De achterzijde van de 323i is gereed!! Ik ben er blij om, alles is nu klaar aan kofferbak en wielbakken achter. De laatste actie was het plaatsen van de scheidingswandjes. Deze heb ik geprepareerd en daarna geproplast.
Ook heb ik twee nieuwe wielkastdragers voor gekocht bij W&N. Die gasten melden dat alle modellen gelijk zijn, maar nee, type 1 is anders. Niet veel maar wel wat. En toch gewoon opsturen.
Type 1: een vierkant gat bij het lipje en een stukje uit de rand onder het chassisnummer.
Type 2: Een meer rond gat bij het lipje en een soort inham onder het chassisnummer.
Uiteraard maak ik hier wel type 1 modellen van, zo wil ik ze er niet in hebben. Maar dat komt later. Eerst de bok eindelijk weer terug naar zijn originele vorm, de achterzijde op de drager in de veerpoottorens. Dat is een stuk steviger en beter verdeeld op de bok qua gewicht.
Dit is de tijdelijke drager, daarnaast stond de cas op de lange pennen van het subframe.
Nu de achterzijde gereed is kon ik aan de slag met de rotte delen van de vloer, aansluiting op de binnendorpel. Eerst aftekenen:
Daarna opensnijden en de rand verwijderen. Nu blijkt dat dit echt geen overbodige actie is! Een bruine bende, gelukkig prima te herstellen.
Omdat de rand gepuntlast zit, heb ik wel wat moeite gehad de bende los te halen zonder de dorpel of de vloer te beschadigen. Er is geen ruimte om met de puntlasboor de boel los te boren, dus heb ik een scherpe houtbeitel gebruikt om tussen de puntlassen de strip stuk te slaan, waarna ik de stukjes gemakkelijk kon draaien met een tang en de puntlassen los knapten.
Als alles uiteindelijk is verwijderd, blijft dit over…
Dan de voorzijde van de vloer. Die is in het verleden meer dan eens hersteld en dat heeft zijn sporen nagelaten. Daarbij is het vloerpaneel van W&N imitatie en precies verkeerdom gevormd bij de randen. Dat alles leidt er toe dat ik de boel niet origineel heb zitten, hoewel het in 2011 netjes is gemaakt door Gert jan. Het is dan de vraag, laat je het zitten zoals het zit of zet je de puntjes op de i, wetende dat ik me een bak werk op de hals haar daarmee. Besluit: slopen en origineel maken al is het een dubbel gevoel om het goede werk van Gert jan weer los te trekken.
De binnenzijde, veel bakwerk, oud in oud en dat leidt tot verborgen roest. Daarnaast zit de rand tussen schutbord en vloer niet goed.
De buitenzijde: naden kloppen niet, de onderzijde van de Astijl is in de loop der tijd te kort geworden waardoor deze niet meer goed aansluit, wat resulteert in minder mooi laswerk. Geen originele aansluiting.
Dit is roestig, maar zo horen de naden te lopen, de Astijl moet verder doorlopen over de dorpel. Daarnaast mist er onder in het hoekje van de W&N dorpel een hoekje metaal, niet onbelangrijk, want daar hoort het clipje op het gat, waarin de schroef van het spatbord in gaat voor bevestiging.
Dus slopen maar. Nieuwe transportsteun eraf:
Voorzichtig de randen en dubbel metaal uitelkaar peuteren:
En dan een eerste stuk metaal verwijderen.
Om te zien wat er verder weg moet, is het donormateriaal van belang. Kijken wat je hebt, voor je teveel sloopt. Dus eerst de binnen en buitendorpel scheiden:
Nu heb ik de binnendorpel, die absoluut wat werk behoeft (lees reparatie)
Vervolgens de onderzijde van de Astijl en de buitendorpel scheiden.
En dan heb ik een tamelijk nette Astijl om te hergebruiken.
Even stralen en een klein beetje herstellen en dan kunnen we verder! Dat is voor een volgende keer.
Ennuh: nooit iets slopen voor je weet hoe het terug moet! Even een schetsje.
