andere motoren weet ik dat zo'n motor dan best slecht gaat lopen, wellicht is dat de reden geweest dat de wagen waar de motor ooit in zat van de weg is gehaald en omgebouwd tot circuit racert (uiteraard met een ander veel sneller blokje)

Er is dus voldoende ruimte tussen de kleppen en de zuigers. :cheers :thumbsup

Image

Image

uitlaatklep afdruk doorsnede:
Image

inlaat klep doorsnede:
Image

inlaatklep afdruk van boven:
Image

dwarsdoorsnede afdruk inlaatklep/zuiger:
Image

Verschillende pakketten onderdelen zijn kwijtgeraakt (DHL weer) en opnieuw besteld, alleen hebben ze allemaal zo ontzettend lang nodig tegenwoordig. Doel is om in Juli dit blok in de pastellblauer te bouwen.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sat Jun 13, 2020 8:18 pm
by BertjeConti
ik blijf mij verbazen over de macro opname mogelijkheden en kwaliteit van mijn oude Huawei P9 Lite, niks blijft verborgen voor de lens.
Foto's zijn ook nog eens verkleind naar zo'n 0.5Mb om niet teveel ruimte op mijn domein op te nemen. Fijn hoor geen Photo bucket, flickr oid meer, maar zelf helemaal in control over mijn media.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sat Jun 13, 2020 11:39 pm
by uwbuurman
Mooi bezig, Rob!!

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sun Jun 14, 2020 11:56 am
by bmw e12 e21
Mooie werken weer Rob!
Je moet minimaal 2mm overhebben tussen zuigers en klep. Dan is het veilig.