E21 318i (ITB)

Post Reply
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1924
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Dank voor alle reacties! Gek dat het alweer twee weken geleden is, maar na een week werken gaat dat snel…

Het is inderdaad een E30-radiator, daar rijd ik al een jaar of vier mee rond en ik vind de kwaliteit echt dikke prima. De slangen moeten wel een beetje aangepast worden om het te laten werken.

Ik moet nog eens een filmpje maken terwijl ik voorbij gejankt kom, maar dat komt nog wel eens. Er zit wel geluid en vaart in in elk geval.

Wat die Hankooks betreft. Ja geen idee. Maar er staat Made in China op.


User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: E21 318i (ITB)

Post by bmw e12 e21 »

Wilmo wrote: Sun Aug 29, 2021 10:30 am Dank voor alle reacties! Gek dat het alweer twee weken geleden is, maar na een week werken gaat dat snel…

Het is inderdaad een E30-radiator, daar rijd ik al een jaar of vier mee rond en ik vind de kwaliteit echt dikke prima. De slangen moeten wel een beetje aangepast worden om het te laten werken.

Ik moet nog eens een filmpje maken terwijl ik voorbij gejankt kom, maar dat komt nog wel eens. Er zit wel geluid en vaart in in elk geval.

Wat die Hankooks betreft. Ja geen idee. Maar er staat Made in China op.
Nice!
Die past dus gewoon zonder verdere aanpassingen op de bestande fixeerpunten?
Is die gewoon iets hoger heb ik ooit gelezen?

Hankook wordt tegenwoordig op nieuwe BMW, Mercedes etc... geleverd heb ik gelezen.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1924
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Hmm nu je het zegt. Past een standaard radiator niet tussen de uitsparingen? Deze niet. Hij staat er iets voor. Ik heb toen de onderste steunen wat richting motor verlengd door er een plaatje op te schroeven. Bovenop dan met een rubbertje aan het front.

De fan zit op een aluminium plaat, die dan weer helemaal verschroefd is aan de radiator.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1924
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Nu ook in dit theater... Een MAF! Een luchtmassameter in het dhz-injectie-wereldje is een beetje als een flat-earther in de rest van de wereld. Weest voorbereid op de meest idiote opmerkingen, verhalen, uit alle macht proberend om je op andere gedachten te brengen et cetera. Ik was daar al wel van op de hoogte en wilde dus eigenlijk ook geen hulp zoeken, maar het werkte dus niet.

Ik had de luchtmassameter al eventjes in huis nadat ik in augustus van vorig jaar er voor het eerst over nagedacht had. Na de vakantie moest het er maar eens van komen.

Bertje heeft het een en ander al eens opgeschreven, maar mijn situatie was nog net iets ingewikkelder. Een motor zuigt een hoeveelheid lucht aan, naar verhouding moet daar brandstof bij. En precies in die twee woorden, naar verhouding, zit hem de crux. Lucht is namelijk niet constant. Warme lucht heeft minder zuurstof en moet dus ook minder brandstof hebben. Op hoogte is er minder zuurstof, en dus moet er ook minder brandstof in. Eigenlijk is het hele eieren eten met het zelf sturen van de injectie: het afschatten van hoeveel zuurstof er naar de motor gaat. Dus trek de lade met sensoren maar open... Als eerst een onderdruksensor. Over het algemeen geeft die een signaal proportioneel aan het gaspedaal, mooie indicator dus. Dan de temperatuur van de lucht. So far, so good. Ik heb met die twee sensoren veel kilometers gemaakt en dat werkte redelijk totdat ik eens een pas in de Alpen reed en de auto het niet meer zo leuk vond. Want... Barometrische druk. Ik had het zo ingesteld staan dat de computer vlak voor het starten een meting deed voor deze druk, dat ging dus helemaal fout toen ik op 2400m hoogte startte en weer naar beneden wilde. Dus die initiële meting had ik uitgezet en de motor startte altijd op 1bar. Maar toen moest ik zo nodig ITB's en werkte het niet meer met enkel de onderdruksensor. Want er is zoveel gasklepoppervlak dat het signaal volledig wegvalt bij maar een paar procent opening. Dus, extra sensor erbij: De gaskleppositiesensor. Door deze te mixen had ik weer een vrij aardige benadering voor de hoeveelheid lucht, tot ik eens op 500m kwam in een lagedrukgebied. De computer ging helemaal loco want het schakelpunt in mijn injectiecomputer ligt op 90% van de barometrische druk. He bah, nog een sensor erbij die continue de barometrische druk meet. Maar de computer gaat dus verarmen als die druk lager wordt, prima. Maar tot op zekere hoogte. Ik had die minimale waarde op 0.8bar staan. Als je dan dus bovenop de Furkapas staat... Kortom weer ellende. En nu was ik er wel klaar mee. Het afschatten was gewoon problematisch en er moest vaak bijgesteld worden. Ik tunede achter mijn eigen staart aan. En dan nog even los van de acceleratieverrijking. Even ter verduidelijking: Dat ding meet dus echt de hoeveelheid lucht. Op hoogte meet die automatisch minder, temperatuur: Dat zit er gewoon ingebakken. Je krijgt dus een signaal dat regelrecht gekoppeld kan worden aan de injectoren.

Een luchtmassameter dus. De meeste automobielfabrikanten leveren een auto af die het moet doen vanaf Lapland tot de Stelvio en dat krijgen ze voor elkaar door een luchtmassameter toe te passen. Er zou dus wel iets goed zijn aan dat ding. Natuurlijk is het een belemmering in de luchtstroom, maar dat is een luchtfilter ook. En een gasklep. En kleppen. En toch gebruiken we ze... Even wat frustratie eruit richting de community hoor.

Nu is het zo dat ongeveer 99.5% van de installaties een onderdrukmeter gebruikt. Dan nog 0.45% doet iets met alleen de gasklep, of de combi. En dan zijn er echt enkele tientallen ervaringen te lezen over het gebruik van een luchtmassameter. Niet al te veel documentatie dus, maar toch vol goede moed erin gedoken en het ding aangesloten. Dat ging allemaal prima. Stekkertjes erin, laptop erbij en verrek! Het ding deed het ook nog. Het waaide een beetje en dat zag ik zowaar, ik blies en het metertje sloeg uit. Het was de bedoeling om een tijdje met het ding rond te rijden, zonder hem te gebruiken in de berekeningen, gewoon om te kijken of het signaal goed was en of het werkte. Ik start de motor en... Niets. Na een helehoop geouwehoer waarbij het ik er echt compleet schijtziek van was en zelfs overwoog een andere injectiecomputer te kopen, besloot Rob om de reddende engel te spelen. En te zijn verdorie! Het bleek dat het signaal wel binnenkwam, maar in de software niet gekoppeld werd. Maar als we een compleet er niet toe doende parameter veranderden werkte het. Nogmaals bedankt Rob! Jij hebt gedaan wat het internet niet kon.

En toen ging het snel. Het ding gaf gewoon een goed beeld, de kalibratie was redelijk en na warmrijden heb ik het maar omgesteld. Gewoon zo hop, bam. En het reed! En soepeltjes ook nog eens, veel soepeler dan het was. De lambdasonde heeft niet meer zoveel te doen, de correcties zijn veel minder en stabieler. Een heel stuk acceleratieverrijking is niet meer nodig. Dus echt.... De nieuwe boodschap aan nieuwe starters zou moeten zijn: Luchtmassameter, tenzij. En niet de onzin die het internet nu verkondigt.

Ik heb de Siemens MAF uit van een M54 toegepast, en die is groot genoeg voor mij. Nog even los van of het ergens op slaat: Vanochtend heb ik maximaal 150gr/s aan lucht gevraagd bij 6700 toeren. Dat zou dus op een boel pk slaan. Ik ga in mijn praatjes altijd maar uit van 160pk en dat getal suggereert dat het in elk geval dat is. Voordeel van die sensor is dat er een BMW rubberen hoes omheen past en die kon ik ook op mijn airbox aansluiten. Er zit ook een aftakking aan voor een stationairloop die misschien ooit nog eens komt. Dus weer iets minder hobbybob, en iets meer OEM-onderdelen.

Ik heb nu 2 jaar met basreflexpoorten rondgereden, maar de laatste vakantie is het toch een beetje te heet geworden voor dat plastic. Inmiddels is er aluminium buis onderweg om het op die manier op te lossen en ik twijfel nog over het tuutje. Het mooist zou zijn om een toeter te 3D-printen, maar voor 65euro per stuk, moest dat nog maar even niet. Dus als iemand zo'n ding thuis heeft staan: Let me know.

Dit was echt een heet hangijzer en ik begin zowaar het idee te krijgen dat ik het af begin te krijgen... Nu staan er coil-overs op het programma om de auto aan de voorzijde eens op een normale hoogte te krijgen en aan de achterzijde een goede veer te kunnen plaatsen. Dit weekend gaat de uitlaat er onder vandaan zodat die een millimeter of 40 naar de bodemplaat toe kan zodat de middendemper niet meer het laagste punt van de auto is. Wat dat betreft... Kan iemand bevestigen dat de type 1 viercilinders óók de dunne veerpoten met de grote lagers, zoals de 320/6 dat ook heeft, hebben? Ik wil dus de Bilstein B6 behouden, maar een andere veer rondom de veerpoten plaatsen. De schotel gaat er vanaf en daar komt een buis met draad omheen zodat de veerhoogte instelbaar is. Ik wil ook ongeveer de originele veerlengte aanhouden. Effectief verander ik dus alleen de veerconstante. Wat dat betreft: Als ik zeg 450 voor en 400 achter, wie vind daar iets van? '450 wat' hoor ik je denken. Pounds per square freedom unit? Ik heb geen flauw benul. Spring rate. Iets imperialistisch is het meest gebruikt.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 318i (ITB)

Post by BertjeConti »

Zoals ik hier op dit forum al eerder verkondigd heb, een MAF setup is verreweg de eenvoudigste manier op je megasquirt ingeregeld te krijgen, zonder rekening te moeten houden met luchtdruk, luchttemperatuur, watertemperatuur, klepspeling, en ga zo maar door.

Idd, op het MSExtra forum is bijna niemand die MAF rijdt, maar ook ik ben er fervent voorstander van.
Ook ik ben begonnen met de meest voor de hand liggende megasquirt setup, en dat is de speed density, dat is wat verreweg het meest gedaan wordt, dus is er veel documentatie over. Voor dikke turbo setups zelfs de enige oplossing.

Problemen met jouw MAF die niet wilde als de motor draaide was wel een paar avondjes zoeken, maar leuk dat we de oplossing gevonden hebben. En och je wordt er altijd wijzer van.
Ik ga het niet eens op het MSExtra forum melden.

Fijn dat je het vervolgens zo snel allemaal ingeregeld hebt gekregen, laat de alpen maar komen zou ik zeggen.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29246
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 318i (ITB)

Post by Jeroen »

Gaaf! En dat is het wel, MAF, en zo'n hittedraadje oid staat natuurlijk niet in de weg zoals de klep van een LHM dat valt reuze mee. Kan mij wel voorstellen dat je er voor de finetuning wat omheen wilt meten en een lambdasonde als failsafe wellicht?

Inhoudelijk ben ik nog niet op 2% van wat jullie samen bereiken, maar ik geniet er volop van. Lekker bezig zo!
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1924
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

De lampdasonde doet eigenlijk continu mee. Die bewaakt de boel dapper, alleen heeft die niet meer zo veel te doen omdat het aan de voorkant veel beter geregeld is. De gaskleppositiesensor blijft ook natuurlijk. Maar de barometer en de luchttemperatuursensor die gaan wel verdwijnen. De onderdruksensor weet ik nog niet. Mocht ik ooit panne krijgen, dan zou ik daar wel mee terugvallen op de oude modus.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1924
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Omdat ik nu eindelijk de auto eens op een normale hoogte wil hebben, met veren die passen wat stijfheid betreft, moest de uitlaat omhoog. Ik heb sinds een paar jaar een Simons uitlaat die goed past, alleen misschien net niet helemaal lekker met mijn spruitstuk matcht. De middendemper was daardoor het laagste punt van de auto en zelfs op drempels wilde ik die wel eens afschrapen. Als de neus dus een millimeter of 30 naar beneden komt, moest de uitlaat dus minstens dat omhoog. De voorpijp moest dus aangepast worden.

Eerst heb ik de flens eraf geslepen, de las eruit gevijld, een millimeter of 40 pijp verwijderd en daarna de flens weer aangelast. Ik ben geen lasser, maar met TIG is het vrij aardig gelukt dacht ik.

Image

Daarna was het nog niet hoog genoeg, dus de pijp nogmaals op een recht stuk doorgeslepen waardoor de bocht wat verder omhoog gedraaid kon worden.
Image

Die las is wel wat gaan trekken, dus toen was het wat teveel en liep de pijp net tegen de steun van de bak aan. Naja, na een hoop gepruts zit het er nu weer onder en de middendemper is net wel, net niet het laagste deel. Daar heb ik nog geen foto van, maar dat komt nog wel eens.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 318i (ITB)

Post by BertjeConti »

Dus de auto gaat flink omlaag, naar 'normale' rijhoogte.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18662
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 318i (ITB)

Post by uwbuurman »

Plat op de snavel!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1924
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Ik heb de airbox aangepast en afscheid genomen van de basreflexpijpen die als inlaat dienden. Deze pijpjes waren tijdens de afgelopen vakantie gesmolten en nu met de MAF moest het wel wat luchtdichter worden. Dus ik heb er aluminium pijpjes in gemonteerd. Alleen heeft een buis nogal slechte eigenschappen als het om aanzuigen van lucht gaat. Er moest dus een toetertje op komen. Na wat denkwerk heb ik besloten om een bedrijfje aan te schrijven die aan 3D-printen doet, hij wilde ze maken voor 15 euro per stuk en dat vond ik wel prima. Alleen het duurde en het duurde. Tot ik de order annuleerde en besloot zelf een printer te kopen. Een hele investering zeg. Negenenzeventig hele euro's. Dat was dus bijna zoveel als de prints zouden kosten.

Na wat gedoe omdat ik een Macbook heb en de redding van een Raspberry Pi met Linux kon het feest beginnen...!

De basis:

Image

Bijna klaar.
Image

Op een aluminium pijpje gemonteerd.
Image

En een onafgewerkte naast drie die wat aandacht hebben gekregen.
Image


Het plastic is PLA wat niet echt hittebestendig is. Maar ik heb de ijdele hoop dat het aluminium nu wel tegen de warmte kan en de inkomende luchtstroom de buis zodanig koelt dat de toetertjes niet warmer dan 60 graden worden. Ik ben benieuwd wat de motor hiervan vindt. Het was een grappig avontuurtje zo.

Dus als er nog iets geprint moet worden... Ik las eens dat er ideeën waren over een andere manier van sturen? Dit is natuurlijk niet sterk genoeg om mee te rijden, maar wel om wat proto's te maken voor er iets van staal kan worden gemaakt.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 318i (ITB)

Post by BertjeConti »

Weer lekker bezig geweest, die 3D printer ga je vast nog wel voor meer projectjes gebruiken. En zo'n ding kost dus ook geen drol meer.

Ben benieuwd naar je resultaten.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1924
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Ik kende de techniek natuurlijk al. En kon ook veel vertellen over voor- en nadelen. Maar het verbaast me wel. De spoel draad was te groot en te zwaar voor deze printer. En het hart was 60mm in diameter. Ik had nog een asje en kogellagers. Hoe snel je dan iets getekend hebt voor de lagers en de spoel… tijdje later draait de spoel op twee kogellagers rond.

Het kastje voor de pluskabel onder de motorkap past niet echt en is stuk. Daar komt dus nog wel iets voor. De bevestiging van de zonnekap in de Vlapanda was afgebroken. Het montagestukje voor het element voor de arm voor de platenspeler die ik aan het bouwen ben. Ja, het is best handig. Kwaliteit is ruk, vergeleken met wat ik normaal in glas, hardmetaal en staal produceer. Maar goed genoeg. En dat is genoeg!
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2397
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: E21 318i (ITB)

Post by Thegs »

Ik kan eventueel PET-G printen, mocht je een meer hittebestendige oplossing nodig hebben.
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29246
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 318i (ITB)

Post by Jeroen »

En toch, het is een mooie techniek, zomaar zelf iets laten ontstaan! Erg leuk, en zo te horen zijn er ook mogelijkheden voor een betere oplossing, leuk. Benieuwd naar het vervolg!
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply