Overal merk je dat er geen groter boevenvolk is dan in het bank- en verzekeringswezen en daarom begin ik altijd met een berg argwaan, laat ze eerst maar vertrouwen winnen.
En juist die makkelijke en vriendelijke maatschappijen blijken in de praktijk de grootst mogelijke flikkers die alle ruimte hebben om hun achterste uit claims te draaien en dan ben je nergens. Wat ik al schreef: ervaringen met verzekeraars heb je pas als er wat te claimen valt. Tot die tijd heb je alleen maar met verkooppraatjes te maken, dat zegt niks.
Praktijkvoorbeelden?
1. Nee je hoeft geen tax rapport te sturen, als je die maar achter de hand hebt voor het geval dat. Dat geef de maatschappij alle ruimte om vervolgens te zeggen dat zij zich niet kunen verenigen met de inhoud en het rapport derhalve afwijzen. Dagwaarde mag worden gehanteerd en daar waar je dacht voor 15K verzekerd te zijn krijg je 1.000 euro.
2. Nee in de polis staat niet dat er een alarm op hoeft. Geloof me, in een polis staat nooit veel waardevols. Totdat je de verzekeringsvoorwaarden erop gaat naslaan en tegen komt dat je bijv vanaf een tax waarde van 25K verplicht een SCM gecertificeerd alarm moet hebben. Auto gejat? Jij hebt nooit iets gehoord over eisen maar je bent dus gewoon niet verzekerd tegen diefstal. Ook niet de jaarlijkse SCM herkeuring vergeten trouwens, die vind je weer niet in je verzekeringsvoorwaarden maar in de voorwaarden van de SCM.
Het ontbreken van duidelijke eisen ten aanzien van bijvoorbeeld de eerste auto of een alarm maakt wel dat ik nog wat vraagtekens plaats bij de algemene voorwaarden van TVM, omdat ik van andere maatschappijen anders gewend ben, dat men alles in detail regelt. Ik heb nu twee sets gehad, algemene voorwaarden geldend voor alle verzekeringsproducten en bijzondere voorwaarden bij Klassieke Voertuigverzekering. Zou me niks verbazen dat er ook nog iets van Standaard Voorwaarden Klassieke Voertuigverzekering is met aanvullende eisen.
Het is gewoon maar al te vaak gebeurd dat men op goed vertrouwen denkt verzekerd te zijn, en dan uiteindelijk toch niet is. Maar dan is het te laat, dus beter vooraf kritisch zijn.
Nog een paar voorbeeldjes uit de Alg Voorw van Europeesche die wel op het web te vinden zijn en niet wezenlijk afwijken van wat de meeste maatschappijen stellen:
Algemene Voorwaarden Oldtimerverzekering
...
7.17 Wij vergoeden geen schade en verlenen geen hulp als blijkt dat u tijdens de gebeurtenis geen andere auto heeft voor dagelijks gebruik (...)
7.18 Wij vergoeden geen schade en verlenen geen hulp als de schade aan of door de oldtimer ontstaat door onvoldoende onderhoud van de oldtimer (...)
Bijzondere Voorwaarden All Risk Oldtimer
...
5.3 Bij een waarde van de oldtimer van € 25.000,- tot € 50.000,- verplichten wij een SCM 1 goedgekeurde startblokkering. Als u de oldtimer altijd in uw garage stalt, wanneer u deze niet gebruikt, is SCM 1 niet nodig (...)
5.4 Bij een waarde van € 50.000,- tot € 100.000,- verplichten wij een SCM 3 goedgekeurd alarmsysteem. Ook hier geldt dat als u de oldtimer altijd in uw garage stalt wanneer u deze niet gebruikt, SCM 3 niet nodig is (...)
5.9 Als u de bovengenoemde maatregelen niet heeft getroffen, bent u niet verzekerd tegen het diefstalrisico (...)
Het is niet de lekkerste stof om door te nemen, maar wel erg nuttig!