Page 61 of 102

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sat Jul 04, 2020 11:37 am
by BertjeConti
De voorzijde van deze e12 is verrassend goed, één rot plekje, zie hierboven de eerste foto, links van de veertoren helemaal bovenin. Dat is ook prima te herstellen met gevulde motorruimte.

Het wordt leger en leger....

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sat Jul 04, 2020 8:49 pm
by BertjeConti
Vandaag weer vrolijk verder geknutseld aan de motor wissel.

Als eerste viel mij op hoe gelijkmatig de voorbanden slijten, niet slecht voor een diy op de oprit uitlijning :smoke :whistle

Image

Inlaatspruitstuk weg, uitlaatspruitstukken met downpipes weg, waterpomp weg, olie aflaten, restant koelvloeistof aflaten via de plug aan uitlaatzijde blok (hier een kraantje inzetten ?) wat een bende in dat motorruim:

Image

Pakking van de waterpomp was wel heel dun geworden, dat dat nog niet lekte zeg:
Image

Dan wordt het tijd het blok eruit te hengelen, in tegenstelling tot hoe het meestal gaat laat ik de bak zitten, scheelt een hoop werk.
Potkrik onder de bak, en dan het blok in de hijsteugels aan de motorlift, eh o nee dat gaat zomaar niet!
Omdat de bak blijft zitten moet het blok eerst een aantal cm naar voren schuiven en dat kan alleen als de rubbers onder de motorsteunen weg zijn.
Dus de garagekrik onder het blok en een stukje lichten, dan de motorsteunen weghalen en de rubber blokken er tussen uit. Dan zet ik de motor steunen weer terug (ideaal voor je hijsteugels aan vast te maken) en leg een paar houten blokjes ter dikte van de rubbers eronder. Zo nu kan het blok wel naar voren schuiven als het aan de motorlift bengelt:

[iImage

Het is de truuk het blok zo aan de hijsteugels te hangen dat het blok niet kantelt als je gaat liften, dat is prima gelukt zo, en even later bengelt het oude vettige blok naast de Pastellblauer.

Image

Image

Wat ik ook al gezien had was dat de carterpan van het E30 blok niet in de E12 gaat passen, er zit gewoon een stuk subframe in de weg, Ook heeft het E30 blok nog een steun onder de carterpan zitten die aan de bak geschroefd wordt, dit heeft het oude blok niet, maar ook voor die steun is geen plek. Dit betekend dat de oude carterpan omgezet moet worden. Dus moet dit vieze ding zsm eraf en gekuist worden, daar komt vriendje dasty weer in actie.

Image

Als de pan er dan af is kunnen we meteen even in het blok loeren, ja en zo ziet dat er na 43 jaar dan uit, dikke aangekoekte koolafzetting, maar verder geen gekke dingen:
Image

Daarna ook maar meteen de drukgroep, en vliegwiel gedemonteerd.
Normaal als je een drukgroep los neemt komt deze vanzelf naar boven door de druk van de veer, maar nu kwam hij slecht 1mm naar boven verder niet. Dat kwam dus doordat de koppelingsplaat al heel ver heen was. Als de motor er nu niet uit was gegaan, dan had het niet lang meer geduurd dat hij eruit moest voor een nieuwe koppelingsplaat:

Image

Toen Koos het laatst had over een naaldlagertje achter in de krukas, dacht ik wel dat ik dat al eens gezien had, in mijn eigen blok dus.
Nu snap ik ook dat ik nog een toplagerje met blikje en beschermring in de pot E12 onderdelen had liggen, die kwamen dus uit de 5 bak donor, maar paste niet in de Pastellblauer, daar heb ik toen nog in allereil dat naaldlagertje voor moeten kopen. Bij een automaat zit er namelijk alleen een centreerbus in. Maar goed, de krukas keering is na 43 jaar nog altijd dicht:

Image

Vriendje Dasty had zijn werk ook gedaan, de carterpan is weer lekker schoon en kan gemonteerd worden op het donorblok:

Image

Image

:shake :shake :shake :shake :shake :shake :shake

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sat Jul 04, 2020 9:24 pm
by uwbuurman
Zo, dat is lekker werk, mooi ver gekomen, Rob!! Dat hijsen met sjorbanden, dat mag niet uiteraard, maar goed, het blok is eruit. Die koppelingsplaat is wel klaar, inderdaad, fijn dat dat nu in 1x mee kan. Carterpan is inderdaad nog erg netjes, fijn, die stalen pannen willen soms best wel roesten.

Wat bedoel jij met de steun tussen pan en blok bij de e30?? Dat schuine stuk dat aan de bak zit en half over de carterpan zit? Dat kun je ook weglaten en vervangen door het zwarte plaatje dat nu op je bak zit. Maar ja, als die extra bult aan het carter, waar de e30 sensor inzit, toch niet past...

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sun Jul 05, 2020 9:38 am
by BertjeConti
Precies die steun bedoel ik. Weglaten dus en opbouwen zoals het oorspronkelijk bedoeld is op de e12.
Het zwarte afdek plaatje was 17 jaar geleden al rot op de donor waar de 5 bak uit komt, en heb ik toen nieuw gemaakt van een stuk blik, dat ik toen onbehandeld gemonteerd had. Nu 17 jaar later nog gewoon kaal blinkend blik, maar toch maar ff in de zinkspray gezet.

Wel de eerste afgebroken bout tegen gekomen, op de 5 bak voor het zwarte plaatje. Het is een M6, dalijk ff uitboren als ik toch in het motorruim aan de slag ga.

Verder ging alles los alsof het eergisteren gemonteerd was.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sun Jul 05, 2020 9:41 am
by BertjeConti
Ook dacht ik de centrale bout voorin de krukas alvast te lossen toen de motor nog op zijn plaats lag, maar die zit zo vast dat ik ik m'n gereedschap (1/4 dop) erop kapot trek, daar gaat tzt maar de slijptol in.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sun Jul 05, 2020 11:43 am
by uwbuurman
Tja, woonde je nou maar dichterbij. Ik heb daar een krachtdop voor aan 1,80m koker gelast, en dat samen met een stuk hoeklijn dat op de poeliegaten geschroefd wordt om de krukas te blokkeren, draait m zo los. Maar goed, een andere centrale bout, vers verzinkt is hier wel een meervoud op voorraad.

Werkt overigens ook prima met de motor op de bok of zelfs los op een pallet, kwam ik achter.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sun Jul 05, 2020 11:47 am
by uwbuurman
Image

Image

Poelie geblokkeerd met een stuk hoeklijn

Image

Image

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sun Jul 05, 2020 12:13 pm
by BertjeConti
uwbuurman wrote: Sun Jul 05, 2020 11:43 am Tja, woonde je nou maar dichterbij. Ik heb daar een krachtdop voor aan 1,80m koker gelast, en dat samen met een stuk hoeklijn dat op de poeliegaten geschroefd wordt om de krukas te blokkeren, draait m zo los. Maar goed, een andere centrale bout, vers verzinkt is hier wel een meervoud op voorraad.

Werkt overigens ook prima met de motor op de bok of zelfs los op een pallet, kwam ik achter.
Dopje 22 of 27?

De eerste centrale bouten waren dop 27, zonder verloop naar 22.
Ik heb helemaal nog geen plannen met het oude blok, dus we zien wel, oooit

Zo een stevige blokkeertool had ik ook al gemaakt, nog wel een stukje sterker dan een hoeklijntje, zal eens een foto maken.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sun Jul 05, 2020 1:07 pm
by Wilmo
Zo! Lekker bezig hoor! Wil je dat ik die afgezaagde priseas morgen nog bij je langs breng onderweg dat ik naar Duitsland tuf?

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sun Jul 05, 2020 3:45 pm
by BertjeConti
Nope, niet nodig, ik heb er een tool voor gemaakt op de draaibank

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sun Jul 05, 2020 3:49 pm
by uwbuurman
Idd, dopje 22. Ja, centreerpen helpt enorm bij plaatsen van nieuwe koppelingset.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sun Jul 05, 2020 8:22 pm
by BertjeConti
Vandaag allemaal kleine klusjes gedaan:
  • Carterpan gemonteerd, uiteraard een reepje curil-t over de overgangen van blok en voor/achter deksels, maar ook een rupsje curil-t in de pan zelf in het midden gelegd, hier zit namelijk een verdieping en het leek mij niet verkeerd dit zo te doen.
    Daarna de vele M6 boutjes met een dopschroevendraaier vast gezet, op deze manier druk je de kurken pakking in ieder geval niet kapot.
  • motorruim uitgeveegd en daarna met de tuinslang en dasty uitgespoten, voor mij is het nu schoon genoeg, het zand en de stenen zijn weg.
  • Hydroliek pomp gereinigd, deze lekt (al zolang ik weet) olie. Wat een dikke laag drap zat daar op zeg. gereinigd zonder de slangen af te koppelen, best lastig, maar ook schoon zat voor mijn doen.
  • Alle waterslangen schoon gemaakt, ook deze slangen waren besmeurd met zand.
  • Afgebroken boutje in het koppelinghuis uitgeboord en opnieuw getapt.
  • achteruitrij schakelaar vervangen, meteen ook nieuwe connectors aan de kabel, want de oude lagen bloot. En uiteraard even getest. Dit was nooit gelukt met de motor aan de bak, maar nu kon ik er mooi bij.
  • Vliegwiel bouten en boutgaten ontdaan van oude locktite, deze was erg hard en wit geworden.
  • een paar paspennen gemaakt, deze komen straks bij montage van motor aan bak achter in de motor en geleiden zo mooi het koppelinghuis in. Middels de zaagsnede kunnen ze daarna alsnog uitgedraaid worden.
  • Motor kabelboom aangepast, de dikkere dynamo kabel lag er nog apart langs, nu niet meer, en de oorspronkelijke dynamo kabel is uit de kabelboom verwijderd, ook de stekker voor de oliedruk sensor aangepast, oud was schuifstekker, nu zit er een JPT op.
  • verder nog veel klein schoonmaakprutwerk, ook dat moet allemaal gebeuren.
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

paspennen:
Image

En een overzichtje van diverse tools die ik eens gemaakt heb:
Image

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sun Jul 05, 2020 8:42 pm
by Smartie
Mooie werken Rob!

Zie wel een mooie plaats voor de hot tub!
Voor in de neus van de e12

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sun Jul 05, 2020 9:38 pm
by Jeroen
Gang is alles! Poelie van de SB pomp heeft wel een tikkie gehad

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sun Jul 05, 2020 9:44 pm
by uwbuurman
Mooie stappen. En inderdaad, die poelie van de pomp lijkt wel krom... maar die vreet geen Vsnaren??
Die foto in de motorruimte en erg leuk!!