Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Voor alles niet E21 gerelateerd
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by BertjeConti »

Leest als een mooie vakantie en dito plaatjes.

Echt fijne plekjes gevonden om te bivaken, dan is kamperen maar afzien...


Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by uwbuurman »

Lijkt me een heerlijke vakantie toe, Walter!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Jeroen »

Dikke trip geweest, dank voor het verslag en de fraaie plaatjes, en welkom terug! Toch ook heel gaaf dat de trip zonder technisch malheur is verlopen. Na alle werk verwacht je dat wel, maar zeker weten is wat anders. Prima dus!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by uwbuurman »

Geen whoesh whoesh whoesh!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2388
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

BertjeConti wrote: Mon Aug 08, 2022 9:58 pm Leest als een mooie vakantie en dito plaatjes.

Echt fijne plekjes gevonden om te bivaken, dan is kamperen maar afzien...
We hebben ook een (fijne en comfortabele) caravan. Alleen was dit een wat andere vakantie dan anders, om genoemde redenen. En Cin wilde deze afstanden liever niet met een caravan achter de auto rijden. Dus vandaar de reis zo gedaan met AirBnB'tjes dus.
uwbuurman wrote: Mon Aug 08, 2022 10:32 pm Geen whoesh whoesh whoesh!!
Niks van dat. Alleen het geluid van een tevreden snorrende 6-pitter diesel en verschillende playlists van Spotify uit de speakers :launch

Greetz,
Walter.
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by raymondw »

Hoi Walter,

Mooi verslag en ook fijn te lezen dat je van je auto hebt kunnen genieten, want daarvoor hebben we ze toch ?

Helemaal eens met je analyse van de A3 tussen Frankfurt en Keulen. Het zal deels met de vakantiedrukte te maken hebben en daar komt dan ook nog eens de afsluiting van de A45 bij Ludenscheid bij waardoor je eigenlijk maar een keuze hebt en dat is de A3. Hopelijk lukt het de Duitsers om met sneltrein vaart een nieuwe Talbrucke te bouwen.

Ook bij mijn thuisfront zijn ze niet van dat snelle en ik moet eerlijk zegen dat ik dat met een vol beladen auto met vier volwassenen erin ook niet meer ben. En als je dan dergelijke incidenten ziet dan wordt je vanzelf wel wat voorzichtiger.

Vraagje: kun je bij BMW München relatief veilig (met bagage) parkeren ?

Mvrgr,

Raymond
Carpe Diem, Raymond
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2388
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

raymondw wrote: Tue Aug 09, 2022 6:44 pm Hoi Walter,

Mooi verslag en ook fijn te lezen dat je van je auto hebt kunnen genieten, want daarvoor hebben we ze toch ?

Helemaal eens met je analyse van de A3 tussen Frankfurt en Keulen. Het zal deels met de vakantiedrukte te maken hebben en daar komt dan ook nog eens de afsluiting van de A45 bij Ludenscheid bij waardoor je eigenlijk maar een keuze hebt en dat is de A3. Hopelijk lukt het de Duitsers om met sneltrein vaart een nieuwe Talbrucke te bouwen.

Ook bij mijn thuisfront zijn ze niet van dat snelle en ik moet eerlijk zegen dat ik dat met een vol beladen auto met vier volwassenen erin ook niet meer ben. En als je dan dergelijke incidenten ziet dan wordt je vanzelf wel wat voorzichtiger.

Vraagje: kun je bij BMW München relatief veilig (met bagage) parkeren ?

Mvrgr,

Raymond
Zo’n klapper zet je wel even aan het denken, dat klopt wel.

Je kunt bij BMW München perfect parkeren in de (met camera’s bewaakte) parkeergarage onder BMW Welt. Van daar uit loop je via de fly-over zo naar het Museum.

Veel plezier en geniet nog van je vakantie.

Greetz,
Walter.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4544
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by gerrit323 »

Prachtig verslag Walter .. voelde voor mij bijna als vakantie aan .. mooie plaatjes hoor !!!
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11768
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by 323baur »

Welkom terug Walter! Mooie plaatjes en dito verhaal.
Enige jaloezie is er wel!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11993
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Peter V. »

Schitterend verslag van een mooie trip. Lange tijd geleden dat ik in deze regionen ben geweest maar het blijft mooi.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2388
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Tja... Die dieselprijzen van het moment... Wat moeten we daarmee? Persoonlijk vind ik het echt niet grappig meer: elke 14 kilometer verbrand ik een liter diesel die duurder is dan eenzelfde liter benzine. Om over de bijna 3-voudige MRB in vergelijking met een benzine-auto nog maar te zwijgen... En voor elke zakelijke kilometer, ook die voor woon-/werk, krijg ik 19 cent. Daar moet dus wel geld achteraan...

Met drie dagen per week op kantoor in Amsterdam en vrij regelmatig een aantal dagen in het buitenland maakt de Touring ook geen belachelijk aantal kilometers. Eigenlijk kan het dus niet (meer) uit, deze dikke diesel. Maar ja, de markt voor diesels is ook dood. Onlangs was ik bij Ekris in Zeist, die deden een bod van (ongeveer) €6,5k bij inruil op een 118i uit 2018. Afgelopen week bij een handelaar die een f31 heeft staan komt het niet verder dan €5,5k. Waarbij hij aangeeft een auto als de mijne voor €7.950 aan te bieden, als het zijn voorraad was.

Kortom: ik weet het even niet wat te doen. Voor het juiste bod, denk ik dat ik afstand zou doen van m'n Touring. En hoe hoog dat juiste bod dan is/moet zijn? Ik denk dat in acht nemende de staat waarin mijn auto verkeert, ergens tussen €7k en €8k bij particuliere verkoop redelijk is. Wat niet wil zeggen dat ik daar de koper bij zal vinden, I know...

Lastige overwegingen...

Greetz,
Walter.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Jeroen »

Inderdaad, lastige en vervelende keuzes als de wereld er door toedoen van één geestelijk gestoorde onverwacht ineens compleet anders uitziet. Aan de andere kant kon je bij aanschaf al wel bevroeden dat het met een diesel óf afschrijven óf veel kilometers maken ging worden, maar dat het deze kant op zou gaan kon niemand toen bedenken.

Maar goed, ik denk niet dat je nu sec naar de kilometerkosten moet kijken, maar ook naar wat daar tegenover staat dat je ineens gaat afschrijven op aanschaf, én alle werkzaamheden aan de auto. Dat zou mij nog wel even pas op de plaats doen maken. Veel geïnvesteerd, auto eindelijk naar wens, en dan afscheid nemen? En inderdaad, wie is er nog bereid om acceptabel geld te geven voor de auto?

En vervolgens lees ik rare dingen. Van deze beul overstappen naar een heuse 118i, serieus? Ga je daar een happy camper van worden dan? En daarmee wil je dan ook vakanties gaan doen, en met z'n allen op pad enzo?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2388
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Helemaal eens, hoor, Jeroen. Zeker qua investeringen en nu afscheid: dat is absoluut waar. Maar juist die km-kosten doen nu maandelijks wel "stevig pijn". En de forse afschrijving gaat hoe dan ook komen, want ik geloof niet dat de dieselprijzen nog zullen normaliseren en dat er iets "vriendelijks" met de diesel-MRB gebeurt, geloof ik ook niet. Qua waarde is het dus hoe dan ook k-met-p... De vraag is alleen wanneer je je verlies gaat nemen.

Rare dingen? Ha ha... Die bewuste 118i was een Valencia Orange, automaat, volledig M-pakket, schuif-/kanteldak en net een ton op de klok. Met de specs kan ik voor het gebruik in NL prima leven. Ook onze caravan is hierin niet heilig. Ik wil niet elke maand "krom liggen" om een paar keer jaar 1.350 kilo te sleuren. Maar ik vond 'm echt serieus klein, ondanks dat het nog maar zelden gebeurt dat we met alle kinderen + hond op pad zijn. Heb het overwogen en verworpen :wink: Maar een f31, en dan liefst een 320i LCi spreekt me wel degelijk aan. Daarin ben ik alleen niet de enige, want met een beetje leuk pakketje erop zijn ze nauwelijks te vinden.

Ik zit echt ook nog wel in de modus van "ik weet nu wat ik heb, m'n e91 rijdt fantastisch en ik weet waar ik met deze auto aan toe ben". Enige manier om er echt achter te komen is een paar foto's maken en 'm eens op MP op Autoscout zetten en kijken wat er gebeurt. Nee zeggen kan altijd...

Greetz,
Walter.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by uwbuurman »

Die motorrijtuigenbelasting, dat is voor een benzineauto €242 per kwartaal om €463 voor jouw diesel. (Ik betaal 12 euro meer per kwartaal voor dezelfde gewichtsklasse in mijn provincie, maar dat terzijde). Per saldo is de motorrijtuigenbelasting dus nog geen 2 keer zoveel, in plaats van de door jou gesuggereerde bijna 3 keer, tenzij je misschien vergelijkt met een lichtere auto. Maar dan gaat de vergelijking scheef. Per saldo dus €221 euro per kwartaal of €74 euro per maand meer mrb, ten opzichte van een vergelijkbare benzineauto.

Dus mijn vraag is: wat is je probleem precies. Op basis van je tekst en je bekeken alternatieven is mijn aanname momenteel dat jij je huidige auto teveel geld vindt kosten. Dus dat je er meer aan uitgeeft dan je wilt of kunt betalen. Dat is wat anders dan dat een andere auto goedkoper is.

Zelf heb ik ook twee diesels, dat weet je. Die rijden zo fijn dat ik zeker niet de behoefte heb om die te gaan ruilen voor andere auto's momenteel. En goedkoop rijden is het niet. Maar ja, welke fatsoenlijke BMW is dat wel? Een f31 320i zou een soort van alternatief kunnen zijn voor mij. Maar als ik die wil gaan kopen moet er wel weer geld bij, want ik ben niet bereid in te leveren op luxe, bouwjaar, kilometers etc. Kortom, ik moet duizenden euro's uitgeven om per maand €74 mrb te besparen. Een nieuwere 4 cilinder benzine zal wat zuiniger zijn dan jouw gechipte 6 cilinder diesel. 1 op 14 tegen 1 op 18? Laten we de prijzen van vandaag even nemen (je kunt er geen peil op trekken, de komende 24 maanden, dus elke vergelijking is te betwisten...). Vanmorgen, Shell express was €1,819 voor diesel en €1,809 voor benzine. 15.000km per jaar?

Dan vreet de diesel 1071 liter per jaar en de benzine 833 liter. Tegen genoemde prijzen kost dat aan diesel €1948 en aan benzine €1507. (Alles afgerond op hele liters en euro's) verschil per jaar is €441 per jaar ofwel €37 euro per maand.

Dus extra kosten van jouw huidige diesel tegen een vergelijkbare (4cilinder) benzine is 111 euro per maand. Als je dan €13.500 bij moet leggen om wat anders te kopen, dan ben je dus 10 jaar aan het rijden voor het uit kan.... met wat meer kilometers duurt het 8 jaar. Same shit.

En ja, ik weet dat je deze berekening niet domweg 10 jaar mag extrapoleren. Daarvoor zijn er teveel variabelen. Maar het is puur even een opbouw om te laten zien dat ik denk dat die auto van jou wel wat meevalt in meerkosten tov een vergelijkbare benzineauto.

Terugkomend op mijn vraag op regel 1 van alinea 2, als je de auto an sich te duur vindt, dan zijn er veel goedkopere alternatieven. Maar die kun je niet vergelijken met jouw huidige auto, behalve op uitgaand geld. Dan denk ik dat je met een Ford Focus 1.0 echt een prima auto hebt tegen veel lagere kosten. In vignale trim zelfs niet minder dan een 118i, want meer ruimte, goedkopere onderdelen, lagere aanschafprijs etc. Of een Kia of zo, zelfde verhaal. Moet je nog meer ruimte, een octavia.

Wil je BMW rijden, een ///M pakket, pano dak, leer, sportstoelen, ofwel tutti lampioni, dan denk ik dat je voor nu de juiste auto al op de dam hebt, op basis van bovenstaande afweging.

Just my 11.000 cents (per maand)
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11768
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by 323baur »

Goede analyse Koos.
Daarbij komt ook nog eens de afschrijving van de opvolger.
De diesel is al afgeschreven, daar gaat de komende jaren percentueel nog maar weinig meer vanaf.
De opvolger daarentegen is over 4 jaar tegen de complete elektrificatie echt niks meer waard.
Kortom: keep it.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Post Reply