Page 7 of 30

Re: 12 september: de verborgen maatregelen

Posted: Tue Oct 30, 2012 11:27 pm
by sten_91
Ik als student heb nu 3 jaar de luxe gehad om geen wegenbelasting te betalen. En ja, ik gebruik mijn bmw als 'semi-daily' driver. Nu denken jullie, hij heeft eraan meegeholpen dat deze regeling om zeep is geholpen. Twee dingen; ik geef toe dat ik als arme jongen een dergelijke voor mij uiterst gunstige regeling niet uit de weg ga, maar 2; ik heb mijn bmw niet gekocht om lekker goedkoop te rijden, maar omdat ik het een auto met karakter vind. Ouwe baasjes die de duim opsteken en zeggen dat dit hun eerste wagen was, het sleutelen, de spanning van het wel of niet starten in de winter, en het feit dat je zeker weet dat je nooit precies dezelfde wagen tegenkomt, iets wat echt van jou is dus. Het zou een schande zijn als dit niet meer zou kunnen. Maar ik laat m'n kop er niet bij hangen. Ook al moet ik met mijn lpg wagen in de maand zo'n 80 euro (jawel) gaan betalen, daarbovenop de aangekondigde verhoogde accijnzen op lpg, ik zal er alles aan doen mijn bmw'tje te blijven rijden. Ik laat me door deze puinhoop niet in een hoekje dwingen en een clio/106 uit '97 kopen en mij dan bovengenoemde leuke dingen aan een oude wagen afnemen. Ik ben me erg bewust dat het volledig terecht is dat ik ga betalen. Alleen volgens mij valt dat 'milieuredenen' voor mij als lpg-rijder en bewuste autorijden (rijstijl, elke twee maanden laten afstellen noem het maar op) wel mee. Ik zal andere dingen moeten opgeven, maar zolang ik mijn goddelijke lichaam nog niet hoef te verkopen zal ik mijn hobby voor ons soort wagens niet opgeven. Ik heb het meer te doen met de mensen met klassiekers die 10 keer in het jaar hun levensproject uit de schuur halen. In dat geval pure geldklopperij als je het mij vraagt. Wees dan eerlijk en geef ipv milieuredenen 'sorry we hebben het met z'n alles verkloot en er moet geld op tafel komen' en voer de kilometerheffing in. Dan betaalt iedereen voor hoeveel hij vervuild. Voor mij persoonlijk erg jammer, maar niet totaal onterecht dus, ik ben benieuwd wanneer de regeling daadwerkelijk ingaat. Achja, geef ze eens ongelijk. De sufkutjes (pardon my french) in onze regering met hun lease s60'jes die geen idee hebben waar hun accu zit of de anwb bellen met een bevroren handremkabel (grr.) hebben natuurlijk geen idee wat wij voor plezier beleven aan onze wagens en kunnen dus gewoon betalen. Ik ga dus zonder al te veel zeuren gewoon betalen ook al zie ik mezelf niet als de typische misbruiker van de regeling, maar waar ik bang voor ben is dat lang niet iedereen dat gaat of kan doen en dat we over een paar jaar alleen nog maar aygo's en dergelijke zien rijden en dat Nederland ophoud te bestaan als oldtimer-land.

Re: 12 september: de verborgen maatregelen

Posted: Tue Oct 30, 2012 11:46 pm
by loentje
Sten,

aan de ene kant ben je wel degelijk één van de schuldige van de daily rijders. Maar... ik denk dat er velen van ons op dezelfde manier zijn begonnen. Een klassieker als student is ideaal en ook nog eens een leuke hobby auto.

Deze studenten zijn de liefhebbers van de toekomst. Dus ik begrijp je casus volledig!


Trouwens, nog even een kanttekening en een compliment, want ik denk dat er maar weinig fora zijn dat er op dusdanig niveau wordt gecommuniceerd over politieke zaken.

Petitie getekend!


Groeten loentje

Re: 12 september: de verborgen maatregelen

Posted: Wed Oct 31, 2012 12:07 am
by sten_91
Dag Loentje,

Ik snap je punt. Natuurlijk ben ik er schuldig aan. Maar wat ik probeer te zeggen: niet op een bewuste manier. Als de regeling er nooit was geweest had ik de auto ook gekocht. Puur hobby dus, en het belastingvoordeel is voor mij puur een voordelige bijkomstigheid (geweest). En verder: mee eens! Ik zeg een Oldtimerpartij oprichten, allicht meer potentie dan een Piratenpartij of iets dergelijks, I'm in!

Groet!

Re: 12 september: de verborgen maatregelen

Posted: Wed Oct 31, 2012 8:26 am
by Guido
sten_91 wrote:Dag Loentje,

Ik snap je punt. Natuurlijk ben ik er schuldig aan. Maar wat ik probeer te zeggen: niet op een bewuste manier. Als de regeling er nooit was geweest had ik de auto ook gekocht. Puur hobby dus, en het belastingvoordeel is voor mij puur een voordelige bijkomstigheid (geweest). En verder: mee eens! Ik zeg een Oldtimerpartij oprichten, allicht meer potentie dan een Piratenpartij of iets dergelijks, I'm in!

Groet!
Ik las ergens dat er in 2000 162.000 auto's van 25 jaar en ouder rondreden.
In 2010 is dat aantal gegroeid naar 410.000 stuks.
Een flinke stijging, maar of dat voldoende is om een zetel te bemachtigen? :mrgreen:

Re: 12 september: de verborgen maatregelen

Posted: Wed Oct 31, 2012 8:31 am
by Jeroen
Die petitie op http://www.knac.nl/petitie/ moeten we uiteraard allemaal tekenen!

Ik ben overigens niet van mening dat we mensen als Sten en Ite nu ineens als schuldigen moeten aanwijzen. De overheid heeft weer eens, niet door enige kennis of kunde gehinderd, een regeling geïntroduceerd die nog het meeste lijkt op een Emmenthaler kaas. Daar ligt de oorzaak.

Nog een paar gedachten:

Belastingvrijstelling oldtimers: ik geloof er niks van dat die paar honderd euro per jaar nu ineens het dagelijks gebruik voordeliger maakt dan een meer recente auto. Nederlanders zijn wat dat betreft een raar volk om zich daarop blind te staren. Ik denk dat als je het totale kostenplaatje opstelt, je veel voordeliger uit bent om een auto van 10-15 jaar oud te rijden. Maar zo dom zijn we nu ook weer niet, het aantal mensen dat om deze reden gebruik maakt van deze regeling zal niet enorm groot zijn, de impact op het milieu nog kleiner. Maar door te tornen aan deze regeling wordt vooral bereikt dat een stuk automobiel erfgoed mogelijk zal moeten verdwijnen. In ruil daarvoor heeft de overheid weer een paar kwartjes om over de balk te mikken en dat is erg jammer. Gebruik van het milieu is een bekend excuus maar nul valide in mijn ogen.

Subsidie 'schone' auto's: dit is natuurlijk minstens net zo vreemd! In tijden van tekorten gaan we, in plaats van vuile auto's extra te belasten (sorry maar dat zou natuurlijk wel zo fair zijn, maar dan wel op basis van werkelijke vervuiling ofwel: op basis van gebruik ipv bezit), zogenaamd schone auto's subsidiëren. En dat blijkt binnen de kortste keren net zo'n gatenkaas: er wordt 'teveel' gebruik gemaakt van de regeling waardoor de overheid in de problemen komt, en er blijkt ook nog eens dat deze auto's veel minder milieuvriendelijk zijn dan oorspronkelijk werd aangenomen. Dus wederom gaat het verhaal milieu niet op en is er een mogelijkheid voor misbruik. Want hoeveel van de mensen die in zo'n 'schone' auto rijden zullen nou dat normverbruik halen? De Priussen en hun soortgenoten zijn inmiddels allang de nieuwe snelheidsovertreders en linksklevers gebleken. Een gatenkaas van een regeling met veel meer impact dan de oldtimers, maar dit doet het natuurlijk erg goed in Europa. Kunnen we straks pochen met een groot percentage van deze auto's terwijl ze helemaal niet zo schoon zijn. Als we nou toch principieel gaan doen op het milieuvlak... deden we dat maar eens!

Tot slot...


Re: 12 september: de verborgen maatregelen

Posted: Wed Oct 31, 2012 8:53 am
by Wondermike
Vanmorgen gelijk getekend natuurlijk.

Re: 12 september: de verborgen maatregelen

Posted: Wed Oct 31, 2012 8:57 am
by Jeroen
loentje wrote:...Trouwens, nog even een kanttekening en een compliment, want ik denk dat er maar weinig fora zijn dat er op dusdanig niveau wordt gecommuniceerd over politieke zaken...
Eens! Erg leuk, het is natuurlijk heel eenvoudig om te schreeuwen als je gebeten wordt, maar in elk geval zit er ook enige redenering cq nuance achter. Hoewel ik ook wel weet dat ik een meer dan gemiddelde aversie heb tegen de publieke sector :whistle
Guido wrote:Ik las ergens dat er in 2000 162.000 auto's van 25 jaar en ouder rondreden.
In 2010 is dat aantal gegroeid naar 410.000 stuks.
Een flinke stijging, maar of dat voldoende is om een zetel te bemachtigen? :mrgreen:
Dat is maar ten dele veroorzaakt door import natuurlijk, over de hele linie gaan auto's nu om uiteenlopende redenen langer mee. Waar vroeger 95% van de Franse of Italiaanse auto's binnen 10 jaar op de sloop lag blijven zelfs die tegenwoordig wat langer doorrijden!

Re: 12 september: de verborgen maatregelen

Posted: Wed Oct 31, 2012 9:14 am
by Guido
Haha, mooi filmpje van TopGear.
Mijn wederelft heeft zakelijk veel te maken met 'schone' auto's.
(Eén van) de meest vervuilende auto's zijn nog steeds de electrische auto's.
Hetgeen uiteraard te maken heeft met de afkomst van hun energie: de kolencentrale. Grijze stroom dus.
Er is immers onvldoende groene energie beschikbaar.

Dit verschilt overigens wel per land: in Frankrijk gaat dit niet op, omdat men daar volop aan de kerncentrales is...

Re: 12 september: de verborgen maatregelen

Posted: Wed Oct 31, 2012 11:25 am
by Dakloos
Petitie ook getekend! Jammer van de komende maatregel, heb net mijn e21 BAUR gekocht om als hobby auto op te knappen, krijgen we nu dit weer.
De regering moet eens kijken of er niet een aparte categorie kan worden bedacht in de wegenbelasting waar mensen die een oldtimer bezitten én minder dan 1000-5000 kilometer per jaar rijden in ieder geval minder wegenbelasting betalen. Ik kan wel inzien dat we iets moeten betalen, we maken immers gebruik van het wegdek, maar dan alleen betalen voor de kilometers waar mijn e21 gebruik maakt van het Nederlandse wegdek.

Mijn mening is trouwens wel dat mensen die een oldtimer rijden als dagelijkse auto voor het woon-werk verkeer gewoon wegenbelasting kunnen betalen, je maakt immers gebruik van het wegdek net zoals iemand die een nieuwe auto rijdt.

Roy

Re: 12 september: de verborgen maatregelen

Posted: Wed Oct 31, 2012 4:10 pm
by uwbuurman
Jeroen wrote:.... Hoewel ik ook wel weet dat ik een meer dan gemiddelde aversie heb tegen de publieke sector...

Huh??? nou dàt heb je wel goed weten te verbergen zeg!!! :bag

Re: 12 september: de verborgen maatregelen

Posted: Wed Oct 31, 2012 6:35 pm
by woutervd
Er kan ook sprake zijn van tactiek. Een paar maanden eerder was er sprake van een nieuwe regeling waarbij oldtimers op LPG/Diesel een extra toeslag zouden moeten betalen. Soort van; (premie_MRB-benzine + "boete diesel/lpg")-(premie_MRB) = kosten MRB die hoger zijn dan voor MRB_benzine. Bij deze tussen-oplossing zou een oldtimer op benzine vrij blijven van MRB en een oldtimer op LPG of diesel zouden een toeslag moeten betalen. Het zou ook kunnen dat er een kilometerbeperking komt icm de vrijstelling van de MRB. Ik kan me eigenlijk haast niet voorstellen dat we straks de volle mep moeten betalen. Indien ze wel zo gek of zot (vertaling voor onze belgische leden) zijn, verwacht ik dat het slechts een tijdelijke maatregeling betreft. Net als het uitkleden van de voorzieningen voor Nederlandse studenten. Nog zo'n "slimme" zet in een wereld met steeds verder vervagende grenzen. We moeten het juist hebben van kennis in dit land. Het zou de andere kant op moeten gaan. Beta-studenten zouden wat mij betreft juist nog extra gestimuleerd mogen worden om in de toekomst concurrerend te blijven.

De kans dat deze extra belasting komt vóór het begin van 2014 is schijnbaar erg klein.

De belangrijkste tactische zet die ik vermoed van het nieuwe kabinet is dat de nivellering wat betreft de zorgtoeslag veel kleiner wordt dan nu bericht. Dit gaat sowieso niet door de eerste kamer. Er is natuurlijk geen sprake van solidariteit dat Jan Modaal 1,5 keer zoveel moet betalen tot bijna 500 euro voor grootverdieners, terwijl zij met de kleinste beurs slechts 20 euro hoeven te betalen. Tussen de laagste en hoogste premie zit ongeveer een factor 25 en dat kun je natuurlijk niemand verkopen onder het mom van solidariteit! Wel slim, want de onderkant hoef je niet langer te subsidiëren. De bovenkant vult immers het resterende bedrag aan. Ik ben ook beniewd hoe dit wordt geörganiseerd. Anders gaat iedere zorgverzekering straks alleen nog grootverdieners aantrekken!

wegenbelasting oldtimers eraf

Posted: Wed Oct 31, 2012 7:34 pm
by hank38
dag mede oldtimer liefhebbers , ze willen onze oldtimers waardeloos maken plus wegenbelastingplicht vanaf 2014,


Helaas een zwarte dag voor alle oldtimer bezitters ,wat zelfs zo ver strekt dat ik waarschijnlijk afscheid moet nemen van de hobby en mijn benz, (VOORMALIG E21 323I EIGENAAR MAAR DAAR GAAT DIT NIET OM) NU MOETEN WE ALS OLDTIMERLIEFHEBBERS SAMENWERKEN....

Autonieuws | KNAC en Bovag hekelen opheffing MRB-vrijstelling

30 oktober 2012 | 16:12 | Tekst: Lars Krijgsman

Print Mail

Zoals te verwachten viel zijn zowel KNAC als de Bovag niet te spreken over de afschaffing van de MRB voor klassieke auto's. De belangenorganisaties spreken er schande van, KNAC heeft zelfs een online petitie op touw gezet.

De Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (KNAC) is bezorgd en verontwaardigd over het voornemen om de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor oldtimers in 2014 op te heffen. De club vindt dat deze maatregel de échte autoliefhebber wel erg zwaar treft. Zij moeten meer gaan betalen voor hun hobby-auto's, die soms niet meer dan enkele keren per jaar buiten de garagebox komen. Ook komt het behoud van het rijdend historisch erfgoed, dat volgens de club een verrijking is voor de samenleving, onder grote druk te staan.

Volgens de KNAC is het argumument dat de maatregel nodig is 'vanuit milieuoverwegingen' niet gegrond. "De echte liefhebber maakt zeer selectief gebruik van zijn klassieker, de milieubelasting is daardoor zeer gering. Bovendien levert de hobby ook werkgelegenheid op, een aspect dat niet verwaarloosd mag worden", zegt KNAC-directeur Peter Staal. Staal wijst er op dat Nederland door deze maatregel uit de pas loopt met andere Europese landen, waar auto's van dertig jaar of ouder over het algemeen vrijgesteld van MRB zijn en blijven. Recentelijk werd nog verkondigd dat de MRB-vrijstelling gehandhaafd zou blijven. Staal noemt de overheid in deze kwestie onbetrouwbaar.

De Automobiel club roept Nederlandse autoliefhebbers op hun stem te laten horen. Online is een petitie verschenen, waar iedereen zijn bezwaar tegen de maatregel kenbaar kan maken.



Bovag

De Bovag noemt het afschaffen van belastingvrijstelling voor oldtimers 'een brug te ver'. Ook Bovag vindt dat de echte autoliefhebber onnodig hard treft, en vindt het in gevaar brengen van het mobiele culturele erfgoed een kwalijke zaak. Vanuit milieuoogunt noemt de organisatie de keuze van de overheid 'begrijpelijk'. De regeling is ooit in het leven geroepen om oude, klassieke auto's te beschermen, maar in de praktijk kopen veel mensen relatief jonge oldtimers. Puur en alleen om geen wegenbelasting te hoeven betalen. Daarin heeft de Bovag een punt. De laatste tijd zijn de Nederlandse wegen overspoeld met oude Mercedes-Benz-diesels waarover geen MRB betaald hoeft te worden.

Het lijkt de Bovag een beter idee om dit oneigenlijke gebruik van de vrijstelling aan te pakken. Bovag pleit daarom voor een systeem van gebruikersdagen. De eigenaar van de oldtimer mag slechts een maximum aantal dagen per jaar de weg op met zijn oogappeltje om in aanmerking te komen voor de MRB-vrijstelling. Wie vaker in zijn oldtimer rondstuurt mag net als de rest van automobiel Nederland de MRB aftikken. "Hiermee ontmoedig je de import en het dagelijks gebruik van deze relatief vervuilende auto's. Bovendien bescherm je zo het automobiele erfgoed", meldt Bovag in zijn persbericht.

Kijk ook op groenopweg.nl




ander bericht in media vandaag:


2012/10/31 door Bas in NIEUWS, auto verkopen
Bron: www.oldtimer-verkopen.nl/


Door de maatregelen van het kabinet wordt het waarschijnlijk binnenkort erg kostbaar om een oldtimer te bezitten. Met name als deze zwaar is en voorzien van een LPG installatie of dieselmotor. Hoeveel duurder? We nemen een Range Rover op gas uit 1974 als voorbeeld en komen tot de conclusie dat het rijden met een oldtimer onbetaalbaar wordt gemaakt.

Stel je hebt vorig jaar een fraaie klassieke Landrover Range Rover uit 1974 aangeschaft welke is voorzien van een LPG installatie. Dan betaalde je op dat moment geen wegenbelasting. Alle voertuigen van 25 jaar of ouder waren tot 1 januari 2012 namelijk vrijgesteld van wegenbelasting, officieel genoemd houderschapsbelasting oftewel motorrijtuigen belasting (vaak afgekort tot MRB).

Nederlanders importeerden massaal oude diesels
Per 1 januari van dit jaar is er een wijziging gekomen op deze wegenbelasting. Nederlanders importeerden namelijk massaal oude Mercedessen met een diesel motor en Amerikaanse V8-en welke werd voorzien van een LPG installatie. Als je een Nederlander de kans geeft de belasting legaal te ontduiken dan wordt daar massaal op ingesprongen.
Brandstof toeslag deel
Het gevolg was dat het aandeel miieuonvriendelijke oldtimers dat voor dagelijks vervoer werd gebruikt enorm toenam. Binnen een paar jaar van 1 tot maar liefst 5% van het Nederlandse wagenpark. De wijziging van afgelopen januari zorgde ervoor dat je alleen de brandstoftoeslag voor je oldtimer hoefde te betalen. Voor de Range Rover op gas betekende dit dat de wegenbelasting per 1 januari jongstleden van € 0 naar € 984 per jaar ging.
Maatregel MRB nieuwe kabinet
Het nieuwe kabinet van PvdA en VVD heeft een nieuwe maatregel op het programma staan. De vrijstelling wegenbelasting komt dan namelijk helemaal te vervallen voor auto's ouder dan 25 jaar. Dus alle liefhebbers welke een oldtimer bezitten moeten vanaf het moment van invoer van deze belastingmaatregel de volle bak wegenbelasting gaan betalen.
6% van modaal inkomen op aan wegenbelasting
Wat betekend dat voor onze voorbeeld Range Rover uit 1974? Voor die auto ga je vanaf dat moment maar liefst € 2.080 per jaar aan motorrijtuigen belasting betalen. Oftewel ruim € 173 per maand. Het modale inkomen van de werkzame beroepsbevolking (7.785.000 personen) in Nederland is zo'n € 34.600 per jaar. Dit houdt in dat de Range Rover eigenaar in dat geval 6% van zijn inkomen aan wegenbelasting moet gaan uitgeven. Voor dat netto maandbedrag van € 173 kun je ook een hypotheek nemen van € 100.000!
Oldtimer verkopen
Voor veel eigenaren van oldtimers, klassieke auto's en youngtimers zullen deze maandlasten te hoog komen te liggen. Deze zullen de oldtimer gaan schorsen of helemaal stoppen met hun hobby. De verwachting is dan ook dat de verkoop van oldtimers door consumenten de komende maanden een grote vlucht zal nemen. Men zal massaal de oltimer verkopen. En dit zal de restwaarde van deze auto's zeker niet ten goede komen. De verwachting is dat de restwaarde van bijvoorbeeld een oude Mercedes diesel of onze voorbeeld Range Rover helemaal onderuit zal gaan. Het advies is dan nu ook snel afscheid te nemen van het trotse bezit of, als men beschikt over stallingsruimte, de oldtimer te schorsen. Het nadeel is dat er dan geen gebruik meer mag worden gemaakt van de openbare weg. Doe je dat wel dan riskeer je een boete van € 391,-. De geschorste auto langs de weg parkeren is ook gebruik maken van de openbare weg in he toog van de belastingdienst!


Ergste is dus dat de regering dit doet uit milieu aspect terwijl de echte vervuilers die veel km per jaar rijden op diesel waarvoor dit bedoeld is juist VEEL MINDER worden aangepakt als de mensen die hun oldtimer gebruiken als hobbyvoertuig, hiervan rekenvoorbeeld :

mijn mercedes S klasse 1978 1750 kg op gas gaat 2100 per jaar kosten ,deze auto rijd max 1500 km per jaar en op gas dus das relatief zeer weinig co2 uitstoot , das nu een weg belasting van 1,40 euro per km en 2100 plus de norm kosten das economisch als 2 de auto niet te betalen.
een peugeot 205 diesel 840 kg op diesel gaat 616 per jaar kosten, deze auto komt uit bijv. 1986 ,maar rijd je 40000 km per jaar die auto stoot dus wel heel veel co2 uit per jaar dan is dat 40 keer zoveel uitstoot als de s klasse terwij;l deze persoon maar een weg belasting van 0,015 euro per km gaat betalen dus meer km met vervuilende auto rijden ben je relatief goedkoper uit dan de echte oldtimer liefhebber die moet bloeden....
voor deze ridicule ,ondoordachte en oneerlijke maatregel.

Op de site van de KNAC is een online petitie ,ik roep iedereen die dit leest deze te ondertekenen ,
en snelweg afritten blokkeren,met zijn allen een cordon vormen om Den Haag , sta open voor suggesties maar dit is te gek blijf van me vrouw en mijn benz af .......

m.v.g. J.E.Kerssen
hank38 Berichten: 5Geregistreerd: 18-dec-2011


--------------------------------------------------------------------------------

Re: 12 september: de verborgen maatregelen

Posted: Wed Oct 31, 2012 8:27 pm
by Jeroen
Bovenstaand bericht komt uit het off topic forum maar blijkbaar was men niet op de hoogte van dit bestaande topic. Ik moet wel zeggen dat het niet heel veel toevoegt of hout snijdt en dat het weinig zin heeft om met rekenvoorbeelden te komen als de invulling van de maatregel nog niet bekend is.

Re: 12 september: de verborgen maatregelen en met name de MR

Posted: Thu Nov 01, 2012 8:40 pm
by raymondw
Net bij AM-klassiek het volgende bijgedragen:
In principe zijn de belastingtarieven in NL veel hoger dan de ons omringende landen, buitensporig hoog, maar het is denk ik niet zozeer de MRB waar ik moeite mee heb, maar wel met het onder valse voorwendselen ingrijpen in de levensstijl van veel mensen waarbij het bijna onmogelijk wordt gemaakt om er een leuke collectie op na te houden, immers de naamgeving van de houder-schaps belasting zegt al wat over de definitie ervan en feitelijk is dat tegenstrijdig met het principe: "de gebruiker betaalt". Dat gezegd hebbende is het naar mijn mening redelijk dat een gebruiker naar ratio betaald voor het gebruik van openbare voorzieningen. Het is een open deur dat de huidige regeling daar niet in voorziet. Daar mag wat mij betreft best over nagedacht worden.

Door MRB te gaan heffen over old-en youngtimers worden liefhebbers en verzamelaars veel te zwaar belast. Het maakt mij daarbij niet uit hoe oud een auto is. Zolang je hem dagelijks gebruikt, is het redelijk dat daarvoor MRB betaald wordt. Echter voor sporadisch gebruik zijn deze tarieven veel te hoog. Met mijn E28 M5 uit 1985 wordt amper 2000-3000km per jaar gereden. Volgens veel pleitbezorgers tegen de afschaffing van de MRB alhier heeft deze geen recht op MRB-vrijstelling vanwege zijn leeftijd, maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik dit toch wel een beetje prediken voor eigen parochie vindt. Veel liever zou ik een integrale discussie zien die liefhebbers van old-en youngtimers bindt en als een front richting Den Haag op gaat trekken.

Persoonlijk heb ik een Email naar de VVD-fractie in de 2e kamer gestuurd waarin ik mijn verontwaardiging van afschaffing van de MRB-vrijstelling heb uitgesproken.Tevens heb ik hun gevraagd hoe zij denken de liefhebber te gaan ontzien.

Eigenlijk geldt dat ook voor mijn andere auto, een E34 M5 uit 1990. Ook deze gebruik ik maar een paar keer per jaar en schors hem in de wintermaanden. Het moge duidelijk zijn dat deze auto historisch veel meer waarde heeft dan menig veel oudere klassieker; immers ook jongere auto's kunnen onder historisch erfgoed vallen.

Daarnaast vindt ik het onredelijk dat campers maar een klein periode per jaar MRB hoeven te betalen, maar toch het gehele jaar de weg op mogen. Hier wordt m.i. het gelijkheidsbeginsel met voeten getreden, zeker omdat menig klassieker-en youngtimer veel minder gebruikt wordt.

Naar mijn mening ligt de oplossing in het beperken van het gebruik i.c.m een laag tarief. Wil je een klassieker of youngtimer dagelijks inzetten; prima, maar dan ook tegen het volle MRB tarief. Ben je een liefhebber en neemt deel aan meetings en evenementen, mag je in een lager tarief vallen, vrijstelling voor mijn part om e.e.a redelijk te houden. Een speciaal kenteken zoals ze bij onze Oosterburen hebben is wat dat betreft een werkbaar compromis.

Re: 12 september: de verborgen maatregelen en met name de MR

Posted: Thu Nov 01, 2012 8:46 pm
by Jeroen
+1!