Re: E21 317
Posted: Mon Sep 24, 2018 8:47 pm
Nadat ik de motor een paar duizend kilometer had ingereden was het nu wel tijd voor de echte test. De toerenbegrenzer was ingesteld op 6700 en dit wel door al op 6500 toeren te beginnen de ontsteking te vertragen met 25 graden in totaal. Deze vertraging geeft een erg natuurlijk gevoel dat de puf er plotseling uit is en dat er geschakeld moet worden. Ik heb op de snelle stukken telkens tot dit punt gereden, elke keer weer. De motor heeft pas echt kracht vanaf 4000 toeren en dit geeft dus een bereik van 2500 toeren. Het was voor mij de eerste keer om bijvoorbeeld bij lange bochten lange tijd op dit hoge toerental te blijven.
Wat me opvalt is dat als ik het gas loslaat bij deze hoge toerentallen, de auto meteen enorm afremt. Een ander ding is dat van zijn 2 naar 3 het toerental net op 4000 toeren uitkomt en de auto net iets trager weer oppakt. Hetzelfde bij het schakelen van 3 naar 4.
1: 40km/h
2: 80km/h
3:130km/h
4: 170km/h
5: Onbekend
Ik ga langzaamaan de begrenzer hoger leggen om net iets hoger op te kunnen pakken.
Ook tijdens de rit terug en de stukken vandaag klinkt of doet de motor niets anders dan vorige week, ik had nog even het idee dat ik gisteren bij het starten een drijfstang hoorde, maar dit was waarschijnlijk (of hopelijk) een andere categorie rammel. Misschien dat ik een sampeltje van de olie laat analyseren en als ik een brug kan regelen deze winter ga ik eens kijken naar de lagerschalen.
Wat prestatie betreft ben ik dik tevreden. Ik kon Ite in zijn 323i bijhouden. Hij was wel iets vlotter weg, maar ik kon in een bocht iets eerder op het gas. We schakelden tegelijkertijd (gezien de pluimpjes die hij liet) en bij hoge toerentallen houd ik de versnelling bij.
Het is me ook dit jaar niet gelukt met de ITB's, maar dat heb ik zeker nog niet opgegeven. In dit blok zit meer!
Wat me opvalt is dat als ik het gas loslaat bij deze hoge toerentallen, de auto meteen enorm afremt. Een ander ding is dat van zijn 2 naar 3 het toerental net op 4000 toeren uitkomt en de auto net iets trager weer oppakt. Hetzelfde bij het schakelen van 3 naar 4.
1: 40km/h
2: 80km/h
3:130km/h
4: 170km/h
5: Onbekend
Ik ga langzaamaan de begrenzer hoger leggen om net iets hoger op te kunnen pakken.
Ook tijdens de rit terug en de stukken vandaag klinkt of doet de motor niets anders dan vorige week, ik had nog even het idee dat ik gisteren bij het starten een drijfstang hoorde, maar dit was waarschijnlijk (of hopelijk) een andere categorie rammel. Misschien dat ik een sampeltje van de olie laat analyseren en als ik een brug kan regelen deze winter ga ik eens kijken naar de lagerschalen.
Wat prestatie betreft ben ik dik tevreden. Ik kon Ite in zijn 323i bijhouden. Hij was wel iets vlotter weg, maar ik kon in een bocht iets eerder op het gas. We schakelden tegelijkertijd (gezien de pluimpjes die hij liet) en bij hoge toerentallen houd ik de versnelling bij.
Het is me ook dit jaar niet gelukt met de ITB's, maar dat heb ik zeker nog niet opgegeven. In dit blok zit meer!