Megasquirt opgeblazen?
Afgelopen maandag maar eens een rit gaan maken met de laptop aan de ECU om daarna te analyseren hoeveel er aangepast moet gaan worden.
Maar dat ging helaas niet zonder slag of stoot, tot nu toe had ik het TunerStudio programma altijd licentie vrij weten te gebruiken, nu het jaar 2020 bereikt is ging die vlieger niet meer op, dus eerst Tunerstudio en meteen ook MegalogViewer officieel aangeschaft, zodat ik nu legaal mag tunen.
Vervolgens een gevarieerde rit van 20 minuten gemaakt met de log functie aan in Tunerstudio. Dan thuis de zaak maar eens analyseren, onderweg had ik al gezien dat de ECU soms tot wel 115% stond te corrigeren, en dat wil je niet hebben.
Analyse doe je dus met die MegaLogViewer app, en nu ik een legale versie heb, komt de "VE Analyze" functie goed van pas. Met deze functie kun je aan de hand van de gemaakte logging met een paar muiskliks je VE tabel automatisch bijstellen naar de beste waarden. Dus zo gedaan, en dan zie je dat sommige cellen in de VE tabel tot wel bijna 20% bijgesteld zijn, het zijn met name de cellen in het deellast bereik die een flinke aanpassing hebben gekregen. Vollast is natuurlijk nog niet mogelijk nu ik nog in de inrij fase zit.
Nadat de VE Tabel met behulp van VE Analyze aangepast was kreeg ik ook een goed beeld hoe de tabel er boven 4500RPM uit moet gaan zien, toerentallen boven 4500 had ik immers in de log run niet gemaakt, en dan kan daarop ook niet geanalyseerd worden.
Maar goed, de ontbrekende delen zelf handmatig bijgewerkt, en het nieuwe VE tabelletje in de ECU geladen. Daarnaast had ik de stationair regeling ook maar eens een paar tikken lagen gezet, met name in het opwarm gebied stond hij stationair wel erg hoog.
Nu werd het tijd voor een nieuwe run, en opnieuw loggen om het resultaat te zien. Meteen gebruik makend de tank in Belgie te vullen met bio ethanol vrije 98, ja die hebben ze daar nog.
Na het tanken vond ik de stationair loop nog wat hoog, dus auto aan de kant en proberen bij te stellen, de meeste instellingen kun je naar de ECU sturen terwijl de motor loopt, heb ik ook al heel vaak gedaan, soms merkte je dan een kleine hik, meer niet. Maar dit keer viel de motor compleet uit en kwam er een vervelende foutmelding op het Tunerstudio scherm. Owjee wat nu.
De motor wilde niet meer starten, hij gaf geen enkele kik meer, hartstikke dood.
Tunerstudio opnieuw starten en proberen de gehele configuratie opnieuw te laden, maar helaas, er was totaal geen verbinding meer te krijgen met de ECU.
Daar sta je dan, smartphone ligt thuis,reserve ECU lig thuis, niet zo handig dus.
Wat zou er dan toch gebeurt zijn? geen idee. Zou de ECU opgeblazen zijn?
Nou dan maar de laptop eraf en de display weer aangesloten. Contact aan, maar zelfs de display bleef donker. Dat is gek? die moet het al doen als hij alleen spanning krijgt, die display heeft helemaal geen ECU nodig om in ieder geval aan te gaan en iets weer te geven, dus helemaal geen spanning op de ECU.
Dan maar de zekering controleren, die was nog heel, maar wel zwart geblakerd op één van de twee contacten. Reserve zekering erin, en gelukkig ging de display weer aan. poehhh, zou hij het nu weer doen?
Op de display verschenen in ieder geval weer normale waarden die de ECU uit spuugt, en de eerste startpoging lukte gelukkig ook, ze liep weer
Terug naar huis rijdend heb ik de laptop er maar niet meer aan gehangen, de ECU hoefde nu in ieder geval niet veel meer naar boven (+100%) te corrigeren, meestal iets naar beneden, en dat is hoe je het hebben wil. De configuratie zat er dus helemaal in, maar de toerenteller die deed niks meer.
Dat is wel gek zeg, wat heeft die toerenteller nu dat weer met de stationair klep van doen? geen idee. Eenmaal thuis maar eens kijken dacht ik.
Wat ik denk wat er gebeurt is dat bij het sturen van bepaalde wijzigingen de ECU daarna opnieuw moet starten/initialiseren en daardoor misschien wel alle uitgangen kortstondig activeert, waardoor de stroom een moment te hoog op loopt.
Eenmaal thuis heb ik eerst de logging van de laatste run geanalyseerd, de hoge correcties waren inderdaad verdwenen, veel beter dus.
Daarna heb ik meteen de reserve ECU erin gezet, en gelukkig werkt de toerenteller nu weer.