klepzetels ingesleten 318 e21
Posted: Thu Apr 08, 2010 7:07 pm
Hoi mensen,
Ik ben al 7 jaren in het bezit van een 318 automaat uit 1978 . In 2005 is er een lpg installatie in de auto ingebouwd . Ik heb me laten vertellen dat dit type bmw cilinderkop niet geschikt is voor lpg maar desondanks er toch nog 100 000 km mee gereden kan worden voordat de cilinderkop vervangen moet worden . In de afgelopen jaren heb ik vaak de klepspeling moeten bijstellen van de uitlaatkleppen omdat de klepzetels langzaam in zijn gaan slijten. Helaas is het onvermijdbare nu bereikt : er kan nu niet meer klepspeling worden gegeven omdat het einde van de afstellingsruimte is bereikt. In de afgelopen 5 jaar heb ik ongeveer 50 000 km gereden ,wat ik zelf een beetje weinig vind . Nu heb ik hier twee vragen over:
Heeft de slijtage van de klepzetels te maken met de afstelling?; Na de lpg installatie inbouw vond ik het koppel op lage toerentallen veel te laag dus heb de stelschroef achter de lpg aanvoerslang naar het gasmengstuk meer open gedraaid met als resultaat dat de auto gewoon lekker oppakt na overschakelen op lage toerentallen. Mijn vraag is of een rijkere afstelling de slijtage van de klepzetels versnelt , zodanig dat de cilinderkop na 50 000 km vervangen moet worden? Of is 50 000 km vrij normaal voor rijden op lpg?
Ik heb een gereviseerde kop te koop gezien van een 316 uit 1976, met geharde klepzetels , dus geschikt voor lpg. Mijn vraag hierover is of de inlaat en uitlaatkleppen in deze cilinderkop kleiner zijn dan die van in de 318 kop ? Opzich moet zon cilinderkop wel passen alleen ben ik bang als de kleppen kleiner zijn dat dan het vermogen/koppel te veel afneemt . Op benzine dat niet zon probleem zijn maar op lpg is het vermogen al minder en ben ik bang dat dat gewoon geen lekker rijden meer is .
Ik ben al 7 jaren in het bezit van een 318 automaat uit 1978 . In 2005 is er een lpg installatie in de auto ingebouwd . Ik heb me laten vertellen dat dit type bmw cilinderkop niet geschikt is voor lpg maar desondanks er toch nog 100 000 km mee gereden kan worden voordat de cilinderkop vervangen moet worden . In de afgelopen jaren heb ik vaak de klepspeling moeten bijstellen van de uitlaatkleppen omdat de klepzetels langzaam in zijn gaan slijten. Helaas is het onvermijdbare nu bereikt : er kan nu niet meer klepspeling worden gegeven omdat het einde van de afstellingsruimte is bereikt. In de afgelopen 5 jaar heb ik ongeveer 50 000 km gereden ,wat ik zelf een beetje weinig vind . Nu heb ik hier twee vragen over:
Heeft de slijtage van de klepzetels te maken met de afstelling?; Na de lpg installatie inbouw vond ik het koppel op lage toerentallen veel te laag dus heb de stelschroef achter de lpg aanvoerslang naar het gasmengstuk meer open gedraaid met als resultaat dat de auto gewoon lekker oppakt na overschakelen op lage toerentallen. Mijn vraag is of een rijkere afstelling de slijtage van de klepzetels versnelt , zodanig dat de cilinderkop na 50 000 km vervangen moet worden? Of is 50 000 km vrij normaal voor rijden op lpg?
Ik heb een gereviseerde kop te koop gezien van een 316 uit 1976, met geharde klepzetels , dus geschikt voor lpg. Mijn vraag hierover is of de inlaat en uitlaatkleppen in deze cilinderkop kleiner zijn dan die van in de 318 kop ? Opzich moet zon cilinderkop wel passen alleen ben ik bang als de kleppen kleiner zijn dat dan het vermogen/koppel te veel afneemt . Op benzine dat niet zon probleem zijn maar op lpg is het vermogen al minder en ben ik bang dat dat gewoon geen lekker rijden meer is .