Page 7 of 27
Posted: Mon May 31, 2010 6:57 pm
by Kuist318
met aflassen moet je wel opletten dat je er niet te veel warmte in
stopt anders komt er te veel spanning in het matriaal
en trekt het teveel
vertinnen is zeker zo goed als aflassen
Posted: Mon May 31, 2010 7:16 pm
by Peter V.
Hoi Stefan,
Dat teveel warmte inbrengen kan ik goed begrijpen. Mij was altijd verteld dat als je geheel wilt aflassen dat je dan kruislings stukjes moet lassen om zo het trekken te verminderen en stootsgewijs warmte in het metaal te brengen.
Vertinnen heb ik ook nog nooit gedaan maar dat gaan we gewoon proberen. Het zal altijd beter en steviger zijn als een groot gapend verrot gat.
Bedankt voor de tip in ieder geval

Posted: Wed Jul 07, 2010 5:06 pm
by Peter V.
Vandaag weer wat gedaan.
Het blijft behelpen als de auto niet totaal gestript is. Alles iedere keer afdekken om beschadigingen te voorkomen etc etc.
Het grootste gat is dicht en nu nog bovenop ( zie eerste foto) en dan kan de onderste versteviging er weer in.
Binnenzijde van de wielbak.

Posted: Wed Jul 07, 2010 8:32 pm
by gerrit323
Lekkere bezigheid met deze temperaturen

toch mooi om zien
Posted: Wed Jul 07, 2010 9:42 pm
by Jeroen
Yep, net werk, wordt vanzelf weer een plaatje!
Posted: Thu Jul 08, 2010 12:16 am
by Peter V.
Morgen weer een stukje verder hopelijk.
Als het laswerk klaar is aan de linkerkant kan het verzinkt worden.
Posted: Thu Jul 08, 2010 12:31 am
by loentje
Die is wel voor de 28ste klaar zo!!
goed bezig,
groeten loentje
Posted: Thu Jul 08, 2010 12:41 am
by Peter V.
Dat ga ik niet redden Leon. De andere zijde moet nog en dan het gehele RDW en APK verhaal nog. Tussendoor wil ik ook nog met vakantie.
Ik denk dat de 28ste de afsluitingsmeeting van de Baur is in deze staat.
Posted: Thu Jul 08, 2010 5:16 pm
by Peter V.
Vandaag dus even gezweten. Wat een rotpositie om als amateur te lassen. Het plaatmateriaal zit erin en is altijd beter dan een gapend gat. Hierna nog verzinken dus dat komt wel goed.
Eerst het rotte deel uitslijpen:
Plaatje hechten:
Grotendeels afgelast zodat ik het met wat nabewerken kan verzinken:
Weer wat verder. Nu eerst binnenzijde wielkuip behandelen met Fertan en Ferpox en dan de onderste verstevigingsplaat maken en plaatsen.
Posted: Thu Jul 08, 2010 6:39 pm
by 323baur
Peter, dit gaat helemaal goed komen.
Gewoon strak door werken dan ben je er gewoon de 28e bij.
Posted: Sun Jul 11, 2010 11:00 am
by Kuist318
Goed bezig peter
ga zo door ziet er netjes uit,gaat helemaal goed komen
bij mij ligt het even stil te druk op het werk met deze temperaturen
en de droogte
succes verder
Posted: Sun Jul 11, 2010 11:46 am
by Peter V.
Bedankt voor de woorden
Nu is het ook weer een bakoven in de garage dus het laswerk ligt weer even stil. Tevens examens op mijn werk dus ook hier even wat pauze.
@Stefan,
Ik heb nog wel een vraagje. Ik slijp uiteraard het slechte deel weg en maak de nieuwe plaat in de juiste pasvorm dat het de ruimte juist opvult. Zoals je ziet is het dan wat hechten en eventueel grotendeels aflassen. Toch merk ik dat als ik het aflas dat bij sommige delen het plaatmateriaal heel erg dun wordt en zelfs scheurtjes geeft. ( wat je daarna weer op moet vullen)
Komt dit omdat het dan te warm wordt gemaakt ( amperage te hoog) of moet mijn draadsnelheid omhoog?
Posted: Sun Jul 18, 2010 9:11 am
by Kuist318
hoi Peter
zo te zien mag je draad snelheid iets omhoog.
met wat voor dikte draad las je,
ik gebruik altijd 0,8 draad.
Posted: Sun Jul 18, 2010 11:37 am
by Peter V.
Hoi,
Inderdaad 0,8 draad. Dan gaan we dat eens proberen.
Ik moet wel zeggen dat ik niet zo'n professioneel apparaat heb hoor. Geen losse gasflessen maar draad met schermgas erin. Het apparaat heeft mij tot nu toe altijd goed van dienst geweest maar ik denk dat dit toch klussen worden die een iets proffesioneler lasapparaat vragen.
Al komt het natuurlijk nog altijd grotendeels door de persoon die ermee werkt.
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Posted: Thu Aug 05, 2010 11:49 pm
by 323baur
Ik vind het knap van je Peter.
Super bezig.