Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

baur21
E21 Fanatic
Posts: 305
Joined: Wed Apr 20, 2011 10:02 am
My E21(s): BMW 320 BAUR
BMW 320 BAUR
BMW 323i

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by baur21 »

De problemen zoeken je wel op🤢
Maar je kent de e21 wel van binnen en buiten dus is dat weer snel herstelt.


User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by Jeroen »

BertjeConti wrote: Wed Jul 19, 2023 6:16 pm Ik snap het nu wel, wijko is niet zozo voor je lagers. Dan is 2000 km nog best veel hoor.
:mrgreen:

maar idd, altijd wel weer wat nieuws, en dan ook die voorruit, pffff. Maar wel weer een mooi verhaal geschreven!

Het valt ernstig op dat ook de kwaliteitsfabrikanten van weleer als SKF en Lemförder ook driftig aan het bezuinigen zijn op de kwaliteit van nieuwe producties. Soms heeft BMW nog wat old stock, en anders krijg je uit die hoek ook niks beters meer omdat zij voor dit soort geneuzel in de marge echt niet meer op zoek gaan naar andere leveranciers. Ernstig, ik heb met de verse distributie van mijn Baur ook ineens een bijgeluid dat ik nooit gehad heb, ik verdenk de SKF spanrol. Binnenkort ook maar weer even los want het moet gewoon goed.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by uwbuurman »

BertjeConti wrote: Wed Jul 19, 2023 6:16 pm Ik snap het nu wel, wijko is niet zozo voor je lagers. Dan is 2000 km nog best veel hoor.
Hahahaha, ja, vet was op, moest wat.
baur21 wrote: Wed Jul 19, 2023 10:12 pm De problemen zoeken je wel op🤢
Maar je kent de e21 wel van binnen en buiten dus is dat weer snel hersteld.
Dank, Jan. Ja oplossen van dit soort dingen gaat wel. Maar toch balen.

Tnx, Jeroen. Tja, ik ben benieuwd hoe lang de nieuwe meegaat.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by BertjeConti »

Meer dan 10 jaar terug heb ik linksvoor een nieuwe wiellagerset moeten plaatsen op de E12, merk weet ik niet, maar op het doosje staat made in brazil, en dat draait nog geruisloos.Laatst heb ik dus rechts een nieuwe set geplaatst, budget merk ABS, eens kijken hoe dat zich houdt.
Juiste voorspanning is natuurlijk wel essentieel voor een lange levensduur.

Dat ongeluk met je voorruit is wel erg zuur...
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by uwbuurman »

Keurig aangebracht volgens het boekje... we gaan het zien.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by uwbuurman »

Een paar maanden geleden kwam er een soort summiere post met wat plaatjes over wiellagers, meetings etc. Maar daarvoor was er ruim een jaar voorbij sinds de laatste post over mijn e21 323i. En niet zonder reden. Wat is die auto een hoofdpijndossier geweest in de voorbije jaren. Een korte samenvatting:
2010: aanschaf, tijdens rit Ardennen de motor kapot
2011: start volledige restauratie
2018: afronding restauratie, gestart met rijden
2019: volledig nieuw opgebouwde motor draait in de soep door scheur in de kop na 6.000km
2020: volledig gereviseerde motor met gloednieuwe kop en nieuwe nokkenas blijken slijtage te hebben na 600 kilometer door herplaatsing oude tuimelaars door externe partij.
2021: Na koprevisie van de 600 kilometer oude kop loopt de motor goed maar er blijft een hikje in zitten
2022: het hikje is stotteren geworden. Alles nagelopen met diverse mensen met veel kennis. Frustraties. Auto weggebracht naar Kona Classics.

In 2022 bleef de auto stotteren op niet aanwijsbare momenten. Achteraf heb ik al een vreemd hikje in de motor sinds 2020. Met de nodige adviezen en onderzoeken van mijn BMW vrienden heb ik alles onderzocht. We konden niks vinden, conclusie was over and over dat mechanisch niks aan de hand kan zijn, maar de E21 blijft stotteren. Na de zoveelste tegenslag op motorisch gebied sinds 2018, heb ik na 7 jaren restaureren en bijna 5 jaar klooien met die motor nog geen fijne kilometer gereden, geen plezier beleefd aan de schitterende 323i. En alle extra werk levert kleine schades en meer gebruikssporen op dan wenselijk op een verse restauratie. Om nog maar niet te spreken over het geld wat geen rol zou spelen maar opgeteld toch een forse stapel is geworden. Kortom, grote frustraties, geen zin en energie meer om er mee aan de slag te gaan en in mijn loods staat een hele dure en grote presse-papier.

Op een dag in april 2022 was de grote frustratie zo groot dat de auto weg moest. Uit het zicht, dat betekende of verkopen of weg naar een partij die weet wat ze doen en die mijn probleem gaat oplossen. De goede ervaringen van Ruud met Kona Classics en de foto’s en informatie die ik van hem heb gekregen dezen me besluiten om Wouter van Kona te bellen en afspraken te maken. Wouter was nog in de Verenigde Staten, we hebben een datum daarna afgesproken, maar ik was er klaar mee, ik heb de 323i op de trailer gezet en de volgende dag naar Wateringen gesleept. Daar van de trailer gedonderd, Leroy de werkplaatschef er veel succes mee gewenst en ik ben soort van opgelucht weggegaan.

Image

Image


In mei en juni is Wouter gaan testen en testen en testen. Daartoe heeft hij een complete set met dataloggers gereedgemaakt en ook drukmeters voor de K-jet, lambdasonde etc, zodat de auto realtime kon worden uitgelezen. Daarmee heeft Kona nu een complete set met dataloggers en drukmeters etc, die zo op iedere willekeurige 323i te monteren zijn, voor diagnose.

Image

Ik werd op de hoogte gehouden met filmpjes en foto’s en verslagen, erg plezierig.

Image

Er werd tussen andere projecten door aan de auto gewerkt, ik had geen deadline, geen haast, alleen de ernstige behoefte aan een oplossing.

Image

Image

Image

Image

Image
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by uwbuurman »

Na veel klooien en testen (ik sla wat inhoud over) had Wouter de auto zeer goed af weten te stellen. We zijn inmiddels augustus 2022. De auto liep als een kogel, dus we konden ophalen. Omdat de auto een APK moest hebben heeft Wouter die ook verzorgd. De middag voor we de auto zouden halen belde Wouter. Hele afstelling verdwenen, stotteren, niet mee te rijden en dus geen auto om af te leveren. Heel die woensdag is Wouter bezig geweest en in de avond kwam het verlossende bericht, alles was weer in orde gezet en de auto liep weer prachtig. De volgende dag zijn Jan en ik naar Wateringen gegaan, er was een wielerronde, dus we hebben de touring in een straatje gemikt, lopend naar Kona en na een praatje en een bakkie en een rondje bedrijf bekijken een proefrit in de 323i. Man man, wat een gretig monster. Dwars in de bocht, fel op het gas en rijden als een kogel. Zo had ik ‘m in mijn hoofd toen ik begon te bouwen.

Ik nam de auto mee, Jan liep terug naar de touring en we hadden afgesproken te hergroeperen bij een tankstation buiten Wateringen. Daar stond ik te wachten, 5 minuutjes. Nadat Jan er was gelijk doorgereden en ik kon wel door de grond zakken, gelijk gestotter en inhouden. Geen soepel rijdende auto, die ik bij de proefrit had, maar een inhoudende bak ellende. Jan stond op tijd, ik was er alweer klaar mee en ergens denk je dat het aan jezelf ligt, dus ik ben doorgereden. Onderweg ben ik het hele rijtje weer eens afgegaan, wat was er nou anders? Welke omstandigheden zijn veranderd ten opzichte van de proefrit? Welke parameter is veranderd? En ook de onwaarschijnlijke zaken zijn waarschijnlijk tot het tegendeel is bewezen. En zo kwam ik uit bij de verlichting. Ik heb de lampen aangezet. Maar dat kan het niet wezen, dat bestaat niet. Lampen uit en hoppa, als een malle, daar ging hij weer. Lampen weer aan en bokkerdebokbokbok. Euh, huh? Onderweg naar huis met Jan besproken, gewisseld van auto en ook hij testen, dezelfde conclusie…

Wat was de afdronk van dit alles en de inzet van Kona? Paar conclusies. Ten eerste, als de auto goed loopt, dan gaat hij ook echt hard, goed en is het een beest van een auto. Die afstelling is echt heel goed gedaan, top! Ten tweede is er nog steeds een probleem, dat kan dus niet mechanisch zijn en de verlichting heeft er invloed op, maar hoe dan? En waardoor komt dat? De dagen na het ophalen heb ik veel getest en geprobeerd. Ook veel overleg met Wouter van Kona. Het gekke was dat die problemen zich ook voordeden na de APK, bij Wouter. Wouter heeft een nieuwe accu geplaatst op enig moment in het proces. Met die nieuwe accu was de auto goed af te stellen. Bij de APK heeft de auto met motor uit wel op contact veel stroom verbruikt, bij het oplossen van de problemen heeft Wouter de accu doorgeladen, vanwege sterkere ontlading door het proberen. Daarna was het goed. Aan mijn voltmeter kon ik zien dat zodra de boordspanning onder de 12,8 volt kwam, de problemen begonnen. Ergo, een elektrisch probleem?

De dynamo, gereviseerd met nieuwe spanningsregelaar leverde slechts 12,9 volt maximaal. Niet op 13 of richting 14 volt te krijgen. Ik had nog een e30 dynamo liggen, wat stabieler, iets groter en geen rubber bussen, waardoor de e21 dynamo scheef hangt. Enige aanpassing was een stekkertje, een V-riem en een bout. Dat gaf meer spanning. Problemen bleven echter, zodra er meer stroom verbruikt werd, ging het mis. Ik verdacht de ontsteking, met de redenatie dat meer stroomverbruik te weinig stroom gaf op de ontsteking om te blijven functioneren. Op een avond stond ik met mijn gereedschap te klooien om die ontsteking te wisselen toen ik ineens dacht: ”ja maar, ik heb de auto weggebracht om te repareren en dit is nog steeds een probleem”. Dus ik heb de boel opgeborgen en ben de volgende dag naar Kona gereden. Daar de auto neergezet en weer weggegaan. Wouter had ook de drive om het probleem op te lossen, die instelling is echt plezierig! Maar ja, gaat dit goedkomen?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
baur21
E21 Fanatic
Posts: 305
Joined: Wed Apr 20, 2011 10:02 am
My E21(s): BMW 320 BAUR
BMW 320 BAUR
BMW 323i

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by baur21 »

Hoi Koos wat een tegenvallers weer. Maar als ik naar de regeldruk kijk is die wel erg laag, op het scoopbeeld kijk is die 2,5 tot 3 bar dan loop ze wel erg rijk voor een 2.7 mag wel wat meer. Ik zou de Wur afregelen op 3,5bar is die een stuk zuiniger en komt de lamda ook wat lager uit.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by BertjeConti »

Jezus zeg, wat een gedoe met je 323i.

Maar het lijkt een nu wel op dat er een veroorzaker gevonden is, namelijk de boordspanning cq stroomverzorging in je auto.

Ik heb totaal geen verstand van k-jets, maar volgens mij is dat een systeem dat niet echt afhankelijk is van de boordspanning.

De electronische ontsteking natuurlijk wel, in principe moet die ook goed blijven functioneren bij spanningen net onder 12V, behalve als er iets mis mee is natuurlijk.

Misschien we zoiets simpels als een slechte massa verbinding tussen motorblok en carrosserie.

Ooit ook zo'n probleem geval gehad met een 164E, die wilde niet fatsoenlijk stationair blijven lopen met verlichting aan. Dat was een 3L D-jet. Uiteindelijk bleek in de dynamo 4 van de 6 diodes stuk, maar toen ik daar achter kwam was de 164E al gesloopt.

Respect voor je doorzettingsvermogen hoor !!
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by raymondw »

Oeps, wat een gedoe Koos, maar je bent nu al zover dat dit oplosbaar moet zijn. Met alle acties heb je al behoorlijk lopen deduceren, dus gaandeweg issue afpellen door hypothese te bedenken, te bewijzen of te ontkrachten. Geloof er gaandeweg echt in dat het een elektrisch probleem is waardoor systemen net te kritisch afgesteld staan.

Maar je komt er wel - de aanhouder wint.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by BertjeConti »

Overigens, heb ik nog eens goed naar dit plaatje gekeken:

Image

Daarin zie je de Lambda wel heel veel boven de 1,0 uit komen met pieken, normaliter wil je een lambda zien van 0,8~0,9 bij vollast en 1,0 ~1,05 bij deellast, nog hoger en de motor zal gaan bokken.

In deze grafiek zie je echter veel pieken ver boven de 1,0 uit komen, wat eigenlijk alleen verklaarbaar is door "misfire" oftewel haperende ontsteking.
zolang je een hogere lambda bij deceleratie ziet (gas los, uitbollen) is er nog niet zoveel aan de hand, maar bij acceleratie wil je dat zeker niet zien, en die zie je dus wel in het plaatje. Je ziet ook dat de acceleratie op die punten in houdt. De vraag is of de bestuurder daar even het gas helemaal los laat, of dat dat dus je haperingen zijn.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by uwbuurman »

Ja, dat klopt, maar het zijn willekeurige shots van tijdens het proces. Dus niet representatief voor eindsituaties. Laat ze zien om aan te geven wat en hoe alles is onderzocht.

Dank voor alle tips! Deel twee (en ja, er komen nog meer delen) van dit verhaal komt op korte termijn.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2402
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by Thegs »

uwbuurman wrote: Tue Dec 05, 2023 7:10 amDeel twee (en ja, er komen nog meer delen) van dit verhaal komt op korte termijn.
Aah het is een soort cliffhanger?
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
Groentje_me
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 973
Joined: Tue Nov 29, 2011 8:54 pm
Location: Steenwijkerwold, the Netherlands

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by Groentje_me »

Puntje van mijn stoel..... Toch fijn dat je ons vrienden noemt (A)
Groeten Jan Groen

- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by uwbuurman »

Thegs wrote: Tue Dec 05, 2023 8:42 am Aah het is een soort cliffhanger?
Nou, niet "een soort". Ik ga nu weer weken niks doen en daarna de volgende post die minimaal een jaar over datum is posten
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Post Reply