Page 64 of 117
Re: E21 317
Posted: Sat Oct 27, 2018 11:36 am
by Wilmo
Smartie wrote: Wed Oct 24, 2018 7:21 pm
Mooie opzet. Zeer benieuwd naar je koppel en ook je verbruik.
Auto mag ook wel iets gaan roken toch?
Belasting is hoger en de toeren schuw je niet.
Ik heb wel ingeboet op koppel, vanuit 2000 of 2500 toeren wegtrekken dan gebeurt er helemaal niets. Pas vanaf 4000 toeren begint er een beetje leven in te komen. Hoeveel het is? Geen idee. Als ik het op een rijtje zet:
Standaard: 103pk
Schrick 292 graden: +15
Geen MAF: +3
Electronische ontsteking: +5
Verbeterd uitlaattraject: +5
Microsquirt gestuurde injectie: +5
Ik denk dat het vrij conservatieve getallen zijn, samen 136pk. Het doel was om een 150pk uit een 1.8 te halen op een manier dat er nog geen speciale racezaken nodig zijn. De ITB's zitten er nog niet op trouwens. Ik zie nog steeds dat de onderdruk in der spruitstuk terugloopt bij toerentallen boven de 4000. Dat betekent dat de benodigde lucht niet door de gasklep kan, en er dus nog iets meer in het blok zit dan ik er nu uithaal.
Ik heb de toerenbegrenzer nu op 6750 staan om na het overschakelen wat hoger uit te komen in de volgende versnelling.
Als ik op de snelweg telkens terug ga naar zijn 4 om pas heel laat naar mijn 5e te gaan en dan weer vol op de rem vanwege inhalers of wat dan ook. Andere stukken 130 rijd en over het algemeen gewoon aan het jagen ben, zoals vorige week vrijdag, dan doet 'ie zo'n 1:9. Tenminste, ik moest na de rit Helmond-Sappemeer 32,5 liter tanken. Terug heb ik het een stuk rustiger gedaan en dan kom ik op zo'n 1:11 uit.
Re: E21 317
Posted: Sat Oct 27, 2018 1:35 pm
by uwbuurman
1 op 11, daar kan ik alleen maar van dromen met die zuipschuit van mij....
Re: E21 317
Posted: Sat Oct 27, 2018 2:35 pm
by bmw e12 e21
uwbuurman wrote: Sat Oct 27, 2018 1:35 pm
1 op 11, daar kan ik alleen maar van dromen met die zuipschuit van mij....
En dan ben je nog aan het roderen heb ik in een Eifel filmpje gezien...

Re: E21 317
Posted: Sun Oct 28, 2018 9:02 pm
by Wilmo
Ik moet even op mijn schreden terugkeren. Vandaag bij Rob op visite geweest en de auto uitgelaten. Ik kon het niet laten nog drie nieuwe runs te doen en bij het analyseren van die data kwam ik erachter dat ik een beetje te enthousiast het laagste punt had gepakt, me niet helemaal realiserend dat het toerental eerst iets inzakt als de koppeling opkomt. Nu viermaal de logging gedaan en mijn snelste schakelactie is 0,4s van 2-3 en 0,6 seconde van 1-2. Kennelijk ben ik beter in duwen dan in trekken. Al met al is 8,2s mijn snelste tijd voor 0 tot 100km/h. Nog steeds respectabel, maar niet zo van-je-stoel-vallend als 7.
Re: E21 317
Posted: Sun Oct 28, 2018 9:29 pm
by uwbuurman
Snel, toch hoor!
Re: E21 317
Posted: Sun Oct 28, 2018 9:41 pm
by bmw e12 e21
Snel voor een 1,8 blokje. Gelijk aan een gemiddelde 323i.
Re: E21 317
Posted: Sun Oct 28, 2018 9:47 pm
by uwbuurman
Ik denk het niet. De gemiddelde zit tegenwoordig snel richting 9 of 10 seconden. Een hele frisse zal ongeveer dat kunnen doen. Maar de meeste hebben al wat paarden naar huis, hoor. Of dood.
Re: E21 317
Posted: Sun Oct 28, 2018 9:59 pm
by Wilmo
Volgens autodata.net was het 9.5s voor een 323i. Maar volgens de Engelse wiki 8.7s en de Duitse 9.5. Ik ga voor 9.5 ;D
Standaard was voor een 1.8i met K-jet overigens 11.5s.
Re: E21 317
Posted: Sun Oct 28, 2018 10:03 pm
by BertjeConti
Petje af hoor, zeker als je weet wat er nog aan ballast in de kofferbak van Jan Willem ligt.
Succes met je zoektocht naar een winterslaapplekje voor de 317i
Re: E21 317
Posted: Sun Oct 28, 2018 10:05 pm
by bmw e12 e21
Ik been eens een oud Nederlands blaadje tegen gekomen met een test van een 323i, daar deed ie 7,6s.
9 a 10 is voor eentje die al het beste eraf heeft denk ik. Daar raak ik gemakkelijk onder.
Maakt ook niet uit, het is knap voor een 1,8 i´tje.
Al zal hij het om koppel natuurlijk serieus moeten afleggen tegen een standaard 323i. Maar dat is normaal, niks gaat boven cilinderinhoud(buiten TOERBOOOOS).
Re: E21 317
Posted: Sun Oct 28, 2018 10:22 pm
by Wilmo
bmw e12 e21 wrote: Sun Oct 28, 2018 10:05 pm
Ik been eens een oud Nederlands blaadje tegen gekomen met een test van een 323i, daar deed ie 7,6s.
9 a 10 is voor eentje die al het beste eraf heeft denk ik. Daar raak ik gemakkelijk onder.
Maakt ook niet uit, het is knap voor een 1,8 i´tje.
Al zal hij het om koppel natuurlijk serieus moeten afleggen tegen een standaard 323i. Maar dat is normaal, niks gaat boven cilinderinhoud(buiten TOERBOOOOS).
Nou, het zal mij eens benieuwen. Ik denk dat er genoeg dingen zijn buiten cilinderinhoud. Dat koppel doet me niet zoveel, dat ik lichter in mijn neus ben en sowieso een stuk lichter ben dan een 323i dat doet me veel meer. In de Eifel heb ik het koppel niet echt gemist, ik moet gewoon boven de 4000 toeren blijven. Als je achter de Alpina's besluit om rollend een bocht uit te komen in de tweede versnelling, ja, dat is kansloos, dan moet ik toch een keertje terug naar zijn 1.
Maar mochten we ooit nog eens naast elkaar komen te staan op een recht stuk asfalt moeten we maar eens kijken
Ik wil niet bokkig doen, maar er zullen toch redenen zijn waarom de E21-racers viercilinders zijn... En waarom de E30 M3 geen zespitter aan boord heeft. Maar het geluid van een zespitter, tja, da's wel jammer dat ik dat niet heb.
Re: E21 317
Posted: Sun Oct 28, 2018 10:30 pm
by BertjeConti
Sharknose meeting met dragstrip
En dan allen met de billen bloot
Re: E21 317
Posted: Sun Oct 28, 2018 10:32 pm
by Wilmo
Op een oud vliegveld!

Re: E21 317
Posted: Sun Oct 28, 2018 10:41 pm
by bmw e12 e21
Wilmo wrote: Sun Oct 28, 2018 10:22 pm
bmw e12 e21 wrote: Sun Oct 28, 2018 10:05 pm
Ik been eens een oud Nederlands blaadje tegen gekomen met een test van een 323i, daar deed ie 7,6s.
9 a 10 is voor eentje die al het beste eraf heeft denk ik. Daar raak ik gemakkelijk onder.
Maakt ook niet uit, het is knap voor een 1,8 i´tje.
Al zal hij het om koppel natuurlijk serieus moeten afleggen tegen een standaard 323i. Maar dat is normaal, niks gaat boven cilinderinhoud(buiten TOERBOOOOS).
Nou, het zal mij eens benieuwen. Ik denk dat er genoeg dingen zijn buiten cilinderinhoud. Dat koppel doet me niet zoveel, dat ik lichter in mijn neus ben en sowieso een stuk lichter ben dan een 323i dat doet me veel meer. In de Eifel heb ik het koppel niet echt gemist, ik moet gewoon boven de 4000 toeren blijven. Als je achter de Alpina's besluit om rollend een bocht uit te komen in de tweede versnelling, ja, dat is kansloos, dan moet ik toch een keertje terug naar zijn 1.
Maar mochten we ooit nog eens naast elkaar komen te staan op een recht stuk asfalt moeten we maar eens kijken
Ik wil niet bokkig doen, maar er zullen toch redenen zijn waarom de E21-racers viercilinders zijn... En waarom de E30 M3 geen zespitter aan boord heeft. Maar het geluid van een zespitter, tja, da's wel jammer dat ik dat niet heb.
Een 4 cil licht beter op de weg als een 6 cil. Dat staat vast. Maar ik bedoel gewoon dat voor een auto voor weggebruik wat koppel onderin wel leuk is. Een raceauto is idd. een ander verhaal.
Re: E21 317
Posted: Sun Nov 18, 2018 10:12 pm
by Wilmo
Ik geloof dat ik mijn ouders heb weten om te kopen om de BMW in hun garage neer te zetten. Daarmee is die kauw ook uit de lucht. Wat ga ik allemaal doen?
- Poging doen om de ITB te installeren. Ik heb de gasklepconstructie klaar, de laatste bochtjes voor een slanggebaseerde brandstofrail zijn ook binnen. Beetje hobbyhobby maar twee jaar lang testrijden gaat wel lukken.
- Achterremmen installeren (Golf III voorschijven en Golf IV klauwen)
- Nieuwe koppeling installeren. Ik heb getwijfeld over een grotere, maar ik krijg ook feedback dat je gewoon 200pk door een 215mm koppeling kan knallen, het wordt dus gewoon weer 215mm.
- Ik ben nog opzoek naar de juiste rubbertjes en dergelijke voor de schakelstangen en asafdichtingen voor de Getrag 240 maar dit is wel de bedoeling ook mee te nemen.
- Waterpomp reviseren. Ik heb de pakking, keerring en het lager (old stock) binnen.
Mooie bonus:
- Voorremmen aanpakken als ik het allemaal rondkrijg. Het plan is nu om geventileerde schijven van de 323i terug te draaien naar rond 210 en een flens van 4mm dik om daar 300mm rotors tegenaan te schroeven. De nieuwe rotor is 20,6mm breed, 323i is 22mm breed. Daarmee komt de schijf dus theoretisch 2.6mm verder naar binnen te staan en daar moeten we maar mee leren leven.
Cosmetisch gebeurt er dus weer eens niets. Ik wil de bumpers van binnen wel coaten, maar ik denk niet dat mijn ouders er blij van worden als ik dat allemaal bij hun ga doen. Ook de keienvanger moet nog maar even wachten.