Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2380
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

In een kleiner comité is een eerste update al gecommuniceerd, hier nu voor het bredere publiek. In de laatste week van 2021 ben ik een dagje in het mooie Friese land geweest. Allereerst en boven alles heb ik daar een hele gezellige dag gehad met Koos, Gerwin en Jan. Mijn primaire doel was om een setje e30 remklauwen te stralen en verven om (ooit) op mijn e21 te monteren.

Meteen gebruik (misbruik, kan ook) gemaakt van de expertise van de aanwezige heren. Die hebben wat testrondjes gedaan met m'n e91 en met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid blijven de blokken linksachter op de schijf. Remklauw dus die niet helemaal lekker z'n ding doet, zuiger die blijft hangen, die hoek dus. Dat betekent dus er (minimaal) een revisie van beide remklauwen achter nodig is, of misschien zelfs nieuwe klauwen. Dat laat ik voor nu nog even in het midden. Hoe dan ook ben ik daardoor ook toe aan een vierde set schijven en blokken in 10 maanden (2 x vóór en nu 2 x achter).

Ik wil de discussie nog wel aan gaan met de garage, want toen ik in maart 2021 voor het eerst bij hem was om het trillen en bijgeluid bij remmen aan te geven, heb ik letterlijk gezegd "het lijkt alsof 1 van de zuigers niet helemaal lekker werkt, waardoor de blokken niet goed vrij komen van de schijven". Dat deed de garage af met: "lijkt me onwaarschijnlijk, want dat is zelden het probleem bij een e9x, maar we gaan het onderzoeken." Nu, 10 maanden later lijkt dat toch wel echt de hele tijd de boosdoener te zijn geweest. Maar ja, gelijk (denken te) hebben en gelijk krijgen, zijn niet altijd hetzelfde. Wordt vanaf hier nog wel vervolgd.

Toch ook wel leuk om te horen dat de auto na de tuning wel echt serieus snel is en dat er gang genoeg in zit (ondanks dat Gerwin 'm terecht wat lui vindt in het begin; niet raar met dat alleen maar 106 km/u op cc hier in het Randstedelijke Westen).

Verder echt een mooie dag gehad daar. Toen ik om 18:30 van plan was om naar huis te gaan, werd er nog geopperd om dan toch de stabilisatorstangetjes die ik nieuw in de kofferbak van de e91, nog maar even te wisselen. Dat hebben we dus ook nog even gedaan, en daarmee is de voorwielophanging nu echt helemaal vers en fris. En dat voel je ook wel. Heel fijn! Uiteindelijk pas om een uur of half elf 's avonds naar huis, maar dat kwam vooral omdat we na het laatste klusje nog ff mega-gezellig hebben zitten oh-en. Was top, dank Koos, Gerwin en Jan!

Greetz,
Walter.


User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by BertjeConti »

Klinkt als een gezellig dagje bij Koos in de werkplaats, helemaal als het lek nu echt boven is. Maar dat moet wel met zoveel expertise.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Jeroen »

Klinkt als een prachtige manier om met dat gezelschap het nuttige met het aangename te verenigen! Goed dat je meer richting hebt voor de problemen, kunt ook altijd nog even een laser thermometer op je remschijven richten na een flinke of sportieve rit. En je ziet maar weer, er zijn niet alleen genoeg eigenwijze E21 eigenaren, maar ook genoeg eigenwijze automonteurs, en zaken zijn pas uitgesloten als je ze zelf hebt kunnen uitsluiten.

De richting is goed, pakketje oplossingen ook aardig helder denk ik, dan komt het met de oplossing ook wel goed!

En eens, met de eerdere proefrit was het mij ook al opgevallen, het vermogen en met name die enorme bak koppel, en zoals het een BMW diesel betaamt over een flink toerenbereik beschikbaar, dat is echt indrukwekkend. Geweldig als dat je daily mag zijn toch? :thumbsup
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2397
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Thegs »

Jeroen wrote: Tue Jan 04, 2022 10:53 pm kunt ook altijd nog even een laser thermometer op je remschijven richten na een flinke of sportieve rit.
Nou na een km of 3/4 trappen was het mij wel duidelijk en daar had je geen thermometer voor nodig. Je hand en een goede neus was meer dan voldoende.

Maar inderdaad was een mooi dagje, lekker sleutelen en ouwehoeren. En erg onder de indruk van de prestaties van de M57, dan mis is die 2 cilinders wel in onze E91 :mrgreen:
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2380
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Thegs wrote: Thu Jan 06, 2022 11:20 pm
Jeroen wrote: Tue Jan 04, 2022 10:53 pm kunt ook altijd nog even een laser thermometer op je remschijven richten na een flinke of sportieve rit.
Nou na een km of 3/4 trappen was het mij wel duidelijk en daar had je geen thermometer voor nodig. Je hand en een goede neus was meer dan voldoende.

Maar inderdaad was een mooi dagje, lekker sleutelen en ouwehoeren. En erg onder de indruk van de prestaties van de M57, dan mis is die 2 cilinders wel in onze E91 :mrgreen:
N47, in dit geval :wink:

Greetz,
Walter.
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2380
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

The saga continues....

Vandaag had ik bij de Gratie des BMW Specialist's een diagnose-afspraak voor de trillerij bij remmen, afkomstig van de achterzijde. Bij het brengen nog een vrij stevige discussie gevoerd met hen. We staan vrij recht tegenover elkaar: ik ben van mening dat ik nog met exact dezelfde klacht op z'n stoep sta als 10 maanden geleden, alleen ben ik intussen €3,7k armer en het probleem is er nog steeds. Visie van de garagist: "we hebben alles zorgvuldig gecontroleerd en wij gaan er van uit dat er meerdere problemen in de auto zitten/zaten."

Rond 13 uur word ik gebeld. Aan beide zijden zijn de remklauwen gedemonteerd. Zijn gangbaar, blokken zaten niet vast en de zuigers doen prima hun werk; zijn "zelfs met de hand terug te duwen/gangbaar te maken". Verder alles gecontroleerd, omschrijving op deze factuur:

" Diagnose gesteld aan trilling en geluid bij remmen. Proefrit gemaakt, trilling duidelijk waarneembaar. Achterremmen op gangbaarheid gecontroleerd na de proefrit. Achterremmen zijn niet extreem heet. En lopen vrij. Zuigers terug gedrukt, dit lukt met de hand. Zelfs zonder tang. (beetje vreemde manier maar wel duidelijk: achterremmen afgekoppeld, nogmaals gereden. Trilling is nu duidelijk weg. Achterremmen uit elkaar gehaald, blokdikte links en rechts vergeleken. Lijkt hetzelfde te zijn. Overlegd wat we met de auto gaan doen.

We zijn overeen gekomen dat we de diagnose gaan staken en geen verdere actie op deze auto ondernemen. Uren niet doorberekend omdat ik de auto na wilde kijken dat we een jaar geleden (12-03-2021) echt niks over het hoofd gezien hebben toen we de achterremmen hebben vervangen. Remmen dichtgebouwd en remsysteem ontlucht.
"

Image

Garage stelt 2 opties voor: we bouwen alles weer in elkaar, ik haal de auto op en we geven elkaar een hand. Optie 2: ze gaan verder onderzoeken, maar geven aan dat dan de meter weer gaat lopen. Durven geen enkele inschatting te maken van te verwachte arbeidsinzet en kosten; wel dat ik rekening moet houden met maar zo €1.000 aan onderdelen.

Dat moest ik ff verwerken en daarom Gerwin maar even gebeld (hij heeft eind vorig jaar ook met m'n auto een diagnostisch ritje gemaakt). Die zegt eigenlijk vrij onomwonden: "wat een onzin, haal de auto daar dan maar weg want dit komt niet goed zo." Wat gaan we dan wel doen: ik ga toch maar 's beginnen met een setje nieuwe klauwen. Een keer een sleuteldagje/-avondje plannen ergens en daar maar 's kijken of dat toch soelaas biedt.

En wat vinden we/jullie van de gedachtengang van Koos hieronder?

Greetz,
Walter.
Last edited by Manitoba on Wed Jan 19, 2022 7:22 pm, edited 3 times in total.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by uwbuurman »

Wilde suggestie. Graag jullie reacties op deze stelling: wat als de remslang aan deze klauw gaar is. Dus van buiten netjes, maar van binnen dicht of gaar. Door trappen wel remdruk, zoals normaal, maar niet lossen of langzaam lossen?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by 323baur »

Ik ken de e91 onvoldoende maar als de achteras identiek qua opzet is zoals de voorgangers zou het ook een tonnen as lager kunnen zijn die kantelt bij tegen belasting.

Koos’ analyse zou heel goed kunnen, ook wel eens gehad bij een e23. De remmen zouden dan imo wel ziek heet moeten worden omdat de vloeistof niet snel genoeg terugloopt.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by BertjeConti »

Suggestie van Koos: ja dan lopen remmen warm, maar als schijven/naven/wielen/banden mooi rond zijn mag het niet trillen.

Een band die niet mooi rond is helpt een remschijf in notime naar de knoppen, de schijf slijt op één plek minder. Zoiets komt alleen goed door de schijven te vervangen of te laten slijpen.
Alleen het probleem met de band oplossen helpt dan niet meer.

De garage zou ik niets meer laten doen, dat gaat alleen maar duur worden.

Erg vervelend allemaal, dat wel
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2380
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

BertjeConti wrote: Wed Jan 19, 2022 8:28 pm Suggestie van Koos: ja dan lopen remmen warm, maar als schijven/naven/wielen/banden mooi rond zijn mag het niet trillen.

Een band die niet mooi rond is helpt een remschijf in notime naar de knoppen, de schijf slijt op één plek minder. Zoiets komt alleen goed door de schijven te vervangen of te laten slijpen.
Alleen het probleem met de band oplossen helpt dan niet meer.

De garage zou ik niets meer laten doen, dat gaat alleen maar duur worden.

Erg vervelend allemaal, dat wel
Banden kunnen het bijna niet zijn, doet zich op zowel de zomer- als de winterset voor…

Weet wel dat het trillen na vervanging van de schijven en blokken achter tijdelijk weg is geweest. Maar er gebeurt waarschijnlijk iets waardoor deze vrijwel nieuwe schijven nu ook weer krom zijn en er dus ook weer nieuwe blokken op moeten. Als de oorzaak eerst gevonden is, tenminste…

Greetz,
Walter.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by BertjeConti »

Manitoba wrote: Wed Jan 19, 2022 9:32 pm
BertjeConti wrote: Wed Jan 19, 2022 8:28 pm Suggestie van Koos: ja dan lopen remmen warm, maar als schijven/naven/wielen/banden mooi rond zijn mag het niet trillen.

Een band die niet mooi rond is helpt een remschijf in notime naar de knoppen, de schijf slijt op één plek minder. Zoiets komt alleen goed door de schijven te vervangen of te laten slijpen.
Alleen het probleem met de band oplossen helpt dan niet meer.

De garage zou ik niets meer laten doen, dat gaat alleen maar duur worden.

Erg vervelend allemaal, dat wel
Banden kunnen het bijna niet zijn, doet zich op zowel de zomer- als de winterset voor…

Weet wel dat het trillen na vervanging van de schijven en blokken achter tijdelijk weg is geweest. Maar er gebeurt waarschijnlijk iets waardoor deze vrijwel nieuwe schijven nu ook weer krom zijn en er dus ook weer nieuwe blokken op moeten. Als de oorzaak eerst gevonden is, tenminste…

Greetz,
Walter.
OK, en welke bandenset lag erop toen de zijn schijven vervangen? Controleer die banden aub op rondheid.

Als de remschijf eenmaal een verdikking (niet krom) heeft, dan kun je vervolgens banden en wielen wisselen tot in de eeuwigheid, maar die verdikking gaat niet meer weg. Zo'n verdikking is nauwelijks te meten, maar je merkt het direct bij remmen.

Nogmaals, een band die niet mooi rond is helpt een remschijf heel snel naar de gallemiezen.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Jeroen »

Om te beginnen hoef je iig niet terug naar deze firma, het is voor mij overigens sowieso heel veel jaren terug dat ik mijn auto-lot in handen van een autobedrijf heb gelegd, het is nogal eens andersom haha. Veelal ontbreekt tegenwoordig het analytisch of deductief vermogen en kan men vooral de standaard zaken herkennen dan wel uitlezen. Bijv vreemd hoe jullie eerder hebben opgemerkt dat de ene kant duidelijk warmer wordt dan de andere kant na wat rijden, en dat constateren zij niet, doen ze blijkbaar niet eens onderzoek naar, en de dikte van het frictiemateriaal hoeft daarvoor nog niet maatgevend te zijn. Anyway, klaar met die boys denk ik.

Wat wel de oorzaak is, zal toch nader onderzoek vergen. Als een remslang inwendig begint te desintegreren kan de klauw wel iets minder snel worden, maar dan moet je dat ook wel terug zien op een remmentestbank. Het kan, maar het is niet het eerste waar ik aan denk omdat je dan ook aan remdruk inboet. Plussen en minnen, de andere kanshebbers zijn genoegzaam genoemd, paar uurtjes op de brug en één voor één uitsluiten maar.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Peter V. »

Walter,

Ik wil ook weleens een rondje storing zoeken met je. Ik heb tot nu toe alleen de verhalen gehoord en gelezen namelijk. Remklauwen vervangen kan ook in Teteringen hoor. Geen probleem.
Ik vind het zo apart dat als je de remmen afkoppeld en de trilling is weg dat je dan geen oorzaak kunt vinden.

Hoe is de remscheiding bij een E90/91? Is dat een voor/achter of diagonaal? Wellicht dat deze vastzit??
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2397
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Thegs »

Wat mij het meest verbaasd is dat de beste man (sorry specialist) de remmerij heeft bekeken en dat uitsluit van de oorzaak. Maar om zeker te stellen koppelt hij ze los van het systeem en vind tijdens het remmen geen trilling waar (en daarvoor wel). Daarmee gooit hij zijn eigenlijk analyse wat mij betreft overboord.

Voor mij staat vast, na een zeer stevig rondje trappen kon je op een meter afstand een ei bakken op het wiel links achter (verder nergens). De vorige ronde kon je dat recht achter doen, dus het is niet precies hetzelfde als de vorige ronde. Jan heeft in de kofferbak gelegen tijdens rit 2, daar met de hand op de veerpoot vastgesteld dat links inderdaad trilt.

De remklauw rechts achter is de vorige ronde gereviseerd, maar links dacht is niet? Wel de rest nieuw er onder en op pad gestuurd. Ik zeg, nieuwe klauwen kosten de wereld niet, die moeten er onder (bij voorkeur met een set verse blokken en zoals Koos zegt misschien wel een nieuw remslangetje). Dan maar eens kijken wat er gebeurd.

Als laatste, setje schijven hebben we ook uitvoerig over gesproken. Die waren nieuw, nu wellicht niet meer. Altijd nieuw spul er tegenaan smijten is ook zinloos en als je naaf wellicht heel iets krom is dan ben er je ook niet. Je kan tegenwoordig remschijven laten afdraaien op de auto, daarmaa neem je niet alleen de afwijking in de schijven mee maar ook de afwijking in de draaiende delen.

https://www.afdraaienremschijf.nl/

Geen idee hoe ver je bereid bent om te gaan, maar als het trillen er na vervangen uit is zou ik aanvragen alle schijven af te laten draaien en zo helemaal vers op pad te gaan. Dit om herhaling zoveel mogelijk uit te sluiten.
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2397
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Thegs »

Overigens, voel je gesteund in het feit dat je niet altijd alleen bent. Na vervanging van de voorwielophaning van de E60 en de 2e set schijven is daar ook nog steeds een lichte trilling voelbaar. Ook waarschijnlijk vrij nieuwe schijven vernagelt, maar die van mij gaan op de gewone draaibank (puur omdat ik daar dan weer de connecties heb).
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
Post Reply