Page 64 of 152
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Posted: Sun Dec 15, 2013 8:51 pm
by Jeroen
Wederom indrukwekkend oog voor detail Koos!
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Posted: Thu Dec 19, 2013 9:45 pm
by Duke
Eindelijk de tijd genomen om het grootste deel van deze thread door te lezen.
Erg mooi om te zien dat elke centimeter van deze auto hersteld wordt, met een engelen geduld waar ik alleen jaloers op kan zijn.
Goed bezig en ga zo door! Ik blijf deze zeker volgen.
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Posted: Fri Dec 20, 2013 2:08 pm
by loentje
Koos,
wat gebruik je om die lasnaden in de bollingen zo netjes weg te schuren?
ter indicatie, hoe lang ben je nu bezig met zo'n stukje? Uurtje of tien?
Afijn ziet er erg goed uit.
Groeten loentje
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Posted: Sat Dec 21, 2013 12:15 am
by uwbuurman
Afslijpen doe ik eerst met een afbraamschijf op de flex, dan met de powervijl grove korrel glad maken en dan afwerken met een lamellenschijf 160 korrel.
Dit stuk A stijl was ongeveer 4 uurtjes. Als je de dorpel erachter en het netjes maken van het donor materiaal meeneemt, gaat er makkelijk het dubbele aantal uren in zitten.
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Posted: Thu Jan 09, 2014 10:00 pm
by uwbuurman
Eind vorig jaar was ik geëindigd met het afslijpen van de proplassen van de nieuwe rand aan de rechtervloer/dorpel. Dit werk is inmiddels gereed. Ik heb de las helemaal weggewerkt en ook wat oud laswerk vervangen. Zoals op deze foto te zien zitten er een paar zwarte plekken in het gebied waar de overgang tussen oud en nieuw plaatwerk zit. Deze plekken duiden op een erg dunne staalplaat, en het was niet vlak te krijgen.
Daarom de hele bende er maar uitgesneden en een plaatje in gelast.
En afgewerkt
Netjes beschermd met een laagje verf
Daarna waren er in de auto aan de rechter vloer nog maar twee dingen te doen.
1. De vloer aan de voorzijde herstellen
2. De stoelsteun herstellen en terugplaatsen
Eerst de vloer maar eens uitsnijden.
Het oude deel (wat eigenlijk gloednieuw was) en het nieuw te plaatsen deel (dat uit een donorauto van 1978 komt…)
Het nieuwe deel gedeeltelijk vast gehecht, bovenin zie je een bout, die heb ik tijdelijk geplaatst om de twee delen goed op elkaar te krijgen
Daarna ook het laatste deel van het randje erin
En dan is alles afgelast.
Netjes afgeslepen.
Nadat klus 1 klaar was, werd het tijd voor klus 2. Hier zit je de stoelsteun vast met 3 popnagels. Die heb ik geplaatst om voor bewerking de exact juiste positie van de steun te markeren. Immers, de stoel moet straks wel recht staan. Ook zie je de schade aan de steun, onder aan en in de bovenste rand.
De schade hersteld, de steun in de primer
Geplaatst en afgelast
Afgeslepen en in de primer
En de rest van het werk ook.
Volgende stap is de onderzijde helemaal afwerken en de transportsteun er voor in het hoekje weer onder lassen. Als dat gereed is, is de hele rechterzijde van de achterzijde tot aan het schutbord gereed. Dan links nog en daarna alleen de voorzijde van de auto nog herstellen.
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Posted: Thu Jan 09, 2014 10:22 pm
by Groentje_me
Lekker door kunnen werken Koos! Ziet er goed uit;)
Pa was trouwens onder de indruk van je garage:)
Gr. Jan
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Posted: Thu Jan 09, 2014 10:25 pm
by uwbuurman
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Posted: Thu Jan 09, 2014 10:48 pm
by 02-er
Alweer mooie stappen genomen, Koos.
Knap werk.
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Posted: Thu Jan 09, 2014 10:56 pm
by Jeroen
Blijft indrukwekkend werk Koos!
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Posted: Fri Jan 10, 2014 5:47 pm
by Peter V.
Absoluut weer een stukje vakmanschap. We zijn trots op je.
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Posted: Fri Jan 10, 2014 7:43 pm
by Roelof
Echt een stuk vakmanschap en heel veel geduld!
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Posted: Fri Jan 10, 2014 8:25 pm
by uwbuurman
He Roelof, dank je. Over 10 minuten zie je hier nog wat Golfgeel plaatwerk voorbij komen. Ben aan het uploaden!
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Posted: Fri Jan 10, 2014 8:31 pm
by uwbuurman
De auto op z’n kant gezet, zodat ik ook de bodem kon afwerken. Eerst de lassen aan de onderzijde afwerken.
Daarna aan de slag met de transportsteun. Nu de bodem netjes is, even in de roestwerende primer.
De steun zelf ook weer netjes gemaakt en in de primer. De uitgeboorde puntlasgaten kan ik opnieuw gebruiken.
Gelast en afgewerkt
En in de primer.
Mooi te zien dat de bodem nu het randje heeft aan de onderzijde van het schutbord. Dit randje was weg, de “ribbels” in de plaat voor de transportsteun waren weg en zijn nu terug. Ik moet eerlijk zeggen dat ik heel blij ben dat het zo mooi gelukt is.
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Posted: Fri Jan 10, 2014 8:45 pm
by Arnold D
Mooi werk weer Koos.

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Posted: Fri Jan 10, 2014 8:50 pm
by uwbuurman
Nu de bodem aan deze zijde gereed is, ben ik verder gegaan met het slopen van de “radhausträger”, geen idee wat het Nederlandse woord daarvoor is (wielkastdrager??). Maar het gaat om die langwerpige driehoeken, waar je voorspatborden overheen vallen. Deze zijn door Brové ooit hersteld, nou ja, meer verprutst, dus dit behoeft herstel.
Slechte lasranden, die alweer rotten
Beroerde aanhechting en gare afwerking

~original
Onderzijde losgehaald, er onder lijkt iets van een muizennest gezeten te hebben.
Roest en ellende, de las aan de voorzijde is nooit gehecht, knapt zo los.
Niet goed te zien, maar hier zijn 3 stukken metaal aan elkaar geflanst en kennelijk is er nooit iets van bescherming aangebracht.
De bovenzijde was nog origineel en is goed vastgezet.
Dit is het vervangende deel wat ik zal schoonmaken en plaatsen. Zie het aantal puntlassen, ik tel er 18. Brové had er op dit hele deel precies 1. Één!!! De rukkers. Te beroerd om er wat fatsoenlijks van te maken. Kennelijk zijn ze nog steeds in staat me te verbazen…
Van boven naar onder:
Oud en verrot
Oud en straks in ere hersteld
Nieuw W&N, maar type 2
En wat is dan het verschil tussen type 1 en 2? Klein detail is de opening in het midden die bij type 1 onder niet rond is, maar het belangrijkste is een andere vorm bij het chassis nummer. Ze zijn uitstekend uitwisselbaar, maar dat is niet zoals het hoort

. Voordeel van de type 2 is dat er onder het chassisnummer, maar geen puntlassen in de rand kunnen worden aangebracht, wel puntlassen aan de zijkant kunnen worden aangebracht.
Type 1:
En type 2:
Droog passen, alles past perfect.
Hoekje is verloren gegaan bij het uitslijpen (zie ook foto van de 3 delen onder elkaar), dat zal ik nog herstellen.
Dan nog twee leuke feitjes:
1. Kennelijk zaten de schroefklemmetjes er al op voor de auto in een verfbad ging in de fabriek
2. Kennelijk hoefde Brové niet te schuren voor het spuiten. Ik krab de lak zo van de originele laklaag af… *zucht* *gaat nu een borrel drinken*
[img]
http://i179.photobucket.com/albums/w308 ... 0100-1.jpg[~original/img]