Page 65 of 117

Re: E21 317

Posted: Sun Nov 18, 2018 10:16 pm
by BertjeConti
Is wel een eindje van huis, maarja goed excuus om je ouders te bezoeken. Vele plannen idd.

Ben erg benieuwd naar je ITB's. Moet wel 18 mei 2019 klaar zijn, want dan gaat jouw kar op de vermogensbank

Re: E21 317

Posted: Sun Nov 18, 2018 10:29 pm
by Wilmo
Vermogensbank gaat er niet zijn op de SM...

Maar ik ga wel een keertje langs bij een bedrijfje om mee te helpen met afstellen en dan weten we het vermogen ook meteen.

Re: E21 317

Posted: Sun Nov 18, 2018 10:36 pm
by Wilmo
Owja, en dan vergeet ik helemaal dat ik een kabel heb gekocht om de accu in de kofferbak te steken zodat ik plaats krijg voor een fatsoenlijk luchtfilter...

Re: E21 317

Posted: Sun Nov 18, 2018 10:42 pm
by BertjeConti
Wilmo wrote: Sun Nov 18, 2018 10:36 pm Owja, en dan vergeet ik helemaal dat ik een kabel heb gekocht om de accu in de kofferbak te steken zodat ik plaats krijg voor een fatsoenlijk luchtfilter...
Nog meer plannen, moet je wel eerst plaats maken in de kofferbak :mrgreen: :mrgreen:

Re: E21 317

Posted: Sun Nov 18, 2018 10:44 pm
by Wilmo
:D

Haha, ja. Die is nu leeg omdat ik naar het circuit was. Dus plaats voor een boel nieuwe dingen!

Re: E21 317

Posted: Mon Nov 19, 2018 7:58 am
by bmw e12 e21
Mooi lijstje Wilmo. Dat zijn weer heuse upgrades.
Lekker bezig dus tijdens de lange winteravonden. :thumbsup

Re: E21 317

Posted: Sun Nov 25, 2018 10:46 am
by Wilmo
Na heel veel denken ben ik er wel uit. Mijn remmenupgrade is zo oversized dat waarschijnlijk de booster niet meer nodig is, wat me wel prima uitkomt vanwege zowel het beperkte vacuüm van de ITB's als de ruimte.
Oversized omdat met de huidige setup ik al meer remkracht genereer dan mijn banden over kunnen brengen. Maargoed, remkracht was niet de reden, de warmte was de reden van al het denken. Dus het komt wel van pas bij vol gas naar beneden van een bergpas. Of Zolder.

Om in de originele setup de maximale remkracht te genereren, loopt de druk op tot iets van 50bar en omdat het een HRC is met twee zelfde boringen gaat deze druk ook naar achteren. Als we het geheimzinnige busje vergeten, dan remt het met trommels en schijven allebei voor 16% mee. Alleen is het geheimzinnige busje volgens de Vraagbaak geen remkrachtverdeler maar een begrenzer, die op 20 bar begrenst! (25 bar bij de 323i). Waardoor het bij vol remmen nog maar voor 7 en 9% meedoet. Dat verklaart ook wel een en ander.

Bij wat ik voor ogen heb met twee 41mm zuigers achter zou ik in vergelijking met de originele setup voor op 35% remvermogen achter komen (11% met maximaal 20bar), daar komt een remkrachtverdeler van pas! Maar met de Wilwoods en de grote schijven voor zal het ongeveer 26% zijn, misschien dat het nog iets gesmoord moet worden, maar niet teveel lijkt me. Ik zal eens beginnen met de goedkope blokken dan remt het ook niet te hard.

Re: E21 317

Posted: Sun Nov 25, 2018 8:48 pm
by Wilmo
Het is een beetje een slangenklemhemel geworden. Alles wat ik aan gewicht probeer te besparen zit er nu wel weer aan met klemmen. Maar ik ben best tevreden over het geheel.

Image
Image

De rechtse aansluiting is voor de toevoer, aan de dikkere links komt de drukpot te hangen om daarna samen met de aanvoer gezamenlijk terug te lopen.

De gasklepbediening is progressief en met echte lagers en uniballs. Nu zijn ze allebei nog rechtsdraaiend waardoor de afstelling per 0.5mm is, maar dat wordt nog een linksdraaiende zodat het nauwkeurig is af te stellen. Immers, wanneer de gaskleppen meer speling krijgen, moet deze lengte aangepast worden. Aan de losse uniball wordt de gaskabel gemonteerd.

Re: E21 317

Posted: Sun Nov 25, 2018 9:08 pm
by Smartie
Mooi!

Zitten er nou gewichtjes aan de klepjes?
Of zijn het verbingingplaatjes en alleen een veer ernaast

Re: E21 317

Posted: Sun Nov 25, 2018 9:34 pm
by uwbuurman
Cool!!

Re: E21 317

Posted: Sun Nov 25, 2018 9:40 pm
by Wilmo
Smartie wrote: Sun Nov 25, 2018 9:08 pm Mooi!

Zitten er nou gewichtjes aan de klepjes?
Of zijn het verbingingplaatjes en alleen een veer ernaast
Zo was het origineel:
Image

Maar omdat de originele hartafstand 80mm en die van een M10 100, moest er 20mm tussenin komen:
Image

Het onderste veertje is puur voor het tegenhouden en de bovenste voor het niet verdraaien van de stelschroef.

Re: E21 317

Posted: Sun Nov 25, 2018 9:49 pm
by bmw e12 e21
Nice! Dat gaat schreeeeeeeeuwen! :launch

Re: E21 317

Posted: Sun Nov 25, 2018 10:01 pm
by Jeroen
Fraai werk met die gaskleppen maat!

Vwb je remmen: remkrachtverdeler is wenselijk. Ga niet lopen klooien met matige remblokken want die zijn niet constant met de temperatuur, en/of ze gaan verglazen of afbrokkelen. Gewoon een goed blok en meten als het allemaal ingeremd is, dan kun je de verhouding bepalen en weet je of een verdeler nodig is. Zeker met een natte weg of met een bocht inremmen wil je niet meer dan 25-28% vertraging achter hebben want dan gaat de kont een eigen leven leiden.

Re: E21 317

Posted: Sun Nov 25, 2018 10:09 pm
by Wilmo
Doe je dat inregelen op een speciale remmenbank of op een natte weg? Waar staan typisch zulke banken?

Re: E21 317

Posted: Mon Nov 26, 2018 3:10 pm
by Jeroen
Remmenbank natuurlijk, hoewel je 't op een natte weg wel voelt als 't niet goed is haha. Tuners hebben ze maar is het inmiddels ook niet vereist voor APK? Mijn garage heeft 'm iig wel.