Page 64 of 102

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sat Jul 11, 2020 7:48 pm
by uwbuurman
BertjeConti wrote: Sat Jul 11, 2020 4:36 pm Dus idd Koos, niks meer voor jullie om te lezen.
Shit. Nou. #e30cabriovoorerbijproject

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sat Jul 11, 2020 9:38 pm
by bmw e12 e21
Prachtig Rob! Zalig moment he. Als hij perfect loopt. :thumbsup

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sun Jul 12, 2020 1:06 am
by Jeroen
+1! Mooi man, genieten na al het werk! Maar idd, het wordt tijd voor nieuwe projecten!

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sun Jul 12, 2020 8:02 am
by bmw e12 e21
Jeroen wrote: Sun Jul 12, 2020 1:06 am +1! Mooi man, genieten na al het werk! Maar idd, het wordt tijd voor nieuwe projecten!
+1, Pastel e21. :mrgreen:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sun Jul 12, 2020 11:30 am
by BertjeConti
Nieuw project?

Er is nog genoeg te beleven met dit rijdend project hoor.

Gisteren kwam wel het nieuws dat het AER treffen in september niet op de camping waar het altijd is door kan gaan, men zoekt nog een andere plek, maar ik verwacht daar heel weinig van. Erg jammer.

Gistermiddag nog een langer stuk gereden, inclusief stukje snelweg, nadat ik wat Shell V-power getankt had.
Motor loopt heerlijk hoor, alleen merk ik dat hij wat in houd op deellast als de AFR boven de 1:16 komt. Niks geks natuurlijk. Ik denk dat deze motor in dat gebied nog iets armer loopt dan de oude, en daar heb ik wel een verklaring voor.

De breedband zit alleen in de 2e uitlaatpijp, cilinder 4-5-6 dus. Bij de oude motor is de nok en nokvolger van inlaat 5 ver heen, cilinder 5 krijgt dus slechtere vulling, en loopt daardoor altijd rijker dan de overige cilinders, benzine inspuiting is immers gelijk. Doordat die cilinder 5 dus rijker loopt is het gemiddelde afr van 4-5-6 dus hoger dan de arf van de individuele cilinders.

Nu is die fout er dus uit, met als gevolg dat de motor nu over het gehele bereik dus iets armer loopt, en dan is 1:16 net iets te arm, en sputtert hij dus iets tegen.

Kwestie van de AFR tabel in het deellast gebied aanpassen, we zullen het gaan zien.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sun Jul 12, 2020 12:57 pm
by uwbuurman
Lekker bezig, mooi dat je het zo specifiek kan meten. Bij mijn spullen uit de oertijd geven we een slinger aan de co schroef en gas erop. Die is dan ook heerlijk royaal in het verbruik hahaha

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sun Jul 12, 2020 8:49 pm
by BertjeConti
Vandaag nog eens een flink stuk gereden, met als doel eens te kijken of de tabellen in de Megasquirt nog correct zijn, en nu moet ik het antwoord richting Koos toch nog gaan aanpassen: niet goed meer dus, tabellen in de megasquirt moet aangepast worden.

Als eerste was al opgevallen dat de motor in houdt bij een AFR van 1:16+, dat gaan we zsm aanpassen.
Maar verder viel mij op dat de megasquirt voornamelijk onder lichte deellast op lage toeren behoorlijk moet corrigeren, dit loopt soms zelfs tegen de maximaal ingestelde correctie van 115%.
Het systeem loopt altijd in "closed loop", wat zoveel betekend dat het altijd naar de AFR wil corrigeren zoals ze in de AFR tabel staat (toerental & MAP), dus het systeem regelt zich altijd naar de gewenste waarde.
Maar je wil natuurlijk dat het systeem zo weinig mogelijk moet corrigeren zodat bij plots veranderende omstandigheden (gas geven bijvoorbeeld) je meteen de juiste waarden hebt (lees juiste hoeveelheid benzine) en er niet gecorrigeerd hoeft te worden.

Dit bovenstaande effect is ook wel te verklaren. De "nieuwe" motor heeft minder compressie verlies (tenminste, daar ga ik wel van uit :) ), waardoor er bij een bepaalde MAP (onderdruk in spruitstuk, afhankelijk van je rechtervoet) nu meer lucht in de motor gezogen wordt dan bij de oude motor, zeg maar dat deze motor beter ademt. Vooral bij lage MAP waarden wordt dat verschil groter, nu dus meer lucht, maar benzine deel is daarop nog niet aangepast, dus corrigeren.

Leuk allemaal die getallen, maar veel belangrijker: " merk je ook verschil in vermogen? "
Oh ja, ondanks dat ik 'm natuurlijk nog even niet op zijn staart ga trappen, merk ik nu al veel meer koppel onderin als voorheen. :cheers
daarnaast klimt hij nu ook gewilliger in de toeren, maar die hou ik ook nog even begrensd tot zo'n 4500 a 5000 RPM

Onder de kap is alles nog droog, dus ook dat ziet er goed uit. Vertrouwen komt langzaam terug.


deze had ik gisteren nog opgenomen nadat het koelsysteem gevuld was,en de lekkages verholpen waren:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sun Jul 12, 2020 9:22 pm
by bmw e12 e21
Mooi Rob! Met een verse motor meer vermogen en misschien wel minder verbruik.
Ik ben benieuwd naar de dynorun. :banana

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sun Jul 12, 2020 10:22 pm
by uwbuurman
Gelukkig. Heel eerlijk, het had me meer dan verbaasd als jij geeen aanpassingen zou moeten hebben doen. Dan was je motor niet slechter dan de nieuwe. Nu is het bewijs daar, dat dat wel het geval was. Lekker aanpassen en experimenteren en inderdaad vertrouwen kweken. Ik keijg ook steeds meer vertrouwen in mijn 323i. Maar toch nog minder dan in mijn ouwe, trouwe 325i cabrio, terwijl die veel meer kans op falen heeft, gelet op de leeftijd en staat van de motor. Ach ja.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Mon Jul 13, 2020 9:53 am
by Jeroen
Eens met Koos, zou inderdaad vreemd zijn als je nauwelijks iets aan hoefde te passen. En ach, als alles zich verder goed houdt is dat heel goed te overzien, aan de slag om het verschil met de oude motor nog groter te maken!

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Mon Jul 13, 2020 6:45 pm
by Wilmo
Wauw, mooie werken! Maar ik geloof dat ik een stuk conservatiever was met het inrijden van mijn motor. De eerste 1000km waren op 3000rpm geloof ik. Ben jij er niet zo bang voor? Ga je ook nog olie wisselen?

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Mon Jul 13, 2020 6:56 pm
by BertjeConti
Inrijden tot maar 3000 rpm ??

Saai, neen daar doe ik niet aan, 4.500 moet af en toe best kunnen. Het gaat om afwisselingen, dus soms weer een langer stuk touren, en af en toe wat feller optrekken kan best wat mij betreft. Nog niet "pedal to the metal" natuurlijk.
Wel netjes rustig warm rijden natuurlijk (deed ik met het oude blok ook nooit hoor)

Na 500km wil ik wel een olie+filter wissel doen, ben er nog niet uit wat voor olie er straks in gaat. Nu zit er MPM semi synthetic 10W40 in.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Mon Jul 13, 2020 7:04 pm
by Wilmo
Ja, net even nagekeken en ik heb de eerste 1000km met maar 3000rpm gereden. Heen en weer naar Lommel toen, dus dat varieerde wel natuurlijk. En ik heb het telkens wat omhoog geschroefd. Geen idee waar ik dat vandaan had gehaald, maar het was maar goed dat er een toerenbegrenzer was, want het was moeilijk om mijzelf in te houden :p

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Wed Jul 15, 2020 7:38 pm
by BertjeConti
Megasquirt opgeblazen?

Afgelopen maandag maar eens een rit gaan maken met de laptop aan de ECU om daarna te analyseren hoeveel er aangepast moet gaan worden.

Maar dat ging helaas niet zonder slag of stoot, tot nu toe had ik het TunerStudio programma altijd licentie vrij weten te gebruiken, nu het jaar 2020 bereikt is ging die vlieger niet meer op, dus eerst Tunerstudio en meteen ook MegalogViewer officieel aangeschaft, zodat ik nu legaal mag tunen.

Vervolgens een gevarieerde rit van 20 minuten gemaakt met de log functie aan in Tunerstudio. Dan thuis de zaak maar eens analyseren, onderweg had ik al gezien dat de ECU soms tot wel 115% stond te corrigeren, en dat wil je niet hebben.
Analyse doe je dus met die MegaLogViewer app, en nu ik een legale versie heb, komt de "VE Analyze" functie goed van pas. Met deze functie kun je aan de hand van de gemaakte logging met een paar muiskliks je VE tabel automatisch bijstellen naar de beste waarden. Dus zo gedaan, en dan zie je dat sommige cellen in de VE tabel tot wel bijna 20% bijgesteld zijn, het zijn met name de cellen in het deellast bereik die een flinke aanpassing hebben gekregen. Vollast is natuurlijk nog niet mogelijk nu ik nog in de inrij fase zit.
Nadat de VE Tabel met behulp van VE Analyze aangepast was kreeg ik ook een goed beeld hoe de tabel er boven 4500RPM uit moet gaan zien, toerentallen boven 4500 had ik immers in de log run niet gemaakt, en dan kan daarop ook niet geanalyseerd worden.
Maar goed, de ontbrekende delen zelf handmatig bijgewerkt, en het nieuwe VE tabelletje in de ECU geladen. Daarnaast had ik de stationair regeling ook maar eens een paar tikken lagen gezet, met name in het opwarm gebied stond hij stationair wel erg hoog.

Nu werd het tijd voor een nieuwe run, en opnieuw loggen om het resultaat te zien. Meteen gebruik makend de tank in Belgie te vullen met bio ethanol vrije 98, ja die hebben ze daar nog.

Na het tanken vond ik de stationair loop nog wat hoog, dus auto aan de kant en proberen bij te stellen, de meeste instellingen kun je naar de ECU sturen terwijl de motor loopt, heb ik ook al heel vaak gedaan, soms merkte je dan een kleine hik, meer niet. Maar dit keer viel de motor compleet uit en kwam er een vervelende foutmelding op het Tunerstudio scherm. Owjee wat nu.

De motor wilde niet meer starten, hij gaf geen enkele kik meer, hartstikke dood.
Tunerstudio opnieuw starten en proberen de gehele configuratie opnieuw te laden, maar helaas, er was totaal geen verbinding meer te krijgen met de ECU.
Daar sta je dan, smartphone ligt thuis,reserve ECU lig thuis, niet zo handig dus.

Wat zou er dan toch gebeurt zijn? geen idee. Zou de ECU opgeblazen zijn? :wtf
Nou dan maar de laptop eraf en de display weer aangesloten. Contact aan, maar zelfs de display bleef donker. Dat is gek? die moet het al doen als hij alleen spanning krijgt, die display heeft helemaal geen ECU nodig om in ieder geval aan te gaan en iets weer te geven, dus helemaal geen spanning op de ECU.
Dan maar de zekering controleren, die was nog heel, maar wel zwart geblakerd op één van de twee contacten. Reserve zekering erin, en gelukkig ging de display weer aan. poehhh, zou hij het nu weer doen?
Op de display verschenen in ieder geval weer normale waarden die de ECU uit spuugt, en de eerste startpoging lukte gelukkig ook, ze liep weer :thumbsup

Terug naar huis rijdend heb ik de laptop er maar niet meer aan gehangen, de ECU hoefde nu in ieder geval niet veel meer naar boven (+100%) te corrigeren, meestal iets naar beneden, en dat is hoe je het hebben wil. De configuratie zat er dus helemaal in, maar de toerenteller die deed niks meer.
Dat is wel gek zeg, wat heeft die toerenteller nu dat weer met de stationair klep van doen? geen idee. Eenmaal thuis maar eens kijken dacht ik.

Wat ik denk wat er gebeurt is dat bij het sturen van bepaalde wijzigingen de ECU daarna opnieuw moet starten/initialiseren en daardoor misschien wel alle uitgangen kortstondig activeert, waardoor de stroom een moment te hoog op loopt.

Eenmaal thuis heb ik eerst de logging van de laatste run geanalyseerd, de hoge correcties waren inderdaad verdwenen, veel beter dus.
Daarna heb ik meteen de reserve ECU erin gezet, en gelukkig werkt de toerenteller nu weer.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Wed Jul 15, 2020 7:45 pm
by BertjeConti
Yep, Megasquirt is opgeblazen

De volgende dag heb ik de defecte megasquirt op de testbank aangesloten, en inderdaad de toerenteller uitgang was niet meer tot leven te wekken. Het probleem zit dus in de Microprocessor zelf, die is nu een beetje defect, Alle overige in en uitgangen werken naar behoren, behalve de toerenteller aansturing.
Gelukkig wel nog te gebruiken als reserve ECU.

Maar eens over gaan denken wat we daarmee moeten.

EN HEEL BELANGRIJK

Nooit geen wijzigingen meer sturen met draaiende motor