E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981 (Alipina)
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11986
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981 (Alipina)
Leuk vooruitzicht.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981 (Alipina)
Vandaag alles verder ingebouwd en tijd om te starten. Dat viel allemaal niet mee en dan blijkt 8 jaar stil staan ook niet echt bevorderlijk voor een blok.
Er zat olie in de cilinders, dat had ik zelf gedaan en eens in de zoveel tijd draaide ik hem een keer rond.
Na lang aandringen liep hij op drie cilinders, de andere deden niet mee als ik de bougiekabel eraf haalde. Wel vonken maar geen benzine.
leidingen bij de injectoren los gehaald en daar kwam wel benzine. De K-jet kwam van de lopende auto dus die moest goed zijn.
Na wat tikken tegen de injectoren kwamen die allemaal weer tot leven en hij loopt nu op 6 poten.
Ontsteking afgesteld op 22 graden op 1500 toeren maar daarna begon hij steeds erger te roken. Danny denkt benzine, tis wat zwarte rook maar bij veel gas naar mijn idee ook blauw.
Even een stukje gereden maar roken blijft en hij loopt niet echt mooi rond, morgen gaan we hem aan de CO kast hangen maar ik denk dat er toch wat niet lekker meer is.
Enige positieve op dit moment, de koppeling is weer heerlijk!
Ondertussen ratelen de radartjes, wat is wijs om te doen. Als het niet goed komt met dit blok denk ik dat ik de kop van de andere laat reviseren en die er weer in gaat.
Er zat olie in de cilinders, dat had ik zelf gedaan en eens in de zoveel tijd draaide ik hem een keer rond.
Na lang aandringen liep hij op drie cilinders, de andere deden niet mee als ik de bougiekabel eraf haalde. Wel vonken maar geen benzine.
leidingen bij de injectoren los gehaald en daar kwam wel benzine. De K-jet kwam van de lopende auto dus die moest goed zijn.
Na wat tikken tegen de injectoren kwamen die allemaal weer tot leven en hij loopt nu op 6 poten.
Ontsteking afgesteld op 22 graden op 1500 toeren maar daarna begon hij steeds erger te roken. Danny denkt benzine, tis wat zwarte rook maar bij veel gas naar mijn idee ook blauw.
Even een stukje gereden maar roken blijft en hij loopt niet echt mooi rond, morgen gaan we hem aan de CO kast hangen maar ik denk dat er toch wat niet lekker meer is.
Enige positieve op dit moment, de koppeling is weer heerlijk!
Ondertussen ratelen de radartjes, wat is wijs om te doen. Als het niet goed komt met dit blok denk ik dat ik de kop van de andere laat reviseren en die er weer in gaat.
So many cars, so little time
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18637
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981 (Alipina)
Ik zou een 02 kopen. Dan heb je voldoende aan 4 cilinders.
Maar eerst een rondje afstellen aan de CO, daarna een rondje netjes warm rijden en dan nog eens kijken...
Maar eerst een rondje afstellen aan de CO, daarna een rondje netjes warm rijden en dan nog eens kijken...
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981 (Alipina)
Kleine update hier, het roken van het gewisselde blok liet zich met lapmiddeltjes niet oplossen dus het blok wat er al uit was gedemonteerd en weggebracht.
Eerst is de kop gedaan, nieuwe klepgeleiders en klephoedjes. De rest van de kop was prima. Van het onderblok de cilinderwanden laten honen en met nieuwe zuigerveren, lagers, koppakking en wat kleinmateriaal zit het blok weer zo goed als in elkaar. En met behulp van Koos zijn alle boutjes e.d. weer mooi geel verzonken.
Eigenlijk zijn we allemaal een beetje Arnold, toch
Eerst is de kop gedaan, nieuwe klepgeleiders en klephoedjes. De rest van de kop was prima. Van het onderblok de cilinderwanden laten honen en met nieuwe zuigerveren, lagers, koppakking en wat kleinmateriaal zit het blok weer zo goed als in elkaar. En met behulp van Koos zijn alle boutjes e.d. weer mooi geel verzonken.
Eigenlijk zijn we allemaal een beetje Arnold, toch
Last edited by Wondermike on Mon Dec 04, 2017 8:26 pm, edited 2 times in total.
So many cars, so little time
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11757
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981 (Alipina)
Fraai hoor!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11986
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981 (Alipina)
Dan kan de rest ook de foto's zien
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981 (Alipina)
Dat ziet er weer gelikt uit, Michel
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981 (Alipina)
Zoals het hoort!
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981 (Alipina)
Mooi hoor! Met wat voor iets heb je het onderblok eigenlijk gespoten? Heb je ook een grondlaag gebruikt?
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981 (Alipina)
Blok is na het ontvetten en zoveel mogelijk roestvrij maken eerst in de hittebestendige Hammerite gespoten. Zijn spuitbussen voor open haarden/kachels mee te spuiten.
Dit werd te grijs waarna ik nog een aantal lagen hoogglans zwart (ook Hammerite) erover heen heb gedaan. Drogen duurt lang omdat je het eigenlijk moet afbakken maar het vormt daarna een mooie harde laag.
Ik heb het blok met een straalkachel warm gestookt na het spuiten.
So many cars, so little time
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18637
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981 (Alipina)
Das mooi geworden, Michel.
Ik heb het met een kwast en epoxy gedaan. Eerst een basis van een epoxyprimer, die hittebestendig is, daarna twee lagen hoogglans zwart, epoxy. Door de kwast en doordat de primer iets te dik was, zie je de kwaststreken, die troep is zo hard, dat kreeg ik nietvweggeschuurd. Maar met een opgebouwd blok moet je de auto al op de brug zetten en een zaklamp erbij halen on er wat van te zien.
Carterpan heb ik met dezelfde spullen gedaan, maar die heb ik gerold, met iets verdunde verf. Is heel strak geworden.
Ik heb het met een kwast en epoxy gedaan. Eerst een basis van een epoxyprimer, die hittebestendig is, daarna twee lagen hoogglans zwart, epoxy. Door de kwast en doordat de primer iets te dik was, zie je de kwaststreken, die troep is zo hard, dat kreeg ik nietvweggeschuurd. Maar met een opgebouwd blok moet je de auto al op de brug zetten en een zaklamp erbij halen on er wat van te zien.
Carterpan heb ik met dezelfde spullen gedaan, maar die heb ik gerold, met iets verdunde verf. Is heel strak geworden.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981 (Alipina)
Ik vond je carterpan erg netjes hoor. Coating zag er lekker hard uit.
Ik heb de mijne net op een plank geschroefd met een kitlaagje ertussen. Ik wil geen straalmiddel in de pan of waar dan ook in het blok....
Ik heb de mijne net op een plank geschroefd met een kitlaagje ertussen. Ik wil geen straalmiddel in de pan of waar dan ook in het blok....
So many cars, so little time
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981 (Alipina)
Het heeft even geduurd na de laatste post hierboven zie ik....
Het blok zit er natuurlijk al een tijdje in en loopt erg prettig. Wel hoor je de kantelende zuigers nog en dat zal ook niet meer weggaan.
Hopelijk komen er nog een keer zuigers op de markt in overmaat.
De witte Baur is vorige week afgekeurd op de voorste wiellagers en een adviespunt over olie lekkage achter aan de versnellingsbak.
Dus weer mee naar huis en wiellagers besteld. Deze heb ik gisteren vervangen wat gewoon een eenvoudig klusje is. De meeste tijd gaat zitten in het voldrukken van de nieuwe lagers met vet voordat ze gemonteerd worden. Dat is een lastig maar noodzakelijk klusje, ik weet dat er tools voor zijn om ze vol te persen maar die had ik niet bij de hand natuurlijk.
Voor de versnellingsbak was ik nu op zoek naar de juiste bestelnummers voor de diverse keerringen aan de achterkant. Volgens mij lekt de schakelstang maar is ook de uitgaande as niet helemaal vrij van olie. En als ik dan toch bezig ben de kilometerteller uitgang maar gelijk afdichten.
Heeft iemand die nummers zo bij de hand toevallig?
Het blok zit er natuurlijk al een tijdje in en loopt erg prettig. Wel hoor je de kantelende zuigers nog en dat zal ook niet meer weggaan.
Hopelijk komen er nog een keer zuigers op de markt in overmaat.
De witte Baur is vorige week afgekeurd op de voorste wiellagers en een adviespunt over olie lekkage achter aan de versnellingsbak.
Dus weer mee naar huis en wiellagers besteld. Deze heb ik gisteren vervangen wat gewoon een eenvoudig klusje is. De meeste tijd gaat zitten in het voldrukken van de nieuwe lagers met vet voordat ze gemonteerd worden. Dat is een lastig maar noodzakelijk klusje, ik weet dat er tools voor zijn om ze vol te persen maar die had ik niet bij de hand natuurlijk.
Voor de versnellingsbak was ik nu op zoek naar de juiste bestelnummers voor de diverse keerringen aan de achterkant. Volgens mij lekt de schakelstang maar is ook de uitgaande as niet helemaal vrij van olie. En als ik dan toch bezig ben de kilometerteller uitgang maar gelijk afdichten.
Heeft iemand die nummers zo bij de hand toevallig?
So many cars, so little time
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18637
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981 (Alipina)
Gewoon een 5 ecobakje? Mooi in ieder geval dat de problemen niet groter zijn.