Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by BertjeConti »

Helicopter geluid? Dan denk ik meteen aan een defecte schokdemper, en dus klapperend wiel bij hogere snelheid. Maar dat zou dan constant moeten zijn, en niet alleen bij remmen.

Is het nu alleen geluid of ook een goed voelbare trilling bij aanremmen?

Erg vervelend dat deze ellende nu alweer de kop op lijkt te steken. Misschien toch eerst eens een paar forumleden jouw constatering laten beoordelen. (Jeroen? Ite? Koos?)


Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2380
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Dank Rob. Schokdempers zijn nog geen 2 jaar oud. Het is het geluid wat echt opvalt, maar er is ook een lichte trilling voelbaar, ik weet vrij zeker dat het (weer) van rechtsachter komt.

Ik ga inderdaad 1 van de genoemde mannen eens raadplegen.

Greetz,
Walter.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Jeroen »

Knap vervelend als je maar blijft klieren zo, en ik heb het probleem aan den lijve mogen ondervinden, het is er echt, en duidelijk. Het is inmiddels nogal een saga geworden en daarmee heb ik niet alles helder in beeld, jij vast wel, dus ik schiet wel even wat gedachten op je af die jij wellicht kunt pareren. Deze bijvoorbeeld:
Manitoba wrote: Fri Aug 27, 2021 6:01 pm ...Intussen met Jeroen ook nog een keer een proefritje gedaan en Jeroen verdacht wellicht de uitlijning van de achteras. Dat werd door de garage al snel als verdachte geëlimineerd...
Die reactie is mij niet helemaal duidelijk, is die auto nou recent een keer fatsoenlijk uitgelijnd of niet? Met bijv een kromme achteras, arm of spoorstang kun je draagarmen blijven vervangen maar dan komt 't nooit recht, ga je op een uitlijnrapport wel zien.

Draagarm, schokdempers, remschijven zijn recent. Remklauwen al eens in de revisie geweest? Wat voor remblokken heb je erop zitten? Is de achteras al eens van het complete pakket aan verse rubbers voorzien?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by 323baur »

Zijn je banden niet gecupt? Zelfs nieuw rubber heb je zo de hapjes in als de combi: uitlijning, bandenspanning, en zachtrubber (Winterspelen!) niet in orde zijn.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2380
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Jeroen wrote: Tue Dec 28, 2021 9:06 am Knap vervelend als je maar blijft klieren zo, en ik heb het probleem aan den lijve mogen ondervinden, het is er echt, en duidelijk. Het is inmiddels nogal een saga geworden en daarmee heb ik niet alles helder in beeld, jij vast wel, dus ik schiet wel even wat gedachten op je af die jij wellicht kunt pareren. Deze bijvoorbeeld:
Manitoba wrote: Fri Aug 27, 2021 6:01 pm ...Intussen met Jeroen ook nog een keer een proefritje gedaan en Jeroen verdacht wellicht de uitlijning van de achteras. Dat werd door de garage al snel als verdachte geëlimineerd...
Jeroen wrote: Tue Dec 28, 2021 9:06 am Die reactie is mij niet helemaal duidelijk, is die auto nou recent een keer fatsoenlijk uitgelijnd of niet? Met bijv een kromme achteras, arm of spoorstang kun je draagarmen blijven vervangen maar dan komt 't nooit recht, ga je op een uitlijnrapport wel zien.

Draagarm, schokdempers, remschijven zijn recent. Remklauwen al eens in de revisie geweest? Wat voor remblokken heb je erop zitten? Is de achteras al eens van het complete pakket aan verse rubbers voorzien?
Thanks Jeroen en Ite!

Dat uitlijnen van de achteras was volgens de garage "onzin, kon het never-nooit zijn". Remklauwen zijn in maart 2020 nog bij Gijsbertsen gereviseerd. Blokken en schijven nieuw; beide Até. Draagarmen ook vervangen, weet niet welk merk. Hij is echter wel uitgelijnd, aldus de garage na de laatste reparatie, want de draagarmen zijn vervangen.
323baur wrote: Tue Dec 28, 2021 10:05 am Zijn je banden niet gecupt? Zelfs nieuw rubber heb je zo de hapjes in als de combi: uitlijning, bandenspanning, en zachtrubber (Winterspelen!) niet in orde zijn.
In theorie kan dat natuurlijk. Echter openbaarde dit probleem tijdens het vorige winterseizoen; auto dus op winterrubber (waren dat seizoen nieuwe Nokian's). Na de wissel naar het zomerrubber bleef het probleem. En gecupte banden zie en voel je volgens mij ook niet alleen bij remmen, toch? Bij gewoon rijden is er niks aan de hand, auto loopt ook keurig netjes rechtuit.

Aangezien het nu wel om een terugkerende klacht gaat, zal het lastig worden om naar een andere expert, garage of wat dan ook te gaan. Tenzij het alleen voor een nieuwe diagnose is. Hopelijk kan een van onze experts hier binnenkort eens met mijn (verder o zo fijne) auto rijden en er wat zinnigs over zeggen. Ik trek wel bij deze of gene aan de bel de komende dagen.

Verder blijven suggesties, "oh-ja's" en andere meedenk-hersenspinsels welkom!

Greetz,
Walter.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Jeroen »

Nee, een matige uitlijning, mits niet te extreem, zal geen problemen veroorzaken, maar de meetwaarden kunnen je wel vertellen of (iets aan) je achteras krom is. Dus als er uitgelijnd is kan het bestuderen van het uitlijnrapport wel nuttig zijn, treurig dat een autobedrijf dat niet kan bedenken.

Met de achterasrubbers (etc) hou je ook een (bekend) zwak punt zeker als dat nog nooit van z'n plek is geweest. Het is allemaal zo goed als de zwakste schakel.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by uwbuurman »

Die tonrubbers van mij hebben ruim een ton en 4 jaar meer ervaring op de e91, ze zijn nog nooit gewisseld. En ja, ze zijn slap, ik met dat ze in de snelle bochten even zetten, maar thats it
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2380
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Jeroen wrote: Tue Dec 28, 2021 3:04 pm Nee, een matige uitlijning, mits niet te extreem, zal geen problemen veroorzaken, maar de meetwaarden kunnen je wel vertellen of (iets aan) je achteras krom is. Dus als er uitgelijnd is kan het bestuderen van het uitlijnrapport wel nuttig zijn, treurig dat een autobedrijf dat niet kan bedenken.

Met de achterasrubbers (etc) hou je ook een (bekend) zwak punt zeker als dat nog nooit van z'n plek is geweest. Het is allemaal zo goed als de zwakste schakel.
Een uitlijnrapport heb ik niet gehad/gekregen/gezien…

Greetz,
Walter.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Jeroen »

Kijk eens wat er verder voor rubberbende is aan die achteras buiten draagarm en tonrubbers. De rubbers waar de schommelarmen in hangen, de rubbers van de spoorstangen, van die dwarsarm daarboven. Dat kan natuurlijk bij ouderdom wel eea doen kantelen. Zeg niet dat het dat is, maar dat wil je wel even controleren. Anyway, ik ga het los laten hier, ik doe wat suggesties, doe er iets mee, of niet.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2380
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Goede tips, Jeroen. Thanks.

Greetz,
Walter.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by 323baur »

Als je niet naar Gijsbertsen terug wil voor uitlijnen (heeft wel de vereiste Hunter bank) zou je ook heel goed bij Karelsen Soest terecht kunnen. Echt een top adres met liefde en vooral kennis van gedegen uitlijnen.
Ik zou het nogmaals doen, kost relatief kleingeld en sluit heel veel uit.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2380
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Ook een goede tip, Ite. Ik kom al jaren bij Karelsen, volgens mij ook ooit op jouw aanwijzen.

Greetz,
Walter.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Peter V. »

Het probleem is 10 a 15000 km weggeweest en weer terug en dat maakt het apart.

Wat is er precies op dat eerdere moment vervangen en/of afgesteld zodat het probleem weg was?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Jeroen »

Dit is een heel goed startpunt Peter. Denk dat je idd punt voor punt mogelijkheden wilt kunnen onderzoeken en afvinken. Met de bergen werk die al aan deze auto verzet zijn moet dat al een mooi overzicht opleveren zodat je tot een integraal onderhoudsplaatje (en plan) komt, daar heb ik zo even geen zicht op en dat maakt het af en toe wat lastig meedenken.

Wel ééntje die mij nog te binnen schoot: geleidepennen van de remklauwen, als die heel vuil of krom zijn kunnen die de beweging van de klauw beperken. Wat ik zelf al met meerdere E30's heb meegemaakt is dat ik de remmen niet naar m'n zin kreeg. Toen die rubbers waarin die pennen bewegen vervangen door messing bussen (zijn mooie setjes voor). Daarmee voorkom je het kantelen van de klauw door ruimte op die rubbers wat ook tot vervelende vibraties kan leiden, en leidt ook tot een ronduit steviger pedaal (maakt 't net iets minder sponzig). Anyway, als dat allemaal niet lekker gangbaar is blijft een klauw al gauw hangen en heb je relatief snel weer je problemen terug.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by 323baur »

Das een hele goede Jeroen!
Dat heb ik ook al een paar gehad bij de e23.
Zelfde systeem, alleen 1 miljoen jaar ouder.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Post Reply