Mijn E12 520-6 heeft ook de beruchte Solex4A1 carburateur. Hij werkt prima, alleen heb ik sinds de uitbouw van de LPG installatie (bedankt Frans Weekers) het volgende probleem:
Koude start gaat goed, springt direct aan en blijft dan ook ongeveer 20 seconden met verhoogd toerental lopen, om dan plotseling ermee te stoppen. direct starten, loopt meteen weer goed om dan enkele seconden later weer dood te gaan.
Als je gas bij geeft op het moment dat hij lijkt te sterven, dan direct reactie op het gas, maar zodra je het gas los laat valt hij na enkele seconden weer stil.
Eenmaal warm gedraaid, loopt hij probleemloos stationair.
Verder loopt hij erg goed op benzine, neemt goed gas aan, hapert of stottert niks, geen abnormaal hoog verbruik. Behalve als de 2e trap in komt, dan heb ik even een kleine hapering, maar dat wordt veroorzaakt door een lekke vacuum demper op de stage2 kleppen, welke dus te abrupt openen.
De TN starter heb ik gecontroleerd, opening bij 20 graden conform specs en sluit langzaam bij opwarmende motor.
Ik heb de carb al eens uit elkaar gehaald (alleen deksel) en alle sproeiers doorgeblazen, maar eigenlijk geen vuiligheid aan kunnen treffen, ook de bodem van de vlotterbak was helemaal schoon.
Afstelling vlotter is goed, 5mm benzine peil onder de rand.
choke kleppen volgens de manuals gecontroleerd en goed.
Op de keuring bij de RDW gaf hij warm een CO van 0.5, wat misschien wel wat aan de lage kant is, maar dat zou juist problemen bij een warme motor op moeten leveren.
Ook nog gedacht aan de vacuum verlating op de verdeler via een thermo ventiel. deze was afgestopt voor gunstigere afstelling op gas, en is nog steeds afgestopt.
De auto heeft 8 jaar prima op gas gelopen (zo'n 40.000km) , zelfs goed starten op gas gedurende de winters. alleen had de 2e trap geen enkele toegevoegde waarde omdat de verdamper niet genoeg gas kon leveren voor de gevraagde prestaties. Maar nu heeft hij op benzine weer zijn volledige vermogen beschikbaar

Bij de uitbouw van de LPG installatie is ook de aanzuigslang op het luchtfilter weer origineel gemaakt en de zomer/winter klep weer vrij gegeven.
Probleem blijft bij verwijderd luchtfilterbehuizing, dus wordt het niet veroorzaakt door aanzuigen van te warme lucht via het uitlaatspruitstukmantel.
Ik wordt een beetje moedeloos van dit probleem, vandaar dat ik het hier nog maar eens probeer, op dit forum lijkt de meeste 4A1 ervaring aanwezig te zijn. Ik blijf de carb verdenken, maar echt verder kom ik niet meer...
Oh ja, ombouw naar een Weber kit lijkt mij totaal nutteloos, omdat je dan wel flink aan vermogen gaat inleveren, omdat deze weber geen 2e trap heeft.
En omdat jullie dol zijn op plaatjes:

Ik heb nog een tweede 4A1 liggen, die ik gebruik ter lering hoe het kreng nu precies werkt.