316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post Reply
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by loentje »

:mrgreen: :mrgreen:

maar mooie auto met mooie kleur!


groeten loentje


User avatar
jarnotim
Upcoming E21 fanatic
Posts: 123
Joined: Wed Nov 14, 2012 8:09 pm
My E21(s): 323i 1978 / 316 1980 Saphir
Facebook page: http://www.facebook.com/jarno94
Location: Staphorst

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by jarnotim »

Toen ik me vanmiddag stond te wachten op een ontsteking en me dus bijna verveelde ( :P ) kreeg ik het in mn hoofd om het zijruitje is uit mn 316 te halen en te kijken hoe gaaf die daaronder nog was.
er zat wat oppervlakkige roest onder en een klein beetje ingevreten.. ik heb dit goed kaal gemaakt, toen zo goed mogelijk behandelt met brunox. daarna een poos laten inwerken en toen nog even wat bij gekwast.
Ik zet er morgen even wat foto's van op maar die moet ik nog uploaden naar mijn online album. daar ga ik morgen even rustig voor zitten. nu :cheers :lol:
e21 323i 1978
e21 316 1980
e30 318i 1989

Groeten Jarno Timmerman
User avatar
jarnotim
Upcoming E21 fanatic
Posts: 123
Joined: Wed Nov 14, 2012 8:09 pm
My E21(s): 323i 1978 / 316 1980 Saphir
Facebook page: http://www.facebook.com/jarno94
Location: Staphorst

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by jarnotim »

hier het beetje roest wat er zat.
Image

En hier na het kaal maken en het behandelen met Brunox
Image

Ook heb ik er weer wat kleur op gestipt
Image
e21 323i 1978
e21 316 1980
e30 318i 1989

Groeten Jarno Timmerman
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by Peter V. »

Dat valt reuze mee gelukkig.

Kijk ook eens in het topic van uwbuurman's restauratie want dan kun je zien waar de oxidatie eigenlijk vandaan komt. Het is een dubbele plaat welke slecht bereikbaar is voor ons maar niet voor het roestduiveltje.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by uwbuurman »

Als je dit zo goed mogelijk wilt voorkomen/bestrijden, moet je met een slangetje door de opening aan de binnenzijde van de Bstijl de bende helemaal vol laten lopen met ML of Dinitrol. Die van jou is echter erg netjes!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
jarnotim
Upcoming E21 fanatic
Posts: 123
Joined: Wed Nov 14, 2012 8:09 pm
My E21(s): 323i 1978 / 316 1980 Saphir
Facebook page: http://www.facebook.com/jarno94
Location: Staphorst

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by jarnotim »

Ja dit valt idd erg mee peter, ik zal de rechterkant ook is loshalen. Als je dit laat zitten is t zo weg natuurlijk.
En ik heb trouwens ook de bekleding aan de binnenkant er af gehad en de binnen zijde met ML bespoten.
Ik ben niet met het slangetje in de b-stijl geweest dit zal ik dan nog even doen. Bedankt voor de tip in ieder geval.

Dit is een plaatje wat ik van de binnenzijde heb geschoten. Ziet er allemaal best vies uit maar dat bruine is volgens mij ook gewoon een soort ML wat misschien na verloop van tijd wat vies is geworden. Ik heb dat roestplekje wat je ziet ook kaal gekrabt en er ook een beetje een gaatje in gekrabt tot ik op het harde staal zat en toen met brunox behandel. daarna heb ik het in de ML gezet.

Image
e21 323i 1978
e21 316 1980
e30 318i 1989

Groeten Jarno Timmerman
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by Peter V. »

De binnenzijde die je zo ziet heb ik zelf gedaan. Toen het laswerk klaar was zijn alle holle ruimtes ingespoten.

Alle holle ruimtes zoals:

* dorpels.
* Hoofdbalken.
* Portieren.
* Binnenschermen

etc etc. Ik heb er toen iets van drie bussen ML doorheen gehaald met zo'n slangentje en spraykop.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
jarnotim
Upcoming E21 fanatic
Posts: 123
Joined: Wed Nov 14, 2012 8:09 pm
My E21(s): 323i 1978 / 316 1980 Saphir
Facebook page: http://www.facebook.com/jarno94
Location: Staphorst

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by jarnotim »

Misschien even tijd voor een update.... :oops:
De 316 staat al even aan de kant. Ik rijd nu een 525 Eta e28.
Ook vreselijk balen dat ik vorig jaar met de eerste sneeuw een velg (ja helaas van een van de bbsjes :stupidme ) kapot gereden heb.
Nou was er hier in het dorp een handig mannetje, die volgens de geruchten alles wel voor elkaar kreeg.
Ik ben daar even langs geweest met de velg en hij kon dit wel weer helemaal goed krijgen door het met een oven te verwarmen en dan in te slijpen te lassen.
Dan kan ik mn uurtjes kwijt in het polijsten en hopen we dat de bbs'jes een setje kunnen blijven. ik heb er wel vertrouwen in.

Dan heb ik het 1800 blok nagekeken en niks kunnen vinden. Ik kan niet anders bedenken dan dat de ontsteking inderdaad niet goed moet zijn geweest. Misschien in combinatie met een slecht afgestelde carb waar ik zelf te veel aan heb gesleuteld :oops: deze ga ik weer opbouwen.. het blokje is al schoon gemaakt. heerlijk gezicht als alles weer lekker schoon is!
e21 323i 1978
e21 316 1980
e30 318i 1989

Groeten Jarno Timmerman
User avatar
jarnotim
Upcoming E21 fanatic
Posts: 123
Joined: Wed Nov 14, 2012 8:09 pm
My E21(s): 323i 1978 / 316 1980 Saphir
Facebook page: http://www.facebook.com/jarno94
Location: Staphorst

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by jarnotim »

Image

Tijdens het reviseren van de motor van de 316, even de velgjes, die mijn buurjongen gekocht had voor zijn 2002, eronder gezet.
ik was wel benieuwd hou dat zou staan, imi alpina's van 15 inch eronder.. en natuurlijk voor de foto.
Ik vind het wel leuk staan maar blijf toch de BBS'jes mooier vinden. :boogie
e21 323i 1978
e21 316 1980
e30 318i 1989

Groeten Jarno Timmerman
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by Peter V. »

Mooi dat ze nog leeft, Inderdaad ik ben ook meer van de BBS maar ik moet toegeven dat 15 inch Alpina (of replica) ook wel mooi staat).
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
jarnotim
Upcoming E21 fanatic
Posts: 123
Joined: Wed Nov 14, 2012 8:09 pm
My E21(s): 323i 1978 / 316 1980 Saphir
Facebook page: http://www.facebook.com/jarno94
Location: Staphorst

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by jarnotim »

Ik vind het in real life nog mooier staan dan op de foto.
Maar ze leeft inderdaad nog peter, en het was de bedoeling dat ze dat ook blijft doen. ;)
Ik ben nu bezig met de motor.
Na alles nagelopen te zijn -alles klopte en was netjes- weet ik zeker dat toch het verdwaalde plaatje in de verdeler het probleem was.
Ik heb nu de kop gelicht, kleppen schoongemaakt, nieuwe kleprubbertjes gemonteerd en kleppen inslijpen. het inslijpen was haast niet nodig want ook dit was nog super netjes :D
Nu overal nieuwe pakkingen tussen en opbouwen. en dan :driving
De bedoeling was oorspronkelijk om het voor sm13 weer klaar te hebben, maar dit gaat het niet worden.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by Jeroen »

Niet? Kopje terugplaatsen kan vanavond klaar zijn toch?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by Peter V. »

Jeroen wrote:Niet? Kopje terugplaatsen kan vanavond klaar zijn toch?
Daar heb je gelijk in Jeroen maar hij heeft de originele motor eruit gehaald en een 1600cc geplaatst.
Toch blijf ik het raar vinden wat er dan los was gekomen uit de ontsteking. De cylinderkop had ik ook geen problemen verwacht. Je heb alle testen gedaan om de staat hiervan te bepalen en die waren goed.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by Jeroen »

Gaat mij erom dat het toch niet zo heel lastig kan zijn om de auto met de Sharknose Meeting rijdend te hebben? Leve een oude auto, er is en blijft altijd wel wat te klussen.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by Peter V. »

Klopt helemaal. Ieder zijn prioriteit zullen we maar zeggen.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Post Reply