Page 1 of 1
Krik
Posted: Sun Feb 19, 2012 8:42 pm
by Wilmo
Even een gedachtenwisseling over krikken. Ik heb er namelijk geen en ik wil er wel een.
Ik kan zo'n willekeurige rooie kopen, met een maximale hoogte van, pak em beet, 35 cm.
Ik heb een paar keer ook met zo'n grote garagekrik gewerkt, en dat is toch wel heel erg fijn, in enen die auto een halve meter de lucht in. Maar die dingen zijn erg zwaar en ik heb geen vaste garage, dus dat is niet handig.
Maar nu zag ik dat die grote krikken er ook zijn, maar dan van aluminium, is dat wat?
Een potkrik, lekker goedkoop en een fijne hoogte. Maar is het wel stabiel? Want als ik met zo'n bovenste krik krik, verschuiven de wieltjes. Maar dat kan natuurlijk ook komen omdat het hefgedeelte verandert over de x-as.
Iemand goede ervaringen met hun krik, terwijl die niet te duur was?
Re: Krik
Posted: Sun Feb 19, 2012 8:56 pm
by Peter V.
Ik zelf heb die rode uitvoering. Zit mooi in een beschermkoffertje en kan desnoods achterin.
Het verrijden tijdens krikken gebeurt toch wel omdat de hefboom het onderstel verplaatst. Wel op sommige plaatsen een stukje hout er tussen om die scherpe randen van het draaiende bovenstukje niet in je balken te duwen.
De onderste is meestal een probleem om bijvoorbeeld aan de voorzijde onder de dwarsbalk van de voorwielophanging te komen (zeker als ze verlaagd is ) omdat ze mij wat hoog lijkt.
Re: Krik
Posted: Sun Feb 19, 2012 9:19 pm
by Bempie21
Deze heb ik zelf ook. Dan met 4 x hardkunstof gelagerde wielen.
En die rooie heb ik ook. Moet zeggen dat ik deze ook niet verkeerd vind hoor. Hoogte is jammer.
en heeft een roterende steun.
Heb destijds alles met deze gedaan.
Alleen ik krijg die rooie niet onder mijn auto.
Omdat ie van mij plat op zn bek ligt.
Dus had ik halfjaar geleden een allu racekrik aangeschaft en het bevalt zeer zeker.
Deze hebben geen roterende steun dus is dan ook stabieler.
Kijk anders even op toolmania.nl heb je ze voordeliger..
Laat je het weten welke is geworden...???
Gr. Ap
Re: Krik
Posted: Sun Feb 19, 2012 9:20 pm
by 323baur
Die rode dingen...zuigen..
Na verloop van tijd gaan ze lekken en blijven ze niet op hoogte staan.
Ik zou iets meer uitgeven en gelijk een goede kopen.
EN VERGEET DE ASSTEUNEN NIET..
Re: Krik
Posted: Sun Feb 19, 2012 10:03 pm
by Jeroen
+1, die kleine dingen zijn levensgevaarlijk en as-steunen zijn een must. Beter gewoon een goede kopen en er zijn idd prima modellen te koop die ook voor de lagere auto's geschikt zijn. De lichtgewicht alu versies zijn dan ook een optie maar een goede is wel aardig prijziger. Ik zou een goede halen bij de betere automaterialenzaak, Brezan oid.
Re: Krik
Posted: Sun Feb 19, 2012 10:10 pm
by BMWvision
Ik heb zo'n kleine rode krik. Die gebruik ik om de auto omhoog te krikken en vervolgens de assteunen eronder. daarna de krik weer ietsjes laten zakken. en daarmee alleen aan de wielen te knutselen.
Voor zaken onder de auto gebruik ik een put of brug. Daar heb ik gelukkig de contacten voor.
Maar dat krikje met assteunen werken prima.
Goed goed, hier heb ik de krik van de BMW gebruikt... maar dat rode ding werkt ook goed

Re: Krik
Posted: Sun Feb 19, 2012 10:31 pm
by Wilmo
323baur wrote:Die rode dingen...zuigen..
Na verloop van tijd gaan ze lekken en blijven ze niet op hoogte staan.
Ik zou iets meer uitgeven en gelijk een goede kopen.
EN VERGEET DE ASSTEUNEN NIET..
Dat is inderdaad het punt. Ik geloof dat ik een tijd met de krik van het setje van 100 euro van de Conrad heb gewerkt. 2 Assteunen, 2 wielblokkeerdingen, een krik en zo'n bedwagentje. Het voelt gewoon crappy aan.
Daarom ook dit topic om eens uit te pluizen wat nou wel een goede krik is.
En assteunen heb ik. Ik zou niet durven zonder te werken...
Re: Krik
Posted: Thu Feb 23, 2012 2:05 pm
by Wondermike
Ik heb ook zo'n rood ding. (jaja en goede assteunen)
Voordeel:
- goedkoop
- compact (kan overal wel bij komen)
- compact (staat niet onwijs in de weg)
- draaiende hefboommechanisme
Nadeel:
- instabiel
- loopt leeg
- kleine wieltjes
- net te hoog voor verlaagde E21
- komt net niet hoog genoeg
Alle waar naar zijn geld natuurlijk, ik heb tot nu toe alles met het rode krikje gedaan en ik hou hem er bij.
Maar ik wil wel een andere krik die alle nadelen van deze niet heeft (liefst 4 koloms

)
Re: Krik
Posted: Thu Feb 23, 2012 2:36 pm
by Peter V.
Duidelijk verhaal

en zo'n 4 koloms (in mijn geval 2 kleine kolommen is fantastisch).
Het rode krikje staat dus hier ook wat verlaten in een hoekje nu. Bij een meeting/rit ligt ze altijd in de achterbak omdat ik met de originele krik mijn onderste naden van de dorpels beschadig.
Re: Krik
Posted: Thu Feb 23, 2012 7:35 pm
by Michiel E32
Maar dat krikje met assteunen werken prima.
Volgende keer het steuntje niet onder de Astijl zetten.
Re: Krik
Posted: Thu Feb 23, 2012 9:08 pm
by BMWvision
Toch handig om foto's erbij te plaatsen

Ik heb er wel goed op gelet of het goed ging. Maar iig bedankt.
Re: Krik
Posted: Fri Feb 24, 2012 12:34 am
by loentje
Ik maak liever gebruik van een twee koloms krik
Maar de rode zijn makkelijk en compact, de grote wat minder compact maar werkt sneller en gaat vlotter.
groeten loentje
Re: Krik
Posted: Fri Feb 24, 2012 8:08 pm
by Wilmo
@Michiel, waarom niet onder de A-stijl? Vanwege spanningen en dan het raam, of...?
Ik heb een goedkope, kleine krik besteld. Later, als ik groot ben en een garage heb, dan komt er wel een grote.
Re: Krik
Posted: Fri Feb 24, 2012 9:29 pm
by Michiel E32
Dat is bij een E23 op leeftijd niet altijd de beste plek (roest).
Beetje pech en je kan m van binnenuit zien zitten.
Re: Krik
Posted: Fri Feb 24, 2012 10:46 pm
by Bempie21