Page 7 of 117

Re: E21 317

Posted: Fri Feb 03, 2012 5:08 pm
by Wilmo
Niet geweest... Mijn koppeling zit vast... Jammer hoor. Ik wacht de kou wel af. De verse accu staat nu lekker binnen.

Re: E21 317

Posted: Sat Feb 11, 2012 1:29 pm
by Wilmo
Ik heb net geprobeerd de auto warm te laten worden, of ik daardoor weer een koppeling kreeg, maar nee.

Ik kan het pedaal gewoon in trappen, maar de enige weerstand die ik heb, komt van de veer. Iemand een idee?

Re: E21 317

Posted: Sat Feb 11, 2012 9:19 pm
by Wilmo
De motor wilde niet lekker lopen, bleek de choke helemaal open te staan. Bij het monteren van de carburateur zal er wel iets niet helemaal goed gegaan zijn... Even gefuzzeld en weer aangesloten. Ook een verrijkingsklep bleek benzine te lekken, ik was er meteen achter waar het pakkinkje wat ik 'over' had, was vergeten.

Maar toen die koppeling. Ik heb de motor maar goed warm laten lopen, met de kap dicht. Binnen de verwarming vol aan. Daarna maar twee flesjes heet water over de cilinders gegoten. Ik begon toen iets van druk te krijgen en na wat pompen, nog wat langer de motor laten lopen en de verwarming aan laten staan. En toen... Ineens, kon ik koppelen.


Dus toen maar naar mijn afspraak in Leiden gereden, lekker binnendoor. En genieten maar 8-)

Re: E21 317

Posted: Sat Feb 11, 2012 9:24 pm
by 323baur
Wel even naar kijken dus als het weer een beetje warmer wordt, dikke kans dat de werkcilinder het wel gaat begeven..
..precies op een moment dat het echt niet uitkomt.

Re: E21 317

Posted: Sat Feb 11, 2012 9:54 pm
by Jeroen
Er zijn meer mensen die daar met dit koude weer last van hebben, even controleren welke van de 2 cilinders lekt want anders is het morgen weer feest...

Re: E21 317

Posted: Sat Feb 11, 2012 10:00 pm
by Wilmo
Is het echt een kwestie van een lek?

Toen ik de remvloeistof heb vervangen, wist ik nog niet dat de koppeling ook op dat systeem zat. Ik zat dus te denken dat de vloeistof vocht opgenomen had en daardoor bevroren was...

Maargoed, ik zal het eens aan een inspectie onderwerpen.

Re: E21 317

Posted: Sun Feb 19, 2012 1:14 pm
by Wilmo
De hulpcilinder is lek, en dan vallen ineens alle dubbeltjes op hun plek.

Toen ik dacht dat hij bevroren was, heb ik het vloeistof niveau eerst bijgevuld. Zonder me af te vragen waar die vloeistof gebleven was.

Vervolgens met al het pompen met de koppeling heb ik de lucht er via het lek uitgepompt, totdat het hele systeem weer vol zat. Nu ligt het allemaal weer onder de auto.

Re: E21 317

Posted: Sun Feb 19, 2012 7:42 pm
by Peter V.
Dan weet je wat je weer kan gaan doen....... Snel aan de gang.

Re: E21 317

Posted: Sun Feb 19, 2012 8:35 pm
by Wilmo
Het is al schoon en het ligt klaar. Wel lastig demonteren, zo zonder krik :D

Morgen even bellen naar de dealert voor revisiesetjes.



Bij de weg... Ik ga mijn koppelinghoofdcilinder nog niet los halen, maar hoe krijg je de leiding richting de versnellingsbak los, zonder de hoofdremcilinder los te halen?

Re: E21 317

Posted: Sun Feb 19, 2012 8:52 pm
by Peter V.
Wilmo wrote:Het is al schoon en het ligt klaar. Wel lastig demonteren, zo zonder krik :D

Morgen even bellen naar de dealert voor revisiesetjes.



Bij de weg... Ik ga mijn koppelinghoofdcilinder nog niet los halen, maar hoe krijg je de leiding richting de versnellingsbak los, zonder de hoofdremcilinder los te halen?
Dat is moeilijk inderdaad. Mede daarom heb ik bij het demonteren van mijn rembekrachtiger gelijk de Mastercylinder van de koppeling gedaan. Je moet hem boven niet losmaken maar alleen de leiding losmaken bij de hulpcylinder aan de bak zelf.

Het gaat toch alleen om de hulpcylinder bij de bak?

Re: E21 317

Posted: Sun Feb 19, 2012 9:14 pm
by Wilmo
Ja, bij mij is de hulpcilinder bij de bak lek. Maar het is goed om in het achterhoofd te houden wanneer ik de hoofdremcilinder eens los moet hebben.

Ik zat er wel naar te kijken hoe het zou moeten, maar ik had er plotseling geen zin meer in.

Re: E21 317

Posted: Mon Feb 27, 2012 9:49 pm
by Wilmo
Hop, nieuwe cilinder eronder en gáán met die banaan!

Ballen als een malle. Morgen of overmorgen maar weer eens kijken of ik in Brabant kan komen :)

Re: E21 317

Posted: Tue Feb 28, 2012 7:40 pm
by Wilmo
Waarempel. Zonder problemen. En wat een auto!


Ze maakt bijna een 6-cilinder geluid als je die M10 wat meer de sporen geeft. Over het algemeen wel rustig gereden. Het blokje moet weer ingereden worden.


Ben wel benieuwd wat er nu als volgende stuk gaat... Het vertrouwen moet nog komen, dus misschien maak ik me nergens zorgen over, maar ik weet niet hoe mijn rempedaal moet voelen. Het lijkt dat ik nu te diep moet trappen, als ik rem en ik houd hem ingedrukt dan loopt hij iets weg. Maar als ik hem goed hard en diep intrap is dat minder. Naja, binnenkort maar eens inspecteren op lekkage ergens, of nog eens ontluchten.

Re: E21 317

Posted: Tue Feb 28, 2012 8:26 pm
by Peter V.
Mooi dat ze goed rijd. Het remmen van een E21 is natuurlijk niet te vergelijken met een "moderne auto" Meestal is het na een 30 jaar wel nodig om e.e.a. te reviseren maar een rondje verse remvloeistof doet vaak al wonderen.

Het eventueel hebben van een lekkage moet je op een gegeven moment wel aan het niveau gaan zien. Je kan in ieder geval de vacuumslang van de rembekrachtiger naar het inlaatspruitstuk inspecteren (rubber in de rembekrachtiger niet verdroogd).

Re: E21 317

Posted: Tue Feb 28, 2012 8:32 pm
by Wilmo
Het is in elk geval allemaal gereviseerd en ververst. Maargoed, ik zal het in de gaten houden. Waarschijnlijk hoort het allemaal zo en ben ik gewoon overgevoelig op het moment.

Vanochtend schrok ik al van de pssjjt die mijn jas maakte bij het langs elkaar schuren. :roll: