Page 60 of 117

Re: E21 317

Posted: Mon Sep 24, 2018 8:47 pm
by Wilmo
Nadat ik de motor een paar duizend kilometer had ingereden was het nu wel tijd voor de echte test. De toerenbegrenzer was ingesteld op 6700 en dit wel door al op 6500 toeren te beginnen de ontsteking te vertragen met 25 graden in totaal. Deze vertraging geeft een erg natuurlijk gevoel dat de puf er plotseling uit is en dat er geschakeld moet worden. Ik heb op de snelle stukken telkens tot dit punt gereden, elke keer weer. De motor heeft pas echt kracht vanaf 4000 toeren en dit geeft dus een bereik van 2500 toeren. Het was voor mij de eerste keer om bijvoorbeeld bij lange bochten lange tijd op dit hoge toerental te blijven.

Wat me opvalt is dat als ik het gas loslaat bij deze hoge toerentallen, de auto meteen enorm afremt. Een ander ding is dat van zijn 2 naar 3 het toerental net op 4000 toeren uitkomt en de auto net iets trager weer oppakt. Hetzelfde bij het schakelen van 3 naar 4.

1: 40km/h
2: 80km/h
3:130km/h
4: 170km/h
5: Onbekend

Ik ga langzaamaan de begrenzer hoger leggen om net iets hoger op te kunnen pakken.


Ook tijdens de rit terug en de stukken vandaag klinkt of doet de motor niets anders dan vorige week, ik had nog even het idee dat ik gisteren bij het starten een drijfstang hoorde, maar dit was waarschijnlijk (of hopelijk) een andere categorie rammel. Misschien dat ik een sampeltje van de olie laat analyseren en als ik een brug kan regelen deze winter ga ik eens kijken naar de lagerschalen.


Wat prestatie betreft ben ik dik tevreden. Ik kon Ite in zijn 323i bijhouden. Hij was wel iets vlotter weg, maar ik kon in een bocht iets eerder op het gas. We schakelden tegelijkertijd (gezien de pluimpjes die hij liet) en bij hoge toerentallen houd ik de versnelling bij.


Het is me ook dit jaar niet gelukt met de ITB's, maar dat heb ik zeker nog niet opgegeven. In dit blok zit meer!

Re: E21 317

Posted: Mon Sep 24, 2018 9:17 pm
by uwbuurman
Die m10 blokjes zijn inderdaad goed op te fokken en dat kijkt je goed af te gaan! Ben benieuwd naar de ITBs

Re: E21 317

Posted: Mon Sep 24, 2018 9:24 pm
by 323baur
Eerlijk is eerlijk. Mijn 323i is stock en inmiddels met 190k ook niet nieuw meer.
Maar ik kon Wilmo niet echt los rijden. Niet om flauw te doen, maar ik heb net niet volle polle gereden.
Regematig wel gas op de plank, maar niet zo scherp dat de risico's onevenredig hoog zouden oplopen.
Iets wat in eerdere edities wel eens gebeurde.

In de bochten was je nergens, maar dat heeft toch echt met het sperretje te maken. :launch
Wat heb ik jou horen gillen, echt niet normaal :)

Re: E21 317

Posted: Mon Sep 24, 2018 9:52 pm
by Wilmo
Heeft niet alleen met de sper te maken hoor, ook omdat ik als een halve zool met vol gas die koppeling op liet komen ;D

Re: E21 317

Posted: Tue Sep 25, 2018 8:31 am
by BertjeConti
Veel plezier gehad zo te lezen :driving :launch :shake

Re: E21 317

Posted: Tue Sep 25, 2018 8:32 am
by BertjeConti
Is een sper voor de e21 wel nog te vinden?

Voor een e12 echt niet meer dus.

Re: E21 317

Posted: Tue Sep 25, 2018 8:46 am
by 323baur
Sterretjes zijn schaars en duur. Voor de e12 ook veel minder geleverd.
In het algemeen geldt wel dat je bij Zwitserse auto’s doorgaans goede kans hebt.
Ook bij de minder gemotoriseerde exemplaren.

Re: E21 317

Posted: Tue Sep 25, 2018 5:22 pm
by Wilmo
En daarbij komt nog dat ik mijn 4.11 diff wil behouden.

Is dit iets? https://www.motorsportparts.nl/bmw/bmw- ... versie-kit

Kosten zullen dan waarschijnlijk wel bij de aanschaf van een sper uit komen, die dan alleen nog weer gereviseerd moet worden.


Ik heb ergens ooit gelezen dat het 'kleine' (wat dat ook mag betekenen) sper van een E36 in het huis van een diff voor een E21 past.

Re: E21 317

Posted: Tue Sep 25, 2018 6:42 pm
by BertjeConti
En daarbij ook nog op zoek naar een 5 sportbak.
Ik zou zoiets niet in mijn diff willen hebben, het kan niet de kwaliteit van echte frictieplaten in een geschikte behuizing evenaren.

Re: E21 317

Posted: Tue Oct 09, 2018 8:07 pm
by Wilmo
Nieuw in dit circus: Een Simons sportuitlaat van voor naar achter voor 150 euro. Nieuw uit Zweden :)

Een zwart gealuminiseerd systeem, 2x45mm vooraan, tussendemper is 51mm. Achterdemper is 51mm inlaat en 70mm uitgaand in rvs.


Leuk als je een beetje Zweeds kunt.

Re: E21 317

Posted: Tue Oct 09, 2018 8:15 pm
by bmw e12 e21
Wooow, Nice!
Die gaat minder tegendruk hebben!
Heb je pics?
En een linkje? :D

Re: E21 317

Posted: Tue Oct 09, 2018 8:21 pm
by Wilmo
Het was de enige die in een hoekje lag weg te rotten ;D En het plaatje is inmiddels verwijderd.

Het was een lange rechte pijp, een losse tussendemper en einddemper. En dan de dubbele voorpijp die tot 1 verloopt.

https://simons.se/produkter/%C3%B6vriga ... na/bmw/538

'Fyndhörna' is een koopjeshoek.

Re: E21 317

Posted: Tue Oct 09, 2018 8:51 pm
by BertjeConti
Koopje van t jaar dunkt mij.

Verzenden of ophalen ? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ben benieuwd als i eronder hangt

Re: E21 317

Posted: Tue Oct 09, 2018 8:59 pm
by bmw e12 e21
Wilmo wrote: Tue Oct 09, 2018 8:21 pm Het was de enige die in een hoekje lag weg te rotten ;D En het plaatje is inmiddels verwijderd.

Het was een lange rechte pijp, een losse tussendemper en einddemper. En dan de dubbele voorpijp die tot 1 verloopt.

https://simons.se/produkter/%C3%B6vriga ... na/bmw/538

'Fyndhörna' is een koopjeshoek.
Leuk! Ik bied je 200Euro :mrgreen:

Re: E21 317

Posted: Tue Oct 09, 2018 9:00 pm
by bmw e12 e21
BertjeConti wrote: Tue Oct 09, 2018 8:51 pm Koopje van t jaar dunkt mij.

Verzenden of ophalen ? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

:launch :driving :mrgreen: