Uwbuurman: 323i 1978 Polaris
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Super Koos, wanneer kan ik mijn baur komen brengen?
groeten loentje
groeten loentje
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19152
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
2017 of 2018 Leon. Mijn uurtarief is (dit jaar) € 50,-- en ik heb in mijn auto tot nu toe een slordige 450 uur zitten. Dus breng gelijk wat stapeltjes papiergeld mee, ik accepteer wel briefjes van 2 en 500. Zal ik je maar inplannen? 
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29977
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Fraaie update weer, waanzinnige aandacht voor detail! 
Regards/groeten, Jeroen
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Erg netjes weer Koos.
Ouwe doorzetter
Ouwe doorzetter
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- Smartie
- E21 VIP

- Posts: 1211
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Goed bezig Koos, al een aanvraag gedaan voor een glazen stolp?
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19152
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Om de hele restauratie van de vloerdelen en de dorpel binnenzijde voorkant af te maken heb ik blik nodig. Soms nieuw blik, soms donorblik. Maar dat donorblik is vaak erg gaar, want alle E21’s roesten immers op dezelfde plaatsen. De kunst is dus om een stuk ongerestaureerd (onverknutseld) donor te vinden. Dit stuk blik komt uit een Golf (gele) 320/6 van 1978, met slechts 39k(!!) km op te teller, origineel Nederlands geleverd door Velting BMW uit Bedum.
Hier nog dik in de bitumen, transport vierkantje is erg gaar.

En schoon gemaakt

Binnenzijde ook

Dit lijkt erg rot, maar het is prima te herstellen tot iets moois! De naden van de overgang tussen schutbord en vloerpaneel zijn erg netjes, die ga ik hergebruiken.

Daarna heb ik me gericht op het aanpakken van de verroeste delen van de binnendorpel, waar de nieuwe rand van de vloerdelen tegen aan komt. Eerst eens stralen. Met veel zand…

Lasnaden die ik nog moet aanpakken gelijk kaalgemaakt

De dorpel valt mee, eigenlijk overal goed, maar op twee plekken door. Je ziet kleine gaatjes, maar het metaal eromheen is ook te dun. Dus oplassen.

Hier ook.

Mooi kaal gestraald!

Daarna kwam ik erachter dat mijn zelf ontworpen hoekijzers een onvolkomenheid hebben, ik ben de proplasgaten vergeten. Dus snel even aftekenen en boren maar.

Vastzetten met een paar puntlasjes. Daarna tussen de puntlasjes meer puntlasjes.

Achterste deel zit vast, voorste nog niet


Stuk afgelast

En het geheel afgelast.



Afslijpen komt later wel, eerst wil ik verder met de restauratie van de Astijl/dorpel/schutbordrand. Maar dat komt de volgende keer.
Hier nog dik in de bitumen, transport vierkantje is erg gaar.

En schoon gemaakt

Binnenzijde ook

Dit lijkt erg rot, maar het is prima te herstellen tot iets moois! De naden van de overgang tussen schutbord en vloerpaneel zijn erg netjes, die ga ik hergebruiken.

Daarna heb ik me gericht op het aanpakken van de verroeste delen van de binnendorpel, waar de nieuwe rand van de vloerdelen tegen aan komt. Eerst eens stralen. Met veel zand…

Lasnaden die ik nog moet aanpakken gelijk kaalgemaakt

De dorpel valt mee, eigenlijk overal goed, maar op twee plekken door. Je ziet kleine gaatjes, maar het metaal eromheen is ook te dun. Dus oplassen.

Hier ook.

Mooi kaal gestraald!

Daarna kwam ik erachter dat mijn zelf ontworpen hoekijzers een onvolkomenheid hebben, ik ben de proplasgaten vergeten. Dus snel even aftekenen en boren maar.

Vastzetten met een paar puntlasjes. Daarna tussen de puntlasjes meer puntlasjes.

Achterste deel zit vast, voorste nog niet


Stuk afgelast

En het geheel afgelast.



Afslijpen komt later wel, eerst wil ik verder met de restauratie van de Astijl/dorpel/schutbordrand. Maar dat komt de volgende keer.
Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 8:01 pm, edited 2 times in total.
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19152
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Zoals op eerdere foto’s is te zien, ben ik nu beland bij het vloerdeel en de Astijl aan de rechterzijde. Deze aansluitingen zijn niet origineel en naar blijkt, ook niet op de goede plek. Het imitatieblik is van goede kwaliteit en pasvorm, maar de randen zijn allemaal verkeerd. Dat ga ik nu herstellen, ik wil de auto helemaal origineel in elkaar gelast hebben.
Ik had eerder al werk gemaakt van herstel van het voorst deel van de binnendorpel.

Daarnaast heb ik de onderzijde van de Astijl hersteld, roest eruit gehaald en ook gespoten

Daarna de vloer, te beginnen met een foto van de uitelkaar gehaalde donordelen.

Daar kan ik wel wat mee, maar eerst moeten de roestgaten hersteld worden. Eerst de vloerpan herstellen, een nieuwe hoek erin. Het lukt niet zonde machines een mooie rand aan een krom blikje te maken dus ik las ‘m er aan.

Droog passen

Het origineel en de kopie

En vastgezet. Maar aan 1 zijde, de andere kant moet ik nog inkorten, dus die ga ik niet eerst vastlassen.

Dan het schutbord deel. Dit is in prima staat, op de rand na die onderaan voor het vierkante transportsteuntje zit. Uit onderzoek blijkt dat in dit stukje metaal twee ribbels zitten. Vermoedelijk is het idee daar achter dat water dat tussen steun en schutbord/vloer kan komen daarlangs wordt afgevoerd. Eén modderplas en dat idee werkt ook niet meer. Daarom zijn de E21’s daar altijd rot.

Nieuw en oud

En klaar, voor en achterzijde


Daarna alles netjes gestraald en daarna gecoat.

En toen bleek er een leuk bouwpakket aan onderdeeltjes over.

Daarna de vloer voorbereid.

En nog een kijkje aan de binnenzijde van mijn originele Astijl. Ook roest, dat bijna door het blik heen is gevreten.

Ik had eerder al werk gemaakt van herstel van het voorst deel van de binnendorpel.

Daarnaast heb ik de onderzijde van de Astijl hersteld, roest eruit gehaald en ook gespoten

Daarna de vloer, te beginnen met een foto van de uitelkaar gehaalde donordelen.

Daar kan ik wel wat mee, maar eerst moeten de roestgaten hersteld worden. Eerst de vloerpan herstellen, een nieuwe hoek erin. Het lukt niet zonde machines een mooie rand aan een krom blikje te maken dus ik las ‘m er aan.

Droog passen

Het origineel en de kopie

En vastgezet. Maar aan 1 zijde, de andere kant moet ik nog inkorten, dus die ga ik niet eerst vastlassen.

Dan het schutbord deel. Dit is in prima staat, op de rand na die onderaan voor het vierkante transportsteuntje zit. Uit onderzoek blijkt dat in dit stukje metaal twee ribbels zitten. Vermoedelijk is het idee daar achter dat water dat tussen steun en schutbord/vloer kan komen daarlangs wordt afgevoerd. Eén modderplas en dat idee werkt ook niet meer. Daarom zijn de E21’s daar altijd rot.

Nieuw en oud

En klaar, voor en achterzijde


Daarna alles netjes gestraald en daarna gecoat.

En toen bleek er een leuk bouwpakket aan onderdeeltjes over.

Daarna de vloer voorbereid.

En nog een kijkje aan de binnenzijde van mijn originele Astijl. Ook roest, dat bijna door het blik heen is gevreten.

Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 8:03 pm, edited 1 time in total.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
De man van detail!, fantastisch.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
-
Bram_Baur
- E21 Fanatic
- Posts: 469
- Joined: Sat Jan 05, 2013 6:50 pm
- My E21(s): e21 Baur 318i 1982
e21 Baur 316 1983 - Location: Kasterlee , Antwerpen, België
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Groeten, Bram
e21 Baur 318i 1982 (ex)
e21 Baur 316 1983 Ascot Grau
e21 Baur 318i 1982 (ex)
e21 Baur 316 1983 Ascot Grau
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Mooi man!!!
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- pattam2009
- E21 VIP

- Posts: 1066
- Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
- Location: Zuid Holland
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19152
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Ik was wat op het grote wereldwijde web aan het surfen en trof een bosje foto's van mijn auto in 2004 aan. Zelf vind ik ze erg lekker.






Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 8:03 pm, edited 1 time in total.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Dan heb je nu een doel extra gekregen! Ziet er goed uit hoor.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
