316, 1980 SAPHIR BLAU.
- jarnotim
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 123
- Joined: Wed Nov 14, 2012 8:09 pm
- My E21(s): 323i 1978 / 316 1980 Saphir
- Facebook page: http://www.facebook.com/jarno94
- Location: Staphorst
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Ja dat is waar maar ik wou direct alle boutjes beugeltjes enz onder de kap geel laten verzinken, zodat dit netjes blijft.
Ik kijk wel of het wat wordt. Wil het in ieder geval wel proberen.
En inderdaad een raar verhaal peter, dat plaatje. Ik heb het plaatje niet weer kunnen vinden, dus kan het niet laten zien.
Ik wil nog een keer een complete verdeler demonteren en uit elkaar pluizen. Wie weet kom ik dan iets tegen waar dat plaatje gezeten heeft.
Ik kijk wel of het wat wordt. Wil het in ieder geval wel proberen.
En inderdaad een raar verhaal peter, dat plaatje. Ik heb het plaatje niet weer kunnen vinden, dus kan het niet laten zien.
Ik wil nog een keer een complete verdeler demonteren en uit elkaar pluizen. Wie weet kom ik dan iets tegen waar dat plaatje gezeten heeft.
e21 323i 1978
e21 316 1980
e30 318i 1989
Groeten Jarno Timmerman
e21 316 1980
e30 318i 1989
Groeten Jarno Timmerman
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Zoveel gekke zaken heb je niet in de verdeler.
Je heb een klemring (zegelring) maar als die was losgekomen had je het echt wel gezien. Verder heb je wel een plaatje zitten welke als een soort pakking fungeert waar de elektrische aansluiting zit aan de buitenzijde.
Een afgebroken deel van de impulsgever/rotor is het ook niet want dat valt gelijk op.
Verder zit er niet veel in. Sterker nog, ik had begrepen dat je wel gewoon een vonk had.
Je heb een klemring (zegelring) maar als die was losgekomen had je het echt wel gezien. Verder heb je wel een plaatje zitten welke als een soort pakking fungeert waar de elektrische aansluiting zit aan de buitenzijde.
Een afgebroken deel van de impulsgever/rotor is het ook niet want dat valt gelijk op.
Verder zit er niet veel in. Sterker nog, ik had begrepen dat je wel gewoon een vonk had.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- jarnotim
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 123
- Joined: Wed Nov 14, 2012 8:09 pm
- My E21(s): 323i 1978 / 316 1980 Saphir
- Facebook page: http://www.facebook.com/jarno94
- Location: Staphorst
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Ik had inderdaad wel vonk. Maar het plaatje zat aan de impulsgever, misschien kreeg hij hierdoor dan een onregelmatige ontsteking. (is mijn denkwijze)
dit zou ook kunnen verklaren waarom hij op het laatst wel eens "een goede bui" had en dan ineens wel redelijk liep.
Ik zal eens kijken of het niet dat plaatje voor de elektische aansluiting.
dit zou ook kunnen verklaren waarom hij op het laatst wel eens "een goede bui" had en dan ineens wel redelijk liep.
Ik zal eens kijken of het niet dat plaatje voor de elektische aansluiting.
e21 323i 1978
e21 316 1980
e30 318i 1989
Groeten Jarno Timmerman
e21 316 1980
e30 318i 1989
Groeten Jarno Timmerman
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Als ik me niet vergis is dat plaatje er alleen voor een isolatie tussen de aansluiting en het binnenwerk maar ik kan me voorstellen dat het eventueel een probleem kan opleveren als deze los zit.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29266
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Volgens mij heb je het nu over de stofplaat, die mag bij mijn weten nul invloed hebben op de werking van de ontsteking. Ik heb genoeg auto's gezien die het prima deden zonder iig.
Regards/groeten, Jeroen
- jarnotim
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 123
- Joined: Wed Nov 14, 2012 8:09 pm
- My E21(s): 323i 1978 / 316 1980 Saphir
- Facebook page: http://www.facebook.com/jarno94
- Location: Staphorst
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Zonder dat plaatje zou hij het vast wel doen jeroen, maar het plaatje zat magnetisch aan het spoeletje in het midden van de ontsteking geplakt.
Dit spoeletje geeft toch de impuls voor de ontsteking?
Dat is het bruin/gele ding om de as van de verdeler. Hier zit een spoel in.
Dit spoeletje geeft toch de impuls voor de ontsteking?
Dat is het bruin/gele ding om de as van de verdeler. Hier zit een spoel in.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Die spoel (impulsgever) in combinatie met de onderste rotor (met de 4 hoeken) brengt de spanning over naar de bougies. Zijn ontlading/belading krijgt hij centraal vanaf de bobine. Als dat plaatje hieraan vast zit zou het theoretisch kunnen zijn dat je vonk soms wegvalt omdat je niets overbrengt naar de bougies. In het extreme geval zou je op een gegeven moment geen vonk meer hebben omdat je de impulsgever hiermee heb overbelast.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29266
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Oh en dat is idd niet de stofplaat, die ligt hier weer bovenop.
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Op zijn foto heb je aan de bovenzijde een elektrische aansluiting en daarachter zit een klein isolatieplaatje (wel van metaal dacht ik) als die loskomt dan zou het in principe kunnen wat Jarno aangeeft.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- jarnotim
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 123
- Joined: Wed Nov 14, 2012 8:09 pm
- My E21(s): 323i 1978 / 316 1980 Saphir
- Facebook page: http://www.facebook.com/jarno94
- Location: Staphorst
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Deze gaat morgen niet mee. Ik wil hem toch helemaal goed hebben voordat ik hem laat keuren. (hij moet nog voor de apk)
Misschien is deze er later in het jaar wel een keer bij.
Misschien is deze er later in het jaar wel een keer bij.
e21 323i 1978
e21 316 1980
e30 318i 1989
Groeten Jarno Timmerman
e21 316 1980
e30 318i 1989
Groeten Jarno Timmerman
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Je had toch even moeten doorwerken hoor..... Eerst goedmaken inderdaad.jarnotim wrote:Deze gaat morgen niet mee. Ik wil hem toch helemaal goed hebben voordat ik hem laat keuren. (hij moet nog voor de apk)
Misschien is deze er later in het jaar wel een keer bij.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- jarnotim
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 123
- Joined: Wed Nov 14, 2012 8:09 pm
- My E21(s): 323i 1978 / 316 1980 Saphir
- Facebook page: http://www.facebook.com/jarno94
- Location: Staphorst
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Dan was het vreselijk stressen geweest, en dan ben ik bang dat ik iets vergeet ofzo ;) ik werk hem liever rustig zonder tijdsdruk af.
e21 323i 1978
e21 316 1980
e30 318i 1989
Groeten Jarno Timmerman
e21 316 1980
e30 318i 1989
Groeten Jarno Timmerman
- jarnotim
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 123
- Joined: Wed Nov 14, 2012 8:09 pm
- My E21(s): 323i 1978 / 316 1980 Saphir
- Facebook page: http://www.facebook.com/jarno94
- Location: Staphorst
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Vandaag heb ik het orriginele blok weer in de 316 gelegd. Deze heb ik helemaal los gehad en pakkingen vervangen. kleppen geslepen, kleprubbers vervangen, nieuwe kopbouten gemonteerd.
En uiteraard alles schoon gemaakt. Wat is dat lekker opbouwen zeg met alles mooi schoon.
Ik heb nu het blok gemonteerd. De bak die er onder zat toen ik hem van peter kocht schakelde niet zo strak als de bak die bij het 1600 noodblokje zat dus de andere bak die nog helemaal strak schakelde is er onder gebleven.
Nu is het een kwestie van olie en kvs erop en dan de carb afstellen.
Hier tussen staphorst en meppel woont iemand die heel goed met carbs is dus we gaan is kijken of die dat afstellen wil doen.
Dan kan de auto voor zijn apk en kan deze de zomer tegemoet
Hier nog wat telefoon fotootjes:
En uiteraard alles schoon gemaakt. Wat is dat lekker opbouwen zeg met alles mooi schoon.
Ik heb nu het blok gemonteerd. De bak die er onder zat toen ik hem van peter kocht schakelde niet zo strak als de bak die bij het 1600 noodblokje zat dus de andere bak die nog helemaal strak schakelde is er onder gebleven.
Nu is het een kwestie van olie en kvs erop en dan de carb afstellen.
Hier tussen staphorst en meppel woont iemand die heel goed met carbs is dus we gaan is kijken of die dat afstellen wil doen.
Dan kan de auto voor zijn apk en kan deze de zomer tegemoet
Hier nog wat telefoon fotootjes:
e21 323i 1978
e21 316 1980
e30 318i 1989
Groeten Jarno Timmerman
e21 316 1980
e30 318i 1989
Groeten Jarno Timmerman
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29266
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Regards/groeten, Jeroen