Page 62 of 102

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sun Jul 05, 2020 9:50 pm
by BertjeConti
Jeroen wrote: Sun Jul 05, 2020 9:38 pm Gang is alles! Poelie van de SB pomp heeft wel een tikkie gehad
Ik zie het nu ook, nu je het zegt Jeroen. Ik snap er niks van. Ziet er erg vreemd uit op de foto. Morgen maar eens nader inspecteren.

Nooit geen problemen met de v-snaar gehad. De snaar ziet er ook gewoon nog netjes uit.

Pomp kan ook niet gevallen zijn, de slangen zitten er immers nog steeds aan vast.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sun Jul 05, 2020 10:14 pm
by Jeroen
Heb zoiets weleens vaker meegemaakt en toen nieuw poelie geplaatst, bleken twee types te zijn, met centrale bout en met 3 boutjes. Vroeg me nog af of het gezichtsbedrog was maar lijkt toch echt scheef te staan. Ben benieuwd!

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sun Jul 05, 2020 10:36 pm
by uwbuurman
Jeroen wrote: Sun Jul 05, 2020 10:14 pm Heb zoiets weleens vaker meegemaakt en toen nieuw poelie geplaatst, bleken twee types te zijn, met centrale bout en met 3 boutjes. Vroeg me nog af of het gezichtsbedrog was maar lijkt toch echt scheef te staan. Ben benieuwd!
Klopt, maar die zijn niet te verwisselen. Overigens zal het gezichtsbedrog zijn, want het lijkt meer dat de as krom is, en niet de poelie. Maar dat kan bijna niet.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sun Jul 05, 2020 10:49 pm
by BertjeConti
uwbuurman wrote: Sun Jul 05, 2020 10:36 pm
Jeroen wrote: Sun Jul 05, 2020 10:14 pm Heb zoiets weleens vaker meegemaakt en toen nieuw poelie geplaatst, bleken twee types te zijn, met centrale bout en met 3 boutjes. Vroeg me nog af of het gezichtsbedrog was maar lijkt toch echt scheef te staan. Ben benieuwd!
Klopt, maar die zijn niet te verwisselen. Overigens zal het gezichtsbedrog zijn, want het lijkt meer dat de as krom is, en niet de poelie. Maar dat kan bijna niet.
Ik ga er van uit dat er iets geks met de foto zelf aan de hand is, deze pomp is sinds 2002 zeker nooit van het motorblok los geweest, laat staan uit elkaar geweest. Waarschijnlijk geldt dat zelfs sinds 1977.
De pomp doet zijn werk al jaren prima, riempje zal ik ooit een keer vernieuwd hebben, maar dat is lang geleden.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sun Jul 05, 2020 11:26 pm
by Jeroen
Het geval wat ik destijds heb meegemaakt stond de hele poelie scheef, echt een tik gehad. Complete SB set gekocht, waarschijnlijk van een gecrashte auto. Was bang dat de boel ging lekken maar nee, nieuwe poelie erop en gaan.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sun Jul 05, 2020 11:31 pm
by uwbuurman
Ja, dat kan, Jeroen, maar dan zie je hem echt wel flapperen en dan vreet hij snaren, en dat heeft Rob niet. Maar we gaan het horen.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sun Jul 05, 2020 11:38 pm
by Jeroen
Eens, dat moet je al draaiend wel zien.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Mon Jul 06, 2020 10:41 pm
by BertjeConti
De SB pomp, het snaarwiel draait zuiver rond, en het is toch allemaal echt recht:

Image

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Mon Jul 06, 2020 11:05 pm
by BertjeConti
En dan nu weer verder met de motor wissel.

Vandaag het vliegwiel en koppeling gemonteerd en daarna het blok in de E12 gehengeld.

Als eerste het blok met behulp van spanbanden (het zijn behoorlijke banden hoor) uit de bok getild en het blok op een oud subframe laten zakken zodat het stevig staat voor het monteren van het vliegwiel.
Eerst het blikken plaatje niet vergeten:
Image

dan het blokkeergereedschap op de krukas poelie:
Image

vervolgens kan het vliegwiel erop, de 8 bouten zet ik met locktite vast (er zit immers olie aan de andere kant van de bouten) en dan de bouten kruislings vastzetten met 110Nm.
Image

Dan eerst de spline van de koppeling licht invetten met speciaal sachs koppelings vet, dan deze een paar keer over de prise as schuiven, en daarna de koppelingsplaat met de centreer-tool tegen het vliegwiel plaatsen, daarna kan de drukgroep er tegenaan.
Image

En dan wordt het tijd het blok in de auto te hengelen, met de paspennen is dat dus echt een makkie. het blok schoof zo op zijn plek.
En nu zullen velen wel denken, waarom in godsnaam schroeft Robby een half opgebouwd blok terug in de auto. Tsja daar heb ik zo mijn redenen voor.
Veel onderdelen moeten over gezet worden van het oude naar het nieuwe blok, en dat gaat gemakkelijker als je van onderen naar boven werkt.
Ook is het zo dat de kabel voor de oliedruksensor bijvoorbeeld niet meer op zijn plaats te krijgen is als de waterpomp al gemonteerd is. zonder waterpomp geen spanwiel, en dus geen getande riem. Startmotor monteren gaat ook veel gemakkelijker als het enorme spruitstuk niet in de weg zit.
En zoals vandaag al bleek is een kaal onderblok terug tegen de versnellingsbak plaatsen echt een makkie. :cheers

Image

Image

Image

detail van een paspen, met het potkrikje in de achtergronddat nog onder de bak staat:
Image

Hier nogmaals de sb pomp als deze met zijn beugel alweer tegen het blok zit:
Image

morgen weer lekker verder.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Mon Jul 06, 2020 11:13 pm
by Nick1984
Proper werk alweer :thumbsup
Laat die updates maar komen :D

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Mon Jul 06, 2020 11:50 pm
by uwbuurman
Lekker bezig, Rob!! Kom maar door met de foto's! Fijn dat die poelie gewoon netjes recht is.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Tue Jul 07, 2020 12:14 am
by Jeroen
+1! gezichtsbedrog, betah!

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Tue Jul 07, 2020 8:24 am
by bmw e12 e21
TOP Rob!

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Tue Jul 07, 2020 9:22 am
by bmw e12 e21
Rob, word het niet tijd voor een broertje voor je e12? :innocent
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... -216-17379

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Tue Jul 07, 2020 1:10 pm
by BertjeConti
Zo, dat is een goed behouden exemplaar.