E21 318i (ITB)

Post Reply
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 318i (ITB)

Post by BertjeConti »

Je bent wel een volhouder met je itbtjes, maar eh wel lekker wat geprutst dus de laatste weken.

Waarom zit er eigenlijk rubber bussen in de dynamo ophanging, typisch M10?

Nog aspiraties op MAF gebied?

Stance is inderdaad stukken beter zo, maar ik zou 'm achter nog wat lager zetten.


Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18638
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 318i (ITB)

Post by uwbuurman »

Lekker bezig, JanWillem! De auto staat inderdaad mooi, qua stance. Die dynamorubbers, er is ook een massief setje in alljunimun te krijgen. Dat gaat er bij mijn dynamo in, de volgende ronde.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18638
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 318i (ITB)

Post by uwbuurman »

BertjeConti wrote: Fri May 13, 2022 10:10 pmWaarom zit er eigenlijk rubber bussen in de dynamo ophanging, typisch M10?
Typisch e21.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

BertjeConti wrote: Fri May 13, 2022 10:10 pm Je bent wel een volhouder met je itbtjes, maar eh wel lekker wat geprutst dus de laatste weken.

Waarom zit er eigenlijk rubber bussen in de dynamo ophanging, typisch M10?

Nog aspiraties op MAF gebied?

Stance is inderdaad stukken beter zo, maar ik zou 'm achter nog wat lager zetten.

Het rijdt nu volledig op MAF. Nog wel met een MAP aangesloten, maar die gebruik ik nu niet. Ik moet de boel eigenlijk nog eens op druk zetten om te kijken waar het nog lekt, maar ik geloof dat het wel aardig zit. Ik gebruik een curve, maar ook een VE-tabel erbij.

Achter was ik nog een beetje bang om in de eindaanslag te rammen, of om de kont op de grond te knallen. De eerste schraap heb ik al gehad, dus ik denk dat ik het even zo laat.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Owja, en misschien wel de grootste verassing van vandaag... De auto is recht! Links, rechts, boven onder en kruislings, het staat er allemaal pikobello voor na al die aanvaringen. Kennelijk dus precies goed gemikt telkens waardoor het nu netto nul is.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Ach... En als er niets stuk is... Dan zoek je ook wel iets uit. De motor laat een iets lagere compressie zien op cilinder 2 en 4. Het wordt tijd dat er een duif voorbij vliegt, zodat ik weer ergens anders aan ga denken.

Ik had gedacht zo'n 100.000km met deze motor te kunnen doen en ik zit nu op 75000. Ik heb natuurlijk altijd gereden alsof ik hem gestolen heb en vast ook niet altijd met een perfect mengsel. Dus ga ik nog eens hetzelfde doen? Of wil ik toch naar een hogere compressie toe? Als ik zuigers ga laten maken, dan kan ik net zo goed er ook een 2.0 van maken... Misschien komende week het reserveblok eens open trekken om te zien hoe dat eruit ziet. Bij het huidige blok in de auto heb ik niets laten balanceren en dat wil ik met de nieuwe motor wel laten doen. Eigenlijk heb ik wat snelheid enzo niet zoveel te klagen, ook wat vinnigheid van het blok niet. Dus ik denk niet dat ik me ga wagen aan het afdraaien van het vliegwiel. Ook in het poorten of flowen van de kop zie ik niet zoveel heil.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 318i (ITB)

Post by BertjeConti »

Ik zou ook even een lektest doen, misschien is het alleen een kleppenprobleem op 2 en 4.

Maar anders ....... Leuk hier weer eens een blokje opgebouwd te zien worden.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Daar heb ik ook al aan zitten denken, maar staan bij een 292graden nokkenas niet zowel de inlaat- als de uitlaatklep open op het bovenste dode punt van de zuiger?
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 318i (ITB)

Post by BertjeConti »

Wilmo wrote: Sun May 22, 2022 11:25 am Daar heb ik ook al aan zitten denken, maar staan bij een 292graden nokkenas niet zowel de inlaat- als de uitlaatklep open op het bovenste dode punt van de zuiger?
Één keer in de twee omwentelingen wel ja.

Lektest op OT doen als beide kleppen dicht zijn werkt beter.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Soms voel ik me zo dom...

Na het opnieuw opbouwen van de ITB's met nog maar een aanslagpunt voor de stationairloop, was het erg lastig om de gaskleppen af te stellen. Het aanslagpunt zat helemaal rechts, op de klep van cilinder 4. De aanslag ging dus door de as van de gasklep, naar het hefboompje, naar de centrale as. Daardoor zat er best wat flex op de hele zaak. De instelling van klep nummer vier, had dus ook invloed op de overige drie kleppen.

Als je dan ook nog eens zo onbenullig bent om niet het gaspedaal in te trappen bij het compressietesten... Dan meet je dus effectief het verschil in gasklepopening, aangenomen dat de compressie gelijk is. Vandaag heb ik de aanslag verhuisd naar een centraal hefboompje op de gemeenschappelijke as. Daarna was het een stuk eenvoudiger om de kleppen individueel in te stellen. Daarna eens weer een compressietest gedaan, nu wel met het gas vol open.

Image
Image
Image
Image

Er is dus echt helemaal niets aan de hand met het blok. Stationairloop is nu veel en veel beter en even geen zorgen over het blok meer...
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 318i (ITB)

Post by BertjeConti »

Goedzo, zo zie je maar, compressie testen is nog niet zo eenvoudig. Maar fijn dat je motor nog gezond is.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Maar dit maakt wel het hele verschil. Een matig lopend blokje ging wel in m'n zenuwen zitten. Nu loopt het tig keer beter en dan ziet het er ineens allemaal een stuk zonniger uit!
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29201
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 318i (ITB)

Post by Jeroen »

Da's top, en die compressiewaardes ook!
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Gisteren had ik de boel nog even open liggen om de nieuwe hogedrukslangen voor de injectie te monteren. Toen ook meteen maar de gele PU-bus voor de stuurinrichting geplaatst. De vorige rubberen van W&N was na 3 jaar al snot. Origineel zat het met een soort klinknagels vast, dus ik had een busje nodig om de bout strak te laten zitten. Dit is origineel ook een schijf voor een E30, deze was in elk geval een 2mm te dik, daardoor kon het stuur niet goed terug. Dus wat dunner gemaakt en geplaatst.

Op de eerste foto is een en ander nog niet aangedraaid, nu zit alles natuurlijk mooi strak.

Image
Image
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29201
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 318i (ITB)

Post by Jeroen »

Ja maf he dat ouderwets jaren '70 rubber gewoon 100 jaar meegaat en veel spul wat je nu koopt met een paar jaar op de bult kan. Veel beter voor het milieu. Ofzo.
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply