Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Voor alles niet E21 gerelateerd
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

BertjeConti wrote: Fri May 12, 2023 9:46 pm
Manitoba wrote: Fri May 12, 2023 6:33 pm
BertjeConti wrote: Fri May 12, 2023 4:07 pm Nouwja zeg wat en gedoe weer, en apk tot 2025 ??

Fijn dat je weer APK op je daily hebt.

Dikke diesel vreet ook banden natuurlijk :D
Waar zie jij 2025? :mrgreen:

Banden hebben het bijna 50.000 km gedaan, inderdaad met best wat pony’s erop en zo af en toe ook 1.350kg caravan er achter. Mag je niks van zeggen. Wel dat ze ruim over de €200/stuk in de BTW gaan, dat heb ik er in ‘21 niet voor betaald… :shock

Greetz,
Walter.
Grapjas.
Dank voor het scherpe meelezen, Rob. Had inderdaad 2025 staan :wink

Greetz,
Walter.


User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

323baur wrote: Fri May 12, 2023 8:28 pm En opeens is Lex dan niet heel ver weg, en wel fijn..
Nu ik in Nijkerk woon heb ik ook zeker de gedachte om een ander te zoeken, maar ik vind het bar lastig om iemand te vinden die ik kan vertrouwen, goed werk levert, gewoon factureert op rekening en waar men ook mee denkt. Kortom, zonder aandelen, ik blijf nog even in tGoy
Wellicht licht het ook aan mij, maar ook daar ging het niet altijd van een leien dakje, Ite… Ik zal de lat wel te hoog leggen, misschien.


Greetz,
Walter.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by uwbuurman »

Lastig weer, allemaal. Maar wel weer gefixt, dus weer lekker een jaar rijden.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Afgelopen winter vond ik dat ‘ie soms al wat langzaam startte, laatst ging in de contact-stand ook het waarschuwingslampje “accu ontladen” aan en meer recent had ‘ie ook geen zin meer om de follow-me-home-verlichting te laten functioneren.

Dus dit weekend de accu vervangen. Als je dan kijkt, is het soms ook wel weer te begrijpen waarom een BMW wat duurder is in aanschaf en onderhoud:

Image

Image

De origine accu dus. Met 12,5 jaar aan leeftijd en bijna 287.000 km ervaring mag je daar niks van zeggen. Da’s €1,90 per maand of € 0,001 per gereden km…

Greetz,
Walter.
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Vanmorgen soort van magical moment:

Van:

Image

Naar:

Image

Nog 20.000 km en dan hebben wij er net zoveel kilometers mee gemaakt als de eerste eigenaar tussen 2010 en 2018.

Gelukkig dieselt 'ie al een hele tijd lekker verder. Heeft ook geen enorm zwaar leven met (vrijwel) dagelijks in de trajectcontrole op de A2 tussen Breukelen en Amsterdam, of anders in de file. Maar soms, heel soms, als ik 's avonds bijvoorbeeld de A27 of de A12 voor me heb en dan mag 'ie in de sportstand wat meer toeren draaien dan 3.000 :launch

Cosmetisch wat kleine wensen, van polijsten van de koplampen en nieuwe zij-knippers (prima te overzien) tot wens tot leerherstel van de bestuurdersstoel. En dan het hele leren interieur een keer een fijne reiniging geven. Ik ben er dan van overtuigd dat wanneer je niet weet hoe oud en hoeveel km's er op staan, je niet kunt raden dat 'ie al 3 ton ervaring heeft.

Wat nog wel enorm aan de feestvreugde heeft bijgedragen is het nieuwe M-Sport stuur wat ik eind van de zomer gekocht heb. Best een investering, maar iedere cent dubbel en dwars waard; alsof je in een nieuwe auto rijdt!

Oude stuur, rand best zwaar beschadigd, vervellend leer:

Image

Nieuwe stuur, na inlevering van mijn oude stuur:

Image

En later ook de matzwarte kap in het midden vervangen, want ook daarvan liet de coating los:

Image

We kachelen er voorlopig in ieder geval lekker mee verder.

Greetz,
Walter.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11766
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by 323baur »

Sterker, vanaf nu gaat de afschrijvingscurve vs km kosten alleen maar gunstiger worden.
Gewoon doortrappen tot er minimaal 5ton op staat. Goedkoop wordt het nooit, maar nieuwer is beslist niet beter.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by uwbuurman »

Eens, Ite!! En bij dat stiksel in het stuur, daar horen ook die goedkope Aliexpress dingen in je grillle bij, Walter.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11766
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by 323baur »

Niet eens Buurman!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Jeroen »

Mooie mijlpaal Walter, en idd, met alle aandacht voor detail zit je er nog steeds netjes en comfortabel bij zo, lekker doorkarren. Nu met een bos kilometers lekker de kosten terug gaan verdienen. Lijkt mij een stuk beter dan die te gaan vervangen door een hogere afschrijving en het risico dat je weer een bos onderhoud mag zien in te halen. En je rijdt niet voor l*l, verre van!
uwbuurman wrote: Wed Nov 15, 2023 12:21 pmEens, Ite!! En bij dat stiksel in het stuur, daar horen ook die goedkope Aliexpress dingen in je grillle bij, Walter.
Niet meer te krijgen, al die rommel ligt al in Friesland!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by uwbuurman »

Ah, gelukkig. Exclusiviteit is van belang bij tjoening.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

uwbuurman wrote: Wed Nov 15, 2023 2:16 pm Ah, gelukkig. Exclusiviteit is van belang bij tjoening.
:loll :wha

Greetz,
Walter.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Peter V. »

Netjes hoor.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Of je rijdt voor een kapot lampje naar Wezep… Hoe dan???? Nou, als de e91 een week of 2 geleden meldt “ Remlicht links uitgevallen” en bij controle overduidelijk dat het hele remlichtencircus gewoon brandt bij ingetrapt rempedaal, is de eerste verdachte de beruchte draadboom in de achterklep van de Touring. Maar ook ik leer nog wel ‘s van m’n eigen naïviteit, dus ik check wel eerst het lichtpaneeltje zelf, aangezien het remlicht in het deel in de carrosserie zit, en niet in het deel in de achterklep. Maar stekker zit goed, lampje eruit en lijkt ook in orde. Geen idee dus, anders dan die f*cking kabelboom weer. En met het verhaal van Koos z’n Touring onlangs, zat me dat niet lekker.

Gerwin heeft de vorige keer samen met Koos geholpen dat te fixen, en dat wilde hij wel nog een keertje doen. Dus vanochtend op tijd richting Gerwin. Na een koffietje m’n Touring op zijn oprit tussen zijn BMW wagenpark geparkeerd, en op zoek in de draadjes. We zijn amper bezig, of een bekende donkerblauwe Touring komt op de oprit geland. Mr. Veerman is de naam e_surprised Samen met Gerwin op zoek naar de oorzaak. Ondanks dat er 2 verdachte draden worden gevonden, zit het Koos niet helemaal lekker. Hij pakt toch het lampje zelf er nog ‘s uit en ziet dat die er toch wat raar uit ziet. Maakt nog wel contact, maar het wolfraam-draadje zit helemaal scheef…. Alsof ‘ie eerst is uitgefikt en daarna per ongeluk toch weer op de juiste plek contact maakt. Maar dus wel met een verschil in spanning, wat de auto blijkbaar opmerkt als een defecte lamp. Twee draadjes toch maar gefixt, en een nieuw lampje erin: probleem opgelost. Oude lampje terug er in: remlichten branden keurig, maar de foutmelding is er ook direct weer…

Dus, als ik de volgende keer weer een lampje stuk heb, ben ik van harte welkom ruim 100 kilometer verderop… :smoke

Maar: probleem opgelost. Dank Gerwin en Koos!

Greetz,
Walter.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by uwbuurman »

Jahoor, lampje vervangen, klusje waarbij we geen vel van de vingers halen. Kom maar langs.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Jeroen »

hahaha 3 man nodig om een lampje te wisselen, en Jan zit een zaterdag zonder ezels. Ik zie alleen maar verliezers :lol:
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply