Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by Jeroen »

Zal niet veel schelen. Maak er ook geen halszaak van, zodra de spanrol aangespannen en vastgezet is doet die spanveer eigenlijk niks meer, hooguit dient deze dan nog als failsafe voor als je de spanrol niet goed vast hebt gezet :wink:


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by bmw e12 e21 »

THX mannen, de veer is besteld. :)
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by bmw e12 e21 »

Ik heb eindelijk nog eens wat tijd gevonden om het distributiegeluid(SOMS rol en piep geluiden) aan te pakken.
Dus alles losgehaald en ik DENK niet dat de spanrol de oorzaak was maar dat er te weinig spanning op de riem zat, zie:
Image
:shock Die kan ik gewoon met 1 vinger naar onderen duwen. Dat is niet de bedoeling denk ik...
Ik snap het niet goed, heb alle stappen goed gevolgt en de schroef vd spanrol zit nog goed vast.
Ik zal voor alle zekerheid de spanveer maar vervangen.
Wat denken jullie ervan?
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by Nick1984 »

spanveer vervangen is echt niet nodig hoor, ik zou gewoon de spanner verder naar achter drukken en vastzetten, als je de riem tussen duim en wijsvinger net geen halve slag kan draaien op het langste rechte stuk is de spanning goed. De veer heeft na het vastzetten van de spanner echt geen nut meer... Mijn mening eh :)
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by Jeroen »

Vreemd, wellicht heeft de spanrol blij het plaatsen net te vast gezeten waardoor de veer de boel niet goed op spanning heeft kunnen zetten.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by bmw e12 e21 »

Ja, het moet zoiets geweest zijn Jeroen. Ik zal de spanner wat naar achter zetten zoals Nick zegt.
:thnx
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by 323baur »

Even een aanvullende vraag: is de snaar voldoende op spanning met de veer zelf? Of moet je hem iets nastellen?
Ik ben met een 525e bezig en vind de riem niet heel strak staan. Ik kan hem op het lange stuk makkelijk 1/2 om draaien.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by Peter V. »

Normaal zou de veer voldoende moeten zijn. Heb je de spanrol voldoende los staan dat deze kan bewegen? Verder tegen de normale draairichting in een ronde maken.
Nu begrijp ik dat de veren tegenwoordig ook niet meer zo strak zijn als vroeger?

Even voor mij? Is er bij een 525e ook een mogelijkheid dat je een 127 of 128 tands riem kan hebben?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by 323baur »

De veer spant hem prima, maar zelf hou ik wel van strak.
De 525e heeft 127 tandjes.

Dank voor de input.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by Jeroen »

Rondje vooruit en achteruit en dan moet de spanning prima zijn idd
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by 323baur »

Ik ga het zo doen. Dank!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by BertjeConti »

Bij mij ligt de riem er 35 a 40000 km op, weet het niet precies want de teller heeft al jaren kuren.

Het is wel al vanaf 2005 dat de huidige riem erop gekomen is, ben ik nu in de gevaren zone?

Als ik m vervang, wil ik het proberen zonder de kvs af te laten lopen, is dat mogelijk?
Tussen motor en radiator is veel plaats bij de E12.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by BertjeConti »

Wat ik mij ook nog afvraag is het volgende:
Ik koop nu een nieuwe riem, maar hoe nieuw is die eigenlijk?
Waarschijnlijk ligt die nieuwe riem ook al 15 jaar ergens in een magazijn uit te drogen.


Die ervaringen heb ik al gehad met rubber ringen voor de uitlaat ophanging, die waren telkens na een half jaar onder de auto al vergaan.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by bmw e12 e21 »

Ik zou gewoon het koelwater aflaten. Ontluchten en een keer nieuw koelwater is niet slecht.
Trouwens zou ik de waterpomp en spanrol ook vervangen.
Normaal is de riem om de 5 a 6 jaar. Dus je bent wel in de gevarenzone ja! :smoke :smoke :smoke
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Post by Peter V. »

De spanrol kun je vervangen zonder de waterpomp te verwijderen dus dat is geen probleem. Ik ga deze winter ook geen waterpomp doen (zit er nog niet zolang op)

Als je huidige distributieriem er sinds 2005 al op ligt zou ik hem inderdaad vervangen. Dat is toch wel heel erg lang (mijn mening)
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Post Reply