Vandaag weer vrolijk verder geknutseld aan de motor wissel.
Als eerste viel mij op hoe gelijkmatig de voorbanden slijten, niet slecht voor een diy op de oprit uitlijning
Inlaatspruitstuk weg, uitlaatspruitstukken met downpipes weg, waterpomp weg, olie aflaten, restant koelvloeistof aflaten via de plug aan uitlaatzijde blok (hier een kraantje inzetten ?) wat een bende in dat motorruim:
Pakking van de waterpomp was wel heel dun geworden, dat dat nog niet lekte zeg:
Dan wordt het tijd het blok eruit te hengelen, in tegenstelling tot hoe het meestal gaat laat ik de bak zitten, scheelt een hoop werk.
Potkrik onder de bak, en dan het blok in de hijsteugels aan de motorlift, eh o nee dat gaat zomaar niet!
Omdat de bak blijft zitten moet het blok eerst een aantal cm naar voren schuiven en dat kan alleen als de rubbers onder de motorsteunen weg zijn.
Dus de garagekrik onder het blok en een stukje lichten, dan de motorsteunen weghalen en de rubber blokken er tussen uit. Dan zet ik de motor steunen weer terug (ideaal voor je hijsteugels aan vast te maken) en leg een paar houten blokjes ter dikte van de rubbers eronder. Zo nu kan het blok wel naar voren schuiven als het aan de motorlift bengelt:
[i
Het is de truuk het blok zo aan de hijsteugels te hangen dat het blok niet kantelt als je gaat liften, dat is prima gelukt zo, en even later bengelt het oude vettige blok naast de Pastellblauer.
Wat ik ook al gezien had was dat de carterpan van het E30 blok niet in de E12 gaat passen, er zit gewoon een stuk subframe in de weg, Ook heeft het E30 blok nog een steun onder de carterpan zitten die aan de bak geschroefd wordt, dit heeft het oude blok niet, maar ook voor die steun is geen plek. Dit betekend dat de oude carterpan omgezet moet worden. Dus moet dit vieze ding zsm eraf en gekuist worden, daar komt vriendje dasty weer in actie.
Als de pan er dan af is kunnen we meteen even in het blok loeren, ja en zo ziet dat er na 43 jaar dan uit, dikke aangekoekte koolafzetting, maar verder geen gekke dingen:
Daarna ook maar meteen de drukgroep, en vliegwiel gedemonteerd.
Normaal als je een drukgroep los neemt komt deze vanzelf naar boven door de druk van de veer, maar nu kwam hij slecht 1mm naar boven verder niet. Dat kwam dus doordat de koppelingsplaat al heel ver heen was. Als de motor er nu niet uit was gegaan, dan had het niet lang meer geduurd dat hij eruit moest voor een nieuwe koppelingsplaat:
Toen Koos het laatst had over een naaldlagertje achter in de krukas, dacht ik wel dat ik dat al eens gezien had, in mijn eigen blok dus.
Nu snap ik ook dat ik nog een toplagerje met blikje en beschermring in de pot E12 onderdelen had liggen, die kwamen dus uit de 5 bak donor, maar paste niet in de Pastellblauer, daar heb ik toen nog in allereil dat naaldlagertje voor moeten kopen. Bij een automaat zit er namelijk alleen een centreerbus in. Maar goed, de krukas keering is na 43 jaar nog altijd dicht:
Vriendje Dasty had zijn werk ook gedaan, de carterpan is weer lekker schoon en kan gemonteerd worden op het donorblok:
